Uppgradera minne och koppla upp skärm

Permalänk
Medlem

Uppgradera minne och koppla upp skärm

Jag ska uppgradera min Macbook Pro (mid 12) från 4 GB till 8 GB RAM. Detta ska inte bryta garantin och jag vänder mig därför till er för att få förslag på vilka märken och modeller som är att rekommendera. Apple säger att man ska kolla efter detta:

MacBook Pro (13-inch, mid 2012)

Number of memory slots: 2
Base memory: 4 GB
Maximum memory: 8 GB
Memory card specifications:

- Double Data Rate Small Outline Dual Inline Memory Module (DDR3) format
- 67.6mm x 30mm (1.18 inch)
- 2 GB or 4 GB
- 204-pin
- PC3-12800 DDR3 1600 MHz type RAM

Additional notes: For best performance, fill both memory slots, installing an equal memory module in each slot.

Dold text

Jag tog snabbt fram detta. Att utforska djungeln för bärbart vågar jag inte göra själv, varför jag då vänder mig till er.

EDIT: De här sägs stöda Apple och blir billigare än två av den föregående.

EDIT 2: Är båda de här klockade i 1333 MHz? Är det en märkbar skillnad mellan 1333 och 1600?

EDIT 3: De kanske är billiga av en anledning...

Skrivet av Michael A.:

Not only did one of the RAM chips fail after 6 months of light use,

Skrivet av Michael A.:

Ran this in my iMac for 6 months. However kernel panics recently began and eventually it caused my system to fail (had to restore from time machine as a result). Ran Apple hardware test and memtest and confirmed one RAM chip was bad.

EDIT 4: Går det att installera 16 GB RAM, alltså dubbelt mot vad Apple säger? En del hävdar det...

Skrivet av Clinton:

I've 16GB of RAM and find that I use most of it much of the time - primarily because I have 4GB in use for Windows 7 Pro 64-bit under Parallels. A restart will free some up - but once I start windows... watch out:

https://discussions.apple.com/servlet/JiveServlet/showImage/2...

This is after a fresh restart, with all of my 'necessary' apps open - in a few hours, that 'free' space will diminish to about 400MB and my page outs and swap space will increase.

If only I could have 32GB of RAM in my MacBook Pro...

Vill även passa på att fråga om ni tror man kommer märka av en stor skillnad i program som Logic, After Effects och Premiere Pro och CS 6 överlag när man uppgraderar från 4 till 8 (16) GB RAM?

Angående att koppla upp skärm så undrar jag om min Mac stöder den högre upplösningen på min externa skärm (1920x1200 (16:10))? Macens inbyggda är på 1280x800.

EDIT 5: Upplösningen ska inte vara något problem...

Skrivet av Everymac:

The maximum resolution supported on an external display is 2560x1600.

Uppdaterade inlägget.
Permalänk

Ja, 16 GB fungerar.

Visa signatur

Blegh <3 ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anitramane:

Ja, 16 GB fungerar.

Men varför säger då inte Apple det? Har du själv en Macbook Pro mid 2012 och har installerat 16 GB? Tips på minnen?

Permalänk
Skrivet av borgona:

Men varför säger då inte Apple det? Har du själv en Macbook Pro mid 2012 och har installerat 16 GB? Tips på minnen?

Jag tror apple säger det för att man ska köpa en retina som kan ha 16 GB, men mid 2012 unibody har stöd för 16 .

http://www.amazon.co.uk/Crucial-memory-PC3-12800-1600MHz-Macb...

Här är minnen som ska fungera, har många positiva kommentarer.

Crucial säger också att de ska fungera http://www.crucial.com/store/mpartspecs.aspx?mtbpoid=512D42BA...

Sedan finns det också corsair minnen som enligt kommentarer på amazon ska fungera

Visa signatur

Blegh <3 ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anitramane:

Jag tror apple säger det för att man ska köpa en retina som kan ha 16 GB, men mid 2012 unibody har stöd för 16 .

http://www.amazon.co.uk/Crucial-memory-PC3-12800-1600MHz-Macb...

Här är minnen som ska fungera, har många positiva kommentarer.

Crucial säger också att de ska fungera http://www.crucial.com/store/mpartspecs.aspx?mtbpoid=512D42BA...

Sedan finns det också corsair minnen som enligt kommentarer på amazon ska fungera

Jo.. Jäkla mycket dyrare än till stationärt haha!.. Är det en märkbar skillnad mellan 1333 och 1600MHz?

Permalänk
Skrivet av borgona:

Jo.. Jäkla mycket dyrare än till stationärt haha!.. Är det en märkbar skillnad mellan 1333 och 1600MHz?

Det kan vara prestandaskillnad i grafiken om intel HD kretsen är som Amds Apu kretsar. HD 4000 använder sig just av systemminnet och då blir det bättre med högre hastigheter. Om det blir en märkbar skillnad mellan 1333 och 1600 vet jag dock inte. Det brukar inte vara särskilt mycket skillnad i Cpu prestanda.

Visa signatur

Blegh <3 ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anitramane:

Det kan vara prestandaskillnad i grafiken om intel HD kretsen är som Amds Apu kretsar. HD 4000 använder sig just av systemminnet och då blir det bättre med högre hastigheter. Om det blir en märkbar skillnad mellan 1333 och 1600 vet jag dock inte. Det brukar inte vara särskilt mycket skillnad i Cpu prestanda.

Jo.. Tror mitt RAM i PC är 1600, men de måste tydligen klockas upp från 1333 vilket jag aldrig har gjort. Det är iof en stationär dator.

EDIT: Vad ska det vara för volt?

Uppdaterade inlägget.
Permalänk
Medlem

Värt att nämna är att du får tilldelat 512mb grafikminne om man har 8gb eller högre istället för 384mb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nmc:

Värt att nämna är att du får tilldelat 512mb grafikminne om man har 8gb eller högre istället för 384mb.

Hur tänker du nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av borgona:

Hur tänker du nu?

Permalänk
Medlem

Jag har Intel HD Graphics 4000. Mitt videominne ligger redan på 1024.

Ser för övrigt att du har bytt minne i datorn. Hur tänker du kring att du har 1333 MHz och inte 1600? Vad valde du för minnen? Jag kollar på Crucial.

Permalänk
Medlem
Skrivet av borgona:

Jag har Intel HD Graphics 4000. Mitt videominne ligger redan på 1024.

Ser för övrigt att du har bytt minne i datorn. Hur tänker du kring att du har 1333 MHz och inte 1600? Vad valde du för minnen? Jag kollar på Crucial.

Oh sorry! Trodde 3000 & 4000 körde på samma. My bad.

Jag har de billigaste inet hade i samma hastighet som standard Tror det är a-data, osäker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nmc:

Oh sorry! Trodde 3000 & 4000 körde på samma. My bad.

Jag har de billigaste inet hade i samma hastighet som standard Tror det är a-data, osäker.

Ah, okej

Permalänk
Medlem

Aldrig igen

Nu har jag öppnat Mac:en för att blåsa rent den. Aldrig igen säger jag bara. Konstiga små, små plastsaker som inte är i lådan längre, skruvarna känns inte perfekta och om jag var nervös när jag skulle skaka liv i lådan igen. Aldrig igen säger jag bara.

Det här kan väl betyda att tråden för mig förlorar sitt värde, men någon annan kanske kan få lite tips från den. Men för min del är en uppgradering av hårdvara inte aktuell.

Permalänk
Skrivet av borgona:

Nu har jag öppnat Mac:en för att blåsa rent den. Aldrig igen säger jag bara. Konstiga små, små plastsaker som inte är i lådan längre, skruvarna känns inte perfekta och om jag var nervös när jag skulle skaka liv i lådan igen. Aldrig igen säger jag bara.

Det här kan väl betyda att tråden för mig förlorar sitt värde, men någon annan kanske kan få lite tips från den. Men för min del är en uppgradering av hårdvara inte aktuell.

Plastsaker? Inget som är trasigt eller?

Visa signatur

Blegh <3 ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anitramane:

Plastsaker? Inget som är trasigt eller?

Det tvivlar jag starkt på.