Permalänk

Börja programmera

Hej nu är det så att jag vill börja programmera på min fritid, vilken tycker ni man ska börja med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiirManjak:

Hej nu är det så att jag vill börja programmera på min fritid, vilken tycker ni man ska börja med?

Du syftar på vilket språk vi tycker du ska börja med?
Finns mängder med trådar om detta.
Vad är det du har för drömmar/mål? (Hemsidor, applikationer, spel etc etc)
Hur mycket tid och vilja har du att lägga?
Har du lätt för att lära dig?

Python är en språk som brukar vara lämpligt att sätta igång med.

Visa signatur

Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz | Asus P8Z77-V PRO |
Samsung SSD Basic 830-Series 256GB | Intel Core i7 3770K 3,5Ghz |
Asus Xonar Essence STX | Noctua NH-U9B SE2 | Antec Performance One P280 | Corsair HX 850W 80+ Gold Modulär | MSI GTX 770

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiirManjak:

Hej nu är det så att jag vill börja programmera på min fritid, vilken tycker ni man ska börja med?

Om du verkligen vill lära dig grunderna så föreslår jag C. Vill du börja med ett bra objektorienterat språk så är nog java bra.
Python tycker jag döljer för mycket av vad som händer så början man med det språket är jag rätt att man missar många viktiga koncept.

Annars är python i sig ett elegant språk.

Visa signatur

i5 2500k, GTX770SLI, 8GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoPaiN^:

Du syftar på vilket språk vi tycker du ska börja med?
Finns mängder med trådar om detta.
Vad är det du har för drömmar/mål? (Hemsidor, applikationer, spel etc etc)
Hur mycket tid och vilja har du att lägga?
Har du lätt för att lära dig?

Python är en språk som brukar vara lämpligt att sätta igång med.

Detta, samt har du planer för framtiden gällande din programmering?, är du en van dator användare?
Det finns en hel sjö med olika programmerings språk som är mer ämnade åt vissa typer av program än andra och inlärningskurvan skiljer något otroligt.
Mitt tips är att lära sig något språk som C, Java, C++, C# för om du kan något av dessa så blir väldigt många andra språk mycket lätta att förstå och du kan göra nästan vad du vill med något av ovanstående språk, det är din fantasi som sätter stopp på vad du kan och inte kan göra :).

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk

Ja jag har goda kunskaper när det gäller datorer, är väldigt intresserad i datorer. Och ja jag är medveten om vilka språk det finns, menar mer vilket som passar bäst till en nybörjare. Men två av er föreslår java som första språk så det är kanske något jag ska börja med?

Permalänk
Medlem

Jag tycker C# var ett bra språk att börja med, speciellt då jag var intresserad av att kunna utveckla för webben. Finns mycket material för att komma igång med det, såväl på http://www.asp.net om man är mera intresserad av utveckling för webben, samt massor av tutorials på YouTube om man har andra mål (Program för Windows, mobilappar etc.). En hel del litteratur finns också som är riktigt bra, och givetvis det eminenta MSDN.

I grund och botten dock tror jag inte det spelar så stor roll vilket av C# och Java man börjar med, bara man kommer in i tänket går det rätt snabbt att sätta sig in i ett andra, tredje och fjärde språk om man vill - speciellt så länge de är inom C familjen.

Som sagt, vilket man vill börja med är ju lite av en smaksak - samt vad man har för tankar om vad man vill syssla med i framtiden. Om du t.ex. känner en passion redan nu inför att bygga appar för Android och iOS så kan ju Java vara vettigare än C# att börja med t.ex.

Visa signatur

Vill du att jag besvarar något så kom ihåg att citera mitt inlägg! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiirManjak:

Hej nu är det så att jag vill börja programmera på min fritid, vilken tycker ni man ska börja med?

En sökning i forumet

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Medlem

Som alltid rekommenderar jag Python att börja med.

Vad du börjar med är egentligen inget viktigt då du först och främst ska lära dig programmera.
Att byta språk när du kan programmera är inget större bekymmer och okså något du bör göra
för att olika språk är inriktade på olika saker även om de är "General purpose" som alla språk
som tagits upp i tråden är.

Permalänk

Tack så mycket för eran svar! Ni har varit mycket hjälpsamma <3