Frågor angående moderbord med integrerad cpu
Hej,
TL;DR: Hur fungerar det med kylning när man har ett moderbord med integrerad cpu och passiv kylning. Kan man anta att dessa kräver mer kylning i form av fler chassi-fläktar än traditionella moderbord?
Jag har planer på att sätta ihop en ny server. För närvarande har jag en 'vanlig' dator som server; Intel Core2 Duo E6850 @ 3.00GHz, passivt GeForce GT 520, midi-tower, osv. Det känns lite väl overkill då det endast körs lättare saker på servern. Iptables för NAT/routning, apache2 för sidor som knappt genererar någon trafik, en IRC-bot samt Samba som delar ut en 2TB-disk. Det är med andra ord ingenting tungt som körs på den.
Det jag vill ha är en server som är tyst och gärna liten. Den ska rymma minst två diskar då jag har tänkt köra SSD som systemdisk och sedan låta 2TB-disken snurra ner vid inaktivitet, för att göra den ännu tystare. Eftersom jag använder servern för NAT-routing krävs det också två stycken nätverkskort, gärna att åtminstonde ett av dom är 1Gbit.
Hur som helst så har jag titta lite närmare på moderbord med integrerad cpu, närmare bestämt GIGABYTE GA-J1900N-D3V och ASROCK C2750D4. Dom verkar helt okej förutom att den förstnämnda bara har 2st SATA-portar vilket är tråkigt om man skulle vilja sätta in fler diskar. Jag har också tittat på chassit FRACTAL DESIGN NODE 304 vilket verkar vara riktigt najs. Liten men plats för 6st diskar (om man inte har något grafikkort) och ett fullstort ATX-nätagg.
Det jag mest undrar över med denna forumtråd är hur det fungerar med kylning när man har ett moderbord med integrerad cpu och passiv kylning. Kan man anta att dessa kräver mer kylning i form av fler chassi-fläktar än traditionella moderbord? Jag vill ju som sagt hålla nere ljudnivån så jag vill inte gärna sätta in fler fläktar så att moderbordet inte ska börja klaga.
Alternativet skulle vara att jag köper ett 'vanligt' moderbord, en strömsnål processor som genererar lite värme och en tyst processorkylare. Jag är lite osäker.. vad tycker ni?