[Projekt]: Big Bro' Prodigy [BitFenix Prodigy Mod]

Permalänk
Medlem

Vill ha update!!!

Visa signatur

Citera för svar!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kreppe:

Riktigt schyssta byggen Nikkop!
Hoppas skärmen går bra ihop med systemet

Tacktack! ^^

Jo, hoppas det med haha. Får bara vänta med att polaren lyckas få iväg skärmen till mig.
Ser fram emot upplösningen, kommer hjälpa mig enormt vid redigering av 1080p-videos och dylikt

Skrivet av Patrik Stjärna:

Riktigt sugen på att göra samma sak, men det känns lite elakt Jäkligt tufft i alla fall, ska bli grymt kul att se resultatet!

Haha. Du kan ju annars köra samma sak fast i deras nya Phenom-chassi? Jag själv är sugen på det men kommer inte ha tiden att göra det efter Prodigy. Hade varit roligt att se någon annan göra det

Skrivet av Galarix:

Vill ha update!!!

Den som väntar på något gott väntar aldrig för länge!

Skrivet av Marticus:

Kan avslöja att den gamla frontpanelen som jag tidigare modifierat är slopad! Något finare väntar

Permalänk
Medlem

Hallå!
Hoppas ni alla har det bra

Vill bara låta er veta att jag inte är död! Jag har just nu svinigt mycket i mitt liv som pågår som tar extremt mycket tid. Jag har ju dessutom bytt till ett vitt Prodigy vilket innebär jag fått göra om det mesta från början.

Det sagt så vill jag även säga att jag inte har mycket kvar på projektet
Jag har kommit längre nu än vad jag har gjort på det svarta Prodigyt så nästkommande update lär ni få se hur det ser ut.

Ska försöka få ut den till helgen annars i början på nästa vecka.
Vet jag har sagt den skulle komma för länge sedan, men nu lovar jag!

Tack
MVH
Nikkop

Permalänk
Bitfenix

Hej Nikola!

Häftigt att du får plats med ett eATX, tillsammans med fullstort nätaggregat och vattenloop i ett Prodigy. Ser fram emot slutresultatet!

Med vänliga hälsningar
Johan Nyman
Bitfenix Sverige

Permalänk
Medlem
Skrivet av BitFenix Sverige:

Hej Nikola!

Häftigt att du får plats med ett eATX, tillsammans med fullstort nätaggregat och vattenloop i ett Prodigy. Ser fram emot slutresultatet!

Med vänliga hälsningar
Johan Nyman
Bitfenix Sverige

Hallå!

Tacktack, uppskattar det! Väldigt trevligt att bygga med era produkter. Ser själv fram emot slutresultatet!

Meddelande till alla:
Jag är usel på att komma med nästa update! Jag ber om ursäkt tusen gånger runt solen.

Dock har det absolut inte stått stilla alls med projektet. Faktum är att jag faktiskt varit i full gång hela tiden. Saken är att jag ska ställa ut mitt bygge på DreamHack och har fullt upp att färdigställa det. Så bygget är i full gång men inte här i byggloggen tyvärr. Måste lägga all tid och fokus på att få färdigt det.

Med det sagt så kommer de som besöker DreamHack kunna se "Big Bro' Prodigy" in action före alla andra. Jag kommer alltså inte att lägga upp några bilder på det färdiga projektet försen efter DreamHack då jag vill att de som kommer och besöker mitt projekt ska få en förhandsvisning

Men kort och gott:
Projektet och jag är i full fart, dock inte i byggloggen. Men vi kommer dit efter hand!

Och med det vill jag avsluta med en bild på något jag fick hem här om dagen som kommer göra det här projektet något utöver det vanliga:

Tjohopp!

Tack för förståelsen
MVH
Nikkop

Permalänk
Medlem

kollade in för att se om det var en uppdate och se på fan det var en uppdate! längtar till slut resultatet så man vet om man själv ska göra en

Visa signatur

SÖKER: i5 3570k / 4670k och ASUS P8Z77-I DELUXE / ASUS Z87I-PRO
Command center: fx 8320 4,7ghz,SABERTOOTH 990FX R2.0, 16gb corsair vengance, GTX 760 asus DCU2, 2 WD caviar 300gb, WD Raptor 150gb, Samsung 840 evo 120gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av zZerf:

kollade in för att se om det var en uppdate och se på fan det var en uppdate! längtar till slut resultatet så man vet om man själv ska göra en

Har inte varit en ordentlig update på väldigt länge, vilket jag är ledsen över och även skäms lite över, haha.
Hur som helst, de som ska till DreamHack har chans att se mitt projekt, "Big Bro' Prodigy", färdigt och utställt! Kommer ha den ståendes i GIGABYTE's monter där jag även kommer medverka i deras tävling.

Det sagt så är jag väldigt långt in i projektet och snart färdigt. Ber om ursäkt jag inte har kunnat göra updates och visa hur jag jobbat på senaste tiden. En update tar ganska lång tid att göra då jag lägger ganska stor vikt och tid på bilder och text.
När jag kommer tillbaka från DreamHack kommer jag göra uppdateringarna som är kvar så ni kan följa min logg till det färdiga resultatet! Bättre sent än aldrig, haha.

Men som sagt, ska ni till DreamHack kan ni få skåda projektet live!

Tack för förståelsen
MVH
Nikkop

Permalänk
Medlem

Hej hopp!

Big Bro' Prodigy står ute i GIGABYTEs monter (brevid Webhallen) på Dreamhack!
Kom förbi och kika på hur den färdiga versionen ser ut

Tack å hej!

Permalänk

Kul att få se den irl.=) Starkt jobbat!

Visa signatur

Data:Vit | Tangentbord: Rött | Datamus: Ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krisilicous:

Kul att få se den irl.=) Starkt jobbat!

Tack så mycket! Det har varit enormt mycket slit bakom projektet, från början till slut. Dock väldigt skönt att ha det färdigt och att det uppskattas!

Dock som ni alla märker är inte byggloggen färdig än. De som var på DH och såg mitt bygge var de första som fick se det färdiga bygget. Jag kommer nu hädanefter att uppdatera byggloggen som vanligt så även ni, som inte hade chansen att se det IRL, kommer få se det färdiga bygget.
Eftersom jag inte uppdaterat på ett tag men ändå jobbat ganska mycket med det sedan dess så blir det ett antal updates med lite tid emellan.

Men den som väntar på något gott väntar aldrig för länge!

Update till helgen utlovas!
/nikkop

Permalänk

Blir spännande att se! Ser verkligen fram emot bilder

Visa signatur

Bygglogg: BitFenix Phenom M| Phantom Project
Chassi: Bitfenix Phenom M | Moderkort: Asus Z87 Gryphon | CPU: Intel i5 4670K | GPU: MSI GTX770 2Gb OC | RAM: Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 2x8GB | SSD: Samsung 840 EVO 256Gb | PSU: Corsair CX750W |

Permalänk
Medlem

UPDATE 14/12 2013 - Chassit och dess delar är färdiga

Hallååååå där!

Äntligen har jag fått tid att göra en update! Som jag nämnt tidigare är projektet färdigt, dock inte denna bygglogg, så jag fyller på allt eftersom jag får tid!
Jag ställde ut det färdiga projektet på DreamHack i GIGABYTE's monter, så de som kom förbi där hade chans att se projeket live, in action!

Ber om ursäkt för det tagit sådan här tid, men allt från enormt mycket skolarbete till enormt lite tid på fritiden har lett till att jag tyvärr inte haft tid att uppdatera. Nu kör vi dock!

Idag kommer det handla om montering av chassi-delarna, dvs moderkortsplåt och mesh. Även om sidopaneler, fronten och annan montering!

Tävling!
Vill passa på att meddela er, och informera, om en tävling jag nu går med i! Det är en tävling som hålls av MinimalisticPC (snubben bakom är SWEC-medlemmen C4B12 och går ut på att man går med med sitt projekt/modifikation och tävlar då mot andra personer. Om ni själva har projektloggar så varför inte gå med? Ska bli grymt skoj att delta och man hoppas ju på det bästa

Notis!
Min förra update var när jag hade ett svart Prodigy. Jag vann sedan ett vitt Prodigy av Swerigs och bestämde mig givetvis för att använda det istället, tyckte vitt var snyggare Därför kommer jag inte att dokumentera alla steg från början, eftersom jag redan gjort det på det svarta. Jag kommer därför att fortsätta från vart modifikationen på det svarta chassit slutade. Om ni vill se de stegen är det bara att kika tillbaka i byggloggen!

