Muskampen 2025: Segraren korad!

Geforce GTX Titan Black Edition på ingång

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Ser inte varför man gör sig rolig över "Black Edition". T.ex AMD använder ju det på sina CPU:er.

Jag kan inte tala för andras räkning, men från mitt håll handlar det om att jag är lite lätt trött på alla "maxtreme"-ord som används, nu finns det redan TI, Boost, Titan, osv... Skulle de göra ett kort till så hade det räckt med 780 TI boost eller liknande, men att dra in "black edition" som ett ytterligare begrepp känns bara tramsigt och förvirrande.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Ser inte varför man gör sig rolig över "Black Edition". T.ex AMD använder ju det på sina CPU:er.

Sant! Finns faktiskt inget mer passande namn till den här kortet.
Väldigt bra val Nvidia

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag kan inte tala för andras räkning, men från mitt håll handlar det om att jag är lite lätt trött på alla "maxtreme"-ord som används, nu finns det redan TI, Boost, Titan, osv... Skulle de göra ett kort till så hade det räckt med 780 TI boost eller liknande, men att dra in "black edition" som ett ytterligare begrepp känns bara tramsigt och förvirrande.

Nja, detta kort har mycket gemensamt med GTX Titan så..

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Orici:

Nvidia Geforce Titan Ti!

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Trevligt kort, men ärligt talat.... Det där med "handplockade" gillar jag. Ett effektivt sätt att hålla priset uppe på! Det roliga är att nVidia kunde släppt detta kort för ett år sedan, men de valde att vänta

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Nvidia Geforce Titan Ti!

Ja det skulle funka bra också

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av F.Fairlane:

Varför? Nu när Maxwell ligger runt hörnet. Verkar nästan som om dom överproducerat GK110.

Därför att dom KAN.

Folk har generellt sett absolut ingen aning om vad dom håller på med, dagens hårdvaru scen är ett stort dagis, allt handlar om att vara värst, fanboys till höger och vänster.

Majoriteten av dom sålda Titan har gått till nybörjare som varken renderar eller spelar i 4K UHD / Nvidia Surround, folk köper utan att tänka, konstant.

Det är precis samma sak med GTX 780 Ti, största troll kortet av Nvidia, det säljer som smör i solsken, men till vilka? Ja du, inte är det entusiaster iallafall.

Kortet har 25% fler CUDA-kärnor jämfört med GTX 780, men i verkligenheten så är 780 Ti överklockat i SweClockers test endast 10% bättre, men kostar.. 50% mer! Snacka om bortastade pengar, definitionen av ovärt verkligen, vi snackar uppåt 2000kr dyrare för 10% mer prestanda, för dessa 2000kr får du ett EVGA GTX 780 Classified och ett EK Vattenblock till det, nu har du möjligheten att klocka upp kortet till 1450MHz vilket är 300MHz mer (30%) än Ti, alltså utpresterar det nu ett 780 Ti, det är knäpptyst vattenkylt, du har dubbla bios så du kan byta hur du vill, stänga av Nvidia Boost, och genom allt så har du full garanti kvar på kortet. För detta betalar du MINDRE pengar än ett GTX 780 Ti, gissa varför entusiaster inte köper Ti.

Sen så har ju inte alla vattenkylning såklart, detta var endast ett kort, vad händer när vi snackar fler kort?

2st GTX 780 Ti vs 2st GTX 780, då är det +3500kr mer du betalar, igen, för väldigt lite prestanda, dessa 3500kr kan göra enorm skillnad om det läggs på annat.

Z87 Moderkort: 1750kr
4770k CPU: 2550kr
2st GTX 780 Ti 3GB: 11800kr

Totalt: 15.800kr

Detta är helt fel ovan, majoriteten av dom SweClockare som har köpt 780 Ti har just den setupen, ofta mycket sämre CPU.

