Tror ni att Linux kommer slå igenom inom gaming?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Precis så. Ingen vågar satsa på Mac/Linux ordentligt för att DirectX är "för stort" och Microsoft låser det helt till sitt eget OS.

Hade DirectX varit fritt, hade Windows verkligen inte varit så stort som det är, för i princip alla andra OS är vettigare på alla sätt att använda.

Nja, anledningen är väl snarare att OpenGL utvecklingen stog still under en lång period och då flyttade alla till DirectX. Nu finns det ingen motivation till att porta spelmotorerna till något annat än de properitära APIer konsolerna använder sig av.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yooriitzz:

Jag tycker att ALLA datorförsäljare borde göra såhär.

Dator x med Linux: 6000 :-
Dator x med Windows 7000 :-

Det är ju det Windows egentligen kostar (Ungefär). Detta skulle även resultera i billigare datorer så

Windows kostar inte 1000:- för någon datortillverkare och det är inte gratis att supporta två system så prisskillnaden hade inte blivit alls så stor som du tror, chansen är att det hade blivit billigare med Windows ändå tack vare de stora volymerna och att supporten redan kan systemet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ernesto:

Kan man använda sitt mobila bankId på datorn på något sätt då menar du?

Man vill ju inte precis göra bankärenden på telefonen eller sitta och deklarera med pekskärm hehe.

Varför vill man inte det? Jag gör alla mina bankärende i telefonen, är mycket smidigare än med datorn.
Framför allt att betala räkningar är smidigare, då mobilapparna kan scanna in betalningsavier.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hoski:

Varför vill man inte det? Jag gör alla mina bankärende i telefonen, är mycket smidigare än med datorn.
Framför allt att betala räkningar är smidigare, då mobilapparna kan scanna in betalningsavier.

Håller med. När min telefon pajade vid jul så tappade jag helt kollen på mina räkningar. Men mobilt bankID fungerar ju även utanför mobilen, på de flesta ställen där man behöver legitimera sig. Så även om man gör alla bankärenden och liknande via datorn så underlättar det med ID i telefonen.

Permalänk
Medlem

Ja, det finns väl snart ingen anledning att köra något annat egentligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yooriitzz:

Ja det känns som att Windows är mer ratat nu än på mycket länge. Mac tycker jag också börjar bli som någon slags helig graal för Svensson. Förmodligen kommer Windows 9 bli någorlunda rätt och alla kommer säga:

-Se så mycket MS bryr sig om sina kunder och fixar ett vettigt OS tills slut!

Mjä jag tycker att de tar er bakifrån utan glidmedel.

Jag skulle bara testa Linux för att jag ville ha provat och väntade mig ett evigt krångel med drivrutiner och liknande men fick en glad överraskning när jag faktiskt började använda det. Varenda fysisk kringutrustning jag kopplat in i en dator med Linux har funkat direkt typ 3 sekunder efter att man kopplat in den. Inga skivor, inget tjafs. Det gäller skrivare, handkontroller, Wifi-Dongel (ett jävelskap att få att funka i windows vill jag minnas), Ethernet adapter till Wii (!) o.s.v.

Har även märkt att de få spel jag testat flyter på otroligt bra jämför med Windows. Minecraft funkar väldigt smooth medans det i Windows kan vara lite segt. Nej jag hoppas verkligen att fler utvecklare och även konsumenter inser Linux potential!

Av nyfikenhet, vilken distro kör du?

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk

Tänkte köra Linux(Arch) på min gamla laptop tror den är runt 5 år nu, den har ett AMD Mobility 4650 grafikkort. Men tro på fan att AMD har slutat utvecklat drivrutiner till den grafikkorts serien av någon jävla anledning så jag var tvungen att antingen köra open source drivverserna(vilket suger att spela med) eller att nedgradera xorg till 1.12 och köra med 1 års gamla drivrutiner. Kollar man på NVIDIAS motsvarande serie(200) som släpptes samtidig som AMD's 4000 serie så har den stöd för senaste xorg plus att deras drivrutiner senast uppgraderades bara för någon vecka sedan...

Om nu Linux skall slå igenom inom gaming så måste drivrutinerna bli mycket bättre och måste även underhållas, då Linux utvecklas snabbare än Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kylskåpshandtag:

Tänkte köra Linux(Arch) på min gamla laptop tror den är runt 5 år nu, den har ett AMD Mobility 4650 grafikkort. Men tro på fan att AMD har slutat utvecklat drivrutiner till den grafikkorts serien av någon jävla anledning så jag var tvungen att antingen köra open source drivverserna(vilket suger att spela med) eller att nedgradera xorg till 1.12 och köra med 1 års gamla drivrutiner. Kollar man på NVIDIAS motsvarande serie(200) som släpptes samtidig som AMD's 4000 serie så har den stöd för senaste xorg plus att deras drivrutiner senast uppgraderades bara för någon vecka sedan...

Om nu Linux skall slå igenom inom gaming så måste drivrutinerna bli mycket bättre och måste även underhållas, då Linux utvecklas snabbare än Windows.

Ja, alla grafiklösningar jag använt som förlorat support och uppdaterade drivrutiner har varit från AMD. Goda OSS drivrutiner gör Linux till ett bättre os och ett bättre alternativ när stödet sjunker för properitära drivare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wille1504:

Jag citerar Skalman i Bamse här:
Jag tror inget jag inte vet.
Men det jag vet är att ingenting blir sämre för konsumenterna (vi) av konkurrens. Tvärtom får utvecklarna kämpa lite medans vi kan välja och vraka bland operativsystemen.

Oh inge ballt att Skalman uttryckte sig så.
Jag tror ungarna fattar mycket, av konkurrens och operativsystem.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kogster:

Av nyfikenhet, vilken distro kör du?

Jag kör Mint!

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"