Permalänk

Ska ladda hem ett virus..

Hej!

Jag tänkte ladda hem en fil innehållandes ett virus som gjorde att jag var tvungen att installera om hela datorn nyss..

Iallafall.. Kan jag på något sätt ladda hem det och om datorn blir infekterad gå tillbaka till en point utan viruset, eller hur gör jag?

Har win8, så måste avaktivera windows defender.

Edit: Objektet som sätts i karantän är virTool:Win32/Delflnject

Permalänk

virtualbox är ett alternativ om man vill vara väldig säker men tar tid eller linux på ett usb minne

Visa signatur

fractal 804 | Intel 4790k | Corsair 8GB | MSI Z97m Gaming | Samsung 830| Gigabyte 970 SLI | NZTX Hale90 650 | Asus PB278Q

Permalänk

Skulle inte rekommenderas.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 4670k 3.4GHz MB: Asus Z87-A GPU: Radeon R9 280X RAM: Corsair Vengeance LP 16GB HDD: WD Blue 1TB PSU: be quiet! Pure Power 630w Låda: Fractal Design Define R4 Arctic White OS: Windows 7 Home Premium 64bit KB: Ducky G2PRO Grey PBT MX Clear
¯\_(ツ)_/¯

Permalänk
Medlem

Testa en LinuxLiveCD, Ubuntu elller Knoppix t. ex. Ladda ner din fil och lägg den externt.

Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.

Permalänk
Medlem

Annars en virtualbox och så drar du ner en färdig Windows VM här http://modern.ie/en-us/virtualization-tools#downloads.
30 dagars licens, bara att kasta när du är klar.

Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.

Permalänk

Nu för tiden kör jag mac, men då jag hade PC körde jag alltid Sandboxie för att öppna suspekta filer. Du kan köra filen, men programmet är helt avgränsat från systemet, annat minne, filoperationer osv, så det kan inte ställa till med några dumheter. Väldigt smidigt.