Om vi nu tar dessa 3500kr man kan spara in på att köpa 2st 780's istället så får vi detta som exempel,

X79 Moderkort: 2900kr
4930k CPU: 4600kr
2st GTX 780 3GB: 8200kr

Totalt: 15.700kr

Då är det dessutom eftermarknadskylare på 780 korten, och inte på 780 Ti korten, dvs dessa 2st 780's kan överklockas betydligt mer, alltså blir dessa 10% bra mycket mindre nu, så pass att man faktiskt kan kalla det likvärdig prestanda.

Men det stora är CPUn, som enkelt kan överklockas till 4.8GHz med HT avstängt på en Corsair H70, och 4.6GHz med HT, sen får man inte glömma att minnet kör i Quad Channel heller vilket är mer prestanda där också, sen har du även möjlighet till att köra hela 4st GTX 780's i framtiden om så önskas då moderkortet är värstingkort.

Alltså kommer vi fram till att för 100kr mindre får du klart bättre dator, märkbart högre minimum FPS och Max FPS tack vare CPUn, och likvärdig FPS som inte begränsas av CPUn, mycket mer framtidssäker också.

Sen kan man såklart lyxa till det ännu mer om man vill, betalar du 1300kr mer så får du 3st GTX 780's istället för 2st 780 Ti's, som alltså resulterar i MYCKET mer prestanda, lägre renderingstider/latency, vi snackar om uppåt 50% mer FPS för 10% mer pengar, istället för 10% mer FPS för 50% mer pengar.

Slutsatsen är att 780 Ti är ett extremt ovärt grafikkort, endast gjort för att tjäna enkla pengar på folk som inte vet bättre, ingen entusiast köper kortet för dom vet att det finns mycket bättre kort att köpa.

Nu har vi då Titan Black, kortet är uppenbarligen gjort för att tjäna extra pengar på, precis som 780 Ti, majoriteten av köparna kommer inte vara entusiaster utan nybörjare, "riktiga" entusiaster, gamers och överklockare kommer att köpa Titan Black, 780 Classified/Lightning, 780 Ti Classified, 780 Ti Classified K|NGP|N då dom utpresterar alla andra kort med råge, eller helt enkelt 3-4st 780's med referenskylaren.

Det är verkligen pinsamt att äga ett 780 Ti, det är varken coolt eller ger någon sorts status, bland dom som faktiskt vet något om hårdvara, extra pinsamt när folk kör dubbla 780 Ti's och skryter om det, när dom samtidigt sitter på en 1700kr's CPU då den kommer flaska sönder korten rejält. Folk verkar verkligen inte förstå hur stor roll CPUn spelar in i datorspel, du kan slänga på 4st Titan Black Vattenkylda, och du kommer inte få en enda mer FPS.

Så snälla, köp inte Titan Black.. om du inte renderar flitigt eller spelar i extrem upplösning så som 4K, finns ingen annan anledning, det är ingen investering för framtiden, det är inte häftigt, det är bara bortkastade pengar.

Visa signatur

Projektlogg: Vector Qlimax

X APEX, 8700K @ 5200MHz, Trident Z 16GB @ 4133MHz CL16, RTX 2080 Ti, 970 M.2 SSD, RM1000x, EK A240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Titan Ti eller Ti Boost hade räckt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

vad skulle de vara rädda för? att de har större marknad än AMD och miljoner mer kunder? >< NVIDIA har alltid varit större än AMD jag står dock på neutral mark och tycker det är grymt att AMD höjer sig år efter år. Men bara en opartisk enögd påstår att NVIDIA inte kontrollerar marknaden så tror inte dem är särkilt rädda för något.

Visa signatur

Moderkort: MSI Z77 M-Power MS-7751, Processor: Intel i7 3770K 4,2Ghz Grafikkort: ASUS GTX780ti SLI, RAM: Corsair Vengeance 8x2-16GB 1600Mhz , Hårdisk 1: SSD- 240GB Intel 335 Reseller 2.5, Hårdisk 2: 500gb Sata/Ide Samsung, Kylning: Corsair Hydro H80i, Chassi: Corsair Obsidian 550D, Nätagg: Modulärt Be-Quiet Dark Power Pro 750W GOLD, Skärm: Samsung 27" S27A950D LED 120Hz. Chassi fläktar:Corsair Air series SP120 Quiet edition.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zhrooms:

Därför att dom KAN.

Folk har generellt sett absolut ingen aning om vad dom håller på med, dagens hårdvaru scen är ett stort dagis, allt handlar om att vara värst, fanboys till höger och vänster.

Majoriteten av dom sålda Titan har gått till nybörjare som varken renderar eller spelar i 4K UHD / Nvidia Surround, folk köper utan att tänka, konstant.

Det är precis samma sak med GTX 780 Ti, största troll kortet av Nvidia, det säljer som smör i solsken, men till vilka? Ja du, inte är det entusiaster iallafall.

Kortet har 25% fler CUDA-kärnor jämfört med GTX 780, men i verkligenheten så är 780 Ti överklockat i SweClockers test endast 10% bättre, men kostar.. 50% mer! Snacka om bortastade pengar, definitionen av ovärt verkligen, vi snackar uppåt 2000kr dyrare för 10% mer prestanda, för dessa 2000kr får du ett EVGA GTX 780 Classified och ett EK Vattenblock till det, nu har du möjligheten att klocka upp kortet till 1450MHz vilket är 300MHz mer (30%) än Ti, alltså utpresterar det nu ett 780 Ti, det är knäpptyst vattenkylt, du har dubbla bios så du kan byta hur du vill, stänga av Nvidia Boost, och genom allt så har du full garanti kvar på kortet. För detta betalar du MINDRE pengar än ett GTX 780 Ti, gissa varför entusiaster inte köper Ti.

Sen så har ju inte alla vattenkylning såklart, detta var endast ett kort, vad händer när vi snackar fler kort?

2st GTX 780 Ti vs 2st GTX 780, då är det +3500kr mer du betalar, igen, för väldigt lite prestanda, dessa 3500kr kan göra enorm skillnad om det läggs på annat.

Z87 Moderkort: 1750kr
4770k CPU: 2550kr
2st GTX 780 Ti 3GB: 11800kr

Totalt: 15.800kr

Detta är helt fel ovan, majoriteten av dom SweClockare som har köpt 780 Ti har just den setupen, ofta mycket sämre CPU.

Om vi nu tar dessa 3500kr man kan spara in på att köpa 2st 780's istället så får vi detta som exempel,

X79 Moderkort: 2900kr
4930k CPU: 4600kr
2st GTX 780 3GB: 8200kr

Totalt: 15.700kr

Då är det dessutom eftermarknadskylare på 780 korten, och inte på 780 Ti korten, dvs dessa 2st 780's kan överklockas betydligt mer, alltså blir dessa 10% bra mycket mindre nu, så pass att man faktiskt kan kalla det likvärdig prestanda.

Men det stora är CPUn, som enkelt kan överklockas till 4.8GHz med HT avstängt på en Corsair H70, och 4.6GHz med HT, sen får man inte glömma att minnet kör i Quad Channel heller vilket är mer prestanda där också, sen har du även möjlighet till att köra hela 4st GTX 780's i framtiden om så önskas då moderkortet är värstingkort.

Alltså kommer vi fram till att för 100kr mindre får du klart bättre dator, märkbart högre minimum FPS och Max FPS tack vare CPUn, och likvärdig FPS som inte begränsas av CPUn, mycket mer framtidssäker också.

Sen kan man såklart lyxa till det ännu mer om man vill, betalar du 1300kr mer så får du 3st GTX 780's istället för 2st 780 Ti's, som alltså resulterar i MYCKET mer prestanda, lägre renderingstider/latency, vi snackar om uppåt 50% mer FPS för 10% mer pengar, istället för 10% mer FPS för 50% mer pengar.

