Arctic Backside Cooler är bakre kylfläns för grafikkort

Permalänk
Melding Plague

Arctic Backside Cooler är bakre kylfläns för grafikkort

Årets grafikkortsskylare från Arctic Cooling kyler inte enbart grafikkortets ovansida utan täcker även den bakre delen av kretskortet med en ovanligt stor kylfläns.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hjälpsam

Ful som stryk.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

...behövs detta?

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

Nåt pris för årets design kan dom ju däremot glömma.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Det namnet... Backside Cooler... känns som något TopGear killarna skulle försöka sig på att tillverka på en av deras eskapader.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har faktiskt varit lite sugen på Arctic Accelero Xtreme IV och sätta på mitt gamla HD6970 för att få det tyst och kunna klocka lite. Sen behålla kylaren och sätta på framtida inköp av grafikkort. Tror ni att det är värt det eller borde jag bara härda ut med nuvarande tills jag har råd med ett helt nytt kort från en partnertillverkare? Med en sån här lösning är jag ju ganska låst till stock, hur stora är fördelarna med partnertillverkarna om man inte är sådär skitinne på överklockning?

Visa signatur

¯\_(Ó.ò)_/¯

Permalänk
Medlem

Rent teoretiskt torde det hjälpa de riktigt varma korten. Men egentligen är det väl lika nödvändigt som backplates för vattenblock (GPU).

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Avstängd

Kylning för baksidan, lägg av asså. De kommer inte kyla ett skit. Möjligtvis ett par grader, om inte mindre.

Permalänk
Medlem

Visst blir det lite värmeutveckling på baksidan (har sett några foton tagna med IR-kamera), men en gigantisk kylfläns och det galet höga priset är svårt att motivera.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Alibaba123:

Kylning för baksidan, lägg av asså. De kommer inte kyla ett skit. Möjligtvis ett par grader, om inte mindre.

Att gratis få ner temperaturen ytterligare några grader på redan utmärkta kylare, varför ska man klaga?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Visst blir det lite värmeutveckling på baksidan (har sett några foton tagna med IR-kamera), men en gigantisk kylfläns och det galet höga priset är svårt att motivera.

Det hela kylaren för det priset: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2443793

Permalänk
Medlem

Är inte flänsarna åt fel håll för luftflöden i chassin?

Permalänk
Medlem

Vad som vore intressant är dock att se om det hjälper vid passiv kylning med hela kitet. Ta bort fläktarna och kör det tyst.

Knepigt är dock att jag för en vecka sen fick svar från Arctic att de inte hade någon kylare för 750 ti inom närmsta tiden och så släpper de denna som tydligen funkar.

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk

Tycker det är lite roligt att sidan med GPU som "alltid" sitter nedåt i chassit kallas för ovansidan i artikeln.

jaja, kanske användbart vid tung överklockning i kombination med ett vattenblock men inget man behöver med luft..

Permalänk
Medlem

Antar att denna inte passar HD7970 som alla andra..? Var fasen ska jag få tag i kylning till mitt övre kort! :'(

Visa signatur

CPU Intel Core i7 6700K GPU ASUS GeForce GTX 980 Ti 6GB STRIX DC3 Moderkort ASUS Z170 Pro Gaming
PSU
XFX ProSeries XXX 850W RAM Corsair 32GB DDR4 2133MHz CL13
SSD
Corsair Force GT 120gb HDD 2TB Seagate Barracuda

-Citera för svar

Permalänk
Medlem

Hur har dom tänkt nu??Jag har mitt ljudkort ovanför grafikkortet och finns ej plats för en sån där grej.

Fult var det med

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av str8forthakill:

Är inte flänsarna åt fel håll för luftflöden i chassin?

Nog väldigt begränsat hur varma dessa kylflänsar blir, den termiska effekten borde räcka. Dessutom gör både chassits och grafikkortets fläktar att luften konstant "vispas" runt.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Tycker det är lite roligt att sidan med GPU som "alltid" sitter nedåt i chassit kallas för ovansidan i artikeln.

jaja, kanske användbart vid tung överklockning i kombination med ett vattenblock men inget man behöver med luft..

Framsidan av din bildskärm är fortfarande framsidan av bildskärmen även om du skulle lägga den platt mot ditt skrivbord antar jag?

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk

Har redan haft denna kylare i 3 veckor nu och den funkar helt okej men det är galet att det inte ingår låga flänsar till VRMerna som det gjorde förr. Minnena klarar sig okej men borde också få flänsar tycker jag. Man får tänka på att kortet blir 3 slottar tjockt!

Visa signatur

---Under uppbyggnad----

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Arazand:

Det namnet... Backside Cooler... känns som något TopGear killarna skulle försöka sig på att tillverka på en av deras eskapader.

Hahaha! Fyfan vad klockrent!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Hade en liknande lösning för ett antal år sedan och det fungerade väldigt bra. Den satt på mitt GF 6800 och gjorde ett bättre jobb än originalkylaren "hårfönen".

Ser fram emot tester på det här, alltid trevligt med företag som inte tänker så fruktansvärt inrutat.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Skrivet av Dunder:

Att gratis få ner temperaturen ytterligare några grader på redan utmärkta kylare, varför ska man klaga?

Edit: Läste artikeln lite slarvigt..

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Skrivet av warh0g:

Framsidan av din bildskärm är fortfarande framsidan av bildskärmen även om du skulle lägga den platt mot ditt skrivbord antar jag?

Nu är det väll en helt annan sak då framsidan på skärmen normalt inte är neråt utan just fram på samma sätt som undersidan på en bil är neråt i normala fall.
När det gäller grafikkort är däremot ovansidan neråt i så gott som samtliga fall

Permalänk
Medlem
Skrivet av sgtspiff:

Rent teoretiskt torde det hjälpa de riktigt varma korten. Men egentligen är det väl lika nödvändigt som backplates för vattenblock (GPU).

Backplates för vattenblock har ju inget med prestandan att göra, det är mest för att kortet inte ska böja sig. Minns att ett av mina grafikkort var redigt böjt när det var dags att uppgradera efter två år. Kortet funkade perfekt men det såg väl inte jättebra ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vaun:

Har faktiskt varit lite sugen på Arctic Accelero Xtreme IV och sätta på mitt gamla HD6970 för att få det tyst och kunna klocka lite. Sen behålla kylaren och sätta på framtida inköp av grafikkort. Tror ni att det är värt det eller borde jag bara härda ut med nuvarande tills jag har råd med ett helt nytt kort från en partnertillverkare? Med en sån här lösning är jag ju ganska låst till stock, hur stora är fördelarna med partnertillverkarna om man inte är sådär skitinne på överklockning?

Det är ingen dum idé då Accelero Xtreme kylarna är tystare och effektivare än alla partnerlösningar som jag har testat.

Som du redan nämnt så blir du låst till referens pcb på ditt framtida kort som i sin tur betyder att du kanske får stå ut med mer spoltjut. Att köpa kylaren separat är lite dyrare men den kyler som sagt bättre.

Om du inte tänker klocka speciellt mycket så spelar det ingen roll om du kör referens eller eftermarknads pcb.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Vaun:

Har faktiskt varit lite sugen på Arctic Accelero Xtreme IV och sätta på mitt gamla HD6970 för att få det tyst och kunna klocka lite. Sen behålla kylaren och sätta på framtida inköp av grafikkort. Tror ni att det är värt det eller borde jag bara härda ut med nuvarande tills jag har råd med ett helt nytt kort från en partnertillverkare? Med en sån här lösning är jag ju ganska låst till stock, hur stora är fördelarna med partnertillverkarna om man inte är sådär skitinne på överklockning?

Tycker att det är ett givet köp, den kylaren fungerar ju även på R7- & R9-serien så du kan som sagt ta med den när du byter kort.
Använder själv den mindre varianten med två fläktar (kommer inte på vad modellen heter ATM) på mitt HD 6870 sedan iallafall två år tillbaka och det var väl investerade pengar.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Skrivet av simonwellander:

Vadå gratis? Nej men tyckte priset var lite i överkant för denna, tillverkningskostnaden kan ju inte vara sådär jättehög direkt

Priset är för hela kittet.. "framsida" och "baksida".
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2443793

Citat:

Den största nyheten är en medföljande kylfläns för undersidan av kretskortet

Testa och läs de första 5 raderna av artikeln i alla fall innan du kommenterar nästa gång..

Visa signatur

HAF Lanbox + Noctua 2xNF-A14 1xNF-S12A 2xNF-R8 - Corsair RM1000Gold - MSI Z87-G45 / I5 4670K + Noctua NH-L12 - 16GB(4x4) Corsair XMS3 1600MHz - 1x280X Sapphire - 2x7950 XFX - 120GB mSATA - 2x360GB 2.5tum

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av simonwellander:

Vadå gratis? Nej men tyckte priset var lite i överkant för denna, tillverkningskostnaden kan ju inte vara sådär jättehög direkt

Prisnivån verkar vara ungefär samma som deras tidigare kylare och då fick man inte med någon kylning av baksidan, därav "gratis" uppgradering.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk

Riktigt nöjd med min kylare. 290X lutar dock en del i bakkant så det är inte fel med en "backplate" som dessutom kyler kortet.

Visa signatur

2600K @ 4.5 Ghz , Asrock extreme 6, 16GB 1600mhz Kingston, XFX R9 290X@1100/1300 (Arctic cooler 3) ,Corsair 550D ,
Noctua D14, 1TB WD Black, Samsung 830 RAID0, Windows 7.

Permalänk
Medlem

Antar att det är pga dom nya modellerna som dom inför detta samt att dom hittat "problem" där.
Skönt att dom inte ändrar på priset vilket jag trodde dom skulle göra.