Skumt nätverksproblem
Hejsan Sweclockare,
Håll i hatten,
Har försökt att fixa ett nätverksproblem hos min släkting och det är något av det skummaste jag varit med om.
Han har nyligen fått fiber installerat. Han får nätverk med sin bärbara dator(Vista) rakt från modemet och in, men inte med sin stationära som han inte ens får ett oidentifierat nätverk på(Windows 7) och han har ingen uppkoppling över huvudtaget på den. Men för att han ska få fler klienter i huset så måste han ha en router med DHCP för han kan "ju" inte köra två klienter genom ett modem.
Så jag kopplade in routern(Netgear N-300 (som jag också prövat att resetta till fabriksinställningarna men problemet kvarstår)) i modemet och sedan drog jag en nätverkskabel från routern in till hans stationära. Då står det att han får internetåtkomst på datorn och att han är uppkopplad till internet. Men jag får inte fram varken google, youtube, aftonbladet etc. Men så håller det också på att hoppa från internetåtkomst till oidentifierat och vice versa. Jag fick nät på den efter en omstart och jag har absolut ingen aning varför, men när jag sedan startade om den igen så var problemet där igen.
Om jag kör genom routern till den bärbara så är det precis samma problem.
Jag har avinstallerat F-Secure(som var associerat med hans förra abonnemang med Telia, programmet hette SäkerSurf). Tänkte att det kanske var något med proxyn men jag har absolut ingen aning.
Skulle vart jättetacksam om någon kunde ge tips.
Detta driver mig galen.
Ni får ursäkta om det är svårt att läsa.
Tack på förhand!