AMD: "Mantle upp till 45 procent snabbare än DirectX i Battlefield 4"

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon158432:

Läs mitt inlägg igen. Jag vet att det inte finns några hinder för Nvidia, det har jag ju till och med sagt själv. Men det faktum att de kan och får implementera det betyder ju inte att de kommer att göra det. För att mantle ska fungera med Nvidia-kort krävs ju att Nvidia lägger in stöd för det i sina drivrutiner. Nvidia kan fortfarande välja att skita i det. I det fallet kommer ju deras användare inte ha någon nytta av det alls.

amd implementerade det bara genom en uppdatering av deras drivrutin. så det är nog allt nvidia behöver göra dom också.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Medlem

hmm efter lite tänkande så förvånar det mig inte att det var just amd som kom med den här tekniken då dom lider av directx är oeffektivt på cpu delen då dom har svagare cpuer än intel. detta jämnar ut gapet (i alla fall för stunden) och gör deras cpuer bättre för spel. allt så tjänar man på mantel men en amd cpu å har man extra nytta så länge man inte får mindre prestanda med mantle på nvidia om dom väljer att stödja tekniken.

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Tumnus:

AMD har själv sagt att det inte finns några hinder för Nvidia att utnyttja Mantle. Säger det igen.. Bara för att det utvecklas mot GCN så betyder det inte att det krävs en GCN krets för att fungera.

http://cdn4.wccftech.com/wp-content/uploads/2013/11/Untitled1...

Se första punkten.

Vad jag har sett så verkar inte AMD låsa in sig alls.

Brukar inte vara snabb att anklaga folk för fanboyism men den där kommentaren bara stinker av fanboy.. Iof så är det just du som skrev kommentaren så det förvånar mig egentligen inte.

AMD köpte upp rättigheterna att bundla spelen med grafikkort. AMD promotar Mantle men det är mer eller mindre Dice själva som skapat Mantle.

Måste AMD det? Finns det någon lag som påstår det?

Japp. Mantle gör att spel blir mindre beroende av CPU kraft och därför ökar prestandan. Spelen blir helt enkelt mindre CPU bundna.

Dold text

Läs bilden ovan. Inga krav för GCN.

För första utgåvan är GCN ett krav, hur det blir i framtiden, beror på hur villiga AMD är att stödja äldre kort och hur villiga Nvidia är att implementera Mantle.

Men jag förstår att du vill förtydliga och varför.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Nej, den hade varit låst, reglad och fastsvetsad. Två 280X ger betydligt sämre flyt än ett ensamt (åtminstone i BF4). Ett ensamt 280X är ett bra kort, men två är totalt värdelöst för spel. Funkar dock som tur är bra till scrypt mining iallafall.

Mina två 7950s och min Qnix @ 120hz håller inte riktigt med dig.
Får riktigt bra flyt i Bf4.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tumnus:

Det tolkas bara som att du ifrågasätter om Nvidia ens kan utnyttja tekniken till vilket jag sa ja. Sedan om Nvidia vill eller kommer lämnar jag osagt. Finns inga hinder alls men det låter på vissa som att det måste vara en GCN krets i datorn för att kunna utnyttja Mantle vilket inte är sant. Både äldre AMD kort och antagligen Nvidia (om de väljer att hoppa på tåget) kan använda sig av Mantle.

Huruvida folk med Nvidia-kort kan dra nytta av det beror ju på om Nvidia väljer att lägga in stöd för det eller inte, vilket var vad jag försökte säga med mitt inlägg.

Hursomhelst verkar vi ju vara överens i sak, så jag tycker det är dags att lämna den här diskussionen.

Skrivet av The Mupp:

amd implementerade det bara genom en uppdatering av deras drivrutin. så det är nog allt nvidia behöver göra dom också.

Det är lite oklart hur mycket hårdvarustöd som krävs för mantle, eventuellt är vissa delar av det gjorda specifikt för GCN. AMD har rätt lite otydliga om det tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Läs bilden ovan. Inga krav för GCN.

Mjo. Inte Mantle som idé, men första implementationen verkar vara GCN-only. Tror inte de kommer fixa stöd till deras VLIW4/5 då det ändå är på utgång.

Visa signatur

i9-10980XE | 128 GB DDR4-3600 | ASUS X299 WS PRO | RTX 5080 Founders Edition

Permalänk
Snusfri
Skrivet av Lessismore:

Du borde få en varning av en sån trollning!!!

Trollning?
Jag tror inte alls på Mantle bara.

Men funkar det så visst, då är det bra.

Tror dock det hade varit mycket bättre om AMD, Nvidia och Intel hade gjort ett API tillsammans för att minska DX dominans istället, då det skulle ha väldigt mycket större chans att lyckas än att en enskild aktör försöker göra något.

Att Mantle även kommer att fungera på Nvidia det vet vi, men det kommer att vara sämre på Nvidia än AMD så då finns det ingen anledning att jobba på det om det inte ger någon vinst över DX.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem

Så länge det är AMD-exklusivt så kommer det aldrig bli någon större hit. Ungefär som med PhysX, ett säljargument och en trevlig finess för alla med kompatibla kort. Så det AMD måste göra är att göra det möjligt för Nvidia och Intel att använda Mantle. Hittills har det bara spekulerats om att AMD kommer öppna upp Mantle för andra.

Det verkar vara en riktigt trevlig API, men förblir det exklusivt så lär den gå samma väg som Glide.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Dallebull:

Mina två 7950s och min Qnix @ 120hz håller inte riktigt med dig.
Får riktigt bra flyt i Bf4.

Jag skulle vara mycket tacksam om du ville hjälpa mig att få det också. Men det hör inte till den här tråden, utan till denna.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Hjälpsam

AMD-Mantle och Nvidia-Mantle bör kunna ha mycket gemensamt tex minneshantering, att det sen måste bli delar som är enbart Nvidia och enbart AMD är ju självklart, men så är det väl redan i tex OpenCL?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Mupp:

hmm efter lite tänkande så förvånar det mig inte att det var just amd som kom med den här tekniken då dom lider av directx är oeffektivt på cpu delen då dom har svagare cpuer än intel. detta jännar ut gapet (i alla fall för stunden) och gör deras cpuer bättre för spel. allts känar man på mantel men en amd cpu å har man extra nytta så länge man inte får mindre prestanda med mantle på nvidia om dom väljer att stödja tekniken.

Japp, som det ser ut nu med Mantle så är det lite så att AMD blir det givna CPU-valet för spel om Mantle slår igenom brett. En processor för 1200:- som är mångdubbelt snabbare i spel än vad en 4770K är idag i DirectX. Att flerkärniga processorer gynnas är ju inte direkt dåligt heller. Då kanske en 8350 klår 4770K rätt bra med båda i Mantle till och med.

Skrivet av THB:

Trollning?
Jag tror inte alls på Mantle bara.

Men funkar det så visst, då är det bra.

Tror dock det hade varit mycket bättre om AMD, Nvidia och Intel hade gjort ett API tillsammans för att minska DX dominans istället, då det skulle ha väldigt mycket större chans att lyckas än att en enskild aktör försöker göra något.

Att Mantle även kommer att fungera på Nvidia det vet vi, men det kommer att vara sämre på Nvidia än AMD så då finns det ingen anledning att jobba på det om det inte ger någon vinst över DX.

Du framför inte saklig kritik, du flamsar bara.
Och om du vill att de skulle ha gjort ett API tillsammans varför ser man inte din barnsliga attityd mot nVidia och Intel som båda blev tillfrågade om DICE?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naxos:

Undra om PS4 kommer få Mantle uppdatering?

Varför skulle det få det? Det finns redan API som påminner lite om Mantle på konsollerna. Själva poängen med Mantle är ju att vi på PC ska kunna få det också.

Man använder liksom inte DirectX eller OpenGL direkt på Xbox/PS4..

Permalänk
Medlem

Kommer detta komma till ps4 med? Dom borde ha bättre texturer och mer AA på bf4 versionen tycker jag!
Spelar på både PC och ps4, och har x280 kort på datorn... är det inte AMD på ps4 med?

Permalänk
Medlem

Simple as Radeon är Saab Nvidia är Volvo. Jag har två 780ti och spelen flyter som en varm kniv igenom ett paket smör. Sen med Gsync skärm så kommer jag nog inte klaga. Ni på Radeon kommer väl behöva de där Mantle för att få upp er i samma nivå som de med de bättre nvidia korten skoja bara! Tror de blir kanon med mantle men jag föredrar Nvidia ( smaksak) men sa dem hur länge de skulle skjuta upp mantle då

Visa signatur

Moderkort: MSI Z77 M-Power MS-7751, Processor: Intel i7 3770K 4,2Ghz Grafikkort: ASUS GTX780ti SLI, RAM: Corsair Vengeance 8x2-16GB 1600Mhz , Hårdisk 1: SSD- 240GB Intel 335 Reseller 2.5, Hårdisk 2: 500gb Sata/Ide Samsung, Kylning: Corsair Hydro H80i, Chassi: Corsair Obsidian 550D, Nätagg: Modulärt Be-Quiet Dark Power Pro 750W GOLD, Skärm: Samsung 27" S27A950D LED 120Hz. Chassi fläktar:Corsair Air series SP120 Quiet edition.

Permalänk
Avstängd

på CES visade dem singleplayer. Knappt någon som bryr sig om singleplayer. Och det var där dem sa att det var upp till 45% bättre prestanda.

Vill se multiplayer.

Föredrar själv även Nvidia. Vet inte varför men för mig personligen känns det som att jag köper en begagnad B produkt varje gång jag har med AMD att göra.

Permalänk
Medlem

Det finns delar i Mantle som måste stödjas på hårdvarunivå, det är därför vliv4/5 inte kommer kunna nyttja Mantle och därför som NVIDIA måste implementera stöd för det innan de kan komma med på tåget.Däremot är det inte många delar som det måste till stöd för givet dagens arkitekturer, enligt amd.

Och gällande kommentar om att de stora skulle gå samman ochutveckla ett api så kommer det aldrig hända, utan skulle bli en konstant dragkamp om att vara den tillverkare som gynnades mest. Nu valde amd att utnyttja sin ledande position för att göra detta och annars hade det inte hänt.

En intressant fråga är dock att NVIDIA har ju sitt eget nvapi och om en utvecklare inte tror att deras spel går att köra på Intel, så skulle de lika gärna kunna dissa dx och gå på nvapi och Mantle direkt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Japp, som det ser ut nu med Mantle så är det lite så att AMD blir det givna CPU-valet för spel om Mantle slår igenom brett. En processor för 1200:- som är mångdubbelt snabbare i spel än vad en 4770K är idag i DirectX. Att flerkärniga processorer gynnas är ju inte direkt dåligt heller. Då kanske en 8350 klår 4770K rätt bra med båda i Mantle till och med.

Du framför inte saklig kritik, du flamsar bara.
Och om du vill att de skulle ha gjort ett API tillsammans varför ser man inte din barnsliga attityd mot nVidia och Intel som båda blev tillfrågade om DICE?

Jo men det finns gott om troll här på Sweclockers. Vi kanske inte ska föda dem.
Istället för att klanka ner på hur dåligt "det andra laget" är, så kan man ju istället diskutera det som är bra. Vi kommer aldrig ifrån att det alltid finns en skara personer som kan offra höger tumme, bara för att "sitt lag" ska vinna. Jag gillar/ogillar både nVidia, AMD och Intel. Jag gillar bra saker och ogillar dåliga. Alla tre är lika goda kålsupare. Om något är bra eller dåligt är det ju trevligt med en diskussion, men det ska vara konstruktivt.

Tex:
"- nVidia löser användarnas problem med G-Sync."
"- Det är ju jättebra."

"- AMD talar om att liknande effekt redan kan fås iom VESA-standarden"
"- Det är ju ett bra alternativ till G-Sync."

....och så där kan vi fortsätta.

Varför måste man klanka ner på åsikter och andra produkter som man själv inte valt att köpa? Är det för att rättfärdiga sina egna investeringar? Är det brist på kärlek?

PS. Angående 8350 klår 4770K, så är det faktiskt ganska jämnt idag (BF4) utan Mantle.

Skrivet av Curik:

Varför skulle det få det? Det finns redan API som påminner lite om Mantle på konsollerna. Själva poängen med Mantle är ju att vi på PC ska kunna få det också.

XBox kör med DirectX

Skrivet av chadreed:

Simple as Radeon är Saab Nvidia är Volvo. Jag har två 780ti och spelen flyter som en varm kniv igenom ett paket smör. Sen med Gsync skärm så kommer jag nog inte klaga. Ni på Radeon kommer väl behöva de där Mantle för att få upp er i samma nivå som de med de bättre nvidia korten skoja bara! Tror de blir kanon med mantle men jag föredrar Nvidia ( smaksak) men sa dem hur länge de skulle skjuta upp mantle då

Tycker inte SAAB/Volvo-jämförelsen är rätt. Båda bilmärkena är betydligt mer driftsäkra än nvidia's och AMD's GPU:er. Dessutom är väl SAAB mer av en innovatör, medan Volvo snarare är mer komplett och säker.

