Permalänk

Kan en tv få virus?

Läste någonstans, kommer inte ihåg vart om en kille som hade satt i ett Usbminne med infekterade filer i en tv så att den hade blivit smittad. Någon med kunskap som vet om detta kan stämma?

Permalänk
Rekordmedlem

Teoretisk sett så kan i stort sett alla former av datorer bli smittade, det har ju tom visats virus som smittat batterier, men vitsen med att smitta en tv är ju väldigt begränsad och de har ju inte nåt stort gemensamt operativsystem så även om det säkert skulle gå att göra nån ohyra till dem så är det inte nån "populär måltavla" för busarna, det finnns väldigt lite pengar att tjäna på det och det är helt enkelt inte värt jobbet i förhållande till ev vinst.
Jag tror inte att du behöver vara orolig i praktiken, däremot tror jag att tex bilar kan bli ett område där virus kan komma på allvar i en nära framtid, dels kan man tänka sig att man kan låsa upp dem, men man har ju även visat att det går att hacka styrsystemen och tex orsaka olyckor pga manöveroduglighet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Teoretisk sett så kan i stort sett alla former av datorer bli smittade, det har ju tom visats virus som smittat batterier, men vitsen med att smitta en tv är ju väldigt begränsad och de har ju inte nåt stort gemensamt operativsystem så även om det säkert skulle gå att göra nån ohyra till dem så är det inte nån "populär måltavla" för busarna, det finnns väldigt lite pengar att tjäna på det och det är helt enkelt inte värt jobbet i förhållande till ev vinst.
Jag tror inte att du behöver vara orolig i praktiken, däremot tror jag att tex bilar kan bli ett område där virus kan komma på allvar i en nära framtid, dels kan man tänka sig att man kan låsa upp dem, men man har ju även visat att det går att hacka styrsystemen och tex orsaka olyckor pga manöveroduglighet.

Ja okej, för har en Philips 46" som jag köpte för tre år sen ca. Men du tror inte att den kan smittas då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av stalbergf:

Ja okej, för har en Philips 46" som jag köpte för tre år sen ca. Men du tror inte att den kan smittas då?

KAN smittas kan den, även om risken är extremt liten. Du har ingen anledning att oroa dig eller ens tänka på möjligheten.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Entusiast

Oerhört osannolikt, men inte helt omöjligt.
Däremot finns det människor som kan modifiera olika apparets firmware och sprida dessa som en firmware-uppdatering via USB-minnen. Det kräver dock att "boven" ifråga har fysisk tillgång till apparaten.

I regel vinner de ingenting på att sprida dessa modifierade firmware-uppdateringar, utöver äran att ha sitt nickname på utvalda ställen.

Jag skulle dock inte kalla dessa modifieringar för "virus".

Vem skulle inte vilja ha sitt nick flasha förbi i form av "... Was here!!!one11eleven" på en publik reklamskärm elle liknande?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Vem skulle inte vilja ha sitt nick flasha förbi i form av "... Was here!!!one11eleven" på en publik reklamskärm elle liknande?

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av stalbergf:

Jo den kan säkert smittas om någon verkligen skulle få för sig att göra en programvara för det, men du bör fråga dig varför snarare än om det är tekniskt möjligt.
Varför skulle man lägga ner en massa jobb på det utan att vinna något ? Det finns relativt få tvar med samma mjukvara och i princip ingen ekonomisk vinst att göra om man hackar den, det skulle i så fall vara bara för att visa att det går och det är inte så populärt bland proffesionella hackare som främst är ute efter att tjäna pengar idag och det är samtidigt för svårt för att "grannens unge" ska klara av det.

Sannolikheten blir alltså oerhört låg att nån skulle göra det även om det skulle vara tekniskt möjligt om man la resurser på det.
Det har ju kommit extremt avancerad ohyra som riktat sig specifikt mot ett fåtal apparater typ Stuxnet, men det handlar snarare om cyberkrigföring med tanke på att den koden lär ha kostat många miljoner (miljarder ?) att utveckla och bara drabbat 14 stycken Siemens styrsystem i urancentrifuger i Iran, men visst, det visar ju att det tekniskt kan gå att göra avancerad ohyra mot ett litet antal mål om man har resurserna, men det är ju troligen "något land" som låg bakom koden och de har då utvecklat det som ett riktat vapen mot ett väldigt smalt mål, kostnaden blir ju enorm för en sådan kod och inga normala cyberkrimminella skulle få för sig att göra det pga att det är en ren utgift och frågan är om de ens kan göra en sån kod, det lär kräva tillgång till likadan hårdvara som den som skulle attackeras och urancentrifuger är inte direkt nått du köper i en normal järnhandel.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av ZaInT:

KAN smittas kan den, även om risken är extremt liten. Du har ingen anledning att oroa dig eller ens tänka på möjligheten.

Ok. Tack för svaret. Undrar dock om det finns någon logg eller så på tv apparater så man kan se vilka filer som körts via Usb. Är ju mest filmer som jag lagt över som jag tänker kan varit smittade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stalbergf:

Ok. Tack för svaret. Undrar dock om det finns någon logg eller så på tv apparater så man kan se vilka filer som körts via Usb. Är ju mest filmer som jag lagt över som jag tänker kan varit smittade.

Kan i princip garantera att virus i dina vanliga filmer inte kommer smitta din TV.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Entusiast
Skrivet av stalbergf:

Det är inte troligt.
Den mest troliga vägen ( men fortfarande oerhört osannolikt) vore att infektera via en firmware-uppdatering. Och då skulle du helt klart ha märkt det, eftersom det är en fullt synlig process.

Dessutom finns det inget i mjukvaran som varken kan eller får köra programkod inbakad i mediafilerna.

Visa signatur

-

Permalänk
Skrivet av Rydisen:

Kan i princip garantera att virus i dina vanliga filmer inte kommer smitta din TV.

Så om jag tar en film som jag tankat och lägger på ett Usb. Så kan det inte smitta alltså även om filen är infekterad. Hörde om en på Pc World som hade fått virus i en projektor så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stalbergf:

Så om jag tar en film som jag tankat och lägger på ett Usb. Så kan det inte smitta alltså även om filen är infekterad. Hörde om en på Pc World som hade fått virus i en projektor så.

Om "filen är infekterad" har du inte laddat ner en korrekt mediafil. För att vara infekterad på det sättet du beskriver måste filen vara exekverbar, dvs. en exe-fil i Windows eller en firmwareuppgradering för din TV som antagligen har ändelsen bin - och då måste du själv välja att uppdatera firmware.
En mp4, avi, wmv etc. har ingen möjlighet att medföra ett aktivt virus.
Det känns som att du går på en massa skrönor här, "jag hörde om en kille som kände en kille som hade träffat en snubbe vars morsas kompis arbetskamrat gjorde så så det är säkert sant".

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av stalbergf:

Det där låter som en skröna, att smitta en projektor via "videolänken" med ett virus från mediaspelaren låter oerhört långsökt om det ens är möjligt.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av ZaInT:

Om "filen är infekterad" har du inte laddat ner en korrekt mediafil. För att vara infekterad på det sättet du beskriver måste filen vara exekverbar, dvs. en exe-fil i Windows eller en firmwareuppgradering för din TV som antagligen har ändelsen bin - och då måste du själv välja att uppdatera firmware.
En mp4, avi, wmv etc. har ingen möjlighet att medföra ett aktivt virus.
Det känns som att du går på en massa skrönor här, "jag hörde om en kille som kände en kille som hade träffat en snubbe vars morsas kompis arbetskamrat gjorde så så det är säkert sant".

Okej, tack för dessa svar. Och så som jag har fattat det så finns det väll heller ingen hårddisk i själva tvn som viruset kan lagras på?

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det där låter som en skröna, att smitta en projektor via "videolänken" med ett virus från mediaspelaren låter oerhört långsökt om det ens är möjligt.

Jao kanske det, hittade dethär när jsg googlade iaf.
http://answers.yahoo.com/question/index?qid=20100703013942AAv...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av stalbergf:

Jao kanske det, hittade dethär när jsg googlade iaf.
http://answers.yahoo.com/question/index?qid=20100703013942AAv...

Det verkar mer som att viruset lagrats i projektorn och drabbat en annan dator, projektorn verkar bara ha fungerat som lagringsenhet och inte i sig själv ha påverkats av viruset.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det verkar mer som att viruset lagrats i projektorn och drabbat en annan dator, projektorn verkar bara ha fungerat som lagringsenhet och inte i sig själv ha påverkats av viruset.

Jo men kan en tv också göra det? Om jag kopplar in en annan dator till tvn?

Permalänk
Medlem

Istället för att säga att det finns en chans på 0,00000001 promille att hans TV skulle vara utsatt för angrep så kan ni väl bara ta korta versionen: NEJ.

Permalänk
Skrivet av swesen:

Istället för att säga att det finns en chans på 0,00000001 promille att hans TV skulle vara utsatt för angrep så kan ni väl bara ta korta versionen: NEJ.

Jo, så långt har jag fattat, men är ändå nyfiken på ämnet.

Permalänk
Medlem

http://money.cnn.com/2013/08/01/technology/security/tv-hack/

Intressant läsning angående ämnet, visst kan man hitta någon anledning att hacka någons TV nuförtiden.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av stalbergf:

Jo men kan en tv också göra det? Om jag kopplar in en annan dator till tvn?

Alla enheter som kan lagra data kan i så fall överföra virus, viruset är inte aktivt men i princip så är alla "minnen" lika kapabla att flytta en fil, det spelar ju ingen roll om det är en kamera, tv, usbminne eller telefon, så länge enheten kan lagra filer som du flyttar in i datorn så är de i så fall lika farliga även om de i sig själva inte påverkas av filen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

däremot tror jag att tex bilar kan bli ett område där virus kan komma på allvar i en nära framtid, dels kan man tänka sig att man kan låsa upp dem, men man har ju även visat att det går att hacka styrsystemen och tex orsaka olyckor pga manöveroduglighet.

Skrämmande om man tänker på det. Alla bilar är väl i stort sett på ett eller annat vis styrda genom datorer nuförtiden? Sorry för offtopic!

Visa signatur

12600KF 5GHz - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 1980MHz @ 0.975v - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Permalänk
Entusiast
Skrivet av mrqaffe:

Detta påminner mig om en speciell sorts projektor som ansluts via USB istället för bildskärmsutgången. Projektorn fungerar på samma sätt som de exterma VGA/USB adaptrarna där den agerar sin egen grafikadapter.
Projektorn ifråga har även en intern masslagringsenhet med autorun aktiverat för att installera drivritinen+mjukvaran.
Den mjukvaran, som är en helt vanlig installationsmjukvara via install.exe, kan mycket väl infekteras från vilken infekterad Windows-dator som helst.

... och projektorer används ju oftast med flera datorer.

Visa signatur

-

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Uniko:

Skrämmande om man tänker på det. Alla bilar är väl i stort sett på ett eller annat vis styrda genom datorer nuförtiden? Sorry för offtopic!

Apple har tagit patent på att manövrera billås med mobiltelefoner

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Apple har tagit patent på att manövrera billås med mobiltelefoner

Det lär inte bli bra i slutändan, får skaffa en gammal opel eller något.

Visa signatur

12600KF 5GHz - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 1980MHz @ 0.975v - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av SysGhost:

Detta påminner mig om en speciell sorts projektor som ansluts via USB istället för bildskärmsutgången. Projektorn fungerar på samma sätt som de exterma VGA/USB adaptrarna där den agerar sin egen grafikadapter.
Projektorn ifråga har även en intern masslagringsenhet med autorun aktiverat för att installera drivritinen+mjukvaran.
Den mjukvaran, som är en helt vanlig installationsmjukvara via install.exe, kan mycket väl infekteras från vilken infekterad Windows-dator som helst.

... och projektorer används ju oftast med flera datorer.

Autorun är ju avstängt numera så det kräver manuell insats för att "klicka" och förhoppningsvis fångas det upp av antivirusprogrammet i datorn, men lagringsvärden i sig själv påverkas inte av ohyran och den körs ju inte heller utan det är ju i princip bara en lagring som sker.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Alla enheter som kan lagra data kan i så fall överföra virus, viruset är inte aktivt men i princip så är alla "minnen" lika kapabla att flytta en fil, det spelar ju ingen roll om det är en kamera, tv, usbminne eller telefon, så länge enheten kan lagra filer som du flyttar in i datorn så är de i så fall lika farliga även om de i sig själva inte påverkas av filen.

Jo men kan man lagra filer från ett usb minne i tvn då? Kan man lagra någonting överhuvudtaget i en tv?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av stalbergf:

Jo men kan man lagra filer från ett usb minne i tvn då? Kan man lagra någonting överhuvudtaget i en tv?

Det beror ju på tvn, en del har hårddiskar inbyggda och de kan ju lagra rätt mycket.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det beror ju på tvn, en del har hårddiskar inbyggda och de kan ju lagra rätt mycket.

Aa okej, hur ser man om det finns en inbyggd hårddisk i tvn då? För annars lär det ju inte vara någon fara.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av stalbergf:

Aa okej, hur ser man om det finns en inbyggd hårddisk i tvn då? För annars lär det ju inte vara någon fara.

Kan den spela in program utan att du ansluter en extern disk så finns det inbyggt, annars läs manualen.

Visa signatur