Permalänk

Dags för ny mobil!

Hej! jag är ute efter en ny mobiltelefon och det jag hittat än så länge är

http://cdon.se/hemelektronik/nokia/nokia-lumia-520-black-p235...

http://cdon.se/hemelektronik/samsung/samsung-i8190-galaxy-s-i...

Hade en samsung galaxy S3 innan som gick sönder och tyckte den va lite för stor därför funderar jag på S3 Mini istället eftersom jag gillade S3an. Men har hört att Lumia 520 ska vara en bra mobil och den är väldigt billig. Det jag använder en mobil mest till är att kolla facebook, surfa på nätet och kolla filmer el streaming sidor så vilken tycker ni jag ska köpa?

Permalänk

Kan inte annat än att rekommendera Nexus 5, mycket bra lur, jag har den själv och ångrar inte något. Den har högre prestanda än dina 2 förslag och är dessutom extremt prisvärd. Samt Android Vanilla. Har du någon mer exakt budget?

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

Nexus 5 är mycket större än de förslagna telefonerna. Jag förslår denna som är vassare än S3 mini har samma yttermått men lite större skärm: http://cdon.se/hemelektronik/samsung/samsung-galaxy-s4-mini-i...

Ett av dina val är dessutom om du vill lämna Android och köra WP som 520:ian har. Det lite si och så med appar för WP även om fanboisen hävdar motsatsen.

Permalänk
Medlem

Men kära någon, att säga att det är ont om appar till WP är väl som att hävda att AMD minsann fortfarande har dåliga drivrutiner... Känns inte det lite 2010?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoWin:

Nexus 5 är mycket större än de förslagna telefonerna. Jag förslår denna som är vassare än S3 mini har samma yttermått men lite större skärm: http://cdon.se/hemelektronik/samsung/samsung-galaxy-s4-mini-i...

Ett av dina val är dessutom om du vill lämna Android och köra WP som 520:ian har. Det lite si och så med appar för WP även om fanboisen hävdar motsatsen.

Skrivet av Havrefras_:

Men kära någon, att säga att det är ont om appar till WP är väl som att hävda att AMD minsann fortfarande har dåliga drivrutiner... Känns inte det lite 2010?

Finns "fanbois" åt båda hållen. Bäst är väl att gå in på http://www.windowsphone.com/sv-se/store och kolla om de appar som är måsten finns tillgängliga för WP eller ej.

Men baserat på det OP har skrivit tror jag inte att OP blir besviken med en 520. Jag hade helt klart valt en 520 över en S3 mini speciellt med tanke på priset från länkarna. Men en Android ger ju mer frihet än WP om det är något som är viktigt för OP?

Permalänk
Medlem

Hade köpt denna http://www.elgiganten.se/product/mobil-tele-gps/mobiltelefone...
Väldigt bra pris och trevlig telefon för övrigt. Ett fynd för 2222kr!

Permalänk
Medlem

Kära havrefras_ jag skulle personligen inte kunna varken installera västtrafiks färdplanerare, Swedbanks app och inte heller vettiga ersättningar till förinstallerade program så som webbläsare, kalender eller SMS program på en Windows Phone i dagsläget.
Jag rekommenderar också Nexus 5 eller till och med LG G2.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Kära Johanandersson, att du inte kan installera "Västtrafiks färdplanerare" är ju trots allt WP's fel (?). Dessutom finns det ju faktiskt (http://www.windowsphone.com/sv-se/store/app/pling-travelplann...) Kanske letade du inte tillräckligt noga? Kanske letade du inte alls?

Swedbanks app finns inte, det har du rätt i, men det finns alternativ så som bankhubben som är minst lika bra. Vilka ersättningar till förinstallerade program skulle du vilja ha? En alternativ webbläsare jag kan rekommendera är UC browser. Det finns en mängd olika kalender-appar (jag använder simple calendar som är enkel och snygg).

Du verkar helt enkelt inte ens ha sökt efter appar? Hur som helst, det -finns- appar till WP.

Är det dessutom inte lite knasigt att rekommendera stora, dyra lurar när OP söker en lite mindre, billigare lur?

Permalänk
Skrivet av Havrefras_:

Men kära någon, att säga att det är ont om appar till WP är väl som att hävda att AMD minsann fortfarande har dåliga drivrutiner... Känns inte det lite 2010?