Det enda jag hoppas nu är att nVidia tar till sig av Mantle och att alla jobbar i samma riktning. För övrigt så hade det varit riktigt kul om någon uppstickare kommit med en egenutvecklad GPU OCH Mantle. Presenterat allting på CES och sopat AMD och nVidia banan av om 6 mån

Permalänk
Medlem

^^ va bara lite på skoj! Jämförelse hit och dit tycker det är kanon faktiskt att de är två företag som pushar varandra men av min egen uppfattning och erfarenhet så tycker jag Nvidia vinner nästan i alla kategorier men de är ju bara min åsikt fast du sa de själv saab lite mer av en innovatör är inte det vad Radeon är med sitt Mantle inovation. Jag är faktiskt lite intresserad av hur mantle blir men jag tror nog inte de blir så att Mantle kommer göra att Nvidia får stiga av tronen. Jag tror Nvidia hittar på något skojsigt. Ingen som vet datumet än då?

Visa signatur

Moderkort: MSI Z77 M-Power MS-7751, Processor: Intel i7 3770K 4,2Ghz Grafikkort: ASUS GTX780ti SLI, RAM: Corsair Vengeance 8x2-16GB 1600Mhz , Hårdisk 1: SSD- 240GB Intel 335 Reseller 2.5, Hårdisk 2: 500gb Sata/Ide Samsung, Kylning: Corsair Hydro H80i, Chassi: Corsair Obsidian 550D, Nätagg: Modulärt Be-Quiet Dark Power Pro 750W GOLD, Skärm: Samsung 27" S27A950D LED 120Hz. Chassi fläktar:Corsair Air series SP120 Quiet edition.

Permalänk
Medlem

Läste någonstans att denna 45% var på en integerad krets (HSA APU?), så antagligen jämför dom detta mot Intels kretsar och får 45% bättre resultat?

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Öppna bilden i ny flik för att se bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Måste slagit slint i skallen på mig när jag skrev detta, haha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Läste någonstans att denna 45% var på en integerad krets (HSA APU?), så antagligen jämför dom detta mot Intels kretsar och får 45% bättre resultat?

hur tänker du nu? det handlar om mantle över directx inte amd vs intel.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Mupp:

hur tänker du nu? det handlar om mantle över directx inte amd vs intel.

AMD = Mantle
Intel = DirectX

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azodan:

Mantle är inget som behövs på PS4 då utvecklarna redan har full access till hårdvaran. Däremot det utvecklarna har sagt som har jobbat med Mantle är att Mantel koden är väldigt lik koden för just PS4 så portningen från PS4 till PC med Mantle ska vara relativt enkel.

Är ni inte helt ute och snurrar nu?
PS4 stödjer directX 11.0 och Xbox1 11.2 och spelutvecklarna lär i största utsträckning göra multiformat directX spel.
Eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av e3henri:

Är ni inte helt ute och snurrar nu?
PS4 stödjer directX 11.0 och Xbox1 11.2 och spelutvecklarna lär i största utsträckning göra multiformat directX spel.
Eller?

DX11/DirectX är en Microsoft-produkt, så PS4 har inte tillgång till det. De kör väl OpenGL/någon egen standard. Sen är grafikkretsen i PS4 bättre än i XBO, så om man använder DirectX som en måttstock för att visa kapacitetsnivån klarar PS4 minst samma standardnivå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

AMD = Mantle
Intel = DirectX

va? det är ms som gör directx.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Mupp:

va? det är ms som gör directx.

Ja, men jag menade att AMD använde Mantle och Intel DirectX. När dom fick fram ett 45% bättre resultat.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Ja, men jag menade att AMD använde Mantle och Intel DirectX. När dom fick fram ett 45% bättre resultat.

nej kolla bilderna igen.... dom visa sina cpuer som sämre mot intels pga cpu overhead...

Visa signatur

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Orici:

AMD APU gick 45% bättre med Mantle än den gick med DirectX.
Min gissning är att det till stor del beror på att Mantle inte är lika CPU-krävande som DirectX är.
CPU delen i APUn storknade när den körde directX men inte när den körde Mantle.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

AMD APU gick 45% bättre med Mantle än den gick med DirectX.
Min gissning är att det till stor del beror på att Mantle inte är lika CPU-krävande som DirectX är.
CPU delen i APUn storknade när den körde directX men inte när den körde Mantle.

Ah, okej. Så då gör Mantle så att en större del än förut utförs av GPUn ?

Visa signatur