En sista koll innan jag beställer min dator!

Permalänk
Medlem

En sista koll innan jag beställer min dator!

Har nu bestämt mig för att välja ut delar till datorn själv istället för att beställa hem en färdig från Komplett.
Har med lite hjälp från mer kunniga personer slängt ihop den här kundvagnen på inet.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/6579487/dator-och-skarm

Datorn kommer användas främst för spelande till spel som LoL, CS:GO, BF4, Titalfall och även för kommande spel såsom Skyrim Online.
Vill höra era åsikter om datorn och skärmen, något som ska bytas eller tycker ni det ser bra ut?

Tack på förhand!

Permalänk
Hedersmedlem

Hade jag varit dig hade jag bytt ut nätagget. be Quiet har inte ens orkat 80+ certifiera sin Kraft-serie. Det finns några alternativ på Inet som är vettiga beroende på hur mycket du vill lägga. Din dator kommer att dra <300W.

Budgetalternativet men fortfarande bättre än det du valt.
http://www.inet.se/produkt/6900515/xfx-core-edition-450w-80-b...

Om du tvunget vill ha 600W hade jag kört på detta.
http://www.inet.se/produkt/6909734/fractal-design-newton-r3-6...

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk

1. Ta inte ett mATX moderkort i en ATX Låda.
2. Ska du inte ha någon hådrisk HDD 250gb räcker inte långt.

Annars ser det bra ut

Visa signatur

IPhone 4, IPad 2, Wii, Apple TV, Monster:Rehab [Energidricka]

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av XideNathyz:

1. Ta inte ett mATX moderkort i en ATX Låda.
2. Ska du inte ha någon hådrisk HDD 250gb räcker inte långt.

Annars ser det bra ut

Vad är problemet med mATX i en ATX-låda?

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av giplet:

Hade jag varit dig hade jag bytt ut nätagget. be Quiet har inte ens orkat 80+ certifiera sin Kraft-serie. Det finns några alternativ på Inet som är vettiga beroende på hur mycket du vill lägga. Din dator kommer att dra <300W.

Budgetalternativet men fortfarande bättre än det du valt.
http://www.inet.se/produkt/6900515/xfx-core-edition-450w-80-b...

Om du tvunget vill ha 600W hade jag kört på detta.
http://www.inet.se/produkt/6909734/fractal-design-newton-r3-6...

KRAFT är speciellt framtagen för att endast säljas på den Svenska marknaden inte internationella.

eftersom 80+ är en internationell certifiering kan endast nätaggregat som säljs World Wide 80+ certifieras.

Visa signatur

HP 255 | Nexus7 16Gb | Sony Xperia Z 16GB White Edition | Jays a-Jays Two | Arbetslös sedan 2012 | [url="https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers]Inet frakt fritt[/url]

Permalänk
Medlem

Tack för svar! Ska se över det. Angående hårddisken så kommer jag antingen stoppa i hårddisken jag har i datorn nu och ha som lagringsdisk eller eventuellt införskaffa mig en extern i framtiden när det börjar bli ont om plats på SSD:n.

Det här med moderkortet förstår jag mig inte på, anledningen till att jag valde det var ju pga den kostnadsfria monteringen vid köp av ASUS-produkter. Nätagg har jag heller inte koll på, spelar mig ingen större roll om jag betalar 600 eller 400 för det.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DjRaven:

KRAFT är speciellt framtagen för att endast säljas på den Svenska marknaden inte internationella.
eftersom 80+ är en internationell certifiering kan endast nätaggregat som säljs World Wide 80+ certifieras.

Den där logiken hänger jag inte med på. Det finns inget som säger att man inte kan eller får certifiera bara för att man tänkt hålla produkten på en specifik marknad. Fast sanningen ligger nog ändå där någonstans. Jag gissar att de i sin iver att pressa priset tagit bort delar av nätagget som inte behövs på den svenska marknaden och därmed gjort det omöjligt att certifiera. För själva grunden är någon design från FSP som säkerligen inte har de begränsningarna. Synd bara att inte priset till konsument har blivit pressat motsvarande.

Skrivet av Jyrinki:

Det här med moderkortet förstår jag mig inte på, anledningen till att jag valde det var ju pga den kostnadsfria monteringen vid köp av ASUS-produkter. Nätagg har jag heller inte koll på, spelar mig ingen större roll om jag betalar 600 eller 400 för det.

Men du vill kanske betala mindre för bättre kvalitet? Summorna du anger tycker jag generellt är på tok för låga. Nätaggregatet är en av de viktigaste delarna i din dator, eftersom det driver alla andra delar. Jag tycker att man ska vara beredd att lägga 10% av datorns pris på nätagget. Då är man på hyfsat rätt nivå.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Den där logiken hänger jag inte med på. Det finns inget som säger att man inte kan eller får certifiera bara för att man tänkt hålla produkten på en specifik marknad. Fast sanningen ligger nog ändå där någonstans. Jag gissar att de i sin iver att pressa priset tagit bort delar av nätagget som inte behövs på den svenska marknaden och därmed gjort det omöjligt att certifiera. För själva grunden är någon design från FSP som säkerligen inte har de begränsningarna. Synd bara att inte priset till konsument har blivit pressat motsvarande.

Men du vill kanske betala mindre för bättre kvalitet? Summorna du anger tycker jag generellt är på tok för låga. Nätaggregatet är en av de viktigaste delarna i din dator, eftersom det driver alla andra delar. Jag tycker att man ska vara beredd att lägga 10% av datorns pris på nätagget. Då är man på hyfsat rätt nivå.

Klart man vill, men är det något fel på nätagget som jag valt eller? Vad är skillnaden från det jag valt till det billigare alternativet du länkade?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jyrinki:

Klart man vill, men är det något fel på nätagget som jag valt eller? Vad är skillnaden från det jag valt till det billigare alternativet du länkade?

Skillnaden är kvaliteten på de ingående komponenterna. Det är inget fel på nätagget du valt som gör att datorn kommer att brinna. Det är ett knappt medelmåttigt nätagg med ett förhållandevis högt pris. be Quiet brukar marknadsföra sig som tysta, men inte ens den fördelen har detta.

XFX-nätagget å andra sidan innehåller väldigt bra komponenter, särskilt med tanke på priset. Det är byggt av Seasonic på en plattform som OEM av flera olika företag. Alla nätaggen som är byggda på den plattformen brukar få väldigt bra betyg.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Skillnaden är kvaliteten på de ingående komponenterna. Det är inget fel på nätagget du valt som gör att datorn kommer att brinna. Det är ett knappt medelmåttigt nätagg med ett förhållandevis högt pris. be Quiet brukar marknadsföra sig som tysta, men inte ens den fördelen har detta.

XFX-nätagget å andra sidan innehåller väldigt bra komponenter, särskilt med tanke på priset. Det är byggt av Seasonic på en plattform som OEM av flera olika företag. Alla nätaggen som är byggda på den plattformen brukar få väldigt bra betyg.

Okej då förstår jag, ska kika på saken. Tack!