Moderkortsplåten och mesh
Här har vi då vart vi slutade sist. Provmonterar moderkortsplåten i meshen och i chassit. Hålen i botten är urskurna för alla kontakter, så klart.

Moderkortsplåten monteras vanligtvis med hjälp av skruvar. Jag ville komma bort från detta då det blir starkare fäst, samt tar mindre plats, om man kör med popnitar. Var därför tvungen att dra av alla gängor där skruvarna skulle gå i.

Sköt sedan i en popnit för att prova och tyckte om resultatet. Det ledde till att jag popnitade fast hela moderkortsplåten i meshen och sedan popnitade jag även fast meshen i chassit för stabilitet. Allt sitter nu stenhårt och stabilt.

Nätaggregatet
Montering av PSU var något jag funderade på hur jag skulle få till. Jag visste vart det skulle sitta (bakom moderkortsplåten), men inte hur jag skulle få fast det.

Kom då på att mitt nätaggregat har en avtagbar ram gjord i gummi för att minska vibrationer mot chassit. Använde denna ram som mall för vart hålen skulle sitta för att kunna skruva fast nätaggregatet, smidigt!

Borrade sedan hål efter ramens hål och skruvade fast det, fungerade skitbra!

Toppen och meshen
Tog och skar ut hål i toppen som jag behövde - lite annorlunda än det jag gjorde på det svarta där jag gjorde betydligare större utskärning. Insåg dock att det inte behövdes så gjorde ett mindre för att inte påverka stabiliteten negativt.

Meshen ska givetvis användas på toppen. Första bilden är en gammal bild från det svarta chassit om hur toppen skulle se ut.

Hade dock en lite revolutionerande tanke om man jag ville göra med toppen då den kändes så tom. Tog fram meshen och markerade ett par markeringar. Farsan kom förbi med ett verktyg som skulle underlätta att göra hål. Ingen aning vad det heter men det fungerar skitbra!

Borrade i markeringarna för att göra små hål så att verktygen kan användas. Verktygen körs sedan in och används.

Såhär blev resultatet! Verktygen gjorde ett grymt jobb med att göra fina och bra hål. Men frågan är vad hålen ska användas till? Får vi se framöver! Lovar att det finns en bra användning för dem.
(Ni som vet behöver inte säga det )

Sidopaneler
Den ena sidopanelen är gjord exakt som den på det svarta Prodigy, dvs ett fönster med en svart kantlist.

Den andra sidoplåten däremot ska också modifieras!
Slängde upp den på bordet och körde ett hål med sticksågen. Var ganska svårt att mäta men lyckades få till det efter ett litet tag.
Monterade sedan ett fläktgaller för 240 radiatorn som ska sitta bakom. Smexigt!

Fronten
Fronten på det vita och svarta Prodigy är faktiskt olika i utseende och konstruktion. Det vita Prodigy har en bättre front för mitt avseende då det har en försänkning så att meshen jag lägger på passar bättre! Hålen på vänster sida av frontpanelen var jag tvungen att göra för en montering som sker senare.

Det tomma chassit
Såhär ser chassit ut när det är tomt med endast moderkortsplåt och mesh monterad (inte toppen).

Slutligen:
Skönt att ha kommit igång med byggloggen igen för att kunna slutföra den och visa er slutresultatet! Som ni sett i denna update så är själva chassit och dess delar (sidopaneler, front m.m) helt färdiga! Det som kvarstår är då montering av alla komponenter såsom moderkort (Z77X-UP7) och grafikkort (GTX 780 OC) från GIGABYTE, komplett vattenkylning från AquaTuning och mera skojs!

Nästa update kommer ut så småningom, lovar att ni inte ska behöva vänta månader!
Låt mig gärna veta vad ni tycker och tror!

Tack för ni följer och håller ut!
MVH
Nikkop

Dold text
Permalänk
Bitfenix

Riktigt häftigt bygge Nikkop. Ser fram emot nästa update!

Permalänk
Medlem

Vackert :')

Permalänk
Medlem
Skrivet av BitFenix Sverige:

Riktigt häftigt bygge Nikkop. Ser fram emot nästa update!

Skrivet av DDemis:

Vackert :')

Tacktack! Den kommer handla om vattenkylningen, så lovar en spännande update!

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Nikkop:

Tacktack! Den kommer handla om vattenkylningen, så lovar en spännande update!

Utan läckor? Muahaha

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk
Medlem

där kom updaten ja! ser riktigt bra ut!

