Problem med Gigabyte Geforce 770 2 GB

Permalänk
Medlem

Problem med Gigabyte Geforce 770 2 GB

Jag köpte kortet igår, avinstallerade drivrutinerna till mitt 5870 amd kort ( dock utan att använda DDU) och installerade sen de senaste drivrutinerna från Nvidia. När datorn startat om sig släcks skärmen innan den har laddat in windows helt och när skärmen tänds igen och den kommit in i windows är skrivbordet flyttat 5 cm åt vänster och detta händer även med föregående drivrutiner från nvidia installerade. I enhetshanteraren står det korrekt kort, och jag har även avinstallerat amds och nvidias drivrutiner med DDU, men samma sak händer hela tiden. Skrivbordet hamnar på rätt plats igen så fort jag avinstallerar drivrutinerna.

Hjälp hade varit väldigt uppskattat.

Permalänk
Medlem

Låter konstigt.

Har inget att bidra med rent avancerat, men det första som slog mig var:

Nvidia kontrollpanelen> display> adjust deskpo size and position;

där finns massa inställningar som kanske hjälper?

Var så som du beskriver på min andra skärm (dock hade jag radeon kort då) och var tvungen att ändra där,,,min andra skärm var som du beskriver, var en svart kant på andra sidan även med rätt upplösning och uppdateringshastighet.

Permalänk
Medlem

Det ända man kan ändra på är upplösning och bildförhållande vilket inte har nåt med problemet o göra. Så inget av det funkar, jag vet var du menar men det finns ingen inställing där för o flytta skrivbordet tyvärr.

Så jag testade en annan monitor, en gammal skräpig 14-15" icke widescreen som kör i 1280x1024 och med den har jag ingen skrivbordsförskjutning. Så är det den andra skärmen( en 24" LG) som inte funkar som den ska med grafikkortet och vad kan jag göra i så fall. Kör den skärmen i 1920x1200.

Så får det fortfarande inte att fungera och efter att ha avinstallerat det interna grafikkortets(intel) drivrutiner försvann en av mina hårddiskar.... ( kan ju ha gått sönder men va fan exakt då?). Nån som kan ge några råd om det här klusterfucket, vore uppskattat.

Så efter att ha köpt ett annat 770 kort och installerat om windows på en ny ssd hd så får jag exakt samma fel igen. Känns ju som nvidia är skit om det inte funkar bättre än så här. Ingen på hela sweclockers som har en aning om vad som kan vara felet? All hjälp vore uppskattad.

Permalänk
Medlem

Är nog inte nvidias fel, utan beror nog snarare på skit bakom ratten...

Visa signatur

Main : AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz @ 3800 CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | Sapphire Radeon 7900 XT nitro+ | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"
Htpc / server : Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Permalänk
Medlem

Jag har ett liknande problem med senaste drivrutinerna med min tv på HDMI. Det står att upplösningen är 1080p, men den är 720p och dessutom sned så den hamnar ca 5cm in på huvudskärmen och det går inte att ändra.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Hedersmedlem

Använd Redigera istället för att skriva flera egna inlägg direkt efter varandra. Tänk på att Sweclockers är ett forum och inte en chatt eller sms.
På samma sätt finns Citera flera när man svarar på flera inlägg samtidigt. (Citera flera - Citera flera - citera)

Tack på förhand för din medverkan till ett mer lättläst och överskådligt forum.

*Ett flertal inlägg sammanfogade*

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aggrak77:

Ok, Är själv ingen expert när det kommer till drivrutiner men har exakt samma kort i min dator. Det enda jag kan tänka på är att testa med andra drivrutiner utom de allra senaste. Kör själv de senaste drivrutinerna och har inga problem men skulle personligen testa med tex de förra drivrutinerna bara för att se om det är de som stör??

Skulle även hjälpa och få veta vilka andra delar som sitter i datorn....

Visa signatur

Mobo Asus X99-Deluxe CPU Xeon E5-2670 v3 Kylning Corsair H80i
RAM Crucial 48GB GPU MSI GTX 1080 ARMOR 8G
Lagring LSI 9361 RAID 0 med 4x Sandisk Ultra II 480Gb
Skärmar Dell U3415W + LG 34UM65 & Level1Techs KVM.
Övrigt IBM Model M 1989, Logitech MX Master 2S, Modmic Wireless, HD800

Permalänk
Medlem

Min dator består av: gigabyte z87x-ud4h, gigabyte geforce gtx770 oc version, samsung 840 evo 250GB, 2 gamla 400GB hårddiskar, 8GB corsair vengeance LP 8GB, corsair TX 750. Windows 7 sp1. Skärmen är en LG L245WP.

Testade innan jag installerade om windows att testa de två föregående drivrutinerna också med exakt samma resultat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maho:

Är nog inte nvidias fel, utan beror nog snarare på skit bakom ratten...

Med en äldre dator fick jag nästintill samma fel som du.

(Reset-CMOS)

(systemdisk-formatering)

och

(ominstallation av operativsystem) löste saken.

Skulle du göra dom stegen så för över allt du vill ha kvar från systemdisken till en annan hdd.
Annars försvinner det när du formaterar den i Windows OS-installationsprogram.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Så efter att ha reset-CMOS, formaterat HD som windows var på och installerat på nytt plus installerat en radda uppdateringar för windows så får jag samma sak igen. Känns väldigt tungt att det inte ska gå o ens installera ett NVidia grafikkort på datorn. Har tyvärr ingen annan stor skärm o testa med så det blir nog o byta in detta mot ett motsvarande AMD kort o se om det hjälper. Tack för förslaget dock!

Testade och installera mitt gamla Radeon 5730 kort och nu får jag samma problem med skärmen på det kortet också. Antar att antingen har skärmen blivit kass eller så är det något annat som spökar i antingen bios eller datorn i övrigt.

Permalänk
Medlem

Låter faktiskt som något är strul med skärmen, eller anslutningen mellan skärm> dator,

Kanske prova med annan kontakt? Du kopplar skärmsladden in i grafikkortet också väl.

Kanske är någon liten pin på DVI-kabeln som gått sönder ,,,eller då hade det kanske varit helt svart på skärmen och den inte fått någon kontakt alls. Vet inte.

Permalänk
Medlem

Jag testade o byta från hdmi/hdmi till hdmi/dvi på mitt gamla grafikkort och underligt nog försvann förskjutningen men när jag byte grafikkort till Geforce 770 kom den tillbaka. Kopplade in mina gamla Dell skärm med upplösning på 1280x1024 och skrivbordet är inte förskjutet på den, känns ju allt mer som nåt signalfel till den stora skärmen.

Ja jag kopplar skärmsladden in i grafikkortet.

Permalänk
Medlem

Efter att ha köpt en AOC I2757FH så funkar allt som det ska. Geforce 770 var det inga problem med så allt är löst. Tack för alla förslag, hjälpsamma och hm mindre så.