Permalänk
Medlem

Skumt nätverksproblem

Hejsan Sweclockare,

Håll i hatten,
Har försökt att fixa ett nätverksproblem hos min släkting och det är något av det skummaste jag varit med om.
Han har nyligen fått fiber installerat. Han får nätverk med sin bärbara dator(Vista) rakt från modemet och in, men inte med sin stationära som han inte ens får ett oidentifierat nätverk på(Windows 7) och han har ingen uppkoppling över huvudtaget på den. Men för att han ska få fler klienter i huset så måste han ha en router med DHCP för han kan "ju" inte köra två klienter genom ett modem.

Så jag kopplade in routern(Netgear N-300 (som jag också prövat att resetta till fabriksinställningarna men problemet kvarstår)) i modemet och sedan drog jag en nätverkskabel från routern in till hans stationära. Då står det att han får internetåtkomst på datorn och att han är uppkopplad till internet. Men jag får inte fram varken google, youtube, aftonbladet etc. Men så håller det också på att hoppa från internetåtkomst till oidentifierat och vice versa. Jag fick nät på den efter en omstart och jag har absolut ingen aning varför, men när jag sedan startade om den igen så var problemet där igen.

Om jag kör genom routern till den bärbara så är det precis samma problem.
Jag har avinstallerat F-Secure(som var associerat med hans förra abonnemang med Telia, programmet hette SäkerSurf). Tänkte att det kanske var något med proxyn men jag har absolut ingen aning.

Skulle vart jättetacksam om någon kunde ge tips.
Detta driver mig galen.
Ni får ursäkta om det är svårt att läsa.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

skall tillägga att jag prövade med en annan router (WBR-3404TX) och då fick han inte nätverksåtkomst över huvudtaget. Alltså inte ens oidentifierat nätverk.

Permalänk
Rekordmedlem

Det skulle kunna vara ett maclås som låst mot laptopen, det släpper troligen efter en stund, 20 min-1 dygn är normala tider, men de flesta routrar har en funktion för att klona macadressen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det skulle kunna vara ett maclås som låst mot laptopen, det släpper troligen efter en stund, 20 min-1 dygn är normala tider, men de flesta routrar har en funktion för att klona macadressen.

Men om det nu är mac-lås på nätverkskortet, kan jag inte ta bort detta permanent på något sätt?
Det värsta är dock att jag försökte komma in på routern med dess standard-ip(192.168.1.1) men det ville bara inte funka :S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Funkish:

Men eftersom jag resettade till fabriksinställningar på routern så borde väl mac-låset tagits bort?
Det värsta är dock att jag försökte komma in på routern med dess standard-ip(192.168.1.1) men det ville bara inte funka :S

MAC-låset ligger hos operatören - inte i din router.
Ipconfig/all visar vilken IP routern har (under standard GW).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanis:

MAC-låset ligger hos operatören - inte i din router.
Ipconfig/all visar vilken IP routern har (under standard GW).

Jo, jag kom på det, men kan man inte ta bort mac-addressen från nätverkskortet helt och hållet då och sedan köra på ett annat abonnemang?
Jag vet att routern har 1.1, kollade detta i manualen.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Funkish:

Jo, jag kom på det, men kan man inte ta bort mac-addressen från nätverkskortet helt och hållet då och sedan köra på ett annat abonnemang?
Jag vet att routern har 1.1, kollade detta i manualen.

Ska du byta abonnemang för att du inte vill klona mac eller vänta ?
Du kan kanske ringa din operatör och fråga om de kan släppa maclåset och sedan ansluta routern först om du inte löser det på annat sätt, men det tar typ 1 minut klona i routern om du ansluter via datorn som fungerar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ska du byta abonnemang för att du inte vill klona mac eller vänta ?
Du kan kanske ringa din operatör och fråga om de kan släppa maclåset och sedan ansluta routern först om du inte löser det på annat sätt, men det tar typ 1 minut klona i routern om du ansluter via datorn som fungerar.

Han får ett annat abonnemang med fibern och Telia kan inte leverera genom den.
Om nu routern kan klona mac-addresser :/
Man kan alltså inte bara ta bort mac-addressen i nätverkskortets egenskaper?

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

lite offtopic, mac-lås? på en fiberanslutning till en bostad? visste inte att sådant existerade.. vad är det för påhitt?

kan det vara NAT som fattas i routern?
eller ligger det kvar någon form av mac-lås i routern så att endast laptopen är berättigad att ansluta?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Funkish:

Han får ett annat abonnemang med fibern och Telia kan inte leverera genom den.
Om nu routern kan klona mac-addresser :/
Man kan alltså inte bara ta bort mac-addressen i nätverkskortets egenskaper?

Kan du ta och reda ut hur det är kopplat ? Telia kan inte leverera ?
Varifrån ansluter ni och hur?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperMupster:

eller ligger det kvar någon form av mac-lås i routern så att endast laptopen är berättigad att ansluta?

As i've said, har fabriksåterställt routern....

Permalänk
Medlem

Kan vara gammal drivrutin installerad på datorn för nätvärkskortet. prova att ladda hem senaste drivrutinen från tillverkaren hemsida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Funkish:

Men om det nu är mac-lås på nätverkskortet, kan jag inte ta bort detta permanent på något sätt?

Vad har du för ip och gateway på din dator? Kolla med ipconfig.

Är du säker på att du kopplat in routern rätt? Låter nästan som att du kopplat in internet på ett lan-uttag.

Permalänk
Medlem

Det var routern som var felet, bytte router och nu funkar allt som det ska.
Något som är skumt är bara varför det inte funkade på den stationära med fibern rätt ifrån port 1 i modemet.

Permalänk
Medlem

Varför har han ett modem om han har fiber?

Visa signatur

"De som fattar, fattar."

Permalänk
Medlem
Skrivet av running_wild:

Permalänk
Medlem
Skrivet av running_wild:

Begreppsförvirring.
Många kallar "lådan på väggen som jag kopplar routern till" för modem när det i själva verket är en fiberkonverter och/eller bredbandswitch.

Permalänk
Medlem
Skrivet av madtop:

Begreppsförvirring.
Många kallar "lådan på väggen som jag kopplar routern till" för modem när det i själva verket är en fiberkonverter och/eller bredbandswitch.

Okej, tack då vet man det nu då, elektrikern som installerade den sa nämligen modem och då trodde jag att han hade koll men där hade jag fel då....