Räcker gammalt 500w nätagg till 280x ?

Permalänk

Räcker gammalt 500w nätagg till 280x ?

Hej swec har tänkt att bygga en mining rigg och undrar om mitt gamla nätagg funkar
att använda till mining riggen utan att brinna upp
nätagget är AXP 500p12p 500w
+3,3v 28a
+5v 28a
+12v 1 17a
+12v 2 18a
-12v 0,6a
+5vsb 2a

Tror ni den karar en AMD athlon ,ett 280x med fläktar och hdd

mvh viktor

Visa signatur

The Flippin Ninja

Permalänk
Visa signatur

The Flippin Ninja

Permalänk
Medlem

Ja, det fungerar.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

Jag använder det ett 500w till mitt 280x, och då sitter jag med en överklockar cpu också. Så du kommer klara det galant.

Permalänk
Medlem

AXP är ett budget agg. Vanligen har folk fått olika konstiga fel antingen direkt eller efter några månader. Ofta behövde de bara byta nätagg. Utesluter dock inte att du kan råka ut för värre saker.

I allmänhet är det större risk för problem när budget och skräp agg blivit gammal jämfört med när exakt samma var nyköpt. Nätagg av bra kvalite behöver du inte var lika orolig för gällande åldern. Då har jag fortfarande inte blandat in antal watt hit och dit.

Stirra dig inte blind på pris och antal watt nästa gång så att du inte köper ännu ett budget eller ännu sämre nätagg.

Permalänk
Skrivet av Lodisen:

Ja, det fungerar.

om ett kort vill ha 207-258W och man har 17-18A på 12V... hur tänkte du nu ?
http://www.tomshardware.com/reviews/radeon-r9-280x-r9-270x-r7...

Skrivet av Dezin:

Jag använder det ett 500w till mitt 280x, och då sitter jag med en överklockar cpu också. Så du kommer klara det galant.

Watt är det ända! Ampere och fördelningen på vad har inget med saken att göra.. eller?
ditt nätagg har kanske bara en 12V rail då funkar det utmärkt.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk

Nätagget har bara ett pcie srömmuttag .Så jag kommer få koppla molex till pcie strömm adaptrar. påverkar det?

Visa signatur

The Flippin Ninja

Permalänk
Skrivet av victory995:

Nätagget har bara ett pcie srömmuttag .Så jag kommer få koppla molex till pcie strömm adaptrar. påverkar det?

Kan påverka negativt, speciellt om du inte använder två olika linor. Om jag fattar denna text rätt 1 st. 45 cm lång kabel med en 6+2-pins-, samt en 6-pins PCIe-kontakt så har du två pcié kontakter. Vet dock inte om dom går på samma lina. Men känns lite snålt med två linor med så lite amper.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av victory995:

Nätagget har bara ett pcie srömmuttag .Så jag kommer få koppla molex till pcie strömm adaptrar. påverkar det?

då blandar du kablar från 17A & 18A till samma kort ?

i teorin funkar detta men du kommer tillslut att paja nätagget då en del av strömmen går åt motsatt håll
hade det varit 2st 18A så skulle dom varit från samma lödpunkt på kretskortet. men troligen inte här

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatan80:

då blandar du kablar från 17A & 18A till samma kort ?

i teorin funkar detta men du kommer tillslut att paja nätagget då en del av strömmen går åt motsatt håll
hade det varit 2st 18A så skulle dom varit från samma lödpunkt på kretskortet. men troligen inte här

Allvarligt talat, hur tänker du nu?? Det här vill jag se en bra förklaring på;-)

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Medlem

När jag minar kör min burk på 99% GPU, då drar hela maskinen mellan 390-410w (mäter vid väggen)

Visa signatur

Intel i7 2700k@4.3 | Gigabyte Z68X-UD3H-B3 | Gigabyte R9 280X | Fractal Design Define R3 |
Corsair 8GB 1600MHz VENGEANCE | Corsair SSD 120GB Force GT | Templarius Imperator 850W | Corsair Hydro H60 |
BenQ XL2410T | BenQ GL2450 | SteelSeries Siberia v2 | Razer BlackWidow | Zowie EC1

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

Kan påverka negativt, speciellt om du inte använder två olika linor. Om jag fattar denna text rätt 1 st. 45 cm lång kabel med en 6+2-pins-, samt en 6-pins PCIe-kontakt så har du två pcié kontakter. Vet dock inte om dom går på samma lina. Men känns lite snålt med två linor med så lite amper.

Hmmm konstigt jag ser bara en PCI e kontakt när jag kollar in snabbt i datorn får kolla noggrannare sen .
Finns det något sätt att ta reda på hur linorna är kopplade ?

