Tog ett bra tag för dom att lyckas låsa upp via mjukvara iallafall, bara bra att det är hårdvaru begränsat nu, referens PCB är verkligen inte gjort för att köra på så hög volt folk vill, dom som vill dra upp volten borde betalat en extra tusenlapp för ett Classified/Lightning, värt varenda krona att få Custom PCB som klarar 1.45v/500W 24/7 utan problem, dual bios och galet bra warranty.
ASUS GTX 780 OC DC2 3GB: 4000kr
Mjukvaru låst på 1.21v, mer eller mindre referens PCB
Byt Kylare = Garantin Ryker
Byt Bios = Garantin Ryker + Risk att det går fel
Modda Volten = Garantin Ryker + Stor risk att kortet går sönder
EVGA GTX 780 Classified ACX 3GB: 5000kr
Mjukvaru låst på 1.35v, kraftigt ändrad PCB för att klara LN2 (1.35v+ med EVBot)
Byt Kylare = Garanti Kvar
Byt Bios = Garanti Kvar + Ingen risk att det går fel pga dubbla bios
Modda Volten = Garanti Kvar + Ingen risk att kortet går sönder
Sen så är det knappast rekommenderat att köra över 1.3v för 24/7 på ett ASUS 780 kort, så även om man låser upp volten i mjukvaran så betyder det inte att du kan göra vad du vill med det utan måste konstant vara orolig att det pajar vilken sekund som helst, drar du inte på volten så vad är poängen, lika bra att köra det icke-moddat då.
Inget snack om saken att dom där extra 1000kr är väl spenderade pengar, du kan köra betydligt högre volt för 24/7 (betydligt högre klock), köper man flera kort för uppåt 20.000kr så vill man ju gärna inte att man har sönder allt för man snålar in på det lilla extra det kostar för att få rejäla grejor, man skulle kunna säga att GK110 referens korten är som "kina kopior", saknar den där kvaliten, pålitligheten, går den sönder om ett år eller fem, ingen vet.
Prestanda överklockat med tillgänglig Mjukvaru Volt Mod under Vatten
Minst Prestanda
GTX 780 (4000kr)
GTX 780 Ti (6000kr)
GTX Titan (8000kr)
GTX Titan Black (9000kr)
GTX 780 Classified (5000kr)
GTX 780 Ti Classified (7000kr)
GTX 780 Ti Classified K|NGP|N
Mest Prestanda
Det mest prisvärda man kan köpa är 3st GTX 780 i Referens utförande, Nvidia kylare och inte byta BIOS, går att få upp korten i 1200MHz, ha kvar full garanti, kommer låta en hel del men fungera kommer det absolut göra.
GTX 780, ett kort för alla, nybörjare och entusiaster, väldigt mycket för pengarna
Titan, ett kort för entusiaster, ingen nytta om du inte spelar i extrema upplösningar, bortkastade pengar annars, för ett Titan får du två 780
780 Ti, ett kort för nybörjare, det hamnar i mitten, det är för folk som inte vet vad dom vill, det är klassificerat som det bästa kortet, men det betyder ingenting när det kommer till överklockning
Titan Black, detta kort kommer att ersätta nuvarande Titan, ett kort för entusiaster
780 Classified, ett kort för entusiaster, vet man knappt hur man överklockar är det bortkastade pengar, men är du kunnig så är det mest prestanda per krona
GTX 780 Ti Classified, ett kort för entusiaster, gäller som för 780 Classified, men dessa extra 2000kr når inte upp till den lilla extra prestandan du får
GTX 780 Ti Classified K|NGP|N, ett kort för LN2 användare
Håller med om mycket men inte allt.
Ett referenskort på vatten har inga som helst problem med spännings höjningar så är man inte ute efter mer än 1300-1350mhz så duger stock PCB fint med proper kylning. Högre än så ja då håller jag absolut med att man ska satsa på Classified och Lightning kort.
Sen att du placerar Classified 780 över ett Ti i ditt prestanda träd?
Det krävs drygt 200mhz högre klocks på ett 780 för att det ska börja dra jämt skägg med ett 780 Ti och för att få upp ett 780 i 1450mhz krävs vatten och 1.45v så degenereringen på kärnarn är nu markant högre. Även temperaturerna är inte acceptabla på dom här spänningarna även om man sitter på vatten.
Mina EVGA Ti's gör 1250core 7850mem på stockkylaren och går aldrig över 90c med referenskylaren. 1212mV med skyn3t bios.
För att nå den prestandan 3 Smxkluster + 7000mhz minnen ger så får du praktiskt taget klocka skiten ur 780 kortet.
Säg inte att jag har fel på den biten då jag själv ägt 2st monster 780's och jag är ingen nybörjare när det kommer till överklockning. Har varit med i 3dmarks Hall of fame top 10 rätt många gånger
Detta är dessutom med 2 referenskort på luft och när det här resultatet var nytt låg jag på sjunde plats i världen i 3dmark Firestrike.
Enda 780 korten som tagit sig länge har varit på LN2
HALL OF FAME plats 16
http://www.3dmark.com/hall-of-fame-2/fire+strike+3dmark+score...
Detailed result
http://www.3dmark.com/fs/1306850
GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks