Uppgradering 14k från inet, vad tror ni?

Permalänk
Musikälskare

Uppgradering 14k från inet, vad tror ni?

Har chassi sen innan samt kringutrustning, lagrings HDDs, skärm, ljudkort etc.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/6494285/2014-02-16

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X

💾 Min retrodator
📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Spontant så tycker jag att SSD:erna inte känns så prisvärda, du borde kunna få diskar med 250GB kapacitet för inte så mycket mer. Vidare så kan du ställa dig själv frågan om du har ett behov av Ivy bridge-E, annars finns det en del pengar att spara på att välja en Haswell istället.

Edit: eftersom Ivy Bridge-E stödjer quad channel så är det en bra idé att köpa fyra minnesmoduler istället för två.

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av sebastian383:

Spontant så tycker jag att SSD:erna inte känns så prisvärda, du borde kunna få diskar med 250GB kapacitet för inte så mycket mer. Vidare så kan du ställa dig själv frågan om du har ett behov av Ivy bridge-E, annars finns det en del pengar att spara på att välja en Haswell istället.

Edit: eftersom Ivy Bridge-E stödjer quad channel så är det en bra idé att köpa fyra minnesmoduler istället för två.

Tack för svaret

Jag har redan HDDs för lagring så tänkte köra SSDs i Raid-0 för OS

Ska kolla på Haswell, tack!

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X

💾 Min retrodator
📷 Mina fotografier

Permalänk
Hjälpsam

4820K klockar bättre än 4770K om du tycker det är kul. . . o 2011 kort passar SLI/CF bättre.

Men med ett grafikkort o lite klockning passar 4770K o 1150 bättre

Permalänk
Medlem

4 ram slotts är bättre att fylla i 2011 än två? Så har jag då förstått det.

Permalänk
Hjälpsam

Ja på 2011 kort jobbar minnena optimalt i quad channel. . o då måste du ha 4st stickor

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av thli72:

Ja på 2011 kort jobbar minnena optimalt i quad channel. . o då måste du ha 4st stickor

Ah okej tack Då vet jag det

Visa signatur

💾 Min retrodator
📷 Mina fotografier

Permalänk

Skulle nog valt ett finare nätaggregat till sådana premium-produkter... Känns lite "budget". Kanske Corsairs AX-serie skulle passa bättre?

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 4670k 3.4GHz MB: Asus Z87-A GPU: Radeon R9 280X RAM: Corsair Vengeance LP 16GB HDD: WD Blue 1TB PSU: be quiet! Pure Power 630w Låda: Fractal Design Define R4 Arctic White OS: Windows 7 Home Premium 64bit KB: Ducky G2PRO Grey PBT MX Clear
¯\_(ツ)_/¯

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av Jupiter IV:

Skulle nog valt ett finare nätaggregat till sådana premium-produkter... Känns lite "budget". Kanske Corsairs AX-serie skulle passa bättre?

Hmm ja ett Corsair AX 760W 80+ Platinum Modulär kanske

Priset sticker dock iväg lite nu, uppe på 16K då med det samt 4 minnes stickor, ska ta mig en funderare men ja det blir nog bäst lösning dock

Visa signatur

💾 Min retrodator
📷 Mina fotografier

Permalänk
Medlem

Skippa en SSD, fläktgaller, gummiskruvar och sådant som verkligen inte behövs o kanske kan vänta en månad eller så.
Så kan du köra på 4 stycken ram stickor istället samt ett lite finare nätagg.

Kan vara en lösning

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av Xiqt:

Skippa en SSD, fläktgaller, gummiskruvar och sådant som verkligen inte behövs o kanske kan vänta en månad eller så.
Så kan du köra på 4 stycken ram stickor istället samt ett lite finare nätagg.

Kan vara en lösning

Hmm ja det är så jag tänker Lär få vänta 1-2 löner men värt det

Visa signatur

💾 Min retrodator
📷 Mina fotografier

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Tack för svaret

Jag har redan HDDs för lagring så tänkte köra SSDs i Raid-0 för OS

Ska kolla på Haswell, tack!

Hej igen,

Personligen skulle jag satsa på två SSD:er likt dessa http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/harddisk/ssd-/Sa... eller http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/harddisk/ssd-/sa... . Mer utrymme för samma pris, prestandamässigt är det ingen större skillnad.

Vad ska du använda datorn till? Jag tror nämligen att en vanlig Haswell och 16GB ram räcker för de allra flesta såvida du inte ska använda den till tung redigering av video/foto eller ha flera högpresterande grafikkort.

En liten detalj som är värt att tänka på är att Noctua skickar med väldigt bra kylpasta med sina CPU-kylare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jupiter IV:

Vad är fördelarna med ett dyrare nätagg, som t.ex. den du rekommenderar? Jag håller själv på att bygger något som liknar det han har tagit och hade valt samma nätagg men har inte direkt någon koll ^^.

Permalänk
Medlem

Välj Sapphire 290 Tri-X istället, ska vara mycket bättre än Asus.

Visa signatur

Asus B650E-F | Ryzen 7950X3D | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000C30 | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI GeForce RTX 4080 16GB GAMING X TRIO | LG C2 42" OLED | Samsung 990 Pro 1TB | Fractal Design Meshify 2 TG | Seasonic Prime GX 1300W

Permalänk
Medlem
Skrivet av daniol:

Vad är fördelarna med ett dyrare nätagg, som t.ex. den du rekommenderar? Jag håller själv på att bygger något som liknar det han har tagit och hade valt samma nätagg men har inte direkt någon koll ^^.

Det är oftast lite bättre verkningsgrad, vilket innebär att nätagget är mer effektivt på att utnyttja den ström som den drar från väggen.

Vidare så har lite dyrare nätagg ibland trevliga funktioner som att fläkten inte börjar snurra förrän det behövs något som kan vara skönt om man likt mig har byggt en tyst dator som står på dygnet runt.

Annars så är det framförallt tillförlitligheten som är det man betalar för. Jag själv köpte ett Corsair i TX-serien, de två första pajade fläktarna på (gick på 100% hela tiden). Fick detta utbytt mot ett bättre agg i form av Corsair HX, även detta pajade med exakta samma fel så när jag bytte det så fick jag ett AX som plåster på såret för allt krångel. Detta har fungerat bra i ett år nu, förhoppningsvis så slipper jag fortsatt krångel haha.
Utöver detta så brukar dyrare agg ha bättre kondensatorer som ska hålla lite bättre. Men frågar du mig så skulle jag säga att det absolut viktigaste att man undviker dåliga budgetagg som kan vara riktigt riktigt dåliga. Pajar ett sådant agg så riskerar man få byta ut fler komponenter än bara nätagget. Men sen tycker jag inte att det spelar någon större roll om man väljer ett bra eller mycket bra nätagg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebastian383:

Annars så är det framförallt tillförlitligheten som är det man betalar för. Jag själv köpte ett Corsair i TX-serien, de två första pajade fläktarna på (gick på 100% hela tiden). Fick detta utbytt mot ett bättre agg i form av Corsair HX, även detta pajade med exakta samma fel så när jag bytte det så fick jag ett AX som plåster på såret för allt krångel. Detta har fungerat bra i ett år nu, förhoppningsvis så slipper jag fortsatt krångel haha.

låter som att du hade otrolig otur. de allra flesta fungerar ju bra. har haft mitt hx i snart fem år nu och har aldrig haft några problem alls.

Permalänk
Skrivet av daniol:

Det kanske inte finns några fördelar man ser "direkt", men dyrare nätaggregat brukar oftast hålla längre och ha högre kvalité än billigare versioner. Det kan vara värt att lägga lite extra för att ha lång garanti och minimera risken för att aggregatet förstör alla dyra komponenter.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 4670k 3.4GHz MB: Asus Z87-A GPU: Radeon R9 280X RAM: Corsair Vengeance LP 16GB HDD: WD Blue 1TB PSU: be quiet! Pure Power 630w Låda: Fractal Design Define R4 Arctic White OS: Windows 7 Home Premium 64bit KB: Ducky G2PRO Grey PBT MX Clear
¯\_(ツ)_/¯

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av Iceman17:

Välj Sapphire 290 Tri-X istället, ska vara mycket bättre än Asus.

Har kollat på det med, de är dock lite längre (305 mm) så tror inte de passar i mitt chassi, kanske får modda det lite med vinkelslip så ska de gå hehe

Det är ett bra kort

Visa signatur

💾 Min retrodator
📷 Mina fotografier

Permalänk

Som också är brist hos leverantören...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av flashen:

Har kollat på det med, de är dock lite längre (305 mm) så tror inte de passar i mitt chassi, kanske får modda det lite med vinkelslip så ska de gå hehe

Det är ett bra kort

Vad för använder du i dagsläget? När det kommer till dator hade jag nog kört på detta http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/184036-w...

Visa signatur

HP 255 | Nexus7 16Gb | Sony Xperia Z 16GB White Edition | Jays a-Jays Two | Arbetslös sedan 2012 | [url="https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers]Inet frakt fritt[/url]