Muskampen 2025: Segraren korad!

Hemmanätverk - fråga NAS, hårddiskar och enkortsdatorer

Permalänk

Hemmanätverk - fråga NAS, hårddiskar och enkortsdatorer

Hej.
Jag har ingen bra koll på nätverk så jag ville fråga den samlade expertisen om lite råd.

Min avsikt är att sätta upp ett litet nätverk här hemma. jag vill koppla ihop

• En stationär dator. (Linux)

• En laptop (Windows 7)

• En Radxa Rock (Linux el. Android)

• En TV (fast den ska sitta ihop med radxa och inte med routern. Det är ingen smart-tv)

Jag har en router netgear wdr2200. Den har 4 nätverksportar och en usbport där jag kan peta in en stor lagringsHD.
Tanken är också att den strömsnåla Radxa ska kunna stå på och tugga dagarna i ända och spela nätradio eller strömma film utan att jag får ångest över strömslöseriet.

Undringar:
1. Bör jag satsa på en liten NAS som WD MyCloud, eller en vanlig ext. HD?
2. Om jag köper en vanlig ext. HD bör jag koppla den till routern i usbporten eller bättre att köra den via Radxa som alltid är på?
3. Eftersom jag har en linuxburk och en win7, vad bör jag tänka på? Spelar det nån roll om HD är formaterad i ntfs eller ext4? Vill ju helst ha det senare. Eller ska jag lösa det med Samba?

Vill ha en billig lösning men det ska heller inte vara för bökigt. Jag kan nog stå ut med det mesta men det gör inte min fru.

Tacksam för all hjälp.

MVH
Anders

Visa signatur

ASUS M4A785TD-V EVO | AMD Phenom II X4 905e | Antec LifeStyle Solo | Noctua NF-S12B ULN - 700/500 rpm | Corsair 400CXEU | 4GB Corsair XMS3 | Linux Mint LMDE 4.
(Ja, det börjar bli en gammal rigg)

Permalänk
Medlem

Har du en annan dator som bara står så är ju ett alternativ att installera t.ex FreeNAS och köra den som NAS(Nätverkslagring). Kör HDD'n i NTFS du.

Permalänk

Hej!
Jag har ingen annan dator som bara står.
Det är därför jag beställt en Radxa.

MVH
Anders

Visa signatur

ASUS M4A785TD-V EVO | AMD Phenom II X4 905e | Antec LifeStyle Solo | Noctua NF-S12B ULN - 700/500 rpm | Corsair 400CXEU | 4GB Corsair XMS3 | Linux Mint LMDE 4.

Permalänk
Medlem

Fördelen med en NAS är ju att alla plattformar lätt kommer åt datan, sen är de flesta väldigt strömsnåla!

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Vad är ditt syfte med en nas?

Permalänk

Har tänkt mig så här.

frågan är då de gröna kopplingarna.
1. koppla HD med Radxa (det står cubie, hade tänkt en sån först)
2. Koppla HD i routerns usbport.
3 som inte syns är att koppla en NAS typ WD cloud in i routerns nätverksport istället.

Visa signatur

Permalänk

Vill du ha ett kompetent NAS rekommenderar jag dig en Synology NAS. Har ett själv och jag är väldigt nöjd.

Permalänk
Skrivet av aluser:

Vad är ditt syfte med en nas?

det är just det jag undrar.
Syftet är som ovan, att ha en central lagringsplats som jag kan komma åt från olika datorer.
Bör jag satsa på NAS eller vanlig extHD? Och hur gör jag för att enklast komma åt filerna från alla ställena?

MVH
Anders

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det kan fungera med alla dina alternativ. Delar du ut med samba så kan du ha ext4 filsystem på disken och ändå komma åt filerna via nätverket från windows.

Som jag nämnt i en liknande tråd så kan prestandan i filöverföringar bli ett problem när man kör extern hårddisk via USB till en klenare hårdvara. Men räcker prestandan för dina behov är det bara att köra. Den där Radxa verkar hyfsat snabb så jag tror det är ett bra alternativ att ansluta USB-hårddisken till den och dela ut filerna därifrån. Kan det vara 100 Mbit/s nätverksport i den där radxa? Det kan bli en flaskhals för filöverföringar men streaming funkar ju, även i HD-format.

Permalänk

@Ronnylov: Tack för svar! Jo det stämmer det är 100Mbit och inte har den någon usb 3.0 men det ska ju ändå räcka. Flaskhalsen är tillräckligt stor. Dumpar alltså idén med att använda usb-porten på routern. NAS in i routern eller en ext.HD in i Radxa om jag tror mig kunna lära mig Samba.

Ska se om jag kan hitta din "liknande tråd" och se vad det står.

Radxa är ju lite grisen i säcken eftersom den är ny och inte har så mycket stöd än som vissa andra enkortare men men. Det ska nog gå. Fram till att Rockstar släpper sitt 3288chip. Då kommer det väl dubbelt så bra grejer till samma pris. men så är det ju hela tiden och det kan man inte vänta på.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Denna tråden tänkte jag på.
http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1281274-brainstor...

Frågorna var så lika så jag trodde det var samma person som startat båda trådarna men nu ser jag att det inte är samma trådskapare.

Permalänk

Ah. Den ja.

Visa signatur