Facebook köper Oculus VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1up:

Måste kännas lite surt för dom som investerade i oculus när det var ett kickstarter projekt. De har ju i princip gjort företaget möjligt, men dom kommer inte få se ett cent av dom pengarna.

På vilket sätt är det surt? Det var väl aldrig tal om att via kickstarter köpa aktier/andelar eller något annat i Oculus???

Alla som donerade pengar under kickstartern gjorde det väl medvetna om att det var för att få Dev Kit v1 och inget annat.

Permalänk
Medlem

Snart kan jag sortera godis och sköta om min gård i 3D!

Visa signatur

Låda: Phanteks Eclipse P400S White TG | Mobo: ASUS ROG Strix Z390-F | CPU: Intel i9 9900K @ 5,0 GHz | GPU: ASUS ROG Strix GTX 1080 Ti | RAM: Crucial Ballistix Sport LT 32GB (4x8GB) DDR4 @ 2400 MHz | Corsair RM750x | Lagring: Samsung SSD 850 EVO 120GB | Crucial MX300 275GB | WD Caviar Blue 1TB | Hitachi Deskstar 500GB | OS: Windows 10 Professional - https://valid.x86.fr/4m66jq

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

På vilket sätt är det surt? Det var väl aldrig tal om att via kickstarter köpa aktier/andelar eller något annat i Oculus???

Alla som donerade pengar under kickstartern gjorde det väl medvetna om att det var för att få Dev Kit v1 och inget annat.

Precis, de som stödjer ett projekt förköper enbart produkten i ett tidigt stadie och ingen av dessa har som du skriver fått något löfte om andelar eller aktier, de får däremot en edge för att kunna se till att deras produkt som de utvecklar fungerar klockrent till tekniken vilket torde vara en del av anledningarna till att utvecklare backat projektet.
Trodde att alla som backade ett projekt var medvetna om att det inte innebär någon form av andelar, aktier om inget annat angives när de backar.

Min mening:
Personligen tycker jag det är tråkigt då jag gillade företaget och kände ett stort förtroende för dem och deras utveckling men valde att inte backa då jag inte är dev utan enbart vill ha den slutgiltiga produkten.
Efter nyheten att FB går in och köper dem så blir tyvärr produkten mindre intressant för mig av enkel anledning att jag inte gillar facebook, gillar inte deras primära produkt, och att jag inte har någon tillförlit till dem kring att hantera mina uppgifter (inte sagt att jag för den delen har tillit för MS, Google mfl).

För mig att företaget Oculus stod på egna ben utan ett multinationellt företag i ryggen (på gott och ont, samt rätta mig om jag har fel) var mycket positivt då det enligt mig troligtvis kan leda till mer innovativa lösningar, jag är skeptisk till facebook som ägare och mina farhågor är bla. att öppenhet i utveckling stöd och mjukvara kan påverkas negativt och påtvingad integration med moderbolagets tjänster som jag som användare kanske inte önskar.

TL;DR
Jag utövar den lilla makt jag har som konsument genom att inte köpa en produkt som av någon anledning inte faller mig i smaken, och jag tror att Oculus som var mitt nr 1 hypeobjekt inte kommer att inhandlas efter nyheten om FB förvärv.

Samt att jag behöver mer folie.

Visa signatur

Hårdvara: Intel i5 4670K @ 3,4 ghz | ASUS Gryphon m-ATX | 16 GB RAM | GIGABYTE 7950 | Samsung 840 Series 250 GB | 120 GB Intel SSD | Skärmar 3 x Fujitsu P23T-6 Thor Edition IPS 23" |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eltarion:

Då kan man väl "se fram emot" att se folks Facebook uppdateringar i hörnan när man spelar och att den frågar en när man får en achievement om man vill posta det till Facebook. Min gissning är att Facebook integration i OR spel kommer bli ett krav.

Skickades från m.sweclockers.com

Du menar som det blivit i Instagram och Whatsapp som Facebook också köpt upp?(Hint: Det har inte hänt i någon av dem)

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av SocialPayload:

Men snälla nån folk. Ta det lilla lugna nu! De ska ju fortfarande utveckla Occulus och fortsätta med det dem gjort. Facebook köper dem, big deal?! Någon nämnde att Skype köptes av Microsoft.. Skype är fortfarande Skype - fast på flera ställen istället. Occulus kommer fortfarande att utvecklas för spel och senare säkert något annat. Allting kommer bli bra. Ta det bara lugnt -.-

Allting kommer bli bra ta det lungt en dag senare kommer ett meddelande att minecraft utvecklingen till Oculus har lagts ner ....

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Medlem

Folk som tycker detta uppköp skulle vara negativt för oculus och VR är fan helt jävla blinda, hur jävla hjärntvättad får man vara egentligen? Detta kommer accelerera projektet betydligt och kommer innebära att VR blir verklighet snabbare och blir större snabbare. Skulle facebook påtvinga facebook integration så är det ju bara välja någon av konkurrenterna som också sysslar med VR?

Visa signatur

[CPU: Intel i5-750 @ 2,6 ghz][MB: Gigabyte P55A-UD3][GFX: Phantom Geforce 670 GTX OC][RAM: Corsair XMS3 1600MHz 8GB][Chassi: Fractal Design r3] [HDD: 1TB Samsung Spinpoint F3][SSD: Crucial MX100 2.5" 7mm 256GB @ SATA 2][PSU: Corsair TX650W][CPU Kylning: Akasa Venom][OS: W7 64-bit][Skärm: BENQ 2412]

Permalänk
Musikälskare

Jahap... Man blir trött

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Skrivet av Adam901:

Du är väl medveten om att PS4 är en PC ? Så ditt argument faller ju platt...

jag är ledsen där men, PS4 räknas inte som en personal computer (PC), PS4 är en spellmaskin

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av Adam901:

Du är väl medveten om att PS4 är en PC ? Så ditt argument faller ju platt...

Tillbaka under bron men tack för skrattet

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Denna videon beskriver hur jag mår
https://www.youtube.com/watch?v=v1-Ip4bzAdo

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Inaktiv

Tror bestämt att champagnen kom fram efter detta erbjudande hos forna ägarna.

Permalänk
Medlem

Suck... Här har man följt Oculus en längre tid och tänkte att det här är i alla fall en riktigt trevlig teknik att se fram emot, och så säljer de ut sig sådär det blir säkert stora basuner när de har en produkt klar men mitt intresse föll som en sten av detta.

Inte för att jag direkt favoriserar Sony men just nu tindrar de lite mera än på ett tag faktiskt. Vad var det nu deras projekt hette... Morpheus?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eltarion:

Då kan man väl "se fram emot" att se folks Facebook uppdateringar i hörnan när man spelar och att den frågar en när man får en achievement om man vill posta det till Facebook. Min gissning är att Facebook integration i OR spel kommer bli ett krav.

Skickades från m.sweclockers.com

Din gissning är heeelt fel

Permalänk
Medlem
Skrivet av sptian:

Suck... Här har man följt Oculus en längre tid och tänkte att det här är i alla fall en riktigt trevlig teknik att se fram emot, och så säljer de ut sig sådär det blir säkert stora basuner när de har en produkt klar men mitt intresse föll som en sten av detta.

Inte för att jag direkt favoriserar Sony men just nu tindrar de lite mera än på ett tag faktiskt. Vad var det nu deras projekt hette... Morpheus?

Ja och har du tur så kanske det släpps om 2-3 år till PS4.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eltarion:

Då kan man väl "se fram emot" att se folks Facebook uppdateringar i hörnan när man spelar och att den frågar en när man får en achievement om man vill posta det till Facebook. Min gissning är att Facebook integration i OR spel kommer bli ett krav.

Skickades från m.sweclockers.com

Nu försöker du vara rolig men du lyckats inte.

Visa signatur

Massa skit innanför ett CoolerMaster Cosmos II

Permalänk
Medlem
Skrivet av bsk!:

Folk som tycker detta uppköp skulle vara negativt för oculus och VR är fan helt jävla blinda, hur jävla hjärntvättad får man vara egentligen? Detta kommer accelerera projektet betydligt och kommer innebära att VR blir verklighet snabbare och blir större snabbare.

Absolut, men en snabb och explosionsartad utveckling behöver inte heller enbart leda till att allting blir guld och gröna skogar, säger inte att det kommer att bli så men jag vill ändå påpeka att kapital inte alltid leder till succe.

Jag gillar Oculus och önskar dem all lycka, men jag kommer nog vänta och se precis som du säger gillar man det inte så skall man inte köpa.