Visa signatur

The Flippin Ninja

Permalänk
Skrivet av f@boy:

Allvarligt talat, hur tänker du nu?? Det här vill jag se en bra förklaring på;-)

http://hardforum.com/showthread.php?t=1599496

Citat:

It should be safe to connect multiple +12V rails together. There will be a bit of current flowing backwards due to small voltage differences between wires, but it won't be very much.

påstår du att det inte stämmer eller ? hur kan 12V ha olika MAX ampere är det från samma punkt så borde det också vara samma ampere 17+17

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Skrivet av victory995:

Hmmm konstigt jag ser bara en PCI e kontakt när jag kollar in snabbt i datorn får kolla noggrannare sen .
Finns det något sätt att ta reda på hur linorna är kopplade ?

Kan vara en felskrivning med. Men tanke på att det är budget agg och risken är att något dåligt händer är inte så liten. Bör du antingen strunta i att köpa grafikkortet eller köpa ett vettigt agg.

Kan både ha snålats på säkerhet i agget (mot kortslutning och överbelastning bland annat). Att driva både cpu moderkort och grafikkort plus hdd med 31A är i det snålaste laget. även om du bara tar 350 watt så blir det närmare 30A och budget agg är inte bra att ligga på gränsen alls.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAtax:

När jag minar kör min burk på 99% GPU, då drar hela maskinen mellan 390-410w (mäter vid väggen)

Så j*vla lite ? Min drar 600+ ifrån väggen vid spelande xD

Permalänk
Skrivet av MacAtax:

När jag minar kör min burk på 99% GPU, då drar hela maskinen mellan 390-410w (mäter vid väggen)

Då lär TS agg gå upp i rök Om du har ett agg mer än 90% effektivitet.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

500w räcker, men eftersom det är en rigg som kommer stå på 24/7 rekommenderar jag dig att INTE snåla på nätagget.
Du ska gå på 80+ Gold eller ännu hellre Platinum.
Du vill inte att nätagget tar med sig grafikkortet och resten av datorn när det kraschar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xiqt:

Så j*vla lite ? Min drar 600+ ifrån väggen vid spelande xD

Då måste du ha ett jäkla kasst nätagg, inte äns om du primade och furmarkade samtidigt skulle systemet dra 500w (innan omvandlig)...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Då måste du ha ett jäkla kasst nätagg, inte äns om du primade och furmarkade samtidigt skulle systemet dra 500w (innan omvandlig)...

Haha snälla någon...Läs min sign tack

Edit pic;

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xiqt:

Haha snälla någon...Läs min sign tack

Edit pic;
http://oi41.tinypic.com/28l9myh.jpg

En bekräftelse på att ditt nätagg är kasst?
Prollen lär ju omöjligt nå 200w, grafikkortet möjligen 300, och det under stress.
Om du nu inte matar otroligt overkillspänningar till dina komponenter...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

En bekräftelse på att ditt nätagg är kasst?
Prollen lär ju omöjligt nå 200w, grafikkortet möjligen 300, och det under stress.
Om du nu inte matar otroligt overkillspänningar till dina komponenter...

Ytterst tveksam till att det skulle vara kasst.
1.38Vcore @ prollen och 1.212 på grafikkortet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xiqt:

Ytterst tveksam till att det skulle vara kasst.
1.38Vcore @ prollen och 1.212 på grafikkortet

Dom där watten skulle betyda att dina komponenter drar nästan exakt 500w (under normalanvändning?!), då skulle nätagget vara ett 80 plus vilket verkar stämma för ax1200.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Dom där watten skulle betyda att dina komponenter drar nästan exakt 500w (under normalanvändning?!), då skulle nätagget vara ett 80 plus vilket verkar stämma för ax1200.

Det är 80 plus platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatan80:

om ett kort vill ha 207-258W och man har 17-18A på 12V... hur tänkte du nu ?
http://www.tomshardware.com/reviews/radeon-r9-280x-r9-270x-r7...

När man minar kör man kortet undervoltat så det drar ca ~205W, samt att en del dras från moderkortet genom PCI-E porten. Hela lasten kommer inte genom samma rail. Hur tänkte du nu?

Skrivet av jonatan80:

Watt är det ända! Ampere och fördelningen på vad har inget med saken att göra.. eller?
ditt nätagg har kanske bara en 12V rail då funkar det utmärkt.

Att kortet kan dra 75W från moderkortet har inget med saken att göra.. eller?

Dvs, även om kortet drar 258W så fungerar det på en 17A rail.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Skrivet av Lodisen:

När man minar kör man kortet undervoltat så det drar ca ~205W, samt att en del dras från moderkortet genom PCI-E porten. Hela lasten kommer inte genom samma rail. Hur tänkte du nu?

Att kortet kan dra 75W från moderkortet har inget med saken att göra.. eller?

Dvs, även om kortet drar 258W så fungerar det på en 17A rail.

men så bra då..

spelar det roll varifrån 12V kommer ? den härstammar väl från samma 12V i nätagget. ?
omvägen genom moderkortet gör ju inget magiskt ? att det blir mer...

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatan80:

men så bra då..

spelar det roll varifrån 12V kommer ? den härstammar väl från samma 12V i nätagget. ?
omvägen genom moderkortet gör ju inget magiskt ? att det blir mer...

Så man måste köra samma rail i moderkortet och graffet?

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av victory995:

Hmmm konstigt jag ser bara en PCI e kontakt när jag kollar in snabbt i datorn får kolla noggrannare sen .
Finns det något sätt att ta reda på hur linorna är kopplade ?

Tror att Sweclockers skrev konstigt så att man kunde missuppfatta hur det va. Agget har bara 1 st 6x2 pin enligt andra sidor så du ser rätt.

Att agget inte har antal PCI-E ström kontakter du behöver och det dessutom är ett budget agg är starka skäl till att byta ut den. Hade agget varit av BRA kvalite så hade jag gått med på att använt strömadaptrar MEN INTE med ett budget agg som AXP. Du bara ber om att få problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatan80:

http://hardforum.com/showthread.php?t=1599496

påstår du att det inte stämmer eller ? hur kan 12V ha olika MAX ampere är det från samma punkt så borde det också vara samma ampere 17+17

EN länk till en annan tråd är inte en förklaring. Nej, min gode man, antingen är du professor i fysik och har svårt att förklara på lekmannanivå eller så har du ingen aning om grundläggande ellära. Troligen det sista, med tanke på att du hela tiden använder SI-enheterna på ett felaktigt sätt, även dina argument talar sitt tydliga språk.
Börja med att försöka förstå Omh's lag, och sedan hur det hänger ihop med effekt.

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Medlem

Jag hade problem med mitt Seasonic 500HT med endastv två 12v linor då det verkar som att en lina går till CPU och en lina till resten. Det nätagget stängde helt enkelt av när jag mina litecoins och datorn drog ~300W. Jag lyckades lösa det genom att dra ner spännigen på GPUn till det lägsta som GPU Tweak tillät mig, 1032mV, då drog grafikkortet ~30W mindre och jag lyckades mina en hel dag

Men det kändes inge bra och ligga på gränsen så jag köpte ett nytt nätagg.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av victory995:

Hej swec har tänkt att bygga en mining rigg och undrar om mitt gamla nätagg funkar
att använda till mining riggen utan att brinna upp
nätagget är AXP 500p12p 500w
+3,3v 28a
+5v 28a
+12v 1 17a
+12v 2 18a
-12v 0,6a
+5vsb 2ar

Skrivet av victory995:

Hmmm konstigt jag ser bara en PCI e kontakt när jag kollar in snabbt i datorn får kolla noggrannare sen .
Finns det något sätt att ta reda på hur linorna är kopplade ?

Ditt nätagg räcker knappast till för ditt grafikkort (se nedan för utvecklat resonemang). Datorn kommer knappast att brinna upp ifall nätagget överbelastas.

Enligt standard ska 12V2 mata CPU, ATX12-kontakten. Det kan finnas andra kablar som går på denna lina också men troligtvis inte när du har så låg kapacitet på den. Har du kablar från 12V2 så har de en annan märkning på den gula 12V-kabeln (randig). Enligt bilderna på agget så verkar alla 12V-kablar ha samma färg så 12V2 är enbart för CPUn.

Skrivet av jonatan80:

om ett kort vill ha 207-258W och man har 17-18A på 12V.

Skrivet av jonatan80:

då blandar du kablar från 17A & 18A till samma kort ?

Skrivet av Lodisen:

När man minar kör man kortet undervoltat så det drar ca ~205W, samt att en del dras från moderkortet genom PCI-E porten. Hela lasten kommer inte genom samma rail. Hur tänkte du nu?

Att kortet kan dra 75W från moderkortet har inget med saken att göra.. eller?

Dvs, även om kortet drar 258W så fungerar det på en 17A rail.

Med stor sannorlikhet kommer all ström till grafikkortet på 12V att gå genom samma lina, 12V1. 12V2 matar normalt enbart CPUn, så moderbord, PCIe och molex kommer att tas från samma, 12V1. 17A kommer att vara väldigt på gränsen men kan gå beroende på hur mycket linan klarar av att överbelastas innan det slår av.

Om det fanns en molex från 12V2 så skulle jag tagit ström till en 6-pins PCIe från den.

Skrivet av Jola:

500w räcker, men eftersom det är en rigg som kommer stå på 24/7 rekommenderar jag dig att INTE snåla på nätagget.
Du ska gå på 80+ Gold eller ännu hellre Platinum.
Du vill inte att nätagget tar med sig grafikkortet och resten av datorn när det kraschar.

Guld och platinum har ingen betydelse på ett litet 500W nätagg. Certifieringsgraden saknar också totalt betydelse hurvida andra komponenter kommer att drabbas om nätagget havererar.