Många appar till Android som folk använder för att kommunicera med varandra som ej finns till WP/Meego/Iphone

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyZk0:

Många appar till Android som folk använder för att kommunicera med varandra som ej finns till WP/Meego/Iphone

De som jag känner till och som alla jag känner använder är Whatsapp, Kik och Skype, vilka samtliga finns till WP. Vilka androidexklusiva kommunikationsappar finns det som man inte kan vara utan? (Obs! Ingen ironi, jag är nyfiken).

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyZk0:

Många appar till Android som folk använder för att kommunicera med varandra som ej finns till WP/Meego/Iphone

meego är ju jätte aktuellt med sina knappt 1000 appar vilket 90% av dom är övergivna och ej uppdaterade på länge, min N9 ligger och dammar i en låda och både Windows Phone och iPhone har allt man kan tänka sig behöva som en "vanlig" användare även om apparna kanske inte heter exakt likadant så finns dom där!

satsa på en 520 om du vill ha en billig mobil men s3 mini är heller inte dålig

äger nexus 4 själv och kör cyanogenmod 10.2 samt custom bootloader/recovery etc.. kan rekommendera en nexus lur om du är teknikintresserad och älskar att pilla runt och experimentera med din lur men den är väldigt mycket större och kostar betydligt mer

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

meego är ju jätte aktuellt med sina knappt 1000 appar vilket 90% av dom är övergivna och ej uppdaterade på länge, min N9 ligger och dammar i en låda och både Windows Phone och iPhone har allt man kan tänka sig behöva som en "vanlig" användare även om apparna kanske inte heter exakt likadant så finns dom där!

satsa på en 520 om du vill ha en billig mobil men s3 mini är heller inte dålig

äger nexus 4 själv och kör cyanogenmod 10.2 samt custom bootloader/recovery etc.. kan rekommendera en nexus lur om du är teknikintresserad och älskar att pilla runt och experimentera med din lur men den är väldigt mycket större och kostar betydligt mer

Ett mycket nyktert perspektiv på saken. Håller med till 100%.
Känns som att många inte ser till var OP frågar efter. En relativt billig, lite mindre mobil för att surfa, kolla facebook och titta lite film. Har svårt att se hur en LG G2 eller Nexus 5 skulle vara bättre lämpade än exempelvis en Nokia 520 efter de kriterierna.

Permalänk
Hedersmedlem

Kanske en Motorola Moto G 8GB för 1533:- inkl. frakt hos Amazon uk. Närmaste seriösa butik ligger på 2049 enligt Prisjakt
8GB: http://www.amazon.co.uk/Moto-8GB-Sim-Free-Smartphone/dp/B00EC...
Kitkat är på gång
Själv ogillar jag Windows Phone men det är en smaksak (har haft en HTC 8X så jag sitter inte och hittar på). Fördelen med WP8 är att även billiga mobiler känns pigga, det kan man oftast inte påstå om Android. Själv skulle jag inte köpa en mobil med så låg upplösning som Nokia 520 (233 ppi).

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Moderkortsmodems problem.

Permalänk
Inaktiv

Kanske värt att vänta på "Sony Xperia Z1 Compact" ser ganska lovande ut!

http://www.swedroid.se/sony-presenterar-den-lilla-varstingen-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Kanske en Motorola Moto G 8GB för 533:- inkl. frakt hos Amazon uk.

Hur får du den till att kosta 533 kr? £129.95 Visar den för mig...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lucifr:

Hur får du den till att kosta 533 kr? £129.95 Visar den för mig...

Blev fel när jag citerade mig själv, det saknas en etta, dvs. 1533:-

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Blev fel när jag citerade mig själv, det saknas en etta, dvs. 1533:-

Taget.

Permalänk
Medlem

Men allvarligt nu, läser folk ens vad frågan gäller? OP har ju haft exakt den telefonen som du rekommenderar, och tyckte att den var för stor och söker därför något mindre.. Vad är poängen med att rekommendera något om man inte ens läser vad personen i fråga vill ha?

Permalänk
Medlem

Kära havrefras_ du får vara bra go om du tror att jag kommer betala för en tredjeparts applikation till kommunaltrafiken.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon190433:

Kanske värt att vänta på "Sony Experia Z1 Compact" ser ganska lovande ut!

http://www.swedroid.se/sony-presenterar-den-lilla-varstingen-...

Hur svårt ska det vara att lära sig att det heter Xperia? Står inte "Experia" någonstans.

Jag rekommenderar Sony Xperia Z1 Compact. Snapdragon 800 på 4.3". Om du klarar större skärm är Nexus 5 grym.

Visa signatur

i7 3770K @ 4,5GHz, P8Z77-V Pro, Vengeance LP 4x4GB, GTX 1650 Super, Crucial m4 128GB, Toshiba 3TB, CM Storm Enforcer, Xigmatek 600W, XL2420T 120Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Kära havrefras_ du får vara bra go om du tror att jag kommer betala för en tredjeparts applikation till kommunaltrafiken.

Vad är skillnaden om Västtrafik betalar en utvecklare för att skapa en app och sedan släpper den Västtrafiks namn kontra om samma utvecklare släpper appen i sitt eget namn? Om funktionaliteten är densamma misstänker jag att det ligger något annat bakom en så märklig inställning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Kära havrefras_ du får vara bra go om du tror att jag kommer betala för en tredjeparts applikation till kommunaltrafiken.

Finns gratisalternativ också:
http://www.windowsphone.com/sv-se/store/app/v%C3%A4sttrafikre...
http://www.windowsphone.com/sv-se/store/app/pling-travelplann...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Havrefras_:

Ett mycket nyktert perspektiv på saken. Håller med till 100%.
Känns som att många inte ser till var OP frågar efter. En relativt billig, lite mindre mobil för att surfa, kolla facebook och titta lite film. Har svårt att se hur en LG G2 eller Nexus 5 skulle vara bättre lämpade än exempelvis en Nokia 520 efter de kriterierna.

jo jag tror att jag själv ska gå ner i storlek nästa gång eller iaf hitta en lur med 4.7 skärm med mindre ramar eftersom jag har lite svårt för att skriva med en hand på nexus 4

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Havrefras_:

Men allvarligt nu, läser folk ens vad frågan gäller? OP har ju haft exakt den telefonen som du rekommenderar, och tyckte att den var för stor och söker därför något mindre.. Vad är poängen med att rekommendera något om man inte ens läser vad personen i fråga vill ha?

för att tjejen min har en s3 mini och hon är skitirriterad på den då den är långsam tycker hon. Om TS vill ha en 4" skärm så skaffa något som är bättre än dualcore isf

Visa signatur

Moderkortsmodems problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mightybjorn:

för att tjejen min har en s3 mini och hon är skitirriterad på den då den är långsam tycker hon. Om TS vill ha en 4" skärm så skaffa något som är bättre än dualcore isf

Till Android krävs det nog värre saker för att det ska flyta men en 520 flyter lika bra som min 920 i de flesta fall.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mightybjorn:

för att tjejen min har en s3 mini och hon är skitirriterad på den då den är långsam tycker hon. Om TS vill ha en 4" skärm så skaffa något som är bättre än dualcore isf

konstigt, min tjej har en s3 mini som jag blåste igenom med denna guiden http://www.android.gs/install-cm11-galaxy-s3-mini-update-to-a... och den flyter på lika fint som min nexus 4 nu! kanske skulle ta och blåsa ut samsungs bloatware från den?

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNamesWayne:

Till Android krävs det nog värre saker för att det ska flyta men en 520 flyter lika bra som min 920 i de flesta fall.

google har fokuserat att med 4.4 uppdateringen optimera android för alla skräptelefoner där ute, har också meckat med en föråldrad lur jag hade här hemma (första generationens ZTE Blade) med 4.4.2 kitkat och den fungerar faktiskt väldigt bra, lite lagg här o där i menyerna men en sjukt stor förbättring jämfört med 4.2.2 som den hade installerat på sig innan

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

google har fokuserat att med 4.4 uppdateringen optimera android för alla skräptelefoner där ute, har också meckat med en föråldrad lur jag hade här hemma (första generationens ZTE Blade) med 4.4.2 kitkat och den fungerar faktiskt väldigt bra, lite lagg här o där i menyerna men en sjukt stor förbättring jämfört med 4.2.2 som den hade installerat på sig innan

Jo nog är Android bättre nu men ändå inte lika bra enligt mig. Kanske är fel på mina ögon.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNamesWayne:

Jo nog är Android bättre nu men ändå inte lika bra enligt mig. Kanske är fel på mina ögon.

nä, wp är överlägset i lägre prisklasser

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.