Nvidia Geforce GTX överklockningstråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalle Honeth:

@Tobbbe__

Jag använder mig av stockkylare.

Och du har rätt, jag har inte flashat mitt bios.

Hur tycker du jag ska gå till väga med min överclockning? Har bra luftflöde i mitt chassi.

/Kalle

Flasha ditt kort med en ny bios. Den kommer låsa upp din volt till 1,212v. Du kommer kunna justera volten upp till den här gränsen med evga precision x. För spänningar över 1.212V behövs mer exotisk kylning så du får nöja dig med 1,2.

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:
  1. Extrahera alla filerna från EZ flash zip till en ny mapp på C: disken.

  2. Kopiera din nedladdade rom. fil till samma mapp.

  3. Ta nu din rom. fil och dra den över nvflash.Exe filen och släpp den över exe filen. (direkt på ikonen)

  4. Tryck Y för att flasha.

Fungerar det nu?

Får ta och tacka så mycket för hjälpen, nu gick +120 på core och +200 på mem innan diskot började. Dock så kan jag inte pilla på volten i afterburner, är det någon speciell version man måste ha? Har haft så jag har kunnat ändra det tidigare, men kommer inte ihåg hur!

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carlj:

Får ta och tacka så mycket för hjälpen, nu gick +120 på core och +200 på mem innan diskot började. Dock så kan jag inte pilla på volten i afterburner, är det någon speciell version man måste ha? Har haft så jag har kunnat ändra det tidigare, men kommer inte ihåg hur!

Gå in i settings och kryssa i unlocked voltage.

Kontrollera också vilken version av afterburner du har.

Nedladdning av BETA 19. Tryck på länken låt sidan ladda i några sekunder så startar hemladdningen automatiskt.
http://www.guru3d.com/files_get/msi_afterburner_beta_download...

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

Gå in i settings och kryssa i unlocked voltage.

Kontrollera också vilken version av afterburner du har.

Nedladdning av BETA 19. Tryck på länken låt sidan ladda i några sekunder så startar hemladdningen automatiskt.
http://www.guru3d.com/files_get/msi_afterburner_beta_download...

Perfekt! Vi har våran egna Skyn3t här! Men voltage vill inte över 1.175, någon ide?

Edit: 7000mhz på mem nu på 1.175! Tillskillnad från 6200mhz innan!

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carlj:

Perfekt! Vi har våran egna Skyn3t här! Men voltage vill inte över 1.175, någon ide?

Hoppar bara in, stock-bios? Med skyn3t-bios så borde alla kort klara 1.212V? Kan ju testa med Precision X annars, har för mig att Afterburner kan vara lite buggigt ibland med nya kort. Vilket kort pratar vi om, kortet i sig isf ska det klarar 1.212V alla dar i veckan

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickysaer:

Hoppar bara in, stock-bios? Med skyn3t-bios så borde alla kort klara 1.212V? Kan ju testa med Precision X annars, har för mig att Afterburner kan vara lite buggigt ibland med nya kort. Vilket kort pratar vi om, kortet i sig isf ska det klarar 1.212V alla dar i veckan

Jo jag vet, men jag har dragit upp MV, powerlimit och temptarget på max, och i kombustervisar det 1.175

Lägger upp en bild, lättast så
(vet inte ifall det finns något bättre program att hålla koll på GPU mV.

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carlj:

Jo jag vet, men jag har dragit upp MV, powerlimit och temptarget på max, och i kombustervisar det 1.175

Lägger upp en bild, lättast så
(vet inte ifall det finns något bättre program att hålla koll på GPU mV.

http://i.imgur.com/4rqtvXN.jpg

Hmm, ptja jag vet inte hur exakt programmet är faktiskt. Jag skulle dubbelkolla med t ex GPU-Z. Den visar alltid samma spänning för mig som Precision X gör iaf. Mitt kort går upp till 1.212V utan problem, tror jag testade det för typ ett halvår sen snabbt på 1.3 också, fast då var det ju svårt att få det fastställt

