Permalänk
Medlem

Blir inte av med gamla drivisar (ATI)

Hallå där,

Jag har stött på ett irriterande bekymmer, jag kan inte få väck mina gamla drivisar, vilket på senare tid skapat en del bekymmer på spelfronten.

Dxdiag säger att jag rullar på gamla drivisar, och påpekar detta även efter att jag kört två pass drivesweeper från felsäkert med nyinstallation av senaste drivrutinerna plockade direkt från amd.com.

Har någon rekommendationer på hur jag går vidare med detta? Är inte speciellt sugen på en nyinstallation av windows i detta skede, så lösningar som inte innefattar omformatering mottages gladeligen!

Mvh,
Sondmat

Permalänk
Inaktiv

Vad har du för grafikkort?

Har du provat att av installera från kontrollpanelen, starta om och sedan installera senaste och starta om? Har du administratörskonto?

Permalänk
Skrivet av Sondmat:

Hallå där,

Jag har stött på ett irriterande bekymmer, jag kan inte få väck mina gamla drivisar, vilket på senare tid skapat en del bekymmer på spelfronten.

Dxdiag säger att jag rullar på gamla drivisar, och påpekar detta även efter att jag kört två pass drivesweeper från felsäkert med nyinstallation av senaste drivrutinerna plockade direkt från amd.com.

Har någon rekommendationer på hur jag går vidare med detta? Är inte speciellt sugen på en nyinstallation av windows i detta skede, så lösningar som inte innefattar omformatering mottages gladeligen!

Mvh,
Sondmat

Lite gripet i luften men...kan det vara så att det ligger kvar data i registret?
Pröva i s f att köra CCleaner. Rensar upp i registret och plockar bort gammal dynga.

Visa signatur

MB Asus Z-97-A CPU i5-4690K GPU Sapphire R9 290X RAM 2*4GB Corsair Vengence i 2133MHz PSU OCZ ZT 750W Lagring 2*240GB Intel 330 SSD Kylning CPU Corsair H100i Chassie FD R4 Skärmar 2*AOC I2757Fm Router Asus RT-AC68U Bredband Bahnhof 100/100 fiberlina på stadsnät

"If it aint broken, dont fix it...or?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Vad har du för grafikkort?
Har du provat att av installera från kontrollpanelen, starta om och sedan installera senaste och starta om? Har du administratörskonto?

Jag förutsätter att jag har adminkonto, sitter tyvärr på jobbet just nu så får dubbelkolla detta när jag kommer hem!

Kortet är ett Sapphire R9 280x Vapor-X, utbytt från ett ditto Dual-X för en dryg månad sedan.

Skrivet av Surgubben:

Lite gripet i luften men...kan det vara så att det ligger kvar data i registret?
Pröva i s f att köra CCleaner. Rensar upp i registret och plockar bort gammal dynga.

Ska ta och kika på det, kan faktiskt vara väl på pass med en registerrensning i vilket fall som helst!

I övrigt så kan jag ju gå in lite djupare på vad det är som får mig att vilja uppgradera drivisarna - kan ju kanske vara en ledtråd för någon,
* Vid hover över ati ikonen i traybar påvisar den 6 instanser av r9 280x
* Viss tearing på den tredje skärmen, som även råkar vara den enda inkopplad med DP (övriga via DVI).
* Diablo 3 RoS vägrar låta mig ändra display/resolution, låst på 1024x768 windowed, inga mjukvaruändringar/ominstallationer av D3 påverkar detta.

Permalänk
Hedersmedlem

Dehär stegen brukar jag gå igenom för att undvika problem.

1. Ladda hem AMDdrivrutinern, kör igång och välj uninstall (sen custom) och avinstallera allt.
2. Kör driver sweeper i felsäkert läge.
3. Gå in i device manager - display adapters, markera grafikkortet och välj uninstall. (delete the driver software for this device) Ibland har jag hoppat över detta steget och det har faktiskt gett mig en del problem så denna del är av relevans.
4. Starta om och installera senaste drivrutinen från AMD för grafikkortet.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Dehär stegen brukar jag gå igenom för att undvika problem.

1. Ladda hem AMDdrivrutinern, kör igång och välj uninstall (sen custom) och avinstallera allt.
2. Kör driver sweeper i felsäkert läge.
3. Gå in i device manager - display adapters, markera grafikkortet och välj uninstall. (delete the driver software for this device) Ibland har jag hoppat över detta steget och det har faktiskt gett mig en del problem så denna del är av relevans.
4. Starta om och installera senaste drivrutinen från AMD för grafikkortet.

Tack för tipset! Ska testa detta när jag kommer hem, har kört en annorlunda ordning, och aldrig kört uninstall via AMDrutinen, utan enbart drivesweeper/devicemanager. (trodde den bakade in detta när man installerade nya rutinen)