Visa signatur

SÖKER: i5 3570k / 4670k och ASUS P8Z77-I DELUXE / ASUS Z87I-PRO
Command center: fx 8320 4,7ghz,SABERTOOTH 990FX R2.0, 16gb corsair vengance, GTX 760 asus DCU2, 2 WD caviar 300gb, WD Raptor 150gb, Samsung 840 evo 120gb

Permalänk
Medlem

Riktigt kul att följa, kan inte heller förstå hur jag missat denna efter allt googlande om detta chassit. Jag får mitt vita nästa vecka och tänkte direkt plocka av frontplåten. Men! Var hittar man "mesh", jag har googlat massa och vad jag kan se i denna tråden får du din av aqua tuning men jag hittar inget där heller.

Det bästa tipset jag hittat änsålänge är att strippa en av ikeas papperskorgar haha, men det måste ju finnas ett enklare sätt?

Tack och lycka till med din modd.

Visa signatur

| Fractal Design R4 | Asus Maximus VII Hero | Intel i7 4970k | Asus R290X DirectCU | Corsair HX850W | TEAM 16GB 2133 Mhz | Samsung 840 PRO 256GB SSD | WD RED 3TB|

Permalänk
Medlem
Skrivet av wreckan:

Riktigt kul att följa, kan inte heller förstå hur jag missat denna efter allt googlande om detta chassit. Jag får mitt vita nästa vecka och tänkte direkt plocka av frontplåten. Men! Var hittar man "mesh", jag har googlat massa och vad jag kan se i denna tråden får du din av aqua tuning men jag hittar inget där heller.

Det bästa tipset jag hittat änsålänge är att strippa en av ikeas papperskorgar haha, men det måste ju finnas ett enklare sätt?

Tack och lycka till med din modd.

Det kanske jag kan svara på, vissa delar i alla fall.
Jag har två olika mesh som jag använder/ska använda. Den ena är köpt på specialtech. Mycket snygg, men även mycket dyr.
Den andra hittade jag i en liten lokal biodlarbutik i norra Tyskland. (dat förvåning ) Förstår om du inte vill åka ned dit för att köpa mesh.
Slutligen fick jag också ett mycket bra tips (efter att jag köpt all min mesh) om att det finns mesh hos maskindelen. Skulle nog själv ha köpt därifrån om jag hittat det tidigare.
Länkar till specialtech och maskindelen.

Är väl de ställen jag hittat som säljer mesh. Lycka till.

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk
Medlem

hag.com: Tack för din hjälp, så långt hade jag inte kommit själv. Får se var det blir nudå!

Visa signatur

| Fractal Design R4 | Asus Maximus VII Hero | Intel i7 4970k | Asus R290X DirectCU | Corsair HX850W | TEAM 16GB 2133 Mhz | Samsung 840 PRO 256GB SSD | WD RED 3TB|

Permalänk
Medlem
Skrivet av zZerf:

där kom updaten ja! ser riktigt bra ut!

Tackar! Finns en ny nu nedan om det intresserar

Skrivet av wreckan:

Riktigt kul att följa, kan inte heller förstå hur jag missat denna efter allt googlande om detta chassit.

Skrivet av hag.com:

Det kanske jag kan svara på, vissa delar i alla fall...

Skrivet av wreckan:

hag.com: Tack för din hjälp, så långt hade jag inte kommit själv. Får se var det blir nudå!

Hej!

Tack så mycket och ursäktar tusen gånger om att jag missade att svara, extremt mycket i livet som satt käpp i mitt hjul gällande min fritid överlag.
Kul att du är intresserad av mesh och trevligt att du kunde få hjälp av Hag.com, tack för det Hag! Jag själv fixade meshen genom min pappas arbete och har således ingen aning vart det går att få tag på för "normala dödliga" personer, hehe
Tack för visat intresse!

Ny update väntar nedan, ta en titt vettja!

Permalänk
Medlem

UPDATE 21/01 2014 - Montering av vattenkylningen från AquaTuning.

Hallååååå där!

Äntligen har jag fått tid att göra ännu en update! Ursäktar att det dröjt ännu en gång från förra updaten. Har haft extremt lite fritid på sistone, högskolestudier tar mer tid än vad jag anat och har även fått känna på detta i privatlivet.

Hur som helst, låt oss gå till det roliga!

