Permalänk
Moderator
Brons i quiz

oanvändbar SSD?

Hej, det är så att min brors dator har slutat. Han började märka att datorn var jätte långsam, han kunde inte logga in på skype pga ett I/O fel på SSDen. firefox går inte heller att använda utan att det blir jätte långsamt, grafikdrivrutiner slutade fungera och så började de mesta att sluta fungera. Flera program krasade som t.ex utforskaren. Efter det så beslutade vi oss att försöka formatera om SSD:en och installera om den men vi misslyckades. Vi valde SSDen som installationsplats men när det var färdigt så fick vi ett meddelande att det fungerade. Efter så kollade jag runt lite och försökte sätta upp ett nytt partition på SSD men det gick inte. De som fanns efter vi försökte installera om windows gick inte heller att ta bort och vi kunde inte skapa någon ny eller göra något alls med SSD:en.

Vi fick ett felmeddelande under installations guiden: 0x8004005

Vad ska vi göra nu? finns det något sätt som vi kan rädda SSDen eller ska vi köpa en ny?

moderkort: MSI Z87-G45 Gaming
SSD: Corsair SSD Force 3 Series 120GB
OS: Windows 7 professional

tack på förhand

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Börja med att köra tillverkarens diagnosprogram på disken, för att verifiera att det är fel på den och vad som är fel med den.

Hur gammal är disken?

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av mattoys:

Börja med att köra tillverkarens diagnosprogram på disken, för att verifiera att det är fel på den och vad som är fel med den.

Hur gammal är disken?

den är ca 2 år gammal

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Prova en secure erase. Har 2 st Corsair GT 120GB som började uppföra sig märkligt med att saker tog väldigt lång tid att ladda samt att jag fick krasher i spel då & då. En av dom är 3 år gammal och funkar fin fint nu.

Visa signatur

Jag förstår, men vad menar du?

Permalänk
Hedersmedlem

Hade liknande problem med en OCZ disk. Mina problem löste sig efter att ha uppdaterat firmware på disken.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk

Tror Corsair har 3år garanti på den modellen, men sedan kan butiken som du köpt den från ha andra garantivillkor.
Men du kan alltid prova att uppdatera firmware som folk nämnt tidigare, finns under Download fliken i länken nedan.
Finns också lite andra användbara tools med i det programmet, finns liten guide under fliken FAQ & Support --> Corsair SSD Toolbox

http://www.corsair.com/se-fi/force-series-3-120gb-sata-3-6gbp...

Hjälper inte det så skulle jag kontakta butiken du inhandlade SSD enheten i från och kolla om de går att få ny på garantin.

Hoppas de löser sig och lycka till!

Permalänk
Medlem

Ja, den disken har gett mig alla möjliga sorters problem. Samtliga försvann vid en f/w-uppdatering. Om Corsair Toolbox vägrar, byt drivrutin till msahci så ska det fungera.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Har uppdaterat firmware ifrån min dator så nu har vi installerat Windows 7 och installerar drivrutiner för moderkortet och etc. Får hoppas på att det inte händer någon mer gång.

Tack för hjälp

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär