Permalänk
Skrivet av Minnesota:

Kyler 2*780+4770k med 1 360 och 1 240 Nexxos UT, inga problem att hålla temperaturerna nere men det går inte ljudlöst (behöver runt 1000rpm på fläktarna) om jag vill hålla det vattensvalt.

Så:
Nej
Ja
Nej

Skrivet av Tancoll:

Du behöver inte vara orolig över att radiatorytan inte räcker till.

D5an kommer fungera bra men skall du inte köra custom top till den och hur gör du med tank eller skall du bara fylla på via en T koppling?

Tack för svar!

Kommer sannolikt använda en top med tank; EK - D5 X-RES 140 CSQ Reservoir Top (http://www.ekwb.com/shop/ek-d5-x-res-top-140-csq-black-acetal...)

Permalänk
Medlem

Tänkte montera in min nya vattenkylnings loop nu till helgen men funderar på vart jag ska placera radiatorn i ett design R3 storlek 240
Toppen och blåsa ut,eller i fronten och suga in ? Tänkte mest hur stor skillnad det gör

Visa signatur

Corsair Obsidian 750D | i5-4690k @ 4.4 | Corsair Dominator DHX DDR3 1600MHz 16GB | Asus Z97-e | MSI GTX 1070

Permalänk

Funderar lite på hur många rads jag kommer behöva för mitt bygge. Nu har jag ett gtx 590 samt cpun vattenkyld och detta kyls bara med en tjock 280rad men det blir lite för varmt tycker jag (70 i load). Men nu så ska jag lägga till ett till gtx 590 i loopen så vad tror ni vad behövs i rad väg för att få ner tempen bra nivåer ?

Visa signatur

Chassi: Define R4 Nätdel: NZXT HALE 90 80+Gold 1000W CPU: Intel i7 3820 Mobo: Msi x79 gd-45(8d) GPU: Gtx 590 Minne: Kingston 16GB 1600MHz SSD:Intel 520 Helt vattenkyld Ek watercooling

Permalänk
Master of Overkill

Nån som vet vart man kan köpa sådan inom EU inte USA.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

http://www.frozencpu.com/images/products/large/ex-tub-1808.jp...

Nån som vet vart man kan köpa sådan inom EU inte USA.

Sök efter en marinadspruta det finns lite överallt, de tar runt 50ml och bör fungera utmärkt, annars kan apoteket ha nån liknande om du vill ha en helt i plats. Jag fyller med en sån här http://www.coolingstuff.se/p/355/p--229-fyllningsflaska-500ml... för mig hade det blivit problem med en spruta utrymmes vis i min nuv setup.

Visa signatur

| AMD 5600 X | ASUS PRIME B550-PLUS | Kingston Fury 16GB DDR4 3600MHz | MSI RTX 3070 | Be Quiet Dark power Pro 10 850W | Dell S2716DG | Noctua NH-D15 | Corsair Carbide 600Q | | Sony Z2 tablet | En HTPC

Permalänk
Medlem

Bra guide! Nu förstår jag det mesta med vattenkylning!

Permalänk
Medlem

Tack!

Skrivet av SCsina:

Bra guide! Nu förstår jag det mesta med vattenkylning!

Visa signatur

Allt om vattenkylning
" (1. RTFM), (2. Läs FAQ), (3. Sök/Google), (4.Starta ny tråd) " Tänkvärt :)

Permalänk

Gillar guiden! Skummade igenom den, är lite trött så kan ha missat något. Men något om hur man underhåller sitt vattenkylningssystem hade ju varit riktigt schysst, eller om någon kan rekommendera någon bra sida med mer info om det?

Nu har jag precis börjat läsa om ämnet så det här kanske är självklara saker när man väl börjar läsa mer men saker som Vattenbyte (Hur ofta? Hur gör man det på bästa sätt?), Kontrollera vattenblock, Kopplingar, Slangar och Pumpen (Några speciella tecken man ska titta efter?)

Andra saker man kan tänka på när man ska montera sitt systemet?

Nu klagar jag absolut inte på guiden, men var kan jag läsa mer om de saker jag undrar över?

God fortsättning allihopa / Robin

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S || Moderkort: ASUS Z170 Pro Gaming || Processor: Intel Core i7-6700K || RAM: Corsair Vengeance DDR3 3000MHz 16 Gb || Grafikkort: ASUS GTX 1080 Strix || PSU: Corsair RM750x || SSD1:Samsung SSD 850 EVO 500GB || SSD2: Corsair Force GT 120GB || OS: Windows 10 Pro ||Skärmar: Acer Predator XB271HU 165Hz & Dell UltraSharp U2412M

Permalänk
Medlem

God kväll kära Örebroare! ..nej.. sweclockers..

Jag tänkte kanske eventuellt skaffa vattenkylning, enbart till CPU:n just nu.
Tittade lite på prisjakt (http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s157109821&o=produkt_be...) och läser man recensionerna får man en åsikt, denna är bäst.
Så jag ställer frågan till Er istället. Tänkte inte göra något fancy, spela BF4 och lägga patiens.. typ. Så, vilken typ ska man välja?

Permalänk

Nu har jag en fråga till er som har längre erfarenhet av vattenkylning än mig som har ca 2år, hur vet man om man måste byta vätska eller slangar? fick nämligen mitt första problem med kylningen för ett par dagar sen när cpu tempen gick upp på 65grader å jag fick bluescreens osv, vid felsökningen upptekte jag att flödet i systemet va i de närmaste 0 å jag lokaliserade problemet till cpu blocket (EK supremacy) å när jag plockade isär det så upptäkte jag att det va i denärmaste helt tätt med en svart stenhård massa som till strukturen mest kan liknas med lim, fick hacka lös det med kniv.
nu till frågan, vad va det som täppte igen blocket? det enda jag kan tänka på är slangarna eller vattnet är för gammalt eller vad tror ni?

Visa signatur

Asus X-99 A. I7 5820K 4,5ghz. 16gb DDR4Cruical Ballistix 2400mhz.R9 290X. 512gb Samsung pro850. Corsair HX850 .Timberjack monsta vattenkylning .Corsair 900 Timberjack Edition.

http://www.sweclockers.com/galleri/12121-timberjack-900d

Permalänk
Medlem
Skrivet av timberjack:

Nu har jag en fråga till er som har längre erfarenhet av vattenkylning än mig som har ca 2år, hur vet man om man måste byta vätska eller slangar? fick nämligen mitt första problem med kylningen för ett par dagar sen när cpu tempen gick upp på 65grader å jag fick bluescreens osv, vid felsökningen upptekte jag att flödet i systemet va i de närmaste 0 å jag lokaliserade problemet till cpu blocket (EK supremacy) å när jag plockade isär det så upptäkte jag att det va i denärmaste helt tätt med en svart stenhård massa som till strukturen mest kan liknas med lim, fick hacka lös det med kniv.
nu till frågan, vad va det som täppte igen blocket? det enda jag kan tänka på är slangarna eller vattnet är för gammalt eller vad tror ni?

Du har ingen tillsättning i vattnet, typ färg eller liknande? Du har inte olika material i blocken/radiatorerna, t.ex koppar och aluminium? Annars har jag ingen aning vad det kan vara. Har inte bytt vatten på ett par år nu, och temperaturerna är lika bra som de i början

Permalänk
Medlem
Skrivet av timberjack:

Nu har jag en fråga till er som har längre erfarenhet av vattenkylning än mig som har ca 2år, hur vet man om man måste byta vätska eller slangar? fick nämligen mitt första problem med kylningen för ett par dagar sen när cpu tempen gick upp på 65grader å jag fick bluescreens osv, vid felsökningen upptekte jag att flödet i systemet va i de närmaste 0 å jag lokaliserade problemet till cpu blocket (EK supremacy) å när jag plockade isär det så upptäkte jag att det va i denärmaste helt tätt med en svart stenhård massa som till strukturen mest kan liknas med lim, fick hacka lös det med kniv.
nu till frågan, vad va det som täppte igen blocket? det enda jag kan tänka på är slangarna eller vattnet är för gammalt eller vad tror ni?

Galvanisk korrosion förmodligen. Jag kör med glykolblandning sedan 2005 o har bytt vatten en gång.
Byggde om hela rasket så då tänkte jag man kan kosta på sig lite extra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av timberjack:

Nu har jag en fråga till er som har längre erfarenhet av vattenkylning än mig som har ca 2år, hur vet man om man måste byta vätska eller slangar? fick nämligen mitt första problem med kylningen för ett par dagar sen när cpu tempen gick upp på 65grader å jag fick bluescreens osv, vid felsökningen upptekte jag att flödet i systemet va i de närmaste 0 å jag lokaliserade problemet till cpu blocket (EK supremacy) å när jag plockade isär det så upptäkte jag att det va i denärmaste helt tätt med en svart stenhård massa som till strukturen mest kan liknas med lim, fick hacka lös det med kniv.
nu till frågan, vad va det som täppte igen blocket? det enda jag kan tänka på är slangarna eller vattnet är för gammalt eller vad tror ni?

För att upptäcka problem som det så kan du göra sin jag planerar inom en snar framtid.
Skaffa en aquacomputer high flow usb meter
Då märker man tidigt när något är fel ^_^
Hoppas jag :-/

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk

blocken är av koppar å det antar jag radiatorerna är åxå, har en 480 monsta och en ek 360xt.
vätskan är Feser One 1L UV Red som är färdigblandad.

tömde systemet nyss å filtrerade all vätska genom kaffefilter å de va mycke skumma grejjer i vattnet, tror jag måste beställa nytt för å vara säker.

Visa signatur

Asus X-99 A. I7 5820K 4,5ghz. 16gb DDR4Cruical Ballistix 2400mhz.R9 290X. 512gb Samsung pro850. Corsair HX850 .Timberjack monsta vattenkylning .Corsair 900 Timberjack Edition.

http://www.sweclockers.com/galleri/12121-timberjack-900d

Permalänk
Medlem
Skrivet av timberjack:

blocken är av koppar å det antar jag radiatorerna är åxå, har en 480 monsta och en ek 360xt.
vätskan är Feser One 1L UV Red som är färdigblandad.

tömde systemet nyss å filtrerade all vätska genom kaffefilter å de va mycke skumma grejjer i vattnet, tror jag måste beställa nytt för å vara säker.

Byt till fluorescerande röda slangar istället för att ha det i vätskan.

Permalänk

så du tror att det är färgämnet i vätskan som är boven?

Visa signatur

Asus X-99 A. I7 5820K 4,5ghz. 16gb DDR4Cruical Ballistix 2400mhz.R9 290X. 512gb Samsung pro850. Corsair HX850 .Timberjack monsta vattenkylning .Corsair 900 Timberjack Edition.

http://www.sweclockers.com/galleri/12121-timberjack-900d

Permalänk
Medlem
Skrivet av timberjack:

så du tror att det är färgämnet i vätskan som är boven?

Ingen aning.

Men det fyller iaf ingen funktion.

Permalänk
Medlem

Hej

Ska fixa vattenkylningen till burken för första gången. Jag har försökt o få tag på vattenblock till Nvidia Gtx 480, främst EK block eller Bitspower. Dock verkar EK blocken inte tillverkas längre och bitspower verkar det inte vara nån som säljer. Det jag hittat när det gäller Bitspower är endast till nyare 700-serien. Nån som har några tips på återförsäljare (som fortfarande säljer block till GTX 480)

Sen undrar jag om ni tror att det räcker med en 360 radiator för att kyla min 920@ 3,8 Gz samt 2 st gtx 480.
Detta ska sitta i ett Corsair obsidian 800D.
Efter att ha läst igenom denna guide så verkar det som GT fläktar är det som gäller för att bäst kyla radiatorn (stämmer detta fortfarande?)

Permalänk

mini bygge - kylningskapacitet?

Skissar på ett nytt datorbygge som kommer till 95% kylas med vatten och tänkte rådfråga er angående det.

Chassi: Cooler Master HAF XB
Vattenkylning: Magicool Copper Radiator II 240mm och Magicool Copper Radiator I 120 mm med Scythe Gentle Typhoon 120mm i push-pull om möjligt (exakt modell inte bestämt)
Pump: EK-DCP 4.0 (har redan pumpen)
Luftkylning: Chassit har även 2st 80mm fläktar bak till och 1st 200mm fläkt i taket.

Vad jag vill kunna kyla: Asus Maximus VI Gene och passande 1150 quad processor, båda kyls med vattenblock.
Raedon HD 6990 (har redan grafikkortet, kyls också med fullcover block)
Övriga komponenter i chassit: 3st ssd, 4st ddr3, 1-2 hdd och ROG Xonar Phoebus

Är det rimligt att kyla en sån dator eller är det risk att komponenterna utvecklar för mycket värme för alla fläktar och radiatorer?

edit:
efter lite eget sökande hittade jag följande engelska guiden, The Watercooling Guide, From A to Z där följande diagram framförs angående kylningskapaciteten:

Datorn jag skissar på ligger på 530watt vid 100% load, i7 4770T eller 4770k, och stämmer deras påstående så skulle jag ligga lite på gränsen med 1800-2000rpm fläktar (150+350watt=500watt). Kommentarer, förslag och råd? Värt att skaffa starkare fläktar eller kan övriga lufkylningsfläktarna (2*80mm+1*200m) troligen klara av sista biten?

Visa signatur

Microsoft är inte dumma.
De mer eller mindre tvingar på en ett dåligt operativsystem för att de sen ska kunna suga ut ännu mer pengar ifrån ens fickor genom att en "tekniker" ska kolla på problemet som de själva har skapat...

Permalänk
Skrivet av Skånsksnapphane:

Skissar på ett nytt datorbygge som kommer till 95% kylas med vatten och tänkte rådfråga er angående det.

Chassi: Cooler Master HAF XB
Vattenkylning: Magicool Copper Radiator II 240mm och Magicool Copper Radiator I 120 mm med Scythe Gentle Typhoon 120mm i push-pull om möjligt (exakt modell inte bestämt)
Pump: EK-DCP 4.0 (har redan pumpen)
Luftkylning: Chassit har även 2st 80mm fläktar bak till och 1st 200mm fläkt i taket.

Vad jag vill kunna kyla: Asus Maximus VI Gene och passande 1150 quad processor, båda kyls med vattenblock.
Raedon HD 6990 (har redan grafikkortet, kyls också med fullcover block)
Övriga komponenter i chassit: 3st ssd, 4st ddr3, 1-2 hdd och ROG Xonar Phoebus

Är det rimligt att kyla en sån dator eller är det risk att komponenterna utvecklar för mycket värme för alla fläktar och radiatorer?

edit:
efter lite eget sökande hittade jag följande engelska guiden, The Watercooling Guide, From A to Z där följande diagram framförs angående kylningskapaciteten:
http://i.imgur.com/QTrlI.jpg

Datorn jag skissar på ligger på 530watt vid 100% load, i7 4770T eller 4770k, och stämmer deras påstående så skulle jag ligga lite på gränsen med 1800-2000rpm fläktar (150+350watt=500watt). Kommentarer, förslag och råd? Värt att skaffa starkare fläktar eller kan övriga lufkylningsfläktarna (2*80mm+1*200m) troligen klara av sista biten?

jag skulle gissa på att det blir svårt för kylningen å orka med den lasten, radiatorerna är slimvarianter å har inte samma kapacitet som en tjockare, samtidigt så går det rätt lätt för fläktarna att blåsa luft genom en så tunn rad så vinsten du skulle göra med pnp är mindre än med tjockare rads.
finns det möjlighet till å montera tjockare rads, eller nån fler?

Visa signatur

Asus X-99 A. I7 5820K 4,5ghz. 16gb DDR4Cruical Ballistix 2400mhz.R9 290X. 512gb Samsung pro850. Corsair HX850 .Timberjack monsta vattenkylning .Corsair 900 Timberjack Edition.

http://www.sweclockers.com/galleri/12121-timberjack-900d

Permalänk
Skrivet av timberjack:

jag skulle gissa på att det blir svårt för kylningen å orka med den lasten, radiatorerna är slimvarianter å har inte samma kapacitet som en tjockare, samtidigt så går det rätt lätt för fläktarna att blåsa luft genom en så tunn rad så vinsten du skulle göra med pnp är mindre än med tjockare rads.
finns det möjlighet till å montera tjockare rads, eller nån fler?

Chassit jag planerar att bygga datorn i har möjlighet för extra tjocka radiatorer
"Supports 240mm radiators with extra clearance for thick performance radiators or push-pull fan configurations."

Är EK Waterblocks EK-CoolStream RAD XT (120) och EK Waterblocks EK-CoolStream RAD XT (240) bättre alternativ då?
De är 4,7 cm tjocka vs magicool som låg på 3,0 cm.
Uppskattar annars andra förslag på radiatorer (1st 240 och 1st 120)

Visa signatur

Microsoft är inte dumma.
De mer eller mindre tvingar på en ett dåligt operativsystem för att de sen ska kunna suga ut ännu mer pengar ifrån ens fickor genom att en "tekniker" ska kolla på problemet som de själva har skapat...

Permalänk

EK XT funkar utmärkt, själv gillar jag alphacool mer men det är en smaksak
tror du kommer få ut mycket mer av kylningen med dessa 47mm rads iaf.

Visa signatur

Asus X-99 A. I7 5820K 4,5ghz. 16gb DDR4Cruical Ballistix 2400mhz.R9 290X. 512gb Samsung pro850. Corsair HX850 .Timberjack monsta vattenkylning .Corsair 900 Timberjack Edition.

http://www.sweclockers.com/galleri/12121-timberjack-900d

Permalänk
Medlem

Hej, jag ska bygga en ny dator och ska köra vetten. jag ska gå för 2011 och två 780ti så jag undrar ifall en Black Ice SR-1 480 och SR-1 240 i push-pull, är nog mycket för att eventuellt sätta in ett till 780ti även kunna kyla moderkort och ram om man så vill.
kommer att använda en D5 som pump och dom här fläktarna Noiseblocker Black Silent PRO PL-PS 120mm

Permalänk
Medlem

Slim radiatorerna är inte så dumma om man inte planerar att köra fläktarna hårt.
http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?220593-Tri...

Permalänk
Medlem

Bra guide för nybörjare.
http://www.xtremerigs.net/2014/01/20/first-watercooling-loop/

Ta även en titt på hans reviews, väldigt detaljerade.

Visa signatur

MB: Asus Z270G CPU: 7700K - Koolance 380I GFX: EVGA GTX780 Classified - EK-FC780 GTX Classy Minne: Corsair Vengance 2*8GB SSD: Samsung 960 EVO SFX: Asus Xonar Essence STX Pump: Aqua Computer D5 USB Radiator: Watercool Mo-Ra3

Permalänk
Medlem

Hur mycket brukar folk tjäna i grader om man jämför med mer traditionell kylning? Förstår ju att det beror på vad för vattekylning man använder sig av? Men på ett ungefär? Om man pressar datorn i spel eller program så borde man väl tjäna x antal grader eller? ( kan inget om vattenkylning men är nyfiken.

Visa signatur

Moderkort: MSI Z77 M-Power MS-7751, Processor: Intel i7 3770K 4,2Ghz Grafikkort: ASUS GTX780ti SLI, RAM: Corsair Vengeance 8x2-16GB 1600Mhz , Hårdisk 1: SSD- 240GB Intel 335 Reseller 2.5, Hårdisk 2: 500gb Sata/Ide Samsung, Kylning: Corsair Hydro H80i, Chassi: Corsair Obsidian 550D, Nätagg: Modulärt Be-Quiet Dark Power Pro 750W GOLD, Skärm: Samsung 27" S27A950D LED 120Hz. Chassi fläktar:Corsair Air series SP120 Quiet edition.

Permalänk
Skrivet av chadreed:

Hur mycket brukar folk tjäna i grader om man jämför med mer traditionell kylning? Förstår ju att det beror på vad för vattekylning man använder sig av? Men på ett ungefär? Om man pressar datorn i spel eller program så borde man väl tjäna x antal grader eller? ( kan inget om vattenkylning men är nyfiken.

Man tjänar en hel del i grader som typ på mina grafikkort innan vattenkylning låg de på 94 grader(load). Och med vatten ligger de på 42 grader(load). Så 52 grader tjänar jag på det.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunner357:

Man tjänar en hel del i grader som typ på mina grafikkort innan vattenkylning låg de på 94 grader(load). Och med vatten ligger de på 42 grader(load). Så 52 grader tjänar jag på det.

Själv tycker jag det bästa är att inte behöva bry sig om temperaturer alls eftersom man har så mycket headroom. Även om det är en bit över 30'C på sommaren..

Permalänk
Skrivet av Boss302:

Själv tycker jag det bästa är att inte behöva bry sig om temperaturer alls eftersom man har så mycket headroom. Även om det är en bit över 30'C på sommaren..

Precis

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem

30 grader ? åh herregud =D

Visa signatur

Moderkort: MSI Z77 M-Power MS-7751, Processor: Intel i7 3770K 4,2Ghz Grafikkort: ASUS GTX780ti SLI, RAM: Corsair Vengeance 8x2-16GB 1600Mhz , Hårdisk 1: SSD- 240GB Intel 335 Reseller 2.5, Hårdisk 2: 500gb Sata/Ide Samsung, Kylning: Corsair Hydro H80i, Chassi: Corsair Obsidian 550D, Nätagg: Modulärt Be-Quiet Dark Power Pro 750W GOLD, Skärm: Samsung 27" S27A950D LED 120Hz. Chassi fläktar:Corsair Air series SP120 Quiet edition.