Nedan kommer en update bestående av bilder på produkterna jag blir försedd med av AquaTuning samt hur jag monterat det. Dock finns det en liten grej med bilderna! Eftersom jag var super-stressad och hade lite tid för att få ihop mitt projekt till utställningen på DreamHack så hade jag inte tid att ta bilder. Det betyder att jag fick ta alla bilder ni kommer se nedan i omvänd ordning, alltså när jag monterar isär grejerna. Därför kan det kanske se lite knepigt ut ur ett kronologiskt perspektiv, men in förstår iallafall varför!

Första delen kommer handla om vilka vattenkylningsprodukter jag ska använda mig utav och andra delen om hur jag monterar dem

Tackar AquaTuning extremt mycket åter igen för att ha försett mig med produker. Utan er hade projektet inte varit möjligt!

Kommer visa bildern på produkterna och deras namn nedan.

Det andra paketet från AquaTuning med massa godsaker!

Hederlig transparent slang med diameterna 16/10! Fina tjocka kanter som kommer passa bra med kylmedlet.
Masterkleer Slang PVC 16/10mm (3/8"ID) Klar 3,3m (10ft) "Retail Package"

Fittings, för att koppla ihop slangar till de olika delarna, med diametern 16/10 och i olika utformningar:

8x 16/10mm compression fitting 90° revolvable G1/4 - knurled - matte black

3x 16/10mm compression fitting 45° revolvable G1/4 - knurled - matte black

2x 16/10mm compression fitting G1/4 - knurled - matte black

För att kunna koppla ett par grejer ihop med varandra behövde jag ett par speciella fittings med likadana ändar:
2x Alphacool HF L-connector 90° - G1/4 revolvable - 2x outer threads - Deep Black

Denna även för att kunna koppla två stycken olika delar till varandra:
Alphacool double nipple G1/4 outer thread to G1/4'' outer thread with O-ring - deep black

Fillports som jag ska använda i ett speciellt sammanhang. Blir spännande!
6x Fillport black nickel - knurled - Universal

Nog om anslutningar! Här kommer fler roliga grejer.

Högpresterande CPU-block som ska kyla processorn. Paket med block, monteringdelar samt instruktioner och kylpasta.
Alphacool NexXxoS XP³ Light - Black Chrome - Edition

Reservoir/tank till vattenkylningen. Beställde en extra tank eftersom att 25cm var lite för stort insåg jag, så fick bli hederliga 15cm. Lika fint ändå.
Alphacool HF 38 Cape Cyclen 250 + Alphacool Plexi Tube 60x150mm

Tunna och bra presterande radiatorer. Endast 30mm tjocka vilket blir perfekt för mitt kompakta bygge! Med tillbehör för montering.
2x Alphacool NexXxoS ST30 Full Copper 240mm

Kraftfull och förvånadsvärt tyst pump. Storleken och orientationen blir perfekt för detta bygge, vald med omsorg.
Laing DDC-pump 12V DDC-1T

"Topp" till pumpen som är till för att möjliggöra montering av fittings. Förbättrar även flödet och ljudnivån, ett fint plus!
Alphacool Laing DDC Acetal top

Kylmedel av hög kvalité. Ser ut som mjölk and I love it!
Mayhems Pastel - Ice White 1000ml

Montering för en 240 radiator. Kommer behövas och passa in perfekt
Phobya radiatorstöd - svart - Dual - 2x120mm

Det var bilder på produkterna som jag skall använda mig utav från AquaTuning.
Sååååå, ska vi ta en titt på hur jag monterade allt?

CPU-blocket på plats, även med nipplar.
Väldigt stilrent och passar fint in, speciellt eftersom koppar-utseendet på logotypen går bra ihop med det orangea på moderkortet.
Alphacool NexXxoS XP³ Light - Black Chrome

Pumpen, Laing DDC med Alphacool's top monterad och likaså nipplar, en dubbelsidig G1/4 i toppen och en 90c nippel som output.
Även fastsatt på en självhäftande vibrationsdämpade matta
Laing DDC-pump 12V DDC-1T

Här är anledningen till att jag behövde den speciella nipplen i toppen på pumpen! Byggde mig en egen Pump/Res-combo där pumpen kommer suga vattnet från tanken. Tycker det är både en snygg och praktisk lösning eftersom det tar upp mindre plats än om man hade monterat dem separat samtidigt som det är en hyffsat stor reservoir.
http://www.aquatuning.se/product_info.php/info/p6155_Alphacool-HF-38-Cape-Cyclen-150.html

Monterar pumpen med egengjorda monteringar bestående av skruvar, muttrar och lite brickor som går igenom chassit. Svårt att få med på bild men ni förstår.

Radiatorerna, 2st 240mm vilket jag vet är overkill för en CPU men jag gör det mest för att det är en utamaning
Alphacool NexXxoS ST30 Full Copper 240mm

Ena radiatorn sätts i fronten framför moderkortet.
Det må se ut som om radiatorn blockerar alla kontakter moderkortet har men det gör den inte. Med lite modifikation på ett par kontakter fick de plats utan problem sidan om radiatorn. Den ena PCI-E porten är å andra sidan blockerad, men eftersom jag bara har ett grafikkort och inga andra expansionskort så var det inget bekymmer

Andra radiatorn är fäst i radiatorstödet och det är den som jag placerar in bakom moderkortsplåten. Radiatorstödet behövs för att jag ska kunna montera radiatorn och stödet sätts fast i fronten från insidan med hjälp av popnitar så det sitter som sten!
Det var ganska kämpigt att få in den då det är trångt, men den fick plats!

Bild där båda radiatorer, pump + res och nipplar samt alla fillports i chassit är på plats! Som ni ser sitter det ett par nipplar i meshen i taket.
Har ni börjat förstå vad alla hål i meshen och fillportsen i toppen är till för?

Fillportsen är till för att koppla samman nipplar med meshen i taket. Varför? Jo de får vi se snart!

Ovansidan av meshen, alltså på toppen, sitter där nu hela 6st 90c nipplar!

Och så här ser det ut med slang! Yes, jag har valt att sätta slang på ovansidan av chassit som går igenom alla vattenkylningskomponenter
Anledningen är dels för att jag tycker det blir snyggt, passar den industriella känslan och utseendet jag gett chassit överlag. Dessutom är det ganska praktiskt ur utrymmessyfte då det hade blivit trängre att få plats med slangarna på insidan av chassit

Mer än såhär med vattenkylningen avslöjar jag inte än! Det kommer i nästa slutliga update där jag visar upp hela projektet och hur det ser ut när det är i gång! Nedan följer lite andra monteringar som är nödvändiga

Montera in det enorma grafikkortet - GIGABYTE GTX 780 OC Windforce 3X 450W. Det var ingen lätt uppgift, tog mig sådär 10minuter och en massa tanke- och muskelkraft. Det kändes i princip som att spela Tetris med cirklar - helt omöjligt med andra ord.

Baksidan av moderkortsplåten med radiator, SSD och nätaggregat på plats. En aning rörigt bland kablarna då jag inte hade tid att fixa det inför uställningen men det man inte ser lider man inte utav

Eftersom jag skurit hål för fläktgaller där original power-/reset knapparna finns så var jag tvungen att fixa en ny. Gjorde det med hjälp av denna stiliga brytare som jag fixade hål för i meshen och monterade.

Vita 120mm Spectre Pro PWM-fläktar från BitFenix som skulle ha använts vid uställningen. Tyvärr hann jag inte få dem försen efter utställningen men här är de iallafall

Förlängare i olika utförande, här 24pin Alchemy förlängare från BitFenix i orange färg.

Slutligen:
Ännu en gång skönt att ha postat denna update! Vattenkylningen från AquaTuning var grymt rolig att montera samtidigt som det var en extrem utmaning. Det svåraste var att tänka ut hur allt skulle kopplas och i vilken ordning jag skulle utföra det - hade ju inte speciellt mycket utrymme till godo Som sagt, åter igen, har detta projektet varit minst 80% planering. Det är väldigt mycket att tänka på innan man börjar skära och montera

Nästa update som släpps kommer vara den allra slutliga och kommer bara innehålla slutbilder på projektet, alltså hur allt ser ut när det står färdigt och i full gång! Därför vill jag inte riktigt än, i denna update, avslöja och visa hur det ser ut för det kommer i nästa!

Tack för ni följer och håller ut! Det är ni som har fått mig att vilja fortsätta och slutföra fast det varit tuffa tider

MVH
Nikkop

Dold text

Tack igen kära läsare!
MVH
Nikkop

Permalänk
Medlem

Yayy! Update!

Måste berömma dig för hur snyggt det blir och vilka välskrivna updates du levererar, när de väl kommer

Men ska du verkligen bara köra med ett grafikkort, vad då grejen med E-ATX (förutom att det är coolt?) Don´t get me wrong, jag tycker verkligen att det är ett sjukt fränt projekt

Visa signatur

Spelburken: Intel Core i5 3570k @ 4,4 Ghz, HD7870 Crossfire, 8GB RAM, Skärmar: 3x Dell U2312HM Eyefinity
Asus Zenbook UX32VD, Nexus 6P
Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Skalman:

Yayy! Update!

Måste berömma dig för hur snyggt det blir och vilka välskrivna updates du levererar, när de väl kommer

Men ska du verkligen bara köra med ett grafikkort, vad då grejen med E-ATX (förutom att det är coolt?) Don´t get me wrong, jag tycker verkligen att det är ett sjukt fränt projekt

Yeey!

Haha tack tack, kul att du gillar det Mitt mål har alltid varit att ha välskrivna och detaljerade byggloggar så att man som läsare kan följa med och göra detsamma om man önskar.

Grejen med E-ATX är liksom "because I can". Haha men jag älskar utseendet på det, gillar att överklocka (det är specifikt för överklockning) och annat smått och gott. Så det är inte liksom PCI-E platserna jag är intresserad utav, hade lika gärna kunnat göra mATX men det är ju inte lika fräckt i ett Prodigy

Permalänk
Medlem

Ojojoj, nu börjar det verkligen hända saker! Tror aldrig jag förstått riktigt hur stort moderkort du lyckats pressa in, har nog av någon anledning fått för mig att det bara var mATX. Det måste verkligen se brutalt ut. Och så utrymmeseffektivt det blir sedan!
Verkligen bra utfört. Seglade just upp som min absoluta favorit-casemod här på swec.

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hag.com:

Ojojoj, nu börjar det verkligen hända saker! Tror aldrig jag förstått riktigt hur stort moderkort du lyckats pressa in, har nog av någon anledning fått för mig att det bara var mATX. Det måste verkligen se brutalt ut. Och så utrymmeseffektivt det blir sedan!
Verkligen bra utfört. Seglade just upp som min absoluta favorit-casemod här på swec.

Tack så mycket, uppskattas!

Moderkortet är ett E-ATX, så lite större än mATX hehe. Nä men det är ju ett par centimeter bredare än ett vanligt ATX så det är ju verkligen utrymmesfyllande Nästa update kommer bli just om slutprodukten så där kommer du få se hur det ser ut inuti med alla grejer intryckta.

Kommer även skapa ett galleri sen med slutresultatet så du kan lägga en röst

/nikkop

Permalänk
Proffsmoddare

Riktigt trevlig update. Hoppas det kommer en till innan 31 januari.

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk
Medlem

Wow wow wow:-D grym update! Är dålig på att posta i din tråd men har följt den från start:-) gillar verkligen slangarna ovanför toppen på chassit, bra detalj. Däremot tycker jag verkligen att du ska vattenkyla grafikkortet och skaffa ett till, sen ett ljudkort på det och du har fanemej en prodigy som är fullständigt överlastad!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem
Skrivet av C4B12:

Riktigt trevlig update. Hoppas det kommer en till innan 31 januari.

Tacktack! Får vi se om jag hinner med!

Skrivet av Marticus:

Wow wow wow:-D grym update! Är dålig på att posta i din tråd men har följt den från start:-) gillar verkligen slangarna ovanför toppen på chassit, bra detalj. Däremot tycker jag verkligen att du ska vattenkyla grafikkortet och skaffa ett till, sen ett ljudkort på det och du har fanemej en prodigy som är fullständigt överlastad!

Tack så mycket och tack för du följer! Känner igen dig från början av denna projektlogg

Haha, tack för tipsen men det hade endast bidragit till ett hål i plånboken! Utnyttjar inte ens mitt GTX 780 fullt ut så att ha 2st fyller ingen funktion
Ett ljudkort har jag däremot funderat på ett tag, får dock se om det blir ett PCI-E eller ett externt

/nikkop

Permalänk
Medlem

Nu måste du ju vattenkyla grafikkortet också! Skämt åsido - helt sjukt grymt bygge du har fått till. Är galet imponerad, nästan komiskt med allt det där i lilla Prodigy.