Edit:
En stor orsak till att jag gillade Oculus är för att de just inte var en del av t.ex. Apple, Google, Microsoft, wtf Facebook, Scientologerna, Sony, Steam, Minecraft osv osv, det var ett eget företag som ville ge oss denna produkt och jag som konsument känner mig aningens tryggare i deras händer än i någon av de andra då det kändes som nördar som vill ge nördar något de drömt om sedan de upplevde spel genom valfri elektronisk produkt eller klassiskt pappers och tärningsrollspel.

Visa signatur

Hårdvara: Intel i5 4670K @ 3,4 ghz | ASUS Gryphon m-ATX | 16 GB RAM | GIGABYTE 7950 | Samsung 840 Series 250 GB | 120 GB Intel SSD | Skärmar 3 x Fujitsu P23T-6 Thor Edition IPS 23" |

Permalänk
Medlem

känns inte som facebook köpte OR enbart för att strö pengar över dem för att göra OR mega grym vilket många verkar tro. men men tiden får utvisa vad som händer men jag som inte har facebook är nog rätt körd

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk

Vilka tomtar som säger "Neeeej inte Facebook!!! Hellre Google!!!" ....

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk

En Gadget jag faktiskt var(...) intresserad av.

Jag håller med skaparen av Minecraft och min reaktion och min inställning till Facebook är densamma. Facebook med Mark i spetsen skrämmer mig om hur öppet samhället blivit. Dessutom hur detta öppna samhälle kan nyttjas och att folk sväljer det. Måste medge att jag är en flitig Facebucket-användare, men det är inte den första grejen jag använder som skrämmer mig.

Permalänk
Medlem

Kanske blivit postad, men orkar inte skumma igenom allt. Såhär känner jag :P.

Visa signatur

Intel Core i7 2600K 4,2GHz OC-- Gigabyte GA-P67A-UD7 REV B3 -- MSI GTX 780 TI Gaming 3 gb OC-- Samsung SSD 850 EVO 250 GB -- 2TB Seagate Barracuda Green -- Corsair 20 GB 1600MHz DDR3-- Corsair Cooling Hydro H70 CPU-kylare -- 4x Scythe 120mm Gentle Typhoon, 1450rpm -- EVGA Supernova G2 1300W, 80+ Gold -- Fractal Design Define R3, Svart -- Acer XB270HU Predator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gratzner:

Nu försöker du vara rolig men du lyckats inte.

Var sarkasmen för mycket för dig? Helt menlöst inlägg, som ej har något som helst med själva ämnet att göra.

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Medlem

Tycker ni ska lugna er lite med negativiteten. Det var en väldig massa här. Det känns lite överdrivet. Min första reaktion var positiv. Även om jag inte är särskilt förtjust i FB.

Jag försår självklart vissa oroligheter kring säkerhet/privatliv etc., men det finns ingen anledning att dra det till den yttersta gränsen. Inte ännu iallafall...

Ingen här vet vad detta kommer leda till. Visst det är väl lätt att knyta sig till den arga mobben och hata på FB - det är ju inte direkt en opopulär åsikt... - men vad tror ni att gänget på Oculus tänkte? Tror ni att de bara säljer sina själar och skiter i sina framtidsvisioner? Mitt intryck av gänget är att de är riktiga entusiaster, så det känns osannolikt...

Vi kan citera lite kommentarer som Mr. Luckey har kommit med efter denna nyhet:

"You will not need a Facebook account to use or develop for the Rift."
"If someone wants to sell a game with built-in ads, they will have to deal with the natural consequences." - OR kommer inte ha inbyggda ads från FB från scratch.
"This deal specifically lets us greatly lower the price of the Rift"
"... If anything our hardware and software will get even more open, and FB is onboard with that"
"We can make custom hardware, not rely on the scraps of the mobile phone industry"
"Facebook is making a long term bet on VR, not a short term run on profit. We have more freedom to do what we want now that our investment partners are out of the picture."
"... Facebook has a good track record for letting companies operate independently post-acquisition, and they are going to do the same for us. Trust me on this, I would not have done the deal otherwise."
http://www.reddit.com/user/palmerluckey

Palmer verkar måla upp en väldigt positiv bild för framtiden. Det som skrämmer mig mest är egentligen den negativa feedback som kommer från användare. Om något så är det snarare det som kommer påverka slutresultatet negativt.

Jag tror fortfarande på OR, även om jag är skeptisk till FB och jag hoppas att alla ni intresserade fortsätter följa utvecklingen lika intensivt som tidigare!

Permalänk

Inside Gaming kommer intelligenta *ÅSIKTER* om det hela som jag råkar av någon KNÄPP anledning tycka är helt resonligt. Lyssna och tänk till lite. Bara för att Occulus blir köpt av en gigant som Facebook betyder inte det att allting kommer att dö ut. Och förresten Notch är en jävla idiot - just saying!

https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=fYv6c...

Permalänk
Skrivet av skrimp:

Tycker ni ska lugna er lite med negativiteten. Det var en väldig massa här. Det känns lite överdrivet. Min första reaktion var positiv. Även om jag inte är särskilt förtjust i FB.

Jag försår självklart vissa oroligheter kring säkerhet/privatliv etc., men det finns ingen anledning att dra det till den yttersta gränsen. Inte ännu iallafall...

Ingen här vet vad detta kommer leda till. Visst det är väl lätt att knyta sig till den arga mobben och hata på FB - det är ju inte direkt en opopulär åsikt... - men vad tror ni att gänget på Oculus tänkte? Tror ni att de bara säljer sina själar och skiter i sina framtidsvisioner? Mitt intryck av gänget är att de är riktiga entusiaster, så det känns osannolikt...

Palmer verkar måla upp en väldigt positiv bild för framtiden. Det som skrämmer mig mest är egentligen den negativa feedback som kommer från användare. Om något så är det snarare det som kommer påverka slutresultatet negativt.

Jag tror fortfarande på OR, även om jag är skeptisk till FB och jag hoppas att alla ni intresserade fortsätter följa utvecklingen lika intensivt som tidigare!

TACK! Någon resonlig som inte tänker med sitt arsle!

Permalänk

Jävligt otippat. Att Facebook äger Oculus är ju som att låta en eskimå ta hand om en bananodling. lol

Visa signatur

Tharmaltek GT Snow / i7 6700k / Noctua NH-D14 /Nvidia RTX 3080 / Gigabyte Z170-World Of Tanks / Corsair 750w / 16gb / 1tb / Crucial MX300 525GB

PS5 / Xbox Series X

Permalänk

Nej. Hade lätt skaffat den när den blev klar, men nu tappade man sugen helt. Varför ska Facebook av alla företag få förstöra en så grym produkt. Kan lova att det kommer att bli någon form av FB-integrering i spelen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TappadBakom:

Nej. Hade lätt skaffat den när den blev klar, men nu tappade man sugen helt. Varför ska Facebook av alla företag få förstöra en så grym produkt. Kan lova att det kommer att bli någon form av FB-integrering i spelen.

Nej det kommer det inte bli

Permalänk
Medlem

Svårt att tacka nej till 2 miljarder dollar... Facebook-aktier visserligen...

Får se hur det kan arta/urarta sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av s0sdaf:

Ah, jo jag var förvisso ingen jätteflitig användare av Skype innan uppköpet, kanske tog mig lite vatten över huvudet. Jag tycker dock att Skype har så pass mycket problem och fel idag, bara en sån grej som att det tar typ 20 minuter innan klienten slutar lagga och blir användbar, om man loggar in på en annan dator än den man brukar för att den ska hålla på att hämta chatloggar... jag skriver visserligen en del men det kan inte röra sig om mer än ett par MB text, fattar inte vad som tar sådan tid. Det går såvitt jag minns visserligen att slå av all chatloggning och komma runt det, men det gör ju inte problemet mindre korkat till att börja med.
Min tanke var iallafall att Skype fungerar väldigt dåligt än idag trots att de har haft många år på sig att räta ut alla buggar och frustrationsmoment. Kan inte minnas att jag störde mig lika mycket på Skype innan uppköpet som jag gör idag, men så använde jag det inte lika flitigt på den tiden heller.

Hehe OK. Skype har blivit oändligt mycket bättre sen Microsoft köpte det. Men att gå oändligt långt från noll så är de fortfarande på noll. Skype var bra i början, men mellan säg 2006 och fram till uppköpet så var det ett tragiskt skitprogram. Nu är det inte längre tragiskt.

Bara för att storföretag köper upp lovande småföretag så behöver det inte bli skit av det. Jag tänker vänta med att uttala mig om Oculus tills den första produkten kommer ut till konsumenter.

Permalänk
Snusfri

Efter att ha läst igenom den här tråden så bli man mörkrädd och väldigt oroad över dagens skola.
Läsförståelse och sunt förnuft verkar vara som bortblåst när man ser alla hat-inlägg.

Folk borde verkligen stanna upp, tänka till och läsa igenom artikeln igen innan de postar.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro