Nvidia lanserar Geforce GTX 800M-serien och Maxwell för bärbara datorer

Permalänk
Melding Plague

Nvidia lanserar Geforce GTX 800M-serien och Maxwell för bärbara datorer

Energieffektiva Maxwell hittar in i bärbara datorer och nya Geforce GTX 800M-serien, som även får stöd för Geforce Shadowplay, Gamestream och färska Battery Boost.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Vet nån om det är fullfjädrade grafikkretsar eller nått i stil med piss-optimus däre nvidiakretsen bara är en hjälpkrets till ett intel gfx kort?

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

De släpper Maxwell men bara till 850m ?

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk

Varför släppa en hel serie som 800 serien om det bara är ett eller kanske två kort som är nya och det dessutom inte är några highend kort direkt..

Citat:

Serien toppas av GTX 880M med fullskaliga GK104, en grafikkrets som således utgör Nvidias flaggskepp för bärbara datorer tre generationer i rad.

LAME...

Permalänk

"Serien toppas av GTX 880M med fullskaliga GK104, en grafikkrets som således utgör Nvidias flaggskepp för bärbara datorer tre generationer i rad."
Länge leve rebranding!

Ne men allvarligt, 3:e gången?

Permalänk
Medlem

Äger själv ingen spellaptop men är inte tanken med dessa datorer att agera stationär ersättare som i 95% av tiden kommer stå inkopplad på ett skrivbord istället för en stationär dator?

Typ så att medelsvenssons grabb kan släpa dator mellan sina skilda föräldrar varannan vecka och inte behöver ha en dator på varje ställe?

Ser inget direkt behov av att man då skulle behöva kunna spela flera timmar på batteridrift, men visst någon kanske har det behovet?

...Dessutom på bekostnad av prestandan, ganska kraftigt dessutom. Är inte hela tanken med att ha en superspeldator att ha hög prestandan? Annars har man ju kunnat köpt en 3ggr mindre ultrabook med dedikerad grafik för halva priset med 5 ggr bättre batteritid och ändå fått duglig prestanda till casual gaming.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av danedi:

Vet nån om det är fullfjädrade grafikkretsar eller nått i stil med piss-optimus däre nvidiakretsen bara är en hjälpkrets till ett intel gfx kort?

Varför skulle man inte vilja ha Optimus på en laptop? Finns ju ingen anledning att använda nVidia-kretser i "vanliga" applikationer och när man kör med nVidia-kretsen så påverkas dess prestanda inte alls av att det finns en iGPU.

Har ett 750M i en av mina laptops och när den kickar in så ökar TDP från 37W till runt 90W, låter en del när man kyler ~90W från en relativt tunn laptop...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Varför skulle man inte vilja ha Optimus på en laptop? Finns ju ingen anledning att använda nVidia-kretser i "vanliga" applikationer och när man kör med nVidia-kretsen så påverkas dess prestanda inte alls av att det finns en iGPU.

Har ett 750M i en av mina laptops och när den kickar in så ökar TDP från 37W till runt 90W, låter en del när man kyler ~90W från en relativt tunn laptop...

Skulle precis påpeka samma sak. Finns väl inget negativt med detta direkt.... Förresten, vad har du för laptop? Jag är ute efter en relativt tunn laptop med liknande prestanda som du har, men har lite svårt att bestämma mig :).

Permalänk
Medlem

Rätt tråkig läsning att dom fortsätter hålla sig till Kepler.
Att köra på samma krets 3 generationer i rad i topp segmentet är inte speciellt uppmuntrande...
Med tanke på att prestanda vinsten varit i princip obefintlig i många fall mellan 600-700 serien, så känns det som att det blir en lika blek uppgradering denna gång...

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Datavetare
Skrivet av grenadecx:

Skulle precis påpeka samma sak. Finns väl inget negativt med detta direkt.... Förresten, vad har du för laptop? Jag är ute efter en relativt tunn laptop med liknande prestanda som du har, men har lite svårt att bestämma mig :).

