Permalänk

Tappar connection

Hej

Jag har följande:

Comhem 250/10
Modem/Router - Compal CH7284E (Bryggad, NAT OFF)
Router - RT-N56U
Cat 5e kabel, vit, platt från kjell

Problemet: Ibland (har hänt mer frekvent på senaste tiden) slutar internet att fungera abrupt. Jag kan inte connecta om eller ens connecta till min router (192.168.1.1). Den tappar alltså anslutning till min router. Det är inte förrän jag inaktiverar->aktiverar mitt nätverkskort, vilket tar kanske 5-10 sekunder, som internet fungerar igen.

Hypotes: Jag tror därför att problemet ligger mellan mitt nätverkskort och min router, eller någon inställning däremellan. Dels för att jag inte kommer åt routern i webbläsaren, dels för att mina rumskamrater fortfarande har internet när min slocknar!!!! Det verkar som att det bara är mitt internet som slocknar. Jag har testat byta kabel också, och det är möjligt att det är kabeln som är problemet. För jag hade en Cat 5 (som inte klarar över 100mbit) ett och minns ganska vagt att internet inte slocknade, men hade denna nuvarande Cat 5e kabeln först från början och det slocknade någongång.

Hur ska jag lösa detta? Jag funderar på att testa byta ut kabeln nu igen...

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Testa att koppla din dator i en annan port på din router också.

Permalänk
Skrivet av suhrim:

Testa att koppla din dator i en annan port på din router också.

Jag gjorde det nu, från port 1 till port 4

Permalänk
Rekordmedlem

Compalen är väl en router ? Det blir problem om du använder dubbel NAT och DHCP så den bör bryggas om du ska ansluta en egen router, annars ska du ansluta en switch, gör du inte det så blir det problem med adresseringen och "slumpvis" funktion.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Compalen är väl en router ? Det blir problem om du använder dubbel NAT och DHCP så den bör bryggas om du ska ansluta en egen router, annars ska du ansluta en switch, gör du inte det så blir det problem med adresseringen och "slumpvis" funktion.

Tja! Tack för svaret och bra att du påpekade det.

Glömde säga det innan, men den är bryggad, NAT är OFF!

Permalänk
Rekordmedlem

Jaha...
Du kan ju prova samma kabel till en annan dator och du kan prova att köra datorn via en livelinux för att se om det är ett mjukvarufel i din nuvarande installation.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Cat 5 klarar 100Mbit/s över 90-100 m

EDIT: Glöm det, jag såg nu att du skrev ÖVER 100

Visa signatur

Intel Core i7 6850K 3,6 GHz 15MB @ 4,7GHz kyld med Noctua NH-U9S på MSI X99A Raider
Corsair Vengence LPX 64GB (8x8GB) DDR4 3000MHz @ 3200 MHz
2x MSI GeForce GTX 1080 8GB Aero OC i SLI
HyperX Predator 480GB M.2 och 4x Samsung 750-Series 250Gb i raid 0
Oculus Cv1. Win10 pro

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Jaha...
Du kan ju prova samma kabel till en annan dator och du kan prova att köra datorn via en livelinux för att se om det är ett mjukvarufel i din nuvarande installation.

jo, det är nästa steg, än så länge har jag inte fått några problem sedan jag bytte routerport från port 1 till port 4. om det slocknar igen återkommer jag och ska försöka med en annan kabel, kanske byta med min rumskamrat se om han får problem med min kabel, o jag slipper problem med hans kabel.

tack för hjälpen än så länge! just nu är det bara att avvakta och se

Permalänk
Medlem
Skrivet av drefk2000:

Cat 5 klarar 100Mbit/s över 90-100 m

EDIT: Glöm det, jag såg nu att du skrev ÖVER 100

Cat 5e klarar 1 000 Mbit/. Jag har Cat 5e installationskablar i huset, patchkablarna är också Cat 5e, mellan en fyra år gammal dator och NASen så kommer jag upp i ca 400 Mbit/s när jag flyttar filer mellan dator och NAS, total kabellängd är ca 30 meter (8 st RJ45-kontakter (dator-vägguttag-patchpanel-switch-switch-patchpanel-vägguttag-NAS)).

Permalänk

Jag slocknade igen, ska testa byta kabel med min rumskamrat som inte slocknade. Återkommer

Permalänk

Hej igen!

Nu återkommer jag med resultaten.

Jag testade först med att enbart byta port i Routern från port 1 till port 4. Slocknade ändå
Sen bytte jag kabel med min rumskamrat, han har min kabel och jag har hans. Slocknade precis nu.

Så min misstanke är att nätverkskortet är felet.

http://www.asus.com/Motherboards/M4A87TDUSB3/#specifications (moderkort)

Realtek® 8111E , 1 x Gigabit LAN Controller(s), featuring AI NET2

Detta är nätverkskortet i moderkortet som jag länkade ovan

Vad ska jag göra nu?

EDIT: Provade med att uppdatera drivrutinerna, den innan var från 2010

Permalänk
Rekordmedlem

Det kan ju vara mjukvarufel, att prova med en livelinux gör att du testar det.

Visa signatur

Permalänk

Hade samma problem med nedkoppling, samt att wifi slutade funka. Comhem skickar ett nytt modem. Modemet kunde inte uppdatera IP adresserna på wifi enheterna. Har strulat sen jag fick modemet. Och Comhem kan inte garantera hastigheter över wifi bara trådbunden. Visst är det bra? Over and out. Nu bllir det en ny router och Comhem blir bara modem.

Permalänk

vill bara säga att jag löste det genom att ersätta kabeln