Permalänk

Lättdriven dist till bärbar

Hej!

Det känns som att min dator i sign den bärbara får kämpa mer och mer med Ubuntu. Visst det går snabbt men den varvar upp något otroligt i fläktarna vilket den inte gjorde med tidigare Ubuntu som dessutom var mer lättdrivna än nuvarande.

Har ni tips på några lättdrivna Linux distros? Jag funderar på Elementary OS men är det så värst lättdrivet? Är också inne på Xubuntu 14.04 LTS. Har ni några andra tips?

Mvh Jesper.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk

Som jag sagt innan i andra trådar om sånt här kör min Netbook (Eee pc 901 I think) Linux Mint (Cinnamon) och det fungerar väldigt bra!
Körde JoliCloudOs (Som bytte namn till JoliOS sen) innan och way back körde jag även Ubuntu 10.10 Netbook Edition, men Mint är i min mening utomordentligt för den lilla mackapären!

Permalänk
Skrivet av Xubunticious:

Som jag sagt innan i andra trådar om sånt här kör min Netbook (Eee pc 901 I think) Linux Mint (Cinnamon) och det fungerar väldigt bra!
Körde JoliCloudOs (Som bytte namn till JoliOS sen) innan och way back körde jag även Ubuntu 10.10 Netbook Edition, men Mint är i min mening utomordentligt för den lilla mackapären!

Jag testade faktiskt Cinnamon i Ubuntu och visst är det bra. Kunde däremot inte för min värld förstå hur jag skulle kunna byta Linux Mint ikonen i meny knappen till kugghjulet som fanns där sist jag testade.

Vad tror du om Xubuntu kan det vara något?

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Skrivet av Swedish Berserk:

Jag testade faktiskt Cinnamon i Ubuntu och visst är det bra. Kunde däremot inte för min värld förstå hur jag skulle kunna byta Linux Mint ikonen i meny knappen till kugghjulet som fanns där sist jag testade.

Vad tror du om Xubuntu kan det vara något?

Det kan det säkert vara , bara kört det på någon gammal dator som funkade rätt bra med det.
Men kan inte säga någon mer större erfarenhet av det, hence my name :< (I övrigt kan jag säga att jag inte är en såpass bra Linux användare, kör det mest på sämre datorer för surf, texteditor dylikt.)

Permalänk
Medlem

Testa Lubuntu om Xubuntu är för tungt, Crunchbang är också rätt lightweight. Fördelen är ju att du kan pröva dig fram tills du hittar något som fungerar.

Permalänk
Medlem

Prova att installera LXDE och XFCE i din installation. DU kan byta skrivbordmiljö genom att klicka på Ubuntu loggan till höger ovanför ditt namn innan du loggar in. På detta sättkan du provköra utan att installera om.

Permalänk
Medlem

Vet inte hur pass erfaren du är så här kommer mina förslag

installera en lättare DE i ubuntu samt DM

Citat:

sudo apt-get install xfce4 lightdm

alternativt

Citat:

sudo apt-get install lxde lightdm

är du erfaren av linux så kanske Arch passar?

Visa signatur

"Be not afraid of life. Believe that life is worth living, and your belief will help create the fact." - William James