AMD: "Mantle upp till 45 procent snabbare än DirectX i Battlefield 4"

Permalänk
Medlem

OffT:
Att folk ens kan använda Mantle som ett argument till varför G-Sync borde vara öppet för alla är helt sjukt.

Mantle är något AMD har skapat för att folk ska slippa DX/OpenGL. Hur sprider man då Mantle? jo man ser till att spelutvecklare använder sig av det. Sitter hälften av alla "gamers" med Nvidia kort som inte kan utnyttja Mantle kommer det då vara försvarbart att som spelutvecklare skapa ett spel som endast körs under Mantle? Knappast. DÄRFÖR väljer AMD att släppa det fritt, annars kommer dom precis som med BF4, DICE (frostbite) behöva punga ut en satans massa pengar för att utvecklarna överhuvudtaget ska lägga tid/pengar på att ge stöd för Mantle.

G-Sync däremot har inget med spelutvecklarna att göra, det är en funktion som Nvidia utvecklat (sen om det är deras ide från början eller bara ett köpt patent låter jag va osagt) precis som SLi/Crossfire, Surround/Eyeinfinity etc. Finns ingen som helst anledning till att ge bort det gratis till en konkurrent. Licensera ut det däremot vore bara smart men med tanke på PhysicX så är den chansen nog rätt liten.

Jämför för !"#¤%& inte två helt olika saker.

OnT:
En del beter sig som att dom aldrig sett en graf/diagram från ett företag som försöker sälja sin produkt. 45% boost *upp till*<- magic word. En fps boost från 10 till 15fps är en boost på 50%, visst men tro inte att någon kommer se en boost från 100 till 150 i deras tiotusen kronors riggar.

Missförstå mig inte. Hoppas att Mantle slår om inte så kanske det kan få fart på MS och DirectX, värsta som kan hända är att Nvidia och AMD går var sin väg (vilket är högst osannolikt, men sjukare saker har hänt.)

Visa signatur

[DESKTOP] FD Define 7XL | VIII Dark Hero (EK-Monoblock) | 5950x | 128GB ECC | RTX3090 (Vector² ABP) | 2*2TB SN850 [SERVER] i5-13400 | 64GB | 108TB (raw)

Permalänk
Medlem
Skrivet av PerZerk:

Mantle är exklusivt för AMDs kort? Hade Dice haft rent mjöl i påsen så hade de gjort spelet i OpenGL.

Varför inte ta fem minuter och läsa på vad Mantle är innan du går igång?

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naxos:

Undra om PS4 kommer få Mantle uppdatering?

varför skulle den behöva mantle? konsoller erbjuder redan det mantle ska ge pc markaden. jag är mer intresserad om det kommer funka på linux, för det skulle vara bra för steam machines.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tbax:

OffT:
Att folk ens kan använda Mantle som ett argument till varför G-Sync borde vara öppet för alla är helt sjukt.

Mantle är något AMD har skapat för att folk ska slippa DX/OpenGL. Hur sprider man då Mantle? jo man ser till att spelutvecklare använder sig av det. Sitter hälften av alla "gamers" med Nvidia kort som inte kan utnyttja Mantle kommer det då vara försvarbart att som spelutvecklare skapa ett spel som endast körs under Mantle? Knappast. DÄRFÖR väljer AMD att släppa det fritt, annars kommer dom precis som med BF4, DICE (frostbite) behöva punga ut en satans massa pengar för att utvecklarna överhuvudtaget ska lägga tid/pengar på att ge stöd för Mantle.

G-Sync däremot har inget med spelutvecklarna att göra, det är en funktion som Nvidia utvecklat (sen om det är deras ide från början eller bara ett köpt patent låter jag va osagt) precis som SLi/Crossfire, Surround/Eyeinfinity etc. Finns ingen som helst anledning till att ge bort det gratis till en konkurrent. Licensera ut det däremot vore bara smart men med tanke på PhysicX så är den chansen nog rätt liten.

AMD har inte betalat DICE för att de ska anamma Mantle. DICE kom till AMD och bad om ett nytt API, andra spelutvecklare har hakat på också. Du försöker vinkla det till att låta som att den support AMD har är köpt.
Och ingen gör väl raka paralleller mellan G-Sync och Mantle. Det är bara exempel på att AMD alltid förespråkar fria standarder medan nVidia förespråkar stängda som de gärna tar betalt för. Några jämförbara exempel:

CUDA - OpenCL
PhysX - Havok - Mantle
Gsync - Freesync
SLI - CrossFire

Att nVidia alltid vill ta ut massa licensavgifter medan AMD inte gör det är genomgående sedan många år.

Skrivet av Tbax:

OnT:
En del beter sig som att dom aldrig sett en graf/diagram från ett företag som försöker sälja sin produkt. 45% boost *upp till*<- magic word. En fps boost från 10 till 15fps är en boost på 50%, visst men tro inte att någon kommer se en boost från 100 till 150 i deras tiotusen kronors riggar.

Missförstå mig inte. Hoppas att Mantle slår om inte så kanske det kan få fart på MS och DirectX, värsta som kan hända är att Nvidia och AMD går var sin väg (vilket är högst osannolikt, men sjukare saker har hänt.)

Du kan räkna på från 8 till 30FPS. Är "upp till" nyckelordet fortfarande?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Inget av det. Ta Sweclockers grafer över BF4 och sedan lägger du till 45% och få ditt svar.

BF4 och Star Citizen kommer att ha Mantle bla. Och ja. Om Mantle levererar så kommer speltillverkarna att bry sig för kunderna kommer att bry sig. Sedan vadå vissa? Finns inget som håller Nvidia borta. Dessutom verkar du sitta med en spåkula eftersom du verkar tro dig veta vem som kommer att ignorera Mantle.

Vad finns det för information om att Mantle skulle vara tillgängligt för nVidia? Jag är bara nyfiken efetrsom jag tycker att Mantle verkar bra men det funkar inte om det bara är knutet till hårdvara från en tillverkare. Om det blir så, så kommer det bara att bli ett API krig mellan AMD och nVidia där respktive företag kommer att köpa in API stödet hos speltillverkarna.

Visa signatur

“When a clown moves into a palace he doesn’t become a king, the palace instead becomes a circus.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tbax:

OffT:

OnT:

true, kollar man på presentationen oxide games gjorde så verkar det mer att framtida tittlar kan dra mest nytta av mantle om det är utvecklat i mantle från början då det handlar om att ta bort cpu overhead(om jag inte minns fel). antar det är därför dom visa exenplet med en ganska svag cpu.

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Fast det var ju 375% så hög FPS med A8-7600, så CPU-prestandan är det inte.

har du sett oxide games presentation? i mantle var en 3770 eller om det var en 4770 (var nån snabb intel cpu i alla fall) som jämnfördes mot en 8230 (tror jag) som var underklockad till 2Ghz utan att det blev cpu begränsat.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

AMD har inte betalat DICE för att de ska anamma Mantle. DICE kom till AMD och bad om ett nytt API, andra spelutvecklare har hakat på också. Du försöker vinkla det till att låta som att den support AMD har är köpt.
Och ingen gör väl raka paralleller mellan G-Sync och Mantle. Det är bara exempel på att AMD alltid förespråkar fria standarder medan nVidia förespråkar stängda som de gärna tar betalt för. Några jämförbara exempel:

CUDA - OpenCL
PhysX - Havok - Mantle
Gsync - Freesync
SLI - CrossFire

Att nVidia alltid vill ta ut massa licensavgifter medan AMD inte gör det är genomgående sedan många år.

Du kan räkna på från 8 till 30FPS. Är "upp till" nyckelordet fortfarande?

Köpt och köpt, vet du vad den PR AMD får imo BF4 är värd? Nu jobbar jag inte i branschen men skulle kalla "en jävla massa" som en kvalificerad gissning. AMD gav DICE mantle gratis är nog lite att ta i.

När vi ändå är inne på det, någon som vet om AMD pröjsa för alla BF4 som såldes med R9? Om inte annat så kan det ju indirekt ses som betalning om inte annat.

ALLA företag vill tjäna pengar (hur folk ännu kan va så blåögda...) och dom flesta kliver över lik för att göra det. Skulle va Google då, Good Guy Google som gör allt för mänskligheten, bara för att va schyssta liksom.

Visa signatur

[DESKTOP] FD Define 7XL | VIII Dark Hero (EK-Monoblock) | 5950x | 128GB ECC | RTX3090 (Vector² ABP) | 2*2TB SN850 [SERVER] i5-13400 | 64GB | 108TB (raw)

Permalänk
Avstängd

Mycket snack, lite verkstad från AMD och DICE.

Dom måste släppa dokumentation, källkod, etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParasiteX:

15% prestanda brukar vanligtvis betyda runt 500-1000:- prisskillnad, när man jämför mellan en model och en snäppet högre.
Och i ditt exempel så vore det väldigt optimalt om man kan få ut de extra 15% på 54fps för att pusha sig förbi 60fps. För en smidigare upplevelse.

Håller med dig till 110%!

Jag försökte vara supersarkastisk ju

Tar man dessutom med i beräkningen att AMDs kort även utan Mantle står för mer prestanda/krona än Nvidia så har plötsligt AMD mycket att vara kaxiga över. Jag är nästan lite bitter över mitt GTX 770 just nu, hade hellre velat ha ett mer framtidssäkert 280x. Att investera i ett till GTX 770 känns meningslöst då jag ändå sitter fast på 2gb. Hade jag däremot haft ett 280x så hade dörren för Crossfire vart öppen.

Lätt att vara efterklok.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R3 | Moderkort: MSI Z170A GAMING M7 | CPU: Intel Core i7 6700k | RAM: Corsair 8GB DDR4 VENGEANCE LP Grafikkort: MSI GTX 1080 GAMING X |PSU: Be Quiet: KRAFT 600W | SSD: Kingston 60GB | HDD WD 500GB
Kylning: CPU: Corsair H75 | Chassi: 3x 140MM Noctua, 2x 120mm Noctua |

Permalänk
Medlem

Kommer äldre generationen av grafikkort kunna dra nytta av mantle på något sätt, dvs 7950 och 7970 eller är det exklusivt till de nya R9 korten 270/280x/290(x)? Förstår mig inte riktigt på funktionen tbh.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 1600@3,9 ghz med NZXT kraken GPU: Asus rog strix 1080 PSU: Corsair RM 850W MOBO: Asus rog strix b350 OS: Windows 10 home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kotz:

Du missade nog att de två första var direct x.... Läs sakta

Ajdå pinsamt! Men är väldigt skeptisk från 8 fps till 30 fps, men om det är sant så är det grymt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Mupp:

har du sett oxide games presentation? i mantle var en 3770 eller om det var en 4770 (var nån snabb intel cpu i alla fall) som jämnfördes mot en 8230 (tror jag) som var underklockad till 2Ghz utan att det blev cpu begränsat.

Nope. Inte kunnat kolla den ännu.

Skrivet av Tbax:

Köpt och köpt, vet du vad den PR AMD får imo BF4 är värd? Nu jobbar jag inte i branschen men skulle kalla "en jävla massa" som en kvalificerad gissning. AMD gav DICE mantle gratis är nog lite att ta i.

När vi ändå är inne på det, någon som vet om AMD pröjsa för alla BF4 som såldes med R9? Om inte annat så kan det ju indirekt ses som betalning om inte annat.

ALLA företag vill tjäna pengar (hur folk ännu kan va så blåögda...) och dom flesta kliver över lik för att göra det. Skulle va Google då, Good Guy Google som gör allt för mänskligheten, bara för att va schyssta liksom.

Det är fortfarande långt ifrån samma sak som att de köpt support för Mantle från DICE. DICE bad om att AMD skulle skapa Mantle. Tror inte AMD behövt muta DICE att använda det då eller? Eller hur hade du tänkt? Att AMD betalar för att bundla spel eller för att få ha reklamrättigheter med BF4 är en helt annan sak.

Skrivet av rektor:

Det är bara drygt 2 månader sedan de nämnde Mantles existens för första gången. Du fånar dig bara om du ska vända det mot dem. Du vet att det ska komma mer i Januari.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av niblA88:

Kommer äldre generationen av grafikkort kunna dra nytta av mantle på något sätt, dvs 7950 och 7970 eller är det exklusivt till de nya R9 korten 270/280x/290(x)? Förstår mig inte riktigt på funktionen tbh.

Ja fast det fungerar inte för HD6900, kravet är att korten har GCN, tror att det fungerar på HD7700 och uppåt.

http://en.wikipedia.org/wiki/Radeon_HD_7000_Series

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Nope. Inte kunnat kolla den ännu.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Först frågar du hur jag kan vara säker på det för att sedan svara på din egen fråga.

Vänta nu lite? Så högre FPS tolkar du som ojämna frames? Eller menar du något du inte skrev i kommentaren? MS är närmast obefintlig med ett kort.

Mitt 7970 håller inte med.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 9600X :: AMD Radeon RX 9070 16GB :: 32GB Kingston FURY Beast 6000MHz CL30 :: Kingston Fury Renegade 2TB

Permalänk
Medlem

45%, med iGpu?
Mkay, hade hellre sett ett test med high end grafikkort

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dallebull:

45%, med iGpu?
Mkay, hade hellre sett ett test med high end grafikkort

I testet med APU var det det +275%, nästan fyra gånger så snabbt med andra ord.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon158432:

Jag tolkade Tumnus inlägg som att folk med Nvidia-kort kommer att kunna dra nytta av mantle med all säkerhet. Jag hävdar att det inte alls behöver stämma eftersom det kräver att Nvidia implementerar stöd för mantle vilket vi inte kan vara säkra på att de kommer göra, precis som Söderbäck skriver. Ber om ursäkt om jag var otydlig.

Det du skrev Söderbäck är alltså precis vad jag menade.

AMD har själv sagt att det inte finns några hinder för Nvidia att utnyttja Mantle. Säger det igen.. Bara för att det utvecklas mot GCN så betyder det inte att det krävs en GCN krets för att fungera.

Se första punkten.

Skrivet av KeVVa:

Du kanske kan räkna 45% ökning på max FPS. Men den genomsnittliga FPSen kan lika gärna bli 10% lägre!

Är det någon som vet om Mantle är låst till Windows? Vorre schysst om det fungerade för linux också!

Tycker lite synd om utvecklarna om det blir standard för Dx, OpenGL och Mantle! Gäller att man har koll på sitter adapter pattern!

Vad jag har sett så verkar inte AMD låsa in sig alls.

Skrivet av THB:

Vad AMD egentligen menar är 0.45% om man sänker upplösningen från 1080p till 800x600 och från Ultra till Low.

Brukar inte vara snabb att anklaga folk för fanboyism men den där kommentaren bara stinker av fanboy.. Iof så är det just du som skrev kommentaren så det förvånar mig egentligen inte.

Skrivet av Tbax:

AMD köpte upp rättigheterna att bundla spelen med grafikkort. AMD promotar Mantle men det är mer eller mindre Dice själva som skapat Mantle.

Skrivet av rektor:

Måste AMD det? Finns det någon lag som påstår det?

Skrivet av niblA88:

Japp. Mantle gör att spel blir mindre beroende av CPU kraft och därför ökar prestandan. Spelen blir helt enkelt mindre CPU bundna.

Skrivet av Ratatosk:

Ja fast det fungerar inte för HD6900, kravet är att korten har GCN, tror att det fungerar på HD7700 och uppåt.

http://en.wikipedia.org/wiki/Radeon_HD_7000_Series

Läs bilden ovan. Inga krav för GCN.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Vad AMD egentligen menar är 0.45% om man sänker upplösningen från 1080p till 800x600 och från Ultra till Low.

Du borde få en varning av en sån trollning!!!

Skrivet av rektor:

Vänta nu, AMD släppte det är som en bomb på för några månader sedan, att de har något på gång. Nu visar de en teaser hur det skulle kunna se ut. Då klagar du på att de inte rullat ut allt redan. Vad fan begär du?!?!??

ON-TOPIC:

Det här har vi väntat på i åratal.

Jag trodde att alla parter (nVidia, AMD, Intel och Microsoft) kände sig trygga i sin tillvaro och aldrig skulle bry sig mer om något innovativt. De senaste 10 åren har vi ju fått nöja oss med blygsam prestandaökning varje år, högre temperaturer och dyrare hårdvara.

Det ska till någon uppstickare, för att det ska komma något innovativt. Vem minns inte det Finska företaget BitBoys som hade någon vision om att revolutionera marknaden med Glaze3D

Plötsligt kommer AMD med Mantle!
Man kan ju fråga sig varför AMD lagt ner pengar och resurser på att ta fram något som BARA gynnar oss konsumenter?

I verkligheten innebär detta att man klarar sig bra med sitt HD7870 eller GTX660. Eller om man ska bygga en ny gamingdator så kan man välja en Core i3 istället för Core i5 och R9-270X istället för R9-290, så har man sparat 2500kr.

Nu väntar vi med spänning vad nVidia har att säga om det här. Vad Microsoft kommer säga vet vi redan, dvs ingenting. När Mantle används brett och Microsoft inser allvaret, kommer dem att göra som de brukar, slå ifrån sig och spy galla över allt som inte är deras. Men slutligen kryper dem till korset och köper upp Mantle.

TACK AMD!

Vill tillägga att visst AMD drar nytta av Mantle. Deras nya strategi är ju att inte lägga så mycket krut på CPU-delen, utan fokusera på GPU/APU och där kommer Mantle att glänsa ännu tydligare.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Hövding:

Hade jag däremot haft ett 280x så hade dörren för Crossfire vart öppen.

Nej, den hade varit låst, reglad och fastsvetsad. Två 280X ger betydligt sämre flyt än ett ensamt (åtminstone i BF4). Ett ensamt 280X är ett bra kort, men två är totalt värdelöst för spel. Funkar dock som tur är bra till scrypt mining iallafall.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HurMycket:

Nej, den hade varit låst, reglad och fastsvetsad. Två 280X ger betydligt sämre flyt än ett ensamt (åtminstone i BF4). Ett ensamt 280X är ett bra kort, men två är totalt värdelöst för spel. Funkar som tur är bra till scrypt mining iallafall.

Om jag inte missminner mig så hade du en tråd om detta uppe tidigare där du fick ett par skumma resultat där 60Hz fungerade fint men 59 och 61 inte gjorde det? Kom du någonsin på varför?

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Tumnus:

Om jag inte missminner mig så hade du en tråd om detta uppe tidigare där du fick ett par skumma resultat där 60Hz fungerade fint men 59 och 61 inte gjorde det?

Så är det, och jag menar att Frame Pacing inte "gäller" om det är hårdkodat enbart för en viss framerate. Jag kör ju 110 Hz.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HurMycket:

Så är det, och jag menar att Frame Pacing inte "gäller" om det är hårdkodat enbart för en viss framerate. Jag kör ju 110 Hz.

Får hoppas AMD lyckas fixa det i framtiden.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lessismore:

Nu väntar vi med spänning vad nVidia har att säga om det här.

Project denver och Maxwell skulle jag tro? Men förhoppningsvis så lyckas dom trycka in Mantle i Volta.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tbax:

Project denver och Maxwell skulle jag tro? Men förhoppningsvis så lyckas dom trycka in Mantle i Volta.

Trycka in vad? Mantle är ett API inte någon hårdvara man trycker in i en GPU. Vet du ens vad ett API är?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lessismore:

Det här har vi väntat på i åratal.

Jag trodde att alla parter (nVidia, AMD, Intel och Microsoft) kände sig trygga i sin tillvaro och aldrig skulle bry sig mer om något innovativt. De senaste 10 åren har vi ju fått nöja oss med blygsam prestandaökning varje år, högre temperaturer och dyrare hårdvara.

Det ska till någon uppstickare, för att det ska komma något innovativt. Vem minns inte det Finska företaget BitBoys som hade någon vision om att revolutionera marknaden med Glaze3D

Plötsligt kommer AMD med Mantle!
Man kan ju fråga sig varför AMD lagt ner pengar och resurser på att ta fram något som BARA gynnar oss konsumenter?

I verkligheten innebär detta att man klarar sig bra med sitt HD7870 eller GTX660. Eller om man ska bygga en ny gamingdator så kan man välja en Core i3 istället för Core i5 och R9-270X istället för R9-290, så har man sparat 2500kr.

Nu väntar vi med spänning vad nVidia har att säga om det här. Vad Microsoft kommer säga vet vi redan, dvs ingenting. När Mantle används brett och Microsoft inser allvaret, kommer dem att göra som de brukar, slå ifrån sig och spy galla över allt som inte är deras. Men slutligen kryper dem till korset och köper upp Mantle.

TACK AMD!

som med alla prestanda ökningar vi ser kommer det bara göra att folk gör mer krävade spel

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tumnus:

AMD har själv sagt att det inte finns några hinder för Nvidia att utnyttja Mantle. Säger det igen.. Bara för att det utvecklas mot GCN så betyder det inte att det krävs en GCN krets för att fungera.

http://cdn4.wccftech.com/wp-content/uploads/2013/11/Untitled1...

Se första punkten.

Läs mitt inlägg igen. Jag vet att det inte finns några hinder för Nvidia, det har jag ju till och med sagt själv. Men det faktum att de kan och får implementera det betyder ju inte att de kommer att göra det. För att mantle ska fungera med Nvidia-kort krävs ju att Nvidia lägger in stöd för det i sina drivrutiner. Nvidia kan fortfarande välja att skita i det. I det fallet kommer ju deras användare inte ha någon nytta av det alls.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon158432:

Läs mitt inlägg igen. Jag vet att det inte finns några hinder för Nvidia, det har jag ju till och med sagt själv. Men det faktum att de kan och får implementera det betyder ju inte att de kommer att göra det. För att mantle ska fungera med Nvidia-kort krävs ju att Nvidia lägger in stöd för det i sina drivrutiner. Nvidia kan fortfarande välja att skita i det. I det fallet kommer ju deras användare inte ha någon nytta av det alls.

Skrivet av anon158432:

Jag tolkade Tumnus inlägg som att folk med Nvidia-kort kommer att kunna dra nytta av mantle med all säkerhet. Jag hävdar att det inte alls behöver stämma eftersom det kräver att Nvidia implementerar stöd för mantle vilket vi inte kan vara säkra på att de kommer göra, precis som Söderbäck skriver. Ber om ursäkt om jag var otydlig.

Det du skrev Söderbäck är alltså precis vad jag menade.

Det tolkas bara som att du ifrågasätter om Nvidia ens kan utnyttja tekniken till vilket jag sa ja. Sedan om Nvidia vill eller kommer lämnar jag osagt. Finns inga hinder alls men det låter på vissa som att det måste vara en GCN krets i datorn för att kunna utnyttja Mantle vilket inte är sant. Både äldre AMD kort och antagligen Nvidia (om de väljer att hoppa på tåget) kan använda sig av Mantle.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Vilket MS snackar du om? Låsa ner och irritera kunder är knappast vad man kallar att vara på frammarsch eller att ha framtidsvisioner. I för sig så jobbar de hårt med NSA så du kanske tänkte på det?

Verkar som om nvidia grejer inte kan ha variabel refresh sync på samma sätt och det är därför de måste köra hårdvara både på kortet och i skärmen för att göra trippel buffer och variabel sync.

Tänkte först och främst på deras vision för xbone. Du snackar du om den borttagna startmenyn i Windows 8 antar jag? Jo, det råder ju delade meningar om den, det håller jag med om

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W