UPDATE 21/01 2014 - Montering av vattenkylningen från AquaTuning.
Hallååååå där!
Äntligen har jag fått tid att göra ännu en update! Ursäktar att det dröjt ännu en gång från förra updaten. Har haft extremt lite fritid på sistone, högskolestudier tar mer tid än vad jag anat och har även fått känna på detta i privatlivet.
Hur som helst, låt oss gå till det roliga!
Nedan kommer en update bestående av bilder på produkterna jag blir försedd med av AquaTuning samt hur jag monterat det. Dock finns det en liten grej med bilderna! Eftersom jag var super-stressad och hade lite tid för att få ihop mitt projekt till utställningen på DreamHack så hade jag inte tid att ta bilder. Det betyder att jag fick ta alla bilder ni kommer se nedan i omvänd ordning, alltså när jag monterar isär grejerna. Därför kan det kanske se lite knepigt ut ur ett kronologiskt perspektiv, men in förstår iallafall varför!
Första delen kommer handla om vilka vattenkylningsprodukter jag ska använda mig utav och andra delen om hur jag monterar dem
Tackar AquaTuning extremt mycket åter igen för att ha försett mig med produker. Utan er hade projektet inte varit möjligt!
Kommer visa bildern på produkterna och deras namn nedan.
Fittings, för att koppla ihop slangar till de olika delarna, med diametern 16/10 och i olika utformningar:
8x 16/10mm compression fitting 90° revolvable G1/4 - knurled - matte black
3x 16/10mm compression fitting 45° revolvable G1/4 - knurled - matte black
2x 16/10mm compression fitting G1/4 - knurled - matte black
För att kunna koppla ett par grejer ihop med varandra behövde jag ett par speciella fittings med likadana ändar:
2x Alphacool HF L-connector 90° - G1/4 revolvable - 2x outer threads - Deep Black
Denna även för att kunna koppla två stycken olika delar till varandra:
Alphacool double nipple G1/4 outer thread to G1/4'' outer thread with O-ring - deep black
Fillports som jag ska använda i ett speciellt sammanhang. Blir spännande!
6x Fillport black nickel - knurled - Universal
Reservoir/tank till vattenkylningen. Beställde en extra tank eftersom att 25cm var lite för stort insåg jag, så fick bli hederliga 15cm. Lika fint ändå.
Alphacool HF 38 Cape Cyclen 250 + Alphacool Plexi Tube 60x150mm
Tunna och bra presterande radiatorer. Endast 30mm tjocka vilket blir perfekt för mitt kompakta bygge! Med tillbehör för montering.
2x Alphacool NexXxoS ST30 Full Copper 240mm
Kraftfull och förvånadsvärt tyst pump. Storleken och orientationen blir perfekt för detta bygge, vald med omsorg.
Laing DDC-pump 12V DDC-1T
"Topp" till pumpen som är till för att möjliggöra montering av fittings. Förbättrar även flödet och ljudnivån, ett fint plus!
Alphacool Laing DDC Acetal top
Kylmedel av hög kvalité. Ser ut som mjölk and I love it!
Mayhems Pastel - Ice White 1000ml
Montering för en 240 radiator. Kommer behövas och passa in perfekt
Phobya radiatorstöd - svart - Dual - 2x120mm
Väldigt stilrent och passar fint in, speciellt eftersom koppar-utseendet på logotypen går bra ihop med det orangea på moderkortet.
Alphacool NexXxoS XP³ Light - Black Chrome
Pumpen, Laing DDC med Alphacool's top monterad och likaså nipplar, en dubbelsidig G1/4 i toppen och en 90c nippel som output.
Även fastsatt på en självhäftande vibrationsdämpade matta
Laing DDC-pump 12V DDC-1T
Här är anledningen till att jag behövde den speciella nipplen i toppen på pumpen! Byggde mig en egen Pump/Res-combo där pumpen kommer suga vattnet från tanken. Tycker det är både en snygg och praktisk lösning eftersom det tar upp mindre plats än om man hade monterat dem separat samtidigt som det är en hyffsat stor reservoir.
http://www.aquatuning.se/product_info.php/info/p6155_Alphacool-HF-38-Cape-Cyclen-150.html
Monterar pumpen med egengjorda monteringar bestående av skruvar, muttrar och lite brickor som går igenom chassit. Svårt att få med på bild men ni förstår.
Radiatorerna, 2st 240mm vilket jag vet är overkill för en CPU men jag gör det mest för att det är en utamaning
Alphacool NexXxoS ST30 Full Copper 240mm
Ena radiatorn sätts i fronten framför moderkortet.
Det må se ut som om radiatorn blockerar alla kontakter moderkortet har men det gör den inte. Med lite modifikation på ett par kontakter fick de plats utan problem sidan om radiatorn. Den ena PCI-E porten är å andra sidan blockerad, men eftersom jag bara har ett grafikkort och inga andra expansionskort så var det inget bekymmer
Andra radiatorn är fäst i radiatorstödet och det är den som jag placerar in bakom moderkortsplåten. Radiatorstödet behövs för att jag ska kunna montera radiatorn och stödet sätts fast i fronten från insidan med hjälp av popnitar så det sitter som sten!
Det var ganska kämpigt att få in den då det är trångt, men den fick plats!
Bild där båda radiatorer, pump + res och nipplar samt alla fillports i chassit är på plats! Som ni ser sitter det ett par nipplar i meshen i taket.
Har ni börjat förstå vad alla hål i meshen och fillportsen i toppen är till för?
Fillportsen är till för att koppla samman nipplar med meshen i taket. Varför? Jo de får vi se snart!
Ovansidan av meshen, alltså på toppen, sitter där nu hela 6st 90c nipplar!
Och så här ser det ut med slang! Yes, jag har valt att sätta slang på ovansidan av chassit som går igenom alla vattenkylningskomponenter
Anledningen är dels för att jag tycker det blir snyggt, passar den industriella känslan och utseendet jag gett chassit överlag. Dessutom är det ganska praktiskt ur utrymmessyfte då det hade blivit trängre att få plats med slangarna på insidan av chassit
Mer än såhär med vattenkylningen avslöjar jag inte än! Det kommer i nästa slutliga update där jag visar upp hela projektet och hur det ser ut när det är i gång! Nedan följer lite andra monteringar som är nödvändiga
Montera in det enorma grafikkortet - GIGABYTE GTX 780 OC Windforce 3X 450W. Det var ingen lätt uppgift, tog mig sådär 10minuter och en massa tanke- och muskelkraft. Det kändes i princip som att spela Tetris med cirklar - helt omöjligt med andra ord.
Baksidan av moderkortsplåten med radiator, SSD och nätaggregat på plats. En aning rörigt bland kablarna då jag inte hade tid att fixa det inför uställningen men det man inte ser lider man inte utav
Eftersom jag skurit hål för fläktgaller där original power-/reset knapparna finns så var jag tvungen att fixa en ny. Gjorde det med hjälp av denna stiliga brytare som jag fixade hål för i meshen och monterade.
Vita 120mm Spectre Pro PWM-fläktar från BitFenix som skulle ha använts vid uställningen. Tyvärr hann jag inte få dem försen efter utställningen men här är de iallafall
Förlängare i olika utförande, här 24pin Alchemy förlängare från BitFenix i orange färg.
Ännu en gång skönt att ha postat denna update! Vattenkylningen från AquaTuning var grymt rolig att montera samtidigt som det var en extrem utmaning. Det svåraste var att tänka ut hur allt skulle kopplas och i vilken ordning jag skulle utföra det - hade ju inte speciellt mycket utrymme till godo Som sagt, åter igen, har detta projektet varit minst 80% planering. Det är väldigt mycket att tänka på innan man börjar skära och montera
Nästa update som släpps kommer vara den allra slutliga och kommer bara innehålla slutbilder på projektet, alltså hur allt ser ut när det står färdigt och i full gång! Därför vill jag inte riktigt än, i denna update, avslöja och visa hur det ser ut för det kommer i nästa!
Tack för ni följer och håller ut! Det är ni som har fått mig att vilja fortsätta och slutföra fast det varit tuffa tider
MVH
Nikkop