Slutsatsen är att 780 Ti är ett extremt ovärt grafikkort, endast gjort för att tjäna enkla pengar på folk som inte vet bättre, ingen entusiast köper kortet för dom vet att det finns mycket bättre kort att köpa.

Nu har vi då Titan Black, kortet är uppenbarligen gjort för att tjäna extra pengar på, precis som 780 Ti, majoriteten av köparna kommer inte vara entusiaster utan nybörjare, "riktiga" entusiaster, gamers och överklockare kommer att köpa Titan Black, 780 Classified/Lightning, 780 Ti Classified, 780 Ti Classified K|NGP|N då dom utpresterar alla andra kort med råge, eller helt enkelt 3-4st 780's med referenskylaren.

Det är verkligen pinsamt att äga ett 780 Ti, det är varken coolt eller ger någon sorts status, bland dom som faktiskt vet något om hårdvara, extra pinsamt när folk kör dubbla 780 Ti's och skryter om det, när dom samtidigt sitter på en 1700kr's CPU då den kommer flaska sönder korten rejält. Folk verkar verkligen inte förstå hur stor roll CPUn spelar in i datorspel, du kan slänga på 4st Titan Black Vattenkylda, och du kommer inte få en enda mer FPS.

Så snälla, köp inte Titan Black.. om du inte renderar flitigt eller spelar i extrem upplösning så som 4K, finns ingen annan anledning, det är ingen investering för framtiden, det är inte häftigt, det är bara bortkastade pengar.

Håller med till 99.98 %..

Jag skulle vänta tills GTX 880 ( Maxwell ) kommer ut eller ännu längre vänta tills i höst när dom har släppt "GTX 880 classified", jag antar.. nej jag hoppas att det kommer piska både Titan black och Ti HÅRT HÅRT HÅRT på fingrarna.. kommer dock inte hända eftersom nvidia är som dom är nuförtiden.

Men svaret på varför jag inte håller med till 100 % är att om du är gjord av pengar/född med guld sked i munnen/något annat fancy så finns det inget som heter "overprice" eller "overkill" och ja då är det ju bara att köpa 60 st sådana här och daska din rikemans e-penis i pannan på alla bara för att du kan.. ^^

Men annars nej inte värt det någon stans Nvidia vill bara mjölka sina konsumenter på pengar....

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D | EVGA X79 Dark | Intel I7 3970x 5,094 GHz | EVGA GTX TITAN BLACK 1306Mhz 3 way SLI | 32GB Hyper Beast 2400 Mhz CL 9-11-10-27 | EVGA SUPERNOVA NEX1500 CLASSIFIED x2 | Samsung 840 250 GB RAID 0 | Samsung 840 EVO 750GB RAID 0 | WD 3TB | Custom Water Loop |

Permalänk
Medlem

Tydigen innehåller Hawaii XT fler SP:s oxå, så det hade ju varit fett ifall AMD kontrat med
XT då eller "Unlimited Colors"-edition. Ännu fetare om jag kunde låsa upp mitt R290
vidare...

Visa signatur

🖥️:Phanteks Enthoo Evolv X | Ryzen 7 7800X3D | Arctic Freezer II 420 | 6x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Asus B650 ProArt Creator | 32Gb Corsair Vengeance 6000Mhz CL30| Samsung 990 Pro 2+1TB | ASUS TUF 3080 12Gb | Corsair RM1000x Shift | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | Ducky One 3 Mini RGB |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Titan Ti eller Ti Boost hade räckt.

Du vet att Ti står för Titanium väl? Du vill alltså att det ska heta Geforce Titan Titanium?

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blazin87:

Du vet att Ti står för Titanium väl? Du vill alltså att det ska heta Geforce Titan Titanium?

Med deras logik, vad i allsin dar blir då "780 TI", när det redan finns ett Titanium som presterar ungefär likvärdigt.

Men om Titanium nu är upptaget kan de väl kalla det för Boost bara, det är ju ledigt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blazin87:

Titanium Titan låter fett

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

Skulle tro att majoriteten av dom som köps är av rika Amerikaner då klyftan där är något större än här.
Men visst finns det även svenskar som köper!

High end marknaden är relativt mycket större i sverig/norden än i t.ex usa.
Intel skickade ju t.ex 50% av första sändningen av någon extrem cpu till norden för något år sedan, det som var kvar fick resten dela på.

Det är inte många system bland mina amerikanska "kollegor" som matchar det genomsnittliga systemen du ser här inne, och då är det beta testare och utvecklare inom spel det är snack om.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

Måste vara rätt begränsad konsument underlag för kortet. De flesta som vill ha nVidias entusiast kort GK110 har väl redan ett eller flera av varierande modell och lär knappast byta om de nu inte måste pga trasig 4K rigg eller motsvarande. Men visst några som vårdar sin e-penis ömt kan nog inte hålla fingrarna borta.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: InWin D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av zhrooms:

Det är verkligen pinsamt att äga ett 780 Ti, det är varken coolt eller ger någon sorts status.

Tycker nog du drar alla 780Ti's ägare över en kant här. Jag har ägt 2st 780 Lightning's som du vet då vi diskuterade det bytet då.

Bytet för mig var inte på något sätt alls onödigt eller korkat.
Jag köpte 780 korten som så många andra bara några veckor innan Nvidias enorma prisdump och lansering av 780Ti.

Skulle jag ha stannat kvar på mina 300kr billigare 780 Lightning's med pissigt Elphia minne som klockade till 6450Mhz?
Mina 2 EVGA Ti's fick 7000mhz Hynix minnen som klockar till 7850mhz!

Även den nya revisionen av GK110 kretsarna gjorde att dom kretsar som fanns i 780Ti korten gick klocka betydligt högre på samma Vcore det är också ett plus för alla som inte vill gå på vattenkylning.

Nu fick tyvärr marknaden en känga av Nvidia med 780Ti.
Min tråd om det.
Då på tok för många dårar låste upp sina 780's och Titan's med bios flash och brände sina kort så såg dom till att 780Ti Referensmodellen blev begränsad till 1212mV. Enda sättet är att löda dit en 100 Ohm resistor för att låsa upp dom.

Jag hade tänkt precis som många anda referens kortköpare slänga på vattenblock och mata på med 1.35v då spännings delen enkelt fixar 1.35v med proper vattenkylning på strömförsörjningen.

Så blev inte fallet! Killarna på Skyn3t crew har jobbat med det hära hela helgen och kom fram till det igår att det är omöjligt med mjukvara.

Att folk köper super dunder mega kort till taskiga processorer har jag också försökt uppmärksamma.
Du som faktiskt tycker om att skriva får gärna göra en ordentlig tråd om det.

Har har du min som spårade ur rejält förra veckan
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?t=1269498

Visa signatur

Chassi Lian-Li PC-O7S

Permalänk
Medlem
Skrivet av zhrooms:

Därför att dom KAN.

...

Nja... Jag är nog inne på samma linje som Tvelander skrev i en tidigare tråd. De flesta Titan har nog gått till mindre företag och liknande som beräkningskort då det är ett billigt och mycket bra alternativ till ett Quadro eller Tesla som kostar väldigt mycket mer.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Alucius:

Nja... Jag är nog inne på samma linje som Tvelander skrev i en tidigare tråd. De flesta Titan har nog gått till mindre företag och liknande som beräkningskort då det är ett billigt och mycket bra alternativ till ett Quadro eller Tesla som kostar väldigt mycket mer.

Dock inte 100 % sant, Titan säljer som smör pga av Nvidia PR och folk som inte kan bättre.
Men ja ofc många företag köper dom med, jag vet jobbar i branchen.

Men Titan är inte värt köpa idag om man inte MÅSTE maxa, eller överklockar LN2 llr annat

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Tobbbe__:

Tycker nog du drar alla 780Ti's ägare över en kant här. Jag har ägt 2st 780 Lightning's som du vet då vi diskuterade det bytet då.

Bytet för mig var inte på något sätt alls onödigt eller korkat.
Jag köpte 780 korten som så många andra bara några veckor innan Nvidias enorma prisdump och lansering av 780Ti.

Skulle jag ha stannat kvar på mina 300kr billigare 780 Lightning's med pissigt Elphia minne som klockade till 6450Mhz?
Mina 2 EVGA Ti's fick 7000mhz Hynix minnen som klockar till 7850mhz!

Även den nya revisionen av GK110 kretsarna gjorde att dom kretsar som fanns i 780Ti korten gick klocka betydligt högre på samma Vcore det är också ett plus för alla som inte vill gå på vattenkylning.

Nu fick tyvärr marknaden en känga av Nvidia med 780Ti.
Min tråd om det.
Då på tok för många dårar låste upp sina 780's och Titan's med bios flash och brände sina kort så såg dom till att 780Ti Referensmodellen blev begränsad till 1212mV. Enda sättet är att löda dit en 100 Ohm resistor för att låsa upp dom.

Jag hade tänkt precis som många anda referens kortköpare slänga på vattenblock och mata på med 1.35v då spännings delen enkelt fixar 1.35v med proper vattenkylning på strömförsörjningen.

Så blev inte fallet! Killarna på Skyn3t crew har jobbat med det hära hela helgen och kom fram till det igår att det är omöjligt med mjukvara.

Att folk köper super dunder mega kort till taskiga processorer har jag också försökt uppmärksamma.
Du som faktiskt tycker om att skriva får gärna göra en ordentlig tråd om det.

Har har du min som spårade ur rejält förra veckan
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?t=1269498

Men bränner man GPUr då failar man.

Eller bara extremt idiot eller har extremt otur, många av dom som brände GPU va pga av VRM temps som hade dålig kylning med EJ EK block som har VRM kylning.
Jag har kört mina Titan i 1.43 TESTAT.

Men vissa körde med Hyrdocopper och bricka kort då VRM temp på första REV va skit på swiftech korten.

Men vad menar du med "kulle jag ha stannat kvar på mina 300kr billigare 780 Lightning's"
300 kronor?
780 Lighting kostar 4990 Ti med ej refrens PCB kostar över 6k.

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Men bränner man GPUr då failar man.

Eller bara extremt idiot eller har extremt otur, många av dom som brände GPU va pga av VRM temps som hade dålig kylning med EJ EK block som har VRM kylning.
Jag har kört mina Titan i 1.43 TESTAT.

Men vissa körde med Hyrdocopper och bricka kort då VRM temp på första REV va skit på swiftech korten.

Men vad menar du med "kulle jag ha stannat kvar på mina 300kr billigare 780 Lightning's"
300 kronor?
780 Lighting kostar 4990 Ti med ej refrens PCB kostar över 6k.

Med dårar menar jag okunniga nybörjare som inte vet vad dom håller på med.
Skrev ju att med ja med bra kylning är övervolting inget problem och det har ju du så känn dig inte träffad av min kritik.

Det är bara irriterande då du och jag sitter på samma pcb men jag kan inte övervolta mina med fina EK block pga att okunniga idioter har bränt upp sina kort.
Som du vet var jag några dagar bort att vattenkyla hela mitt system men nu måste jag byta till 2 Classified's för att det ens ska kännas värt.
You feel me?

Gtx 780 Lightning kostade drygt 6100kr vid realese. Samma som 780Ti så för mig var ju ett återköp av 780 korten självklart.
Jag skrev där uppe att jag var en av dom som handlade av Nvidia innan super prissänkningen och lanseringen av 780Ti.

Visa signatur

Chassi Lian-Li PC-O7S

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Dock inte 100 % sant, Titan säljer som smör pga av Nvidia PR och folk som inte kan bättre.

