HDMI till HDMI och RCA/3,5mm

Permalänk
Medlem

HDMI till HDMI och RCA/3,5mm

Jag har en HDMI-sladd från datorn till TV:n.
Problemet är att jag vill spela ljudet på stereon och inte på TV:n. Och jag kan inte hitta något sätt att få ut ljudet från TV:n för att skicka det vidare till stereon.
Så jag skulle behöva någon form av adapter som kan skicka HDMI från datorn och dela upp signalen så att bilden går till TV:n och ljudet separat i antingen RCA eller 3,5mm så att jag kan spela ljudet på stereon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av marQs_g:

Jag har en HDMI-sladd från datorn till TV:n.
Problemet är att jag vill spela ljudet på stereon och inte på TV:n. Och jag kan inte hitta något sätt att få ut ljudet från TV:n för att skicka det vidare till stereon.
Så jag skulle behöva någon form av adapter som kan skicka HDMI från datorn och dela upp signalen så att bilden går till TV:n och ljudet separat i antingen RCA eller 3,5mm så att jag kan spela ljudet på stereon.

Men...vore det inte bättre att du kör 3.5mm kontakten i datorn istället?
Om du nu vill ha den i TV´n, så är det ju hörlurs-uttaget som gäller.
Annars kan du lägga upp en bild här, där TV´ns anslutningar visas, så kollar vi om det finns något bättre alternativ.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av marQs_g:

Jag har en HDMI-sladd från datorn till TV:n.
Problemet är att jag vill spela ljudet på stereon och inte på TV:n. Och jag kan inte hitta något sätt att få ut ljudet från TV:n för att skicka det vidare till stereon.
Så jag skulle behöva någon form av adapter som kan skicka HDMI från datorn och dela upp signalen så att bilden går till TV:n och ljudet separat i antingen RCA eller 3,5mm så att jag kan spela ljudet på stereon.

Vad har du för tv och vad har du för stereo?

Jag är inte helt hundra på det jag skriver så någon får gärna rätta mig om jag har fel...

Det är digital ljudsignal i HDmI kabeln och du försöker få ut analogt ljud, tyvärr är det mig veterligen inte möjligt med en kabel. Dock kan det gå med en aktiv splitter av något slag, men då måste den ha en D/A omvandlare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av marQs_g:

jag skulle behöva någon form av adapter som kan skicka HDMI från datorn och dela upp signalen så att bilden går till TV:n och ljudet separat i antingen RCA eller 3,5mm

Det finns tyvärr ingen enkel adapter för det här. HDMI-signalen är digital och kan vara krypterad (HDCP) som något slags piratkopieringsskydd. Alla tillverkare av skärmar, grafikkort etc. betalar en avgift för att kunna använda sig av HDMI.

Är du helt säker på att du inte har någon möjlighet att koppla in en förstärkare till din TV? Det brukar finnas antingen optisk ljudanslutning och/eller 2xRCA bak på TV:n. I värsta fall har du ju headphone-uttaget till ditt förfogande.

Vad har du för TV?

Permalänk
Medlem

TV:n är en: Philips 42PFL3606H/12
http://www.p4c.philips.com/cgi-bin/dcbint/cpindex.pl?slg=sv&s...

Vad jag förstår har jag både hörlursuttag och Digital Audio Out, som ser ut som en svart RCA/kontakt.
Dock lyckas jag inte få något ljud ur hörlursuttaget när jag spelar upp från HDMI, bara när jag tittar på vanlig TV.
Varför jag inte använder Digital Audio Out är för att jag i stereon endast har optisk in. Men det kanske finns någon adapter till det?
(Stereon är jättegammal).

Varför jag inte kör 3,5mm direkt från datorn är för att jag vill ha allt trådlöst och jag inte hittat någon bra trådlös överföring för ljudet.
Jag kör trådlös HDMI från datorn och det går utmärkt till TVn.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av marQs_g:

TV:n är en: Philips 42PFL3606H/12

Bak på TV:n borde du ha en grupp med fem kontakter; YPbPr (grön, blå och röd för komponentvideo) samt RCA-kontakterna (röd och vit) för ljudet som du kanske inte har provat ännu? Gruppen kallas EXT2 enligt bruksanvisningen.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Medlem #14