Tänkt först köpa 15" rMBP (som kan fås med 750M), men har min gamla 15" MBP med 1680x1050 skärm så tänkte passa på att testat något annat. Har köpt Dell XPS15, väldigt snarlik 15" rMBP vad det gäller vikt och design. Skärmen är en 3200x1800 IGZO-panel och precis som rMBP så sitter det en modell av 750M med GDDR5 RAM (samma bandbredd som i 850M), de flesta laptops med 750M har tyvärr DDR3...

Var antagligen den sämsta spelaren i DOTA 2 i gårdagens SpelClockers då jag inte ens han testa "tutorial" (jobbet fick prio...) innan gårdagens spelkväll. Gjorde ett försök att köra med 3200x1800, spelet startar och det såg riktigt bra ut men FPS låg på 20-25... I 1920x1080 fick man runt 60FPS med någon enstaka dipp till 45FPS och det var inte precis FPS som gjorde mig usel i spelet (körde med v-synk på då jag avskyr "tearing")

Edit: i övrigt har denna laptop 16GB DDR3-1600, en i7 4702HQ (4 kärnor med HT upp till 3.2GHz). Chassit är en kombination av aluminium och kolfiber, så den känns gedigen. Riktigt bra tangentbord även om jag tycker MBP är något bättre (och MBP har i sin tur något trevligare tangentbord än MBA och rMBP, längre slaglängd på tangenterna).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Minnesbandbredd verkar vara lite fel i denna artikel, 160mb/sec känns ju lite klent för ett nytt grafikkort

Visa signatur

[i7 4930k @ 4,5GHz] - [Asus RAMPAGE IV EXTREME] - [16GB 2133MHz 11-11-11-31 4channel] - [ASUS GeForce GTX 1080 ROG Strix Gaming] - [Corsar 180GB SSD] - [4000GB HDD] - [850W HXi] - [ASUS 27" 144Hz] - [Razer Blackwidow Chroma] - [Naos 8200] - [Win10 PRO x64]

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Oppman:

Minnesbandbredd verkar vara lite fel i denna artikel, 160mb/sec känns ju lite klent för ett nytt grafikkort

Välkommen till stenåldern! (ändrat till GB/s)

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk

Det luktar Gtx 880 release...

Visa signatur

Chassi: Silverstone Temjin TJ08B-E | RAM: Corsair LP 8gb @ 1600MHz | Moderkort: Asus Z87 Gryphon | GPU: ASUS Geforce GTX 780 OC 3gb | CPU: Intel i5 4670k @ 3.4 GHz | PSU: Corsair AX850 | Lagring: x2 Samsung 840 Pro 256gb i RAID 0 |

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Yoshman:

Varför skulle man inte vilja ha Optimus på en laptop? Finns ju ingen anledning att använda nVidia-kretser i "vanliga" applikationer och när man kör med nVidia-kretsen så påverkas dess prestanda inte alls av att det finns en iGPU.

Har ett 750M i en av mina laptops och när den kickar in så ökar TDP från 37W till runt 90W, låter en del när man kyler ~90W från en relativt tunn laptop...

Tidiga implementationer fungerade långt ifrån smärtfritt då dGPU användes när den inte behövdes och tvärt om, den gick inte igång när man ville. Det ska tydligen vara mycket bättre nu men har ingen egen erfarenhet. Det är bara baserat på löst gnäll från internet.

Suck, Nvidia gör det igen. Två helt olika kort med samma namn. Kan ju vara lite intressant att veta om man får GK104 eller GM107 i sin laptop. Håller på att försöka reda ut varför de gör så med Nvidia men det går segt. Har ännu inte lyckats få tag på någon annan än teknisk support som skyller på OEM.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av guos89:

Typ så att medelsvenssons grabb kan släpa dator mellan sina skilda föräldrar varannan vecka och inte behöver ha en dator på varje ställe?

Ser inget direkt behov av att man då skulle behöva kunna spela flera timmar på batteridrift, men visst någon kanske har det

Eller så att en 36-årig tvåbarnspappa kan spela var han vill i lägenheten, ta med den på mys-LAN hos vänner och smyga med den till jobbet vid stora spelsläpp.

Men jag skulle aldrig få för mig att spela på batteridrift. Prestandan i bärbara är duglig men bara inkopplat, förstår inte heller riktigt fokus på den biten.

Tidiga prestandatester av 860M (Maxwell) visar för övrigt en rejäl prestandaskjuts, den slår 770M i vissa fall med betydligt lägre energiförbrukning.

Maxwell i toppmodellerna förväntas i årets andra hälft.

Visa signatur

Tester: Gigabyte P55W v4 | Clevo P771ZM | Aorus X7 Pro | Gigabyte P35X v3
Clevo P771ZM (U705) | i7 4790K | 980M 8 GB | 512 GB 850 Pro | 17.3" LG IPS matte 96 Hz | 16 GB 1866 MHz | Killer AC 1525 |
Clevo P150HM | [strike]i7 2670QM[/strike] i7 2960XM | [strike]6990M[/strike] 7970M |

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Zotamedu:

Tidiga implementationer fungerade långt ifrån smärtfritt då dGPU användes när den inte behövdes och tvärt om, den gick inte igång när man ville. Det ska tydligen vara mycket bättre nu men har ingen egen erfarenhet. Det är bara baserat på löst gnäll från internet.

Har inte hört att det skulle vara ett problem i Windows, Jacob nämnde i.o.f.s. att de tidiga implementationerna inte var problemfria så gnället kan ju vara en kvarleva från tidigare dåliga erfarenheter.

Optimus (eller vad det kallas där) är ett problem i OSX då OSX väljer dGPU om vissa APIer används. Problemet är att dessa APIer innefattar långt mer än OpenGL och program som aktiverar dGPU innefattar t.ex. Firefox och Chrome...

Optimus är (eller möjligen var, ska eventuellt vara fixat) djävulens påfund om man kör Linux. nVidia fungerar, Intel fungerar om de sitter i olika enheter så det är just Optimus-delen som strular (eller strulade).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Yoshman:

Har inte hört att det skulle vara ett problem i Windows, Jacob nämnde i.o.f.s. att de tidiga implementationerna inte var problemfria så gnället kan ju vara en kvarleva från tidigare dåliga erfarenheter.

Optimus (eller vad det kallas där) är ett problem i OSX då OSX väljer dGPU om vissa APIer används. Problemet är att dessa APIer innefattar långt mer än OpenGL och program som aktiverar dGPU innefattar t.ex. Firefox och Chrome...

Optimus är (eller möjligen var, ska eventuellt vara fixat) djävulens påfund om man kör Linux. nVidia fungerar, Intel fungerar om de sitter i olika enheter så det är just Optimus-delen som strular (eller strulade).

Ja det är gamla synder som tas upp. Fungerar det dåligt i början så är risken att namnet förknippas med något som fungerar dåligt även i fortsättningen. Första implementationen där man kunde byta grafik var ju allt annat än smidig då man behövde starta om datorn. Har som sagt inte själv lekt med tekniken så har inga personliga erfarenheter. Min nuvarande laptop har bara iGPU men om jag hade haft dGPU också hade jag självklart velat ha någon möjlighet att byta mellan de båda. Hade iof nöjt mig med att göra det manuellt men då jag prioriterar batteritid till den grad att jag nästan alltid kör min ULV Core 2 duo nerklockad för att spara batteri så är det ju en given funktion. Enda gången jag faktiskt behövde ha med laddaren till skolan var när jag satt en dag och pluggade i biblioteket och skulle lyssna på musik samtidigt. Den orkade med typ 8 timmar innan batteriet gav upp.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd

https://www.komplett.se/msi-gt70-173-full-hd/808846

Minnesmängd Upp till 4 GB står nog lite fel där, eftersom den har upp till 8 GB minne.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fireking:

https://www.komplett.se/msi-gt70-173-full-hd/808846

Minnesmängd Upp till 4 GB står nog lite fel där, eftersom den har upp till 8 GB minne.

Då är ju frågan... Varför 8GB? GPUn kommer ju att flaska sönder något enormt innan den ens når 4GB. Kör den i SLI så kommer den fortfarande inte att klara av nog höga upplösningar för att motivera 8GB och knappt ens 4GB vram.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Där blev äntligen de där släppta. 860M med Maxwell i en laptop är lockande men man får väl ha lite koll på vilket chip som sitter i eventuellt nyköp. Visst är rebranding tråkigt men var verkligen keppler-chippen så pass sunkiga att det är hela världen? Säger som sagt inte att rebrandings är bra, men det behöver inte vara "the end of the world" heller.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tumnus:

Då är ju frågan... Varför 8GB? GPUn kommer ju att flaska sönder något enormt innan den ens når 4GB. Kör den i SLI så kommer den fortfarande inte att klara av nog höga upplösningar för att motivera 8GB och knappt ens 4GB vram.

Om man kollar kompletts video https://www.youtube.com/watch?v=Q7GH4P5ssrY så säger han att den inte har några flaskhalsar hahaha. Dom gör allt för att sälja. Väldigt onödigt med 8GB överhuvudtaget och bara e-penis med 8GB, det gör ju ingen nytta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Ja det är gamla synder som tas upp. Fungerar det dåligt i början så är risken att namnet förknippas med något som fungerar dåligt även i fortsättningen. Första implementationen där man kunde byta grafik var ju allt annat än smidig då man behövde starta om datorn. Har som sagt inte själv lekt med tekniken så har inga personliga erfarenheter. Min nuvarande laptop har bara iGPU men om jag hade haft dGPU också hade jag självklart velat ha någon möjlighet att byta mellan de båda. Hade iof nöjt mig med att göra det manuellt men då jag prioriterar batteritid till den grad att jag nästan alltid kör min ULV Core 2 duo nerklockad för att spara batteri så är det ju en given funktion. Enda gången jag faktiskt behövde ha med laddaren till skolan var när jag satt en dag och pluggade i biblioteket och skulle lyssna på musik samtidigt. Den orkade med typ 8 timmar innan batteriet gav upp.

Dold text

AMDs Enduro/Dynamic (och vad de nu vill kalla det i framtiden) är det som verkligen inte fungerar toppen. Att AMD har tappat försäljning på gpuer till bärbara har sin förklaring här. Enduro är en av dem. Jarred på Anandtech har brottats med det på ett par modeller bland annat med 7970M, även om det var ett tag sedan han yttra sig om drivare/prestanda där. De har ju inte kommit med några nya komponenter direkt sen perioden de hade stora problem heller sådär 1.5 år sedan. 8XX0M-serien är ju bara GCN 1.0. Nya M200-serien har inget mid-range, M290X är väl 100W TDP. Optimus verkar inte ha några större problem längre, recensenter behöver inte ta upp det längre och de har aldrig haft lika stora problem med att installera drivare eller förlorad prestanda som AMD. Det har mer eller mindre fungerat som tänkt i spelbärbara senaste 3 åren. Att manuellt välja brukar inte vara några större problem fast det är ju bara genom mjukvara/drivare, är ju bara att framebuffer alltid kopieras över från dGPU till iGPU om man kör den, problemet blir ju med Linux. I Windows går det väl att välja vilka program som ska köra på dGPU, virtual void kan säkert dela med sig där.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av KTL:

Där blev äntligen de där släppta. 860M med Maxwell i en laptop är lockande men man får väl ha lite koll på vilket chip som sitter i eventuellt nyköp. Visst är rebranding tråkigt men var verkligen keppler-chippen så pass sunkiga att det är hela världen? Säger som sagt inte att rebrandings är bra, men det behöver inte vara "the end of the world" heller.

Ja vem bryr som om man får ett GK208 med en teoretisk prestanda på 690 GFLOPS och en TDP på 25 W eller ett GF108 med en teoretisk prestanda på 311 GFLOPS och TDP på 65 W. Halva prestandan, dubbla strömförbrukning och samma namn, GT 630. Båda kör DDR3 också så du kan inte se skillnad med hjälp av minnet. Finns för övrigt ett par GT 630 till med varierad prestanda.

Tänk dig scenariot. Du ska köpa ny laptop och kollar lite tester. Ett par sidor hyllar det nya 860M med Maxwell som ett perfekt kort för laptopen då det ger bra prestanda samtidigt som det är väldigt strömsnålt vilket ger en för klassen ovanligt tyst dator med lång batteritid. Du går ut och köper en dator med ett 860M men får Kepler istället så du får varken den längre batteritiden eller den tystare fläkten som du räknat med.

Hur hade du känt dig om du inte visst om processorn du köpte hade två eller fyra kärnor?

Väntar för övrigt fortfarande på ett svar från Nvidia.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd

Trist att dom inte kunde få fram kretsar till Maxwell i högre prestandaklasserna. Kan det vara så att GM104 kommer bli 880?

Jag kommer iaf inte köpa det, väntar hellre på riktiga Maxwell isåfall, redan blivit blåst på GK104 en gång (680).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Skuggan74:

Trist att dom inte kunde få fram kretsar till Maxwell i högre prestandaklasserna. Kan det vara så att GM104 kommer bli 880?

Jag kommer iaf inte köpa det, väntar hellre på riktiga Maxwell isåfall, redan blivit blåst på GK104 en gång (680).

Skickades från m.sweclockers.com

De väntar som sagt fortfarande på att TSMC ska bli klara med sin 20 nm-nod. Innan dess kommer vi inte få se något revolutionerande. Att de släppt två kort med Maxwell redan var garanterat inte planerat från början.

För övrigt är Maxwell som arkitektur designad efter mobila lösningar i första hand.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zotamedu:

De väntar som sagt fortfarande på att TSMC ska bli klara med sin 20 nm-nod. Innan dess kommer vi inte få se något revolutionerande. Att de släppt två kort med Maxwell redan var garanterat inte planerat från början.

För övrigt är Maxwell som arkitektur designad efter emobila lösningar i första hand.

Jag har hört talas om att GM100-serien med 28nm kommer i år, även om den inte krympt så är den effektivare. Och att 20nm inte släpps förräns 2015.
Men allt som sägs innan riktiga releasen får ses som rykten och spekulationer.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Skuggan74:

Jag har hört talas om att GM100-serien med 28nm kommer i år, även om den inte krympt så är den effektivare. Och att 20nm inte släpps förräns 2015.
Men allt som sägs innan riktiga releasen får ses som rykten och spekulationer.

Skickades från m.sweclockers.com

I så fall lär vi inte få se något högpresterande från Maxwell om de fortfarande är fast på 28 nm. De kan inte pressa in så många fler transistorer där och fortfarande klara av att kyla det på ett vettigt sätt.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fireking:

Om man kollar kompletts video https://www.youtube.com/watch?v=Q7GH4P5ssrY så säger han att den inte har några flaskhalsar hahaha. Dom gör allt för att sälja. Väldigt onödigt med 8GB överhuvudtaget och bara e-penis med 8GB, det gör ju ingen nytta.

Om nu inte Nvidia har lyckats genom magi att skapa en GPU som presterar många gånger bättre än 770m och dessutom till samma eller mindre strömförbrukning än vad sagda GPU gjorde så måste jag dra fram "bullshit" kortet här. Det börjar likna "Men vadå? Det har ju uberh4x0r 8gb vram... Då måste laptopen vara 4ws0m3c4k3s 3D" skiten som Elgiganten kör med sina datorer med ett GT620 i sig med hela 4GB DDR3 ram under namnet "speldator".

Skrivet av Skuggan74:

Jag har hört talas om att GM100-serien med 28nm kommer i år, även om den inte krympt så är den effektivare. Och att 20nm inte släpps förräns 2015.
Men allt som sägs innan riktiga releasen får ses som rykten och spekulationer.

Skickades från m.sweclockers.com

Svaret får vi se just innan sommaren.. Om de inte avtäckt Maxwell fram tills dess så tvivlar jag att vi kommer få se ett 20nm kort lanserat förrän tidigast Q1 2015. Samma gäller AMD.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds