Muskampen 2025: Segraren korad!

Audigy2, datorn låser sig..

Permalänk
Medlem

Audigy2, datorn låser sig..

Hej jag har ett stort problem som jag hoppas att någon här vet hur jag ska lösa. Jag köpte ett Audigy2 Ljudkort för nån dag sen och det funkade fint ända tills det gått en stund, då låser sig datorn och ett jobbigt pip hörs.. måste starta om datorn varje gång. Det låser sig både när jag spelar och när jag surfar. Jag kör w2k sp3.
Nån mer med liknande problem? Eller nån som vet hur jag ska lösa det?

Visa signatur

/Baernulf

Permalänk

hm...har du tankat hem latency patch ? ( detta för via chipset ) kan vara det.
annars så kan du testa med att avinstallera drivarna å tanka hem dom nysate å installera... annars kan det hjälpa med att Avinstallera "ACPI" å installera "standard PC" . Om du gör detta kommer du få att installera om alla drivrutiner osv. Men detta har hjlpt en del iaf.

Mvh
NinCom

Visa signatur

[Prometeia /r507mod kommer][NF7][2*256 Twinmos w/winbond][9800pro@515/395 vdimm,vgpu modd][XP 1700+@2909mhz][ Lian Li PC70][19"][Enermax 550w] [MAZE 4-1GPU+172w tec, Z-chipset block + 80w tec, Double Heater Core , hydor L30]

Permalänk
Medlem

Ändrade ACPI nu och valde "standard-pc" som drivrutin.
Nu fick de flesta enheter andra irq nummer och det verkar funka ;).

Visa signatur

/Baernulf

Permalänk
Medlem

gahhhh nu låser det sig igen.. verkade bara som det tog lite längre tid mellan gångerna igår. men nu är det samma skit igen
Vet nån hur man manuellt ändrar irq nummret på enheter i w2k?
Det blev ändrat från 9 till 10 när jag ändrade på ACPI grejerna, men det är fortfarande 3 saker som delar på irq 10.
Om nån annan har någon ide om vad det kan vara för fel så är alla (seriösa) förslag välkomna.

Visa signatur

/Baernulf

Permalänk
Medlem

Kan lägga till att jag provat att ta bort alla creative program och endast lagt in drivrutiner.
När det låser sig så piper en ton på ca 10-15 kHz och det enda jag kan göra är att trycka av datorn.
Om nån vet hur jag manuellt kan ändra/välja irq nummer på enheterna i w2k så vore det till stor hjälp.

Visa signatur

/Baernulf

Permalänk
Medlem

Jag råkade ut för samma sak, har fått för mig att det är mitt asus a7v-e som audigyt2 inte gillar. Då jag sänkte PCI latency'n i biosen från 32 till 0 blev jag dock av med felet... i princip. nu har datorn bara crashat 2 ggr på en vecka.

Permalänk
Avstängd

Jag me

Hmmsa.. min dator har börjat lika dant.. har ett SB Live! 1024 har haft det skitlänge och det började för en vecka sen.. precis samma som du har.. vet ifan vad det kan vara.. vill ha ordning på det me.. =/..

Visa signatur

Cyrix 686 - 166MHz, ASUS P5S-VM, 64MB ram, Matrox Mystique 4mb + Orchid Righteous Voodoo 2 3DFx 12MB 2x SLI, Quantum Fireball 1.28Gb, Quantum Bigfoot 6GB, Creative Soundblaster AWE32 8mb, 3Com 3C509B-TPC 10Mbit, Mitsumi CD-ROM 6x.