Frågor angående moderbord med integrerad cpu

Permalänk
Medlem

Frågor angående moderbord med integrerad cpu

Hej,

TL;DR: Hur fungerar det med kylning när man har ett moderbord med integrerad cpu och passiv kylning. Kan man anta att dessa kräver mer kylning i form av fler chassi-fläktar än traditionella moderbord?

Jag har planer på att sätta ihop en ny server. För närvarande har jag en 'vanlig' dator som server; Intel Core2 Duo E6850 @ 3.00GHz, passivt GeForce GT 520, midi-tower, osv. Det känns lite väl overkill då det endast körs lättare saker på servern. Iptables för NAT/routning, apache2 för sidor som knappt genererar någon trafik, en IRC-bot samt Samba som delar ut en 2TB-disk. Det är med andra ord ingenting tungt som körs på den.

Det jag vill ha är en server som är tyst och gärna liten. Den ska rymma minst två diskar då jag har tänkt köra SSD som systemdisk och sedan låta 2TB-disken snurra ner vid inaktivitet, för att göra den ännu tystare. Eftersom jag använder servern för NAT-routing krävs det också två stycken nätverkskort, gärna att åtminstonde ett av dom är 1Gbit.

Hur som helst så har jag titta lite närmare på moderbord med integrerad cpu, närmare bestämt GIGABYTE GA-J1900N-D3V och ASROCK C2750D4. Dom verkar helt okej förutom att den förstnämnda bara har 2st SATA-portar vilket är tråkigt om man skulle vilja sätta in fler diskar. Jag har också tittat på chassit FRACTAL DESIGN NODE 304 vilket verkar vara riktigt najs. Liten men plats för 6st diskar (om man inte har något grafikkort) och ett fullstort ATX-nätagg.

Det jag mest undrar över med denna forumtråd är hur det fungerar med kylning när man har ett moderbord med integrerad cpu och passiv kylning. Kan man anta att dessa kräver mer kylning i form av fler chassi-fläktar än traditionella moderbord? Jag vill ju som sagt hålla nere ljudnivån så jag vill inte gärna sätta in fler fläktar så att moderbordet inte ska börja klaga.

Alternativet skulle vara att jag köper ett 'vanligt' moderbord, en strömsnål processor som genererar lite värme och en tyst processorkylare. Jag är lite osäker.. vad tycker ni?

Permalänk
Medlem

Asrock-kortets CPU har en TDP på 20W och Gigabyte-kortets CPU 10W. Det lär alltså inte krävas någon storm i chassiet för att kyla bort dessa få watt. Dessutom gissar jag att propparna inte kommer att gå på max hela tiden.

I ett NODE 304 hade jag förmodligen kopplat bakre fläkten (en med PWM) till CPU-headern på moderkortet. Blir CPU varm så ökar ventilationen. Ev. hade jag provat att enbart använda bakre fläkten och tejpa för intagen på sidorna samt botten (på insidan) för att få en "korridor" som luften går mera kontrollerat igenom. Kanske hade jag behållit fläktarna i fronten och kopplat dessa som just chassiefläktar för att få viss redundans.

Alternativt kopplat ena fläkten i fronten som CPU och den andra som chassiefläkt och skippat den i bakkant men eftersom den är större är det ju grymt om man klarar sig med bara den.

Visa signatur

Intel Core Ultra 7 265K | Asus PROART Z890 CREATOR WIFI | Corsair Vengeance DDR5 7000MHz 2x48GB | ASUS TUF RTX 3080 OC | WD Black SN850X 2TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-D15S Chromax Black | Fractal Design North | Seasonic Focus GX 850W ATX 3.1

Permalänk
Medlem

ASRock C2750D4 är nog overkill för det du beskriver. Vill du fortfarande köra på Avoton så kan C2550D4I vara värt en titt. Verkar dock ha en del barnsjukdomar enligt recencent på prisjakt.

Visa signatur

RIPE LIR

Permalänk
Medlem

Micke O: Låter bra! Läste något liknande i en review, att moderbordet inte "förväntar sig" någon ordenligt chassiventilation utan att det ska fungera ok med 'vanliga' chassin.

tomle: Det stämmer nog, men det är samtidigt bra att vara framtidssäker. Ponera att jag skulle vilja köra igång någon tyngre service på den, t.ex. virtualisering (har dock inte kollat upp exakt vad som stödjs) eller någon spelserver, då lär man väl behöva offra tystheten mot att fläktarna få stå och gå lite hårdare..? Om nu processorn klarar av att köra tungre saker, jag har svårt att jämföra den mot något...