Intel Haswell-E stöder maximalt en minnesmodul per kanal

Permalänk
Melding Plague

Intel Haswell-E stöder maximalt en minnesmodul per kanal

Senare under året väntas Haswell-E hitta ut i butik tillsammans med X99-bestyckade moderkort. Nytt blir även stöd för minnesstandarden DDR4, som blir begränsat till en modul per kanal.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

well, med AMD ute finns det väl inget att göra förutom att spendera tiotusen på Xeon moderkort för att få flera Ram slots om nu inte DDR4 är lovande.

Visa signatur

Gpu: EVGA GeForce GTX 1080 TI FE Kraken G10+H110 Psu:Corsair AX760 Mb: Gigabyte Aorus Gaming 7 Cpu: Intel 8700k @5.2GHz @ 1.385V Cpu-kylare:EVGA CLC 280 Chassi:Define R5 Minne:G.Skill Ripjaws V 3600Mhz CL16 SSD:OCZ Arc 240GB HDD: Toshiba 3TB A-600

Permalänk
Medlem

Skulle inte förvånade mig om det kommer under sommarens varmaste dagar

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Medlem

Kommer DDR4 stödja mer minne per modul, eller hur är det tänkt att man ska få plats med ordentligt mycket ram?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

PCI Express 2.0??

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem

Nyfiken på var priset landar på DDR4-moduler sådär till en början :3

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Skrivet av Lindhe:

Kommer DDR4 stödja mer minne per modul, eller hur är det tänkt att man ska få plats med ordentligt mycket ram?

Skickades från m.sweclockers.com

Yes, http://www.pocket-lint.com/news/125180-ddr4-ram-coming-next-m...

Visa signatur

i7-7800x | ASUS Strix GTX 1080 | 64 GB RAM (for datascience stuff)

Permalänk
Avstängd

8 stycken USB 2.0 portar?
Skojar dom?
Millennieskiftet ringde och ville ha sin teknik tillbaka. USB 2.0 är ju fan 14 år gammalt nu!
Kunde dom inte skippa USB 2.0 och köra USB 3.0 hela vägen? Eller iaf längre?
Kortet har ju fler USB 2 portar än USB 3 portar, det är ju absurt!

Permalänk

nice, hade varit trevligt med 4x 16Gb stickor, bra med plats för en snabb ramdrive

Permalänk
Datavetare
Skrivet av rektor:

8 stycken USB 2.0 portar?
Skojar dom?
Millennieskiftet ringde och ville ha sin teknik tillbaka. USB 2.0 är ju fan 14 år gammalt nu!
Kunde dom inte skippa USB 2.0 och köra USB 3.0 hela vägen? Eller iaf längre?
Kortet har ju fler USB 2 portar än USB 3 portar, det är ju absurt!

Tänk lite, om alla USB-portar var USB3 så fick man offra fler PCIe-linor för något typ en person i hela världen skulle ha nytta av. Den personen kan nu köpa ett PCIe-instickskort och därmed även lösa sitt problem med endast 6 USB3-portar. Kan du ens komma på ett användarfall där 6 USB3 portar blir en flaskhals?

Att man valt 8 USB2 är nog för det är antalet man kan packa in på en x1 PCIe 3.0 lina.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Har inte USB 2.0 funktioner som USB 3.0 inte har än?

I övrigt så inte så intressant med dubbla stickor per kanal. ITX FTW.

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Skrivet av sgtspiff:

Har inte USB 2.0 funktioner som USB 3.0 inte har än?

I övrigt så inte så intressant med dubbla stickor per kanal. ITX FTW.

Nja, det är mera för att göra systemet idiotsäkert då inte allt stödjer USB3. T ex. BIOS uppdateringar och OS installation från USB funkar än inte så smidigt med USB3.

Visa signatur

...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yoshman:

Tänk lite, om alla USB-portar var USB3 så fick man offra fler PCIe-linor för något typ en person i hela världen skulle ha nytta av. Den personen kan nu köpa ett PCIe-instickskort och därmed även lösa sitt problem med endast 6 USB3-portar. Kan du ens komma på ett användarfall där 6 USB3 portar blir en flaskhals?

Att man valt 8 USB2 är nog för det är antalet man kan packa in på en x1 PCIe 3.0 lina.

Visste inte att USB körs över PCI Express.

USB har ju funnits långt innan PCI Express också.

Är det verkligen så att USB körs över PCI Express?

Då borde dom öka med fler PCI Express banor. Uppenbarligen så räcker inte dom lanes som finns.

Skrivet av sgtspiff:

Har inte USB 2.0 funktioner som USB 3.0 inte har än?

I övrigt så inte så intressant med dubbla stickor per kanal. ITX FTW.

USB 3.0 ska tydligen vara bakåtkompatibelt.

Permalänk
Medlem

Kommer förresten moderkort med stöd för DDR4 vara bakåtkompatibla med DDR3?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lindhe:

Kommer DDR4 stödja mer minne per modul, eller hur är det tänkt att man ska få plats med ordentligt mycket ram?

Skickades från m.sweclockers.com

För privatpersoner ser det ut som att en sticka per kanal är allt man får, och vill man ha mycket RAM så får man köpa större stickor.

För servrar som behöver riktigt mycket RAM så kostar man på och sätter en slags switch mellan varje av moderkortets minneskanal och som sedan fördelar bandbredden till flera långsammare minneskanaler med en sticka per långsam kanal. Så man kör inte med flera stickor rakt av kopplade till samma kanal som man gör med DDR3 och tidigare.
Men dessa typer av switchar är dyra och kommer antagligen inte hamna på moderkort riktade mot privatpersoner.

Dold text
Permalänk
Avstängd

Äntligen DDR4. Känns som det borde ha kommit för två år sedan.

Äntligen ska Intel lansera en åtta kärnig processor, känns väldigt sent då;
- AMD redan haft åtta-kärniga processorer länge nu.
- Sun hade 8 kärnor med UltraSPARC T1 sedan 2005.
- IBM hade 8 kärnor med POWER7 sedan 2010.

Även mobiltillverkarna på senaste kommit med 8 kärnor innan Intel.
- Samsung har haft 8 kärnor på Exynos 5 Octa baserad på big.LITTLE arkitekturen.
- MediaTek har Octa-Core 6592 som har 8 kärnor.
- Qualcomm har Snapdragon 615 som har 8 kärnor.

Intel, vad håller ni med? Sluta sova, ni hamnar bakom!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lindhe:

Kommer förresten moderkort med stöd för DDR4 vara bakåtkompatibla med DDR3?

Nej!

DDR3 var inte bakåtkompatibelt med DDR2, som i tur inte var bakåtkompatibelt med DDR.

Minnerna kommer inte ens vara pin-kompatibla.
DDR4 kommer vara 288-pin DIMM moduler, medan DDR3 är 240-pin DIMM moduler.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av rektor:

Visste inte att USB körs över PCI Express.

USB har ju funnits långt innan PCI Express också.

Är det verkligen så att USB körs över PCI Express?

Då borde dom öka med fler PCI Express banor. Uppenbarligen så räcker inte dom lanes som finns.

USB 3.0 ska tydligen vara bakåtkompatibelt.

Om man ska vara helt korrekt så sitter det ett interface som kallas DMI² mellan chipset och CPU (på Xeon sitter det ett interface som kallas QPI). DMI² kör ett protokoll som är nära nog identiskt med det som används för PCIe.

Så fler USB3 portar betyder att en större del av den tillgängliga bandbredden över DMI² går till USB3, du får då ta bort något annat. Kanske tycker det finns för många PCIe platser? I.e. det är helt enkelt inte vettigt att använda mer bandbreddsutrymme för USB3 då 6 portar är långt mer än vad nära nog 100% av användarna behöver, för den kvarvarande andelen finns ju en lösning i att ha USB3 via instickskort.

Som redan påpekats så är problemet med att bara ha USB3 portar den att vissa BIOS inte kan använda dessa, vilket gör det omöjligt att boota från HD/sticka om man inte har USB2 portar.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lindhe:

Kommer DDR4 stödja mer minne per modul, eller hur är det tänkt att man ska få plats med ordentligt mycket ram?

Skickades från m.sweclockers.com

enligt mig är då 64gb ordentligt mycket år 2014. De fåtalet människor som behöver mer än så lär nog söka sig efter xeon system ändå. Dessutom lär det dyka upp 32gb moduler under årets gång.

Permalänk
Discokungen
Skrivet av rektor:

Äntligen DDR4. Känns som det borde ha kommit för två år sedan!

Vad håller du själv på med? Minnesbandbredd är typ den minst begränsade faktorn för prestanda i dagsläget... Det finns självklart applikationer som har nytta av det men till annat än workstations? Njaej...

Utveckling är alltid trevligt men det är inte alltid ett självändamål. Hur vettigt är det att ta åtta kärnor i en mobil, som du så fint använder som exempel? Det är rätt meningslöst och även på den marknaden är högre IPC per kärna och klockfrekvens att föredra.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lindhe:

Kommer DDR4 stödja mer minne per modul, eller hur är det tänkt att man ska få plats med ordentligt mycket ram?

Skickades från m.sweclockers.com

Jepp. Har för mig att det finns ddr4-prototyper på uppåt 128 GB per modul, men jag kan mycket väl minnas fel.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Verkar lovande man börjat bygga in stöd för detta med M.2 i moderkort som kommer, efterföljaren till dagens mSATA.

Men vad händer egentligen med USB 3.0 och efterföljaren till denna som det pratats om, USB 3.1 ?

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av rektor:

Äntligen DDR4. Känns som det borde ha kommit för två år sedan.

Äntligen ska Intel lansera en åtta kärnig processor, känns väldigt sent då;
- AMD redan haft åtta-kärniga processorer länge nu.
- Sun hade 8 kärnor med UltraSPARC T1 sedan 2005.
- IBM hade 8 kärnor med POWER7 sedan 2010.

Även mobiltillverkarna på senaste kommit med 8 kärnor innan Intel.
- Samsung har haft 8 kärnor på Exynos 5 Octa baserad på big.LITTLE arkitekturen.
- MediaTek har Octa-Core 6592 som har 8 kärnor.
- Qualcomm har Snapdragon 615 som har 8 kärnor.

Intel, vad håller ni med? Sluta sova, ni hamnar bakom!

Intel hamna bakom? Xeon, dom leder ju inom allt typ haha

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Äntligen DDR4. Känns som det borde ha kommit för två år sedan.

Äntligen ska Intel lansera en åtta kärnig processor, känns väldigt sent då;
- AMD redan haft åtta-kärniga processorer länge nu.
- Sun hade 8 kärnor med UltraSPARC T1 sedan 2005.
- IBM hade 8 kärnor med POWER7 sedan 2010.

...

Ja för 98% av alla hemanvändare har sjukt stor nytta av 8 kärnor eller fler?
Dom flesta lastar ju inte ens de 2-4 de har fullt ut idag så... sen är inte all programvara direkt fullt skalbar till 8 eller fler kärnor.

Jag tror Intel har kunnat göra 8- eller 12-kärniga om de velat länge nu, men valt att inte göra det.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddychrist:

Nja, det är mera för att göra systemet idiotsäkert då inte allt stödjer USB3. T ex. BIOS uppdateringar och OS installation från USB funkar än inte så smidigt med USB3.

Att installera OS från USB 3.0 går hur bra som helst!
Tog max 5 min att installera Win 8.1 Pro med ett "Corsair Voyager GT"

Permalänk
Medlem
Skrivet av RHWarrior:

Ja för 98% av alla hemanvändare har sjukt stor nytta av 8 kärnor eller fler?
Dom flesta lastar ju inte ens de 2-4 de har fullt ut idag så... sen är inte all programvara direkt fullt skalbar till 8 eller fler kärnor.

Jag tror Intel har kunnat göra 8- eller 12-kärniga om de velat länge nu, men valt att inte göra det.

Det tror jag också, men vet du vad jag tror. Jag tror att om de skulle vilja skulle de säkert kunna göra 16-kärniga eller 24-kärniga, men vafan är vitsen, de vill ju släppa saker som är lite bättre hela tiden för att tjäna max med pengar samma sak med grafikkorten

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Äntligen DDR4. Känns som det borde ha kommit för två år sedan.

Äntligen ska Intel lansera en åtta kärnig processor, känns väldigt sent då;
- AMD redan haft åtta-kärniga processorer länge nu.
- Sun hade 8 kärnor med UltraSPARC T1 sedan 2005.
- IBM hade 8 kärnor med POWER7 sedan 2010.

Även mobiltillverkarna på senaste kommit med 8 kärnor innan Intel.
- Samsung har haft 8 kärnor på Exynos 5 Octa baserad på big.LITTLE arkitekturen.
- MediaTek har Octa-Core 6592 som har 8 kärnor.
- Qualcomm har Snapdragon 615 som har 8 kärnor.

Intel, vad håller ni med? Sluta sova, ni hamnar bakom!

Var länge sen intel lanserade en 8 kärning Xeon, Intel har 8 kärnig Atom, Dom hade även en 50 kärnig för typ 10 år sen, det ska finnas vits med kärnorna också.
X 99 så är det ju bara ddr4 som är intressant fler sata3 är ju redan för sent, SSD begränsas redan av dom. Fler Pci-e istället så det är nåt man har nytta av istället.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk

Det bästa är ju om de satsar på Calculations per cycle, då det är det viktigaste enligt mig.

Om den har 8 eller 16 kärnor spelar liksom ingen roll i min värld, då jag kommer lira spel och inte rendera eller något sånt.

Jag skulle kunna tänka mig 6 kärnor, men 8 är lite väl mycket för min del. Men visst, det finns sånna som skulle ha nytta för 8 kärnor.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Utveckling är alltid trevligt men det är inte alltid ett självändamål. Hur vettigt är det att ta åtta kärnor i en mobil, som du så fint använder som exempel? Det är rätt meningslöst och även på den marknaden är högre IPC per kärna och klockfrekvens att föredra.

Kan tänka mig att mobilerna går över till fler kärnor så att klockfrekvensen kan hållas så lågt som möjligt (lägre värme)

Visa signatur

Dator: Fractal Design 650w modulär - Piledriver FX8350 + Arctic Cooling Freezer Xtreme Rev 2 - 4x2 gb Corsair Dominator 1866 mhz 9-9-9-24 - 1x 500 gb sataII, 1x640 Western Black Caviar, 1x Crucial m4 128 GB SSD - Fireface UCX (ljudkort) - SAPPHIRE Radeon HD7870GHZ (överclockat) - ASUS någonting lite över medelklass, 3 st 120mm chassifläktar Windows 8.1 x64

Permalänk
Medlem

När jag arbetar vid datorn så använder datorn ibland 90% av mina 8 gb 1866 mhz och 90% av min Piledriver 8350 (jämnt fördelat över alla kärnorna). Så jag behöver mer kraft!

Visa signatur

Dator: Fractal Design 650w modulär - Piledriver FX8350 + Arctic Cooling Freezer Xtreme Rev 2 - 4x2 gb Corsair Dominator 1866 mhz 9-9-9-24 - 1x 500 gb sataII, 1x640 Western Black Caviar, 1x Crucial m4 128 GB SSD - Fireface UCX (ljudkort) - SAPPHIRE Radeon HD7870GHZ (överclockat) - ASUS någonting lite över medelklass, 3 st 120mm chassifläktar Windows 8.1 x64