Ny 13" - frågor om hårddisk, grafikkort etc

Permalänk

Ny 13" - frågor om hårddisk, grafikkort etc

Hej

Är ingen expert på datorer, och i ärlighetens namn inte så intresserad heller. Men nu känner jag att min gamla gamla Asus laptop börjar sjunga på sista versen, och behöver ersättas. Ska ha den till vanligt surfande, se på video och lättare fotoredigering (ganska sällan, och då knappast photoshop, utan mindre krävande).

Några frågor då:

- Hur stor skillnad märker man mellan olika typer av hårddiskar? Vanlig, hybrid eller SSD? Kan man byta ut den vanliga hårddisken mot en SSD i den här datorn: http://www.proshop.se/Barbar-Dator/ASUS-S301LA-DH062H-inkl.-B... ?

- Grafikkort: Den länkade datorn har ju integrerat men datorn finns också i en version med Radeon HD 8530M. Hur stor skillnad kommer jag märka?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KarlGustav:

Hej

Är ingen expert på datorer, och i ärlighetens namn inte så intresserad heller. Men nu känner jag att min gamla gamla Asus laptop börjar sjunga på sista versen, och behöver ersättas. Ska ha den till vanligt surfande, se på video och lättare fotoredigering (ganska sällan, och då knappast photoshop, utan mindre krävande).

Några frågor då:

- Hur stor skillnad märker man mellan olika typer av hårddiskar? Vanlig, hybrid eller SSD? Kan man byta ut den vanliga hårddisken mot en SSD i den här datorn: http://www.proshop.se/Barbar-Dator/ASUS-S301LA-DH062H-inkl.-B... ?

- Grafikkort: Den länkade datorn har ju integrerat men datorn finns också i en version med Radeon HD 8530M. Hur stor skillnad kommer jag märka?

Once you go SSD you never go back!

En SSD kan blåsa liv i en gammal dator så den känns som ny, så SSD kommer jag för alltid rekommendera för alla!
Avseende grafikkort så är det enbart ditt filmtittande som troligen tjänar på det, om du tittar på högupplöst film. annars känns det overkill.

That's just my two cents

Visa signatur

Case: Phanteks Enthoo Luxe PSU: EVGA SuperNova G2 750W MoBo: ASUS X99 Deluxe CPU: Intel Core i7 5820K RAM: Crucial Ballistix Sport 32GB DDR4 2400 Mhz GPU: 2x MSI GTX970 Gaming 4GB Cooling: Noctua NH-D15 SSD: Samsung 950 pro 512GB & Samsung 850 EVO 250GB

Permalänk
Skrivet av CeeJaySWE:

Once you go SSD you never go back!

En SSD kan blåsa liv i en gammal dator så den känns som ny, så SSD kommer jag för alltid rekommendera för alla!

Ok, men hur vet jag om det går att byta ut hårddisken som sitter i datorn vid köp? För en del hårddiskar är väl "fasta" och går inte att byta ut?

Och hur vet jag om det går att utöka minnet? För det är väl samma sak där, att vissa minnen inte går att byta ut?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KarlGustav:

Ok, men hur vet jag om det går att byta ut hårddisken som sitter i datorn vid köp? För en del hårddiskar är väl "fasta" och går inte att byta ut?

Och hur vet jag om det går att utöka minnet? För det är väl samma sak där, att vissa minnen inte går att byta ut?

Går att byta ut på de flesta datorer, finns väldigt många guider(bilder på vilka skruvar ska bort) på just Asus datorer.
Det som du ska tänkta på är att datorn kommer vara förinstallerad så det kan bli problem att installera den nya hårddisken om du inte får med skivor/usb, brukar gå att få postat hem på begäran.

Ett av minnena på datorn verkar sitta lödd på moderkortet så det kan bli problem att byta ut det

Permalänk
Medlem

Två stora fördelar med SSDer i bärbara som inte brukar nämnas är låg strömförbrukning och okänslighet mot vibrationer/stötar.

Hårddisk brukar gå att byta mot SSD om man vill.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av KarlGustav:

Jag har aldrig vart med om att en mekanisk hårddisk inte är utbytbar

Visa signatur

Case: Phanteks Enthoo Luxe PSU: EVGA SuperNova G2 750W MoBo: ASUS X99 Deluxe CPU: Intel Core i7 5820K RAM: Crucial Ballistix Sport 32GB DDR4 2400 Mhz GPU: 2x MSI GTX970 Gaming 4GB Cooling: Noctua NH-D15 SSD: Samsung 950 pro 512GB & Samsung 850 EVO 250GB

Permalänk
Skrivet av CeeJaySWE:

Jag har aldrig vart med om att en mekanisk hårddisk inte är utbytbar

Det är möjligt, jag är inte så insatt. Har för mig att jag läste det nånstans bara.

Tack för svaren förresten. Får nog bli en 13" med 1920x1080 skärm. Jag lär väl få byta ut hårddisken, men det ska jag nog klara tror jag.

Permalänk
Medlem

Om du ändå ska köpa en ny laptop skulle jag köpt en med touchscreen, det är förvånandsvärt trevligt att använda - Man använder det ju givetvis inte hela tiden, utan ibland, när det känns rätt.

Enda problemet är att det är så smutt att man börjar kladda på skärmen på alla andra datorer också och undrar varför det inte fungerar.