EDIT: det ser ut som du misslyckats någonstans? Står ju att du har max med +100 på spänningen. Höjs ju i steg med ~13mV vilket med stock-bios är 1.162V. Hade det verkligen varit upplåst borde slidern gå upp till 38mV (380? i Afterburn?) som de gör för mig.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickysaer:

Hmm, ptja jag vet inte hur exakt programmet är faktiskt. Jag skulle dubbelkolla med t ex GPU-Z. Den visar alltid samma spänning för mig som Precision X gör iaf. Mitt kort går upp till 1.212V utan problem, tror jag testade det för typ ett halvår sen snabbt på 1.3 också, fast då var det ju svårt att få det fastställt

EDIT: det ser ut som du misslyckats någonstans? Står ju att du har max med +100 på spänningen. Höjs ju i steg med ~13mV vilket med stock-bios är 1.162V. Hade det verkligen varit upplåst borde slidern gå upp till 38mV (380? i Afterburn?) som de gör för mig.

Jag är lite förvirrad, med skyn3ts så ska det ju ligga på 1.212. Det gjorde det när jag flashade fel bios iallafall haha. Men GPUz visar samma :

Edit: ska inte powerlimit gå upp till 300 också?

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carlj:

Perfekt! Vi har våran egna Skyn3t här! Men voltage vill inte över 1.175, någon ide?

Edit: 7000mhz på mem nu på 1.175! Tillskillnad från 6200mhz innan!

Antar att du vid det här laget har flashat ditt grafikkort. Utan bios flash så kan du icke få volten upp till 1.212v.
Hur ser din gpu z ut just nu? Har du samma Basclock som boostclock har bios flashningen gått som den ska.

Testa med senaste versionen av Presicion X istället. Vet inte vad felet beror på med Afterburner för dig.
Glöm inte att kryssa i unlock voltage control i settings även här. Starta om programmet efter justeringen i settings.

Nedladdning
http://www.guru3d.com/files_get/precisionx_dowload_evga,4.htm...

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

Antar att du vid det här laget har flashat ditt grafikkort. Utan bios flash så kan du icke få volten upp till 1.212v.
Hur ser din gpu z ut just nu? Har du samma Basclock som boostclock har bios flashningen gått som den ska.

Testa med senaste versionen av Presicion X istället. Vet inte vad felet beror på med Afterburner för dig.
Glöm inte att kryssa i unlock voltage control i settings även här. Starta om programmet efter justeringen i settings.

Nedladdning
http://www.guru3d.com/files_get/precisionx_dowload_evga,4.htm...

Basklock : 1020mhz som det ska vara med Skyn3ts bios till MSI 780 TR gaming. återkommer när jag har testat Precision.

Edit: Precision fixar biffen! Nu får jag väl bara sätta mig in i Precision också..

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carlj:

Basklock : 1020mhz som det ska vara med Skyn3ts bios till MSI 780 TR gaming. återkommer när jag har testat Precision.

Edit: Precision fixar biffen! Nu får jag väl bara sätta mig in i Precision också..

http://gpuz.techpowerup.com/14/04/01/b9c.png

Inte så mycket att sätta sig in i, sliders även här. Programmen gör exakt samma sak, bara annat grafiskt gränssnitt i princip

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carlj:

Basklock : 1020mhz som det ska vara med Skyn3ts bios till MSI 780 TR gaming. återkommer när jag har testat Precision.

Edit: Precision fixar biffen! Nu får jag väl bara sätta mig in i Precision också..

http://gpuz.techpowerup.com/14/04/01/b9c.png

Vad bra att det fungerar för dig nu!

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickysaer:

Inte så mycket att sätta sig in i, sliders även här. Programmen gör exakt samma sak, bara annat grafiskt gränssnitt i princip

Hehe, märkte det snabbt:) 1200mhz på core och ca 7150mhz på mem innan det gav upp. Så gissar att om jag lägger mig på 7000 på mem kanske jag kan klivs upp lite mer på core.

Hur blir det för er när drivrutinerna lägger av? Vet att när jag klockade på min laptop så blinkade skärmen i ett par sekunder, men sedan var det som vanligt. På datorn så låser den sig helt efter en liten strobe övning, så enda alternativet är en hard reboot.

Får tacka för sll hjälp!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carlj:

Hehe, märkte det snabbt:) 1200mhz på core och ca 7150mhz på mem innan det gav upp. Så gissar att om jag lägger mig på 7000 på mem kanske jag kan klivs upp lite mer på core.

Hur blir det för er när drivrutinerna lägger av? Vet att när jag klockade på min laptop så blinkade skärmen i ett par sekunder, men sedan var det som vanligt. På datorn så låser den sig helt efter en liten strobe övning, så enda alternativet är en hard reboot.

Får tacka för sll hjälp!

Skickades från m.sweclockers.com

Jag skulle nog lägga mig en bit under på grafikminnet, dels för att det är mer riskabelt om man öser på för mycket (mer slitage) men också för att det generellt sett ger väldigt lite i spel. Det är kärnan du vill komma åt mestadels Själv har jag inte brytt mig speciellt mycket om minnet och ligger på generellt blygsamma 6600Mhz medans jag låter core gå i 1293Mhz. Har dock värme att tänka på och behöver egentligen vattenkylt för att pressa ur mer

Min skärm blir i regel svart och sen oftast CTD med meddelande om att drivrutinerna slutat fungera. Har dock inte klockat mer sen jag migrerade till win 8.1 så vet inte vad som skulle hända om jag gick för högt. Har lyckats ta mig igenom Firestrike Extreme med 1335Mhz utan crash eller artefakter, men givetvis inget jag kan spela med.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Såg ju fö att det kommit en v4 på skyn3t's bios. Trevligt, har uppdaterat

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

@Tobbbe__

Hur gör jag föra att flasha mitt bios och vad använder jag för program ?

Permalänk
Medlem

[QUOTE=Kalle Honeth;14511353]@Tobbbe__

Hur gör jag föra att flasha mitt bios och vad använder jag för program ?[/QUOTE]

Jag rekommenderar att du använder Ez3Flash som skyn3t länkat längst upp på sin 780 Owners club på overklock.net
Följ hans instruktioner till punkt och pricka så ska det fungera. Får du problem så skriv här i tråden. Dem flesta här har någon gång flashat grafikkort så finns mycket kunskap i denna tråden på ämnet.

Länk dit.
http://www.overclock.net/t/1393791/official-nvidia-gtx-780-ow...

Testa också.

  1. Extrahera alla filerna från EZ flash zip till en ny mapp på C: disken.

  2. Kopiera din nedladdade rom. fil till samma mapp.

  3. Ta nu din rom. fil och dra den över nvflash.Exe filen och släpp den över exe filen. (direkt på ikonen)

  4. Tryck Y för att flasha.

  5. Klart!

Lycka till / Tobias

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickysaer:

Jag skulle nog lägga mig en bit under på grafikminnet, dels för att det är mer riskabelt om man öser på för mycket (mer slitage) men också för att det generellt sett ger väldigt lite i spel. Det är kärnan du vill komma åt mestadels Själv har jag inte brytt mig speciellt mycket om minnet och ligger på generellt blygsamma 6600Mhz medans jag låter core gå i 1293Mhz. Har dock värme att tänka på och behöver egentligen vattenkylt för att pressa ur mer

Min skärm blir i regel svart och sen oftast CTD med meddelande om att drivrutinerna slutat fungera. Har dock inte klockat mer sen jag migrerade till win 8.1 så vet inte vad som skulle hända om jag gick för högt. Har lyckats ta mig igenom Firestrike Extreme med 1335Mhz utan crash eller artefakter, men givetvis inget jag kan spela med.

Vi får se var jag lägger mig, satt bara i ca 10 minuter och ökade med typ +50 vid varje steg, bara för att se om biosbytet fungerade Var inte så sugen på att sitta och klocka efter jobb, lite sömn och mycket mat och sprit ;).

Får se hur mycket tid jag har ikväll så kanske det blir en ordentlig klock, men kommer nog som du säger gå ner mer på mem och högre på core.

Fan vad skumt, min dator hamnar två läge av förvirring. Antingen så går den i en konstant loop, dvs har jag youtube/film på så hör jag ca 10 sek ljudloops medans skärmen har frusit. Eller så låser den sig helt, i vilket fall som helst så måste jag göra en hard reset. Kan de bero på att jag använder en TV?

