WD Red 3TB gör konstigt ljud en gång i timmen.

Permalänk
Medlem

WD Red 3TB gör konstigt ljud en gång i timmen.

Har precis byggt min NAS, som kör FreeNAS. Just nu har jag bara en av 8 diskar inkopplade för att lära mig hur allting fungerar. Vad jag märkte var att en gång i timmen, varje timme på dygnet, gör hårddisken ifrån sig ett mycket märkligt ljud. Det är alltid klockan xx:02.
Jag gissar på att FreeNAS gör någon slags undersökning av disken, kanske S.M.A.R.T-check, eller något annat?
Värt att notera är att detta är det enda skumma. Utöver detta fungerar disken helt normalt, och det är inge problem att lagra saker på den.

Beror detta ljud på FreeNAS, och är det normalt? Eller är det disken som är fel på, och skall lämnas tillbaka?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Snabbast är väl att pröva nästa disk. Med tanke på regelbundenheten gissar jag på att det är underhåll av disken, från FreeNAS eller disken själv låter jag vara osagt.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

Har precis byggt min NAS, som kör FreeNAS. Just nu har jag bara en av 8 diskar inkopplade för att lära mig hur allting fungerar. Vad jag märkte var att en gång i timmen, varje timme på dygnet, gör hårddisken ifrån sig ett mycket märkligt ljud. Det är alltid klockan xx:02.
Jag gissar på att FreeNAS gör någon slags undersökning av disken, kanske S.M.A.R.T-check, eller något annat?
Värt att notera är att detta är det enda skumma. Utöver detta fungerar disken helt normalt, och det är inge problem att lagra saker på den.

Beror detta ljud på FreeNAS, och är det normalt? Eller är det disken som är fel på, och skall lämnas tillbaka?

https://www.youtube.com/watch?v=42Kmbh9fFcw

Inga av mina WD red låter sådär, eller har någonsin gjort
Kontakta WD support och fråga om de hört nåt liknande
Alternativet är att också köra WD diagnostic och se vad den säger

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

Tror jag hittat problemet. Hade en S.M.A.R.T test varje timme.
Nu är det bara vänta och se ifall ljudet försvann när jag avaktiverade testet.

EDIT: det löste problemet! Eller ja.. problem är det väl inte, enligt FreeNAS forum så är det ett helt normalt ljud.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |