Muskampen 2025: Segraren korad!

Börjar min SSD bli trött?

Permalänk
Medlem

Börjar min SSD bli trött?

Min dator blir ibland långsam och jag tror det beror på min SSD (tar t.ex. upp till 30sek att öppna Downloads-mappen i Windows), därför bestämde jag mig för att köra en bechmark med AS SSD. Då segar det till rejält vid 4K write (hade inte blivit klar efter 30min). På min andra SSD går alla tester igenom.

SSD:n är över 4 år gammal nu, och jag har inte haft på AHCI förrän nu. Har ca 7GB ledigt på den.
Kan detta vara tecken på att SSD:n håller på bli trött och ev. vid slutet av sin livslängd?

Permalänk
Medlem

Hmm, kanske. Har för mig att det finns ett program som räknar ut på ett ungefär hur många timmar ssd:n har kvar. Sedan så blir ju en ssd långsammare ju mer data det är på den men att det ska gå ner så lågt har jag svårt att tänka mig.

Gå igenom den här guiden o kolla om det hjälper dig:
http://www.overclock.net/t/1133897/windows-7-ssd-tweaking-gui...

Visa signatur

Phantek P400S | Asus ROG Strix Z370-F | i7 8700K | Corsair H115i | Corsair Vengeance 16GB 3000MHz | GeForce 2080 Super | Corsair AX 850W | Samsung 850 Pro 512GB | Samsung 840 EVO 256GB | 3TB WD Green |

Permalänk
Medlem

(lånar tråden lite)

Har en 80gb Intel ssd, som nästan är fylld till max. Kollade crystaldisk nyss,

15483h drifttid
Startar fortfarande upp datorn på kring 20 sekunder!

Hur länge brukar det dröja innan dem blir trött av ren och skär användning?

Visa signatur

-Citera för svar-

Permalänk
Skribent

Låter mer som en defekt disk, menar.. hade en HTPC med en SSD som stod på 24/7 i säkert 2 ½ år och hade inga problem med den. Du har nog bara haft otur helt enkelt med en "B" disk "/
Sedan kan det även vara Windows som har blivit segt med.

Testa att köra CrystalDiskInfo och se vad den säger, den säger hur länge disken varit på, antal starter osv. samt hälsan på disken.

Mvh

Visa signatur

< R5 7600X | 32 GB 6000 MT/s | RX 9070 XT >

< Redmi Note 14 Pro | Redmi Pad SE 11" >

Permalänk
Medlem
Skrivet av didde31:

(lånar tråden lite)

15483h drifttid

Gjorde en väldigt grov uppskattning för livstidsberäkning 1,5 år sedan på min gamla SSD (80GB Intel-X25 G2). Då kom jag fram till detta:

Som OS-disk i ca 2,5 år har jag 3,76TB i host writes. Har datorn på i princip 24/7.
Och Intel säger tydligen 7,5TB per cell (skriva 100GB till en 80GB SSD varje dygn i 5 år garanterar de att den ska klara), så med mitt användande tror jag SSDn beräknas hålla i 50-100 år eller nåt.
Elektroniken kommer dö långt före minnescellerna iaf X)

Så om det beräknas ta 50-100år tills flashminenna slitits ut helt, så bör den ju vara runt 90% frisk efter 5år fortfarande. Det är nog snarare andra saker som gör att den blir seg än rent slitage på cellerna tror jag.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Testa att göra en SecureErase, den verkar ju inte må bra.

Permalänk
Medlem

Ser ju ut att vara en 64GB disk.. den är inte proppful eller i närheten av proppfull?? windows mår bra av att ha iaf 2ggr RAM minnet som ledigt utrymme... så har du 16GB RAM är det ju bra att ha minst 32GB ledigt utrymme för swapfil/hibernation och annat som windows kan få för sig att använda.
En bra anledning att byta upp sig till 250GB-300GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

Gjorde en väldigt grov uppskattning för livstidsberäkning 1,5 år sedan på min gamla SSD (80GB Intel-X25 G2). Då kom jag fram till detta:

Som OS-disk i ca 2,5 år har jag 3,76TB i host writes. Har datorn på i princip 24/7.
Och Intel säger tydligen 7,5TB per cell (skriva 100GB till en 80GB SSD varje dygn i 5 år garanterar de att den ska klara), så med mitt användande tror jag SSDn beräknas hålla i 50-100 år eller nåt.
Elektroniken kommer dö långt före minnescellerna iaf X)

Så om det beräknas ta 50-100år tills flashminenna slitits ut helt, så bör den ju vara runt 90% frisk efter 5år fortfarande. Det är nog snarare andra saker som gör att den blir seg än rent slitage på cellerna tror jag.

Är lite trött här, så lär nog mixa ihop en del saker

Men på en ssd är det väl inte bara flashminnen? Borde ju också vara något slags kretskort med div komponenter, och dem brukar ju inte alltid vara designade för att hålla hur länge som helst.
På mekaniska diskar är det väl mest troligt att läsarmen dör eller grejerna på kretskortet. Inte själva diskarna?

Visa signatur

-Citera för svar-

Permalänk
Medlem
Skrivet av didde31:

Är lite trött här, så lär nog mixa ihop en del saker

Men på en ssd är det väl inte bara flashminnen? Borde ju också vara något slags kretskort med div komponenter, och dem brukar ju inte alltid vara designade för att hålla hur länge som helst.
På mekaniska diskar är det väl mest troligt att läsarmen dör eller grejerna på kretskortet. Inte själva diskarna?

Ja, som jag skrev "Elektroniken kommer dö långt före minnescellerna iaf ", så är det halvbra komponenter så kanske de ger sig lite efter några år.

Kondensatorer på moderkort t.ex. är ju ett bra exempel på saker som kan göra att det blir lite sämre prestanda och skumma fel efter ett par år, när de läcker och torkar ut.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av a544jh:

SSD:n är över 4 år gammal nu, och jag har inte haft på AHCI förrän nu.

Varför hade du inte på ACHI tidigare, och gör det någon skillnad om du har det på eller av?

Testa rensa lite mera utrymme, och kanske rentav formatera*, om det inte är för jobbigt, fast om du har Windows på SSD:n kanske det är lika bra om den ändå håller på att dö) (*Secure Erase:a helst, istället för att formatera.)

4 år borde inte vara så mycket för en SSD, så det är nog något annat som är fel.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

Ja, som jag skrev "Elektroniken kommer dö långt före minnescellerna iaf ", så är det halvbra komponenter så kanske de ger sig lite efter några år.

Kondensatorer på moderkort t.ex. är ju ett bra exempel på saker som kan göra att det blir lite sämre prestanda och skumma fel efter ett par år, när de läcker och torkar ut.

Oj, är som sagt hyfsat trött

Tippar på att det var några kondensatorer som "pangat" på mitt förra grafikkort. Klarade inte av någon högre belastning, dog då.

Får ta och kolla på det någon dag och kanske byta ut dem, eller göra något roligt med det

Visa signatur

-Citera för svar-

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

Låter rimligt, min OCZ Vertex 3 som har en driftstid på 23449 timmar (2år, 8månader, 17dagar) ligger på 99% hälsa.
Beräknad livslängd i SSDlife är till den 12e Februari år 2262, har en känsla av att den kommer vara skrotad långt innan dess

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av a544jh:

SSD:n är över 4 år gammal nu, och jag har inte haft på AHCI förrän nu. Har ca 7GB ledigt på den.
Kan detta vara tecken på att SSD:n håller på bli trött och ev. vid slutet av sin livslängd?

När du raderar en fil på en SSD så hamnar de block som filen låg på i GC, Garbage Collection. Samma om du ändrar en fil på en SSD, då skrivs filen till nya block, och de gamla blocken hamnar i GC. Block som ligger i GC kan inte användas förrän de rensats. Och de visas dessutom som ledigt utrymme.

Har man aktiverat AHCI så kan OS:et skicka ett TRIM-kommando till SSD:n när en fil tas bort eller ändras så att GC kan frigöra block för nya skrivningar. Skickas inga TRIM-kommandon kommer din SSD - som du märkt - bli märkbart slö och detta eftersom det inte finns något ledigt utrymme och alla skrivningar måste mellanlagras när GC försöker frigöra utrymme. Ja, GC kan själv frigöra utrymme men är inte lika smart s.a.s.

Vad du kan göra är att flytta stora filer till och från din SSD. Jag hade tidigare två Corsair P64 i RAID0 och då fungerar inte TRIM (inte på den tiden i alla fall) vilket jag löste genom att flytta.. ehum... 4.7GB stora filer. Sen vart det fart på sakerna igen. Har det dock gått för långt och reservcellerna är använda så kan det krävas en formatering. Ett sätt att slippa ominstallera är att du klonar din SSD till en USB disk, formaterar din SSD och klonar tillbaka.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Avstängd
Skrivet av didde31:

(lånar tråden lite)

15483h drifttid

Min ligger på 20879 timmar och hälsostatus är på 99% enligt crystaldiskinfo, så du har nog några år kvar på din disk

Tror att vi båda har bytt ut ssdn innan den går sönder.

En SSd blir inte trött, den är antingen hel eller trasig.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaya:

En SSd blir inte trött, den är antingen hel eller trasig.

Nja, äldre och några få nya SSD tappar faktisk prestanda med tiden. Marginellt mot en SSD men ändå. Mitt val av OCZ Vertex 4 bygger på att den, vid tidpunkten, hade den mest effketiva sk wear leveling. Du kan själv testa detta genom att upprepa skrivtester med t.ex AS SSD och se hur prestandan sjunker (men det rekommenderas inte).

SweCs artikel: http://www.sweclockers.com/recension/15259-ocz-vertex-4-mot-i...

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Konstigt då jag tycker att jag upprepade gånger har läst att SSD skulle ha kortare livslängd än mekaniska. Har helt enkelt bara inte vetat om AHCI, läste om det någon gång men tyckte det såg för svårt ut för att bry sig Då SSD:n är en tidig modell vet jag inte ens om den stöder TRIM.

Läste även om "active garbage collection" som sker när SSD:n idlar. Detta gäller så vitt jag vet inte alla modeller? Om det nu är så, så borde det ju i princip ske då jag är i Linux och SSD:n inte används.

Den verkar inte heller ge så hemskt mycket information genom SMART, men min andra SSD har över 6000 h drifttid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av a544jh:

Konstigt då jag tycker att jag upprepade gånger har läst att SSD skulle ha kortare livslängd än mekaniska.

Sanning med modifikation.

En SSD har en begränsad livslängd. Den kan bara skyffla X mängd med data innan den "tar slut".
Förr eller senare kommer den att "dö". (fast så kan man ju säga om allt.).

En Mekanisk kan med lite tur och under rätt omständigheter leva hur länge som helst.

Sen så har ju vissa SSD:er (t.ex. Samsung 830) belastats/testats på sådana sätt att det har bevisats att såvida man inte har otur och den går sönder av någon anledning, så kommer den vid normal användning att leva länge än personen som köpte den...

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.