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Avstängd

Jag drog upp mV till max via "evga precision x" men såg även att min power target gick att ändra ifrån sedvanliga 106% till 200% ist. Så min fråga blir, skall man dra upp power target till max (200%) lika så ?

Kör på luft kylning (original modellen).

Visa signatur

Datorn | ASUS X99 RAMPAGE V EXTREME | 6950X | Evga Titan X Pascal SLi | Corsair 32GB DDR4 3000Mhz CL15 Dominator Platinum | 3st Asus PG348Q G-Sync | EVGA SuperNOVA 1600w G2 PSU | Obsidian 900D |

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Syhndel:

Jag drog upp mV till max via "evga precision x" men såg även att min power target gick att ändra ifrån sedvanliga 106% till 200% ist. Så min fråga blir, skall man dra upp power target till max (200%) lika så ?

Kör på luft kylning (original modellen).

Power target är ju bara hur mycket ström kortet tillåts att förbruka. Så vitt jag vet finns ingen risk - annat än högre elräkning - med att höja den förutsatt att du har nätagg som räcker till.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carlj:

Vi får se var jag lägger mig, satt bara i ca 10 minuter och ökade med typ +50 vid varje steg, bara för att se om biosbytet fungerade Var inte så sugen på att sitta och klocka efter jobb, lite sömn och mycket mat och sprit ;).

Får se hur mycket tid jag har ikväll så kanske det blir en ordentlig klock, men kommer nog som du säger gå ner mer på mem och högre på core.

Fan vad skumt, min dator hamnar två läge av förvirring. Antingen så går den i en konstant loop, dvs har jag youtube/film på så hör jag ca 10 sek ljudloops medans skärmen har frusit. Eller så låser den sig helt, i vilket fall som helst så måste jag göra en hard reset. Kan de bero på att jag använder en TV?

Nej, det är olika hur det ter sig. Om du drar på en allt för saftig överklock mot vad ditt kort får i spänning så låser sig datorn helt för mig också. Typ som igår när jag drog på min 1293-klock men glömde dra upp mV som stod på 887mV, datorn hängde sig direkt när jag kom in på en karta i BF4

Skrivet av Syhndel:

Jag drog upp mV till max via "evga precision x" men såg även att min power target gick att ändra ifrån sedvanliga 106% till 200% ist. Så min fråga blir, skall man dra upp power target till max (200%) lika så ?

Kör på luft kylning (original modellen).

Skrivet av Xyborg:

Power target är ju bara hur mycket ström kortet tillåts att förbruka. Så vitt jag vet finns ingen risk - annat än högre elräkning - med att höja den förutsatt att du har nätagg som räcker till.

Precis, när du klockar kortet högre så kommer det också vilja ha mer ström. Om kortet vill dra mer ström än vad din power target tillåter så kommer kortet att klocka ned sig självt istället. Fungerar på samma sätt som med temp limit. Så vida du inte har ett extremt klent nätagg är det bara att dra upp slidern. Min står på 120% och går väl som mest upp i 112 tror jag på spelklocken. Tror dock inte det har någon som helst inverkan om du har den på 200% mot 120% om kortet inte vill gå över 120%.

Har för mig att kortet drog 140% eller om det var strax över det när jag benchade på 1335mhz dock. Oavsett så blir det inte så jättemycket, mitt system under den benchen drog som mest ~570W med datorn i sign nedan.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickysaer:

Nej, det är olika hur det ter sig. Om du drar på en allt för saftig överklock mot vad ditt kort får i spänning så låser sig datorn helt för mig också. Typ som igår när jag drog på min 1293-klock men glömde dra upp mV som stod på 887mV, datorn hängde sig direkt när jag kom in på en karta i BF4

.

Suttit i en timme och pillat lite nu, Core: 1245mhz och Mem: 6800Mhz som vardagsklock var uppe på 1300 sträcket men Valley krashar hela tiden.(alltså programmet, inte drivrutinerna)

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Medlem

Får det här när jag försöker flasha. Har provat med både MSI.GTX770.G-2G-Gaming.rom och MSI.GTX770.OC-Gaming.rom men får fortfarande samma error. Någon som vet vad problemet kan vara?

