Missa inte Amazon Prime Deal Days!

´koppla in ström... evga 780ti classified

Permalänk
Medlem

´koppla in ström... evga 780ti classified

hej jag har nyligen köpt en evga gtx 780 ti classified och behöver lite hjälp från er proffs om hur jag ska koppla strömkablarna.
mitt nättagg : ocz 700w modxstream pro powersupply
´sätter in lite bilder så ni kan se hur det ser ut.

tacksam för all hjälp jag kan få koppla in det rätt

Permalänk
Medlem

har du testat olika kabelanslutningar, eller varför skiljer sig bilderna åt? Kör på så mycket "native" från nätagget som möjligt, dvs koppla in direkt från PSU till GPU utan adaptrar. Hur många PCI-Express kontakter har du från nätagget? (6+2 pins)

Permalänk
Medlem

jag har testat olika kopplingar men jag har inte satt på datan än.
vet inte ingen anning.. därför jag tog så många bilder.
men min gamla 670 var kopplad med 2st 6 pin dem två röda kontakterna på nättagget

tror en 6 och ett 6+2 inte säker

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alex21:

men min gamla 670 var kopplad med 2st 6 pin dem två röda kontakterna på nättagget

Dit nätaggregat kan inte driva kortet, du har en 6+2 och en 6 pin kortet kräver 2 st 8 pin. (Det heter dator) Du får köpa en 2x molex till en 8 pin, http://www.inet.se/produkt/8906182/a...ex-8-pin-pci-e. Alternativt köpa ett bättre nätaggregat med tanke på vad ditt grafikkort kostar så är det inte me än rätt att köpa ett kvalitéts nätaggraget. Av nyfikenhet, vad har du för cpu?

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Inaktiv

Ofta får man med 6 -> 8 pin adaptrar i lådan. säker på att du inte har sådana?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Ofta får man med 6 -> 8 pin adaptrar i lådan. säker på att du inte har sådana?

Är inte att rekommendera, 2x molex eller 8 -> 6 pin, men inte 6 -> 8 pin. Det brukar inte bli så bra i slutändan med strömmen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alex21:

tror en 6 och ett 6+2 inte säker

som tidigare talare skulle jag säga att köpa ett nytt nätagg för att kunna använda ditt kort fult ut om du nu ska överklocka?
fast köpa ett sånt kort o inte överklocka känns lite sådär...

Permalänk
Medlem

ju fick med 2st faktiskt jag har kopplat in en av 6 pin till en av dem och satt in den på 8 pin i grafikortet.
men får man ändå ut tillräckligt med kräm ur kortet sen ?

mitt cpu intel core i5 3570k 3.4ghz s-1155 6mb ivybridge fast clockad till 4.1

vilket nättagg skulle du rekómendera då eller behövs det verkligen ?
bor i malmö så netonnet och webhallen ligger nära.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alex21:

ju fick med 2st faktiskt jag har kopplat in en av 6 pin till en av dem och satt in den på 8 pin i grafikortet.
men får man ändå ut tillräckligt med kräm ur kortet sen ?

mitt cpu intel core i5 3570k 3.4ghz s-1155 6mb ivybridge fast clockad till 4.1

Det är 2 6 pin till en 8 pin därför fungerar det inte. http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/ntaggregat/modul... Det är det jag rekommenderar, du kommer inte få ett bättre nätaggregat för dem pengarna, helt galet bra för det priset. Nästa med samma kvalité kostar ca 1100 kr vilket är cm v700 http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/ntaggregat/modul...

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Alex21:

Det behövs inte ett nytt nätagg. Du behöver en sladd för 6 - 8 pin. De som säger att det inte fungerar har helt fel. Många nätagg har sladdar som är 6 + 2 pin, där det bara går 6 sladdar till grafikkortet och längst ut sitter en till kontakt som ger en 8 sladdar.

Det fungerar alltså utmärkt att köpa denna kabel: http://www.inet.se/produkt/8906181/grafikkort-6-pin-till-8-pi... (Tror det finns en liknande på NetOnNet!

Kommer fungera hur bra som helst även vid överklockning etc

Permalänk
Medlem

tänka beställa det nu men dem får inte in den förren den 16 maj

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Det behövs inte ett nytt nätagg. Du behöver en sladd för 6 - 8 pin. De som säger att det inte fungerar har helt fel. Många nätagg har sladdar som är 6 + 2 pin, där det bara går 6 sladdar till grafikkortet och längst ut sitter en till kontakt som ger en 8 sladdar.

Det fungerar alltså utmärkt att köpa denna kabel: http://www.inet.se/produkt/8906181/grafikkort-6-pin-till-8-pi...

Kommer fungera hur bra som helst även vid överklockning etc

Det finns en anledning till att företagen skickar med 2x6 pin > 8 pin eller 2 x molex till 8 pin. Men säger du det så, jag hade aldrig gjort det men det är ts val.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av NatureBoyyy:

Det finns en anledning till att företagen skickar med 2x6 pin > 8 pin eller 2 x molex till 8 pin. Men säger du det så, jag hade aldrig gjort det men det är ts val.

Många nätaggregat (även fina) levereras med följande kontakt som standard om du är orolig. Jag har dessutom aldrig sett en kabel brinna av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Många nätaggregat (även fina) levereras med följande kontakt som standard om du är orolig. Jag har dessutom aldrig sett en kabel brinna av.
http://www.playtool.com/pages/psuconnectors/pcie6plus2.jpg

Jo jag vet men då går ju strömmen från nätaggregatet direkt till kablen och beroende på grafikkortet så väljer man 6 eller 8 pin. Men det är ju skillnad att en kabel från nätaggregatet har 6 pin för att gå över till 8 pin. Men du har säkert rätt

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av NatureBoyyy:

Jo jag vet men då går ju strömmen från nätaggregatet direkt till kablen och beroende på grafikkortet så väljer man 6 eller 8 pin. Men det är ju skillnad att en kabel från nätaggregatet har 6 pin för att gå över till 8 pin. Men du har säkert rätt

Om du ritar och tänker lite kan du komma fram till att det händer precis exakt samma sak i en 6 -> 8 pin kabel som på bilden tidigare :).

OT så känns det ju synd om TS skall behöva köpa en nytt nätagg för tusen kronor om han istället kan köpa sladd för 38 kronor

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon81912:

Om du ritar och tänker lite kan du komma fram till att det händer precis exakt samma sak i en 6 -> 8 pin kabel som på bilden tidigare :).

OT så känns det ju synd om TS skall behöva köpa en nytt nätagg för tusen kronor om han istället kan köpa sladd för 38 kronor

Personligen tycker jag det är mest synd om man väljer att använda en av marknadens sämre nätagg till ett av det bästa och dyraste grafikkorten som finns. Trådskaparen har fått utmärkt tips på två olika nätagg som är riktigt bra, vida mycket bättre än OCZ's budgetagg.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Kanske är så men jag hade inte gjort det, lägger man 6 k på ett grafikkort vill jag ha kvalité så drf bytte jag upp mig när jag köpte mitt 290

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det ska gå bra. Kör själv med 6+2 pin gånger 4.

Aldrig haft problem med korten.

Köp ny kabel, skippa det nya agget.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem

Blev lite osäker här nu så jag ringde in inet och fråga om använda en adapter och dem sa att det ska gå hur bra som helst.
även om ska överklocka ... stämmer det ?
jag har inga problem beställa ett nättagg nu men skulle kännas lite onödigt om man inte behöver det.
så vad ska jag göra ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alex21:

Blev lite osäker här nu så jag ringde in inet och fråga om använda en adapter och dem sa att det ska gå hur bra som helst.
jag har inga problem beställa ett nättagg nu men skulle kännas lite onödigt om man inte behöver det.
så vad ska jag göra ?

Beställ inget nätagg! Kör adapter!

Några kronor vs. ett nytt nätagg för 1000kr+...

Du har 1 kort och du klarar dig galant på det.

Edit: Såg att Nätagget kom ut 2008.....Köp nytt

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alex21:

så vad ska jag göra ?

Jag säger som moderatorn, ditt grafikkort kostar ca 6 k och du har ett budget nätaggregat som har några år på nacken. Jag hade utan tvekan lagt en tusing på ett nytt kvalitéts nätaggregat. Men det är du som bestämmer i slutändan vi ger endast råd

Visa signatur