Men Titan är inte värt köpa idag om man inte MÅSTE maxa, eller överklockar LN2 llr annat

Går det ens att köpa Titan idag?
Hittar 3st Gigabyte på Webhallen och några spridda skurar med Asus kort kvar men annars äre tomt på hyllorna.
Tror Nvidia utfasning av original Titan är färdigt nu och in kommer den här Black edition versionen.

Visa signatur

Chassi Lian-Li PC-O7S

Permalänk
Medlem
Skrivet av JagdKatzen:

Tackar, här kommer flera förslag på framtida namn för att snärja det penningstinna segmentet:

GTX Alpha

GTX Tyrannosaurus

GTX Brofist

GTX Steven Seagal

Nvidia behöver bara fortsätta på samma spår

GTX Champion

GTX Predator

GTX Double Penetration

GTX Chuck Norris

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Vill man köra LN2 skulle jag satsa på ett 780/780 Ti Classified..
Pga ja det är gjort för det eller vad man ska säga ^^

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D | EVGA X79 Dark | Intel I7 3970x 5,094 GHz | EVGA GTX TITAN BLACK 1306Mhz 3 way SLI | 32GB Hyper Beast 2400 Mhz CL 9-11-10-27 | EVGA SUPERNOVA NEX1500 CLASSIFIED x2 | Samsung 840 250 GB RAID 0 | Samsung 840 EVO 750GB RAID 0 | WD 3TB | Custom Water Loop |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

Går det ens att köpa Titan idag?
Hittar 3st Gigabyte på Webhallen och några spridda skurar med Asus kort kvar men annars äre tomt på hyllorna.
Tror Nvidia utfasning av original Titan är färdigt nu och in kommer den här Black edition versionen.

Ja det går att köta titans :

http://www.komplett.se/search?category=10412_Grafikkort&q=Tit...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Glömde kolla Zotac modellen. Av den verkar det finnas ett överflöd på hela marknaden. Undra var som kommer hända med alla kort.

Skrotas dom? Vem köper ett Titan när Black Edition snart är ute.

Visa signatur

Chassi Lian-Li PC-O7S

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Primee:

Vill man köra LN2 skulle jag satsa på ett 780/780 Ti Classified..
Pga ja det är gjort för det eller vad man ska säga ^^

Men det är olika LN2 tävlingar för olika kort

LN2 klockar får kort gratis så spelar ingen roll typ.

Men alla klockar sönder alla kort.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

Det är bara irriterande då du och jag sitter på samma pcb men jag kan inte övervolta mina med fina EK block pga att okunniga idioter har bränt upp sina kort.

Tog ett bra tag för dom att lyckas låsa upp via mjukvara iallafall, bara bra att det är hårdvaru begränsat nu, referens PCB är verkligen inte gjort för att köra på så hög volt folk vill, dom som vill dra upp volten borde betalat en extra tusenlapp för ett Classified/Lightning, värt varenda krona att få Custom PCB som klarar 1.45v/500W 24/7 utan problem, dual bios och galet bra warranty.

ASUS GTX 780 OC DC2 3GB: 4000kr
Mjukvaru låst på 1.21v, mer eller mindre referens PCB
Byt Kylare = Garantin Ryker
Byt Bios = Garantin Ryker + Risk att det går fel
Modda Volten = Garantin Ryker + Stor risk att kortet går sönder

EVGA GTX 780 Classified ACX 3GB: 5000kr
Mjukvaru låst på 1.35v, kraftigt ändrad PCB för att klara LN2 (1.35v+ med EVBot)
Byt Kylare = Garanti Kvar
Byt Bios = Garanti Kvar + Ingen risk att det går fel pga dubbla bios
Modda Volten = Garanti Kvar + Ingen risk att kortet går sönder

Sen så är det knappast rekommenderat att köra över 1.3v för 24/7 på ett ASUS 780 kort, så även om man låser upp volten i mjukvaran så betyder det inte att du kan göra vad du vill med det utan måste konstant vara orolig att det pajar vilken sekund som helst, drar du inte på volten så vad är poängen, lika bra att köra det icke-moddat då.

Inget snack om saken att dom där extra 1000kr är väl spenderade pengar, du kan köra betydligt högre volt för 24/7 (betydligt högre klock), köper man flera kort för uppåt 20.000kr så vill man ju gärna inte att man har sönder allt för man snålar in på det lilla extra det kostar för att få rejäla grejor, man skulle kunna säga att GK110 referens korten är som "kina kopior", saknar den där kvaliten, pålitligheten, går den sönder om ett år eller fem, ingen vet.

Prestanda överklockat med tillgänglig Mjukvaru Volt Mod under Vatten

Minst Prestanda

• GTX 780 (4000kr)

• GTX 780 Ti (6000kr)

• GTX Titan (8000kr)

• GTX Titan Black (9000kr)

• GTX 780 Classified (5000kr)

• GTX 780 Ti Classified (7000kr)

• GTX 780 Ti Classified K|NGP|N

Mest Prestanda

Det mest prisvärda man kan köpa är 3st GTX 780 i Referens utförande, Nvidia kylare och inte byta BIOS, går att få upp korten i 1200MHz, ha kvar full garanti, kommer låta en hel del men fungera kommer det absolut göra.

GTX 780, ett kort för alla, nybörjare och entusiaster, väldigt mycket för pengarna
Titan, ett kort för entusiaster, ingen nytta om du inte spelar i extrema upplösningar, bortkastade pengar annars, för ett Titan får du två 780
780 Ti, ett kort för nybörjare, det hamnar i mitten, det är för folk som inte vet vad dom vill, det är klassificerat som det bästa kortet, men det betyder ingenting när det kommer till överklockning
Titan Black, detta kort kommer att ersätta nuvarande Titan, ett kort för entusiaster
780 Classified, ett kort för entusiaster, vet man knappt hur man överklockar är det bortkastade pengar, men är du kunnig så är det mest prestanda per krona
GTX 780 Ti Classified, ett kort för entusiaster, gäller som för 780 Classified, men dessa extra 2000kr når inte upp till den lilla extra prestandan du får
GTX 780 Ti Classified K|NGP|N, ett kort för LN2 användare

Visa signatur

Projektlogg: Vector Qlimax

X APEX, 8700K @ 5200MHz, Trident Z 16GB @ 4133MHz CL16, RTX 2080 Ti, 970 M.2 SSD, RM1000x, EK A240

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Tobbbe__:

Glömde kolla Zotac modellen. Av den verkar det finnas ett överflöd på hela marknaden. Undra var som kommer hända med alla kort.

Skrotas dom? Vem köper ett Titan när Black Edition snart är ute.

Inget skrotas för det vore ekonomiskt vansinne. De kommer ligga kvar länge och en del kommer säljas till folk som behöver just ett till Titan av olika anledningar. Sen kommer de reas ut tills alla är borta. Varför skrota när man kan sälja till inköpspris och få tillbaks pengarna? Eller för den delen sälja med lite förlust. Det är ju bättre än att skrota där man förlorar hela värdet.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Tobbbe__:

Med dårar menar jag okunniga nybörjare som inte vet vad dom håller på med.
Skrev ju att med ja med bra kylning är övervolting inget problem och det har ju du så känn dig inte träffad av min kritik.

Som du vet var jag några dagar bort att vattenkyla hela mitt system men nu måste jag byta till 2 Classified's för att det ens ska kännas värt.
You feel me?

Gtx 780 Lightning kostade drygt 6100kr vid realese. Samma som 780Ti så för mig var ju ett återköp av 780 korten självklart.
Jag skrev där uppe att jag var en av dom som handlade av Nvidia innan super prissänkningen och lanseringen av 780Ti.

Inte träffad
Bara förklara lite mer

Visa signatur