Starta upp Serverhall!

Permalänk
Medlem

Starta upp Serverhall!

Hej alla! Har funderat på att dra upp en serverhall. Vad behövs och vad kommer det kosta? Har all koll jag behöver på Linux mm.

Permalänk
Medlem

Kostnaden beror ju givetvis på hur stor hall och vad du kommer att fylla den med.
Hur många fiberkablar du drar in för att förhindra avbrott.

Blir lite som frågan hur långt ett snöre är.

Permalänk
Medlem

Du kan nog behöva ge lite mer information.
http://www.opencompute.org

Permalänk
Medlem

några hundra tusen får du väl räkna med om du ska dra igång en hel serverhall...

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pake:

Kostnaden beror ju givetvis på hur stor hall och vad du kommer att fylla den med.
Hur många fiberkablar du drar in för att förhindra avbrott.

Blir lite som frågan hur långt ett snöre är.

Dubbla Fiberkablar tror jag nog. Servrarna kommer vara VPS:er då. Sen kommer man ju såklart även ha ett webbhotell och ge företag en chans att skaffa hemsidor hos oss samt ha databaser mm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

några hundra tusen får du väl räkna med om du ska dra igång en hel serverhall...

Självklart.

Permalänk
Medlem

Du behöver ju redundant el, nätverk och ventilation.
Brandsäkerhet och översvämningsskydd.
Utöver detta behöver du ju rack och en hel nätverksinfrastruktur.
~500 000 - 1 000 000

Visa signatur

.:[Main System - Chassi: Fractal Design Define R2 XL - Moderkort: TUF Z370-PLUS GAMING - CPU: Intel i5-8600K - RAM: Corsair Vengeance 2133mhz 8GB x2 - GFX: Nvidia GeForce GTX 1080]:.
Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Haha. Är en månad kvar till första april ungefär.
Att starta en serverhall är ju inget man direkt bara gör, framförallt inte om man måste gå till ett forum för att få input.

Fast du kanske tänkt köra den enbart för privat behov?

Permalänk
Medlem

Varför skulle någon vilja hyra vps/webhotell osv just av dig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Haha. Är en månad kvar till första april ungefär.
Att starta en serverhall är ju inget man direkt bara gör, framförallt inte om man måste gå till ett forum för att få input.

Fast du kanske tänkt köra den enbart för privat behov?

Man går till ett forum för att se vad dom säger och vad man behöver enligt dom. Har jobbat och hållt i ett flertal företags servrar så.

Permalänk
Inaktiv

Serverhall? Som i ett flertal serverar?
Vilken skala pratar du om?

Generellt sett behövs själva servrarna, rack, ström, nätverk och kylning.
Det kan kosta allt mellan 10000 och några miljoner. Som sagt vilken skala och vilket användningsområde ska du ha det till?

Permalänk
Medlem
Skrivet av xamber:

Du behöver ju redundant el, nätverk och ventilation.
Brandsäkerhet och översvämningsskydd.
Utöver detta behöver du ju rack och en hel nätverksinfrastruktur.
~500 000 - 1 000 000

Yes. Hade t.om räknat med pengar över en miljon-siffran men.

Permalänk
Medlem

Du kan lägga ut över en miljon, och du ställer denna fråga här? verkar ha bra koll hehe lycka till!

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk

5kr. Kanske 7kr om du har otur.

(Ontopic: Hur ska vi kunna ge dig seriösa, beskrivande svar och invändningar på inlägg som saknar så mycket underlag?)

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
NAS: Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem

Glöm inte access management. Beroende på SLA kanske du behöver personal 24x7.
Dieselgeneratorer, släckningsutrustning, core-switchar och routrar kan kosta en hel del också.

Visa signatur

RIPE LIR

Permalänk
Medlem

Varför inte hyra ett rack eller två i en befintlig hall? Det bör bara mycket mer prisvärt om du ska hosta VPSer. Eller är du specifikt ute efter att driva en egen hall? Det går ju att göra på väldigt många nivåer, och allt beror på hur hög driftsäkerhet och hur stakt skalskydd du vill ha. Även saker som hur hög effekt per rack, hur många rack, osv. Det finns ju datahallar i alla former, allt från hemma i källaren till giganterna som Telecity eller Interxion.

Visa signatur

Jobbar som IT-konsult och driver https://datarymden.se med internet- och colocationtjänster i Umeå. Erbjuder hosting av servrar till rimliga priser, både tower och rackmonterade.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Highwell:

Hej alla! Har funderat på att dra upp en serverhall. Vad behövs och vad kommer det kosta? Har all koll jag behöver på Linux mm.

Den senaste hallen jag var med och projektade fram låg på strax under 16 miljoner, redundant el, redundat fiber, redundant klimatanläggning, släcksystem, övervakning, passagesystem, rackskåp, rackswitchar. 400 kvadratmeter. Exklusive serverhårdvara.

Permalänk
Medlem

Bara teknikutrymmet – datacentret – med el och kylning kostar flera miljoner om du ska bygga eget. Utrustningen kan kosta säg upp till 500 000kr per server. Ett rackskåp kan kosta flera miljoner att fylla. Bara ramminne i ett rackskåp kan kosta en halv miljon eller t.om. mer. Beror helt på vad man är ute efter och ska drifta för miljö. Räkna med att en normal produktionsserver iaf ligger på mellan 70 - 200 000 kr exkl moms i hårdvarukostnad.

Det finns några helhetsleverantörer som bygger serverhallar, själva teknikrummet alltså lämna in offert till dem om du har några tiotals miljoner för att komma igång.

Ska du bara hyra ett eller ett par rackskåp kostar det inte så fasligt. Men det krävs lite mer än att du jobbat mot några företags redan uppsatta servrar. VPSer erbjuder många mycket kompetentare.

Av att döma dina trådar så kan du inte ens sätta upp enklaste möjliga webbserver/sida på ett korrekt sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200213:

Den senaste hallen jag var med och projektade fram låg på strax under 16 miljoner, redundant el, redundat fiber, redundant klimatanläggning, släcksystem, övervakning, passagesystem, rackskåp, rackswitchar. 400 kvadratmeter. Exklusive serverhårdvara.

Kostnad för stället och projekttimmar medräknad?

Skrivet av Highwell:

Bra att du har koll på Linux, men jag tror att du behöver en bättre business plan om du ska bygga en data center.
Koster en del att drifta en data center också. Har du kunder som ska köpa kapacitet av dig? Du är klar over at en 10gig mpls kan lätt kosta 500k per år?
Etc, etc etc.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200213:

Får man fråga hur lång tid det tar med tillstånd och dylikt för en serverhall? Tänker mig att om den byggs behövs det väl byggtillstånd? Även om den byggs i en befintlig byggnad lär det ju krävas tillstånd för ombyggnationen utifall det förändrar byggnadens huvudsakliga funktion, eller minns jag kanske plan- och bygglagen fel?

Bor i Luleå och Facebooks serverhallar (som dock är bra mycket större) tog en halv evighet med tillstånd och dylikt så hade varit kul att veta hur det är med "små" projekt av samma art.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

Nätverk: några hundra tusen,
Storage: en halv miljon
Servrar: Miljon kanske
Kylning: halv miljon
Säkerhet: 25k
......
...

finns många fler punkter. Så under en miljon är svårt o komma...
Men varför en hel serverhall? Räcker väll med ett rack?

Permalänk
Medlem

Tänkte köra en serverhall jag med.Men kom till slutsatsen at det blir för dyrt.Drog in fiber sen tog det stopp

SÅ nu sitter jag med en källar lokal med fiber inkoppling.Han som hyr det av mig nu driver en loppis hehe.Och använder inte internet alls

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Tänkte köra en serverhall jag med.Men kom till slutsatsen at det blir för dyrt.Drog in fiber sen tog det stopp

SÅ nu sitter jag med en källar lokal med fiber inkoppling.Han som hyr det av mig nu driver en loppis hehe.Och använder inte internet alls

låter genomtänkt

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Willhelm:

Får man fråga hur lång tid det tar med tillstånd och dylikt för en serverhall? Tänker mig att om den byggs behövs det väl byggtillstånd? Även om den byggs i en befintlig byggnad lär det ju krävas tillstånd för ombyggnationen utifall det förändrar byggnadens huvudsakliga funktion, eller minns jag kanske plan- och bygglagen fel?

Bor i Luleå och Facebooks serverhallar (som dock är bra mycket större) tog en halv evighet med tillstånd och dylikt så hade varit kul att veta hur det är med "små" projekt av samma art.

Precis som du säger, det tar evigheter med det administrativa. Äger man själv byggnaden så går det lite snabbare, men om man hyr så kan det vara en mardröm.

Permalänk

Har man bara motivationen är det klart möjligt, jag och ninjabeirut gör just detta i liten skala.
See #14047444

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Sist jag satt och kikade på ett liknande projekt kom jag fram till följande: Beroende på storleken på lokal så kan man räkna med 10-30 miljoner för lokalen, exklusive servrar. Ett 64u rack med servrar kan kosta flera miljoner kronor, beroende på vad man stoppar in. Det är sällan något man hostar upp ur egen ficka. Ska man göra det i sin källare så kan man säkert lyckas göra det för under miljonen, men tror inte att ett seriöst företag skulle hosta något i en gammal källare när det finns väldigt billiga hotell med mycket starkare skalsäkerhet samt redundans. Det tar många år(tionden) att göra det till en vinstaffär.

Permalänk
Medlem

Skulle gissa på ca 60000 till 100000 per kvadratmeter för en driftklar hall i klass med google och fb Vad gäller säkerhet och driftsäkerhet. Detta utan nätverk och server. Sen kan man ju alltid fuska.

Visa signatur

Workstation: Fractal Design Define R4, Core i5-3550, 16GB ram, ASUS P8Z77-V, GTX570, Corsair CX500M, 74GB WD Raptor+4,1TB HDD, 3x Dell P2314H.
Notebook: HP EliteBook 840, i7-4600U, FHD 14", 8GB ram, Samsung 840 PRO 256GB, Intel AC WLan, 4G-LTE.
Htpc: Raspberry pi med rasplex

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av zeleni:

Kostnad för stället och projekttimmar medräknad? [...]

Nej, kostnaden för projektets timmar var inte inkluderat i det. Projektet i sig låg nog på runt ca 200.000.- i timmar. Lokalkontraktets kostnad var inte heller inkluderat. Jag har för mig de räknade på en hyra runt 700.000 om året i 10 år (hallens bäst-före-datum) om jag inte minns fel.

Permalänk
Medlem

Känns lite som att TS sitter hemma hos mamma och försöker sig på att trolla lite. Om du analyserar språkbruket ts använder så ligger det i nivå med det en kaxig 14 åring skulle använda.
MEN jag kan ha fel.

Nu lite mer on topic. Som sagt så är det inte ekonomiskt hållbart för en privatperson, utan någon speciell backning, att starta upp och driva en serverhall. Speciellt inte när man kollar på vilka priser du måste konkurrera med i dagsläget.
Men om TS nu skulle vilja starta en servergarderob så finns det lösningar för runt miljonen!

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Medlem

Med tanke på dina tidigare trådar har du inget att göra med en serverhall. Börja jobba på ett företag som sysslar med det i några år och tänk på det när du väl har lite erfarenhet.

F.ö. otroligt svår marknad att slå sig in i, det är inget en snubbe gör med en miljon på kontot. Du behöver antagligen nischa dig något extremt för att lyckas få kunder.

Visa signatur

9950X3D - 3090 - 2x48GB 6000@30