Visa signatur

ǀ i5 4670K ǀ GTX 770 TwinFozr ǀ Corsair CX 600M ǀ Corsair Vengeance 8 GB 1600 MHz ǀ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvantum:

https://hostr.co/file/pietvqSCDAUl/nvflash.png

Får det här när jag försöker flasha. Har provat med både MSI.GTX770.G-2G-Gaming.rom och MSI.GTX770.OC-Gaming.rom men får fortfarande samma error. Någon som vet vad problemet kan vara?

ja, du har inte avaktiverat skyddet. starta cmd och bege dig till katalogen där programmet ligger och börja med att skriva nvflash --protectoff

sen när det är gjort så nvflash -4 -5 -6 biosname.rom

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carlj:

Suttit i en timme och pillat lite nu, Core: 1245mhz och Mem: 6800Mhz som vardagsklock var uppe på 1300 sträcket men Valley krashar hela tiden.(alltså programmet, inte drivrutinerna)

Trevligt Vad är det för spänning när du kör 1245?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickysaer:

ja, du har inte avaktiverat skyddet. starta cmd och bege dig till katalogen där programmet ligger och börja med att skriva nvflash --protectoff

sen när det är gjort så nvflash -4 -5 -6 biosname.rom

Det fungerade. Tack så mycket!

Visa signatur

ǀ i5 4670K ǀ GTX 770 TwinFozr ǀ Corsair CX 600M ǀ Corsair Vengeance 8 GB 1600 MHz ǀ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvantum:

Det fungerade. Tack så mycket!

Glad att kunna hjälpa till!

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Hej!

Har lite frågor,

När jag kör Heaven Benchmark så får jag 1-3 "tares" på hela rundan 26/26.
Är det ok att ha lite tares eller ska det vara inte några alls? Kan något skadas om jag låter vara några "tares" ?

Sen undrar jag vad TDP är för något i Kombustor, och om man ska ha högt eller lågt värde samt hur man kan få ner/upp värdet.

Tack för svar /Kalle

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalle Honeth:

Hej!

Har lite frågor,

När jag kör Heaven Benchmark så får jag 1-3 "tares" på hela rundan 26/26.
Är det ok att ha lite tares eller ska det vara inte några alls? Kan något skadas om jag låter vara några "tares" ?

Sen undrar jag vad TDP är för något i Kombustor, och om man ska ha högt eller lågt värde samt hur man kan få ner/upp värdet.

Tack för svar /Kalle

Tares? Vad är det? Om det är screen tearing du refererar till så är det för att vsync är av och det produceras fler bildrutor än din skärm klarar av att visa (gissningsvis för att den bara klarar 60Hz). Nej, det är absolut inget som är farligt på något sätt, bara irriterande. Det enda man kan göra för att bli av med det i spel är att slå på vsync (kräver mer av ditt system), eller investera i en skärm med högre uppdateringsfrekvens.

Kan man ställa inTDP i Kombustor? Aldrig använt det programmet i princip så kan inte riktigt svara på det, möjligen för att försöka tvinga kortet att dra mer ström? I Afterburner/Precision X kan du ställa in hur mycket ström kortet tillåts att dra. Ju högre klock du kör, ju mer ström och spänning behövs matas till kortet. Om kortet försöker dra mer än vad som är tillåtet kommer kortet att klocka ned sig istället.

Så länge kortet inte blir för varmt och du har ett bra PSU med tillräcklig watt-styrka är det bara att öka värdena. Att tillåta kortet dra mer ström ger ingen annan effekt än att den tillåts gå högt vid högre klock, när det inte behövs drar den dock som vanligt. Högre spänning däremot kommer att ge högre temperaturer på kortet. Normalt brukar man vilja hålla sig under 80 grader med en så pass hög spelklock som möjligt och aldrig gå över 1.212V i spänning om du kör luftkylt.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

UPDATE

Har uppdaterat tråden med följande och slipat på utseendet.

  • BIOS EZ3FLASH GUIDE

  • Användbara program och mjukvaror

  • Volt mod guide för Referens 780Ti

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks