Silverstone gör påkostade nätaggregat i SFX-format inför Steam Machines

Permalänk
Melding Plague

Silverstone gör påkostade nätaggregat i SFX-format inför Steam Machines

Tillverkarna förbereder inför en våg av Steam Machines med kompakta komponenter av alla dess slag. Silverstone bistår med små och kraftfulla nätaggregat med påkostade finesser.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Nice! Detta ser vi fram emot.

Visa signatur

Prylar är gott.. och nyttigt.

Citera gärna så hittar jag tillbaks!

Permalänk
Medlem

Även om jag hade haft plats i chassiet för SFX-L hade jag nog valt vanliga SFX ändå. Mer plats för kablar etc.

Permalänk
Entusiast

Hur svindyra kommer de bli?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

"Små fläktar upplevs ofta som högljudda och detta åtgärdas genom att helt enkelt klämma in en större modell."

Har de testat Noctuas fläktar i storlekarna 92mm, 80mm och 60mm? De låter inte särskilt mycket
Väldigt trevliga nätaggregat är det dock. I synnerhet det minsta, det borde öppna upp ganska fina möjligheter till kompakta byggen.

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeones:

"Små fläktar upplevs ofta som högljudda och detta åtgärdas genom att helt enkelt klämma in en större modell."

Har de testat Noctuas fläktar i storlekarna 92mm, 80mm och 60mm? De låter inte särskilt mycket
Väldigt trevliga nätaggregat är det dock. I synnerhet det minsta, det borde öppna upp ganska fina möjligheter till kompakta byggen.

Vid inget luftflöde är alla fläktar, oavsett storlek och färg, tysta
Vad författaren menar är att för ett givet luftflöde är varvtalet omvänt proportionellt mot fläktstorleken.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Helt klart intressant i framtiden. Småbyggen rocks!

Visa signatur

Underskatta inte Citera-funktionen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Vid inget luftflöde är alla fläktar, oavsett storlek och färg, tysta
Vad författaren menar är att för ett givet luftflöde är varvtalet omvänt proportionellt mot fläktstorleken.

En 120-millimetersfläkt har inte automatiskt ett bättre luftflöde och lägre ljudnivå än en 92-millimeters.

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeones:

En 120-millimetersfläkt har inte automatiskt ett bättre luftflöde och lägre ljudnivå än en 92-millimeters.

Men att en större fläkt kan flytta samma luft på saktare hastighet går egentligen hand i hand med luftmotstånd och något annat som jag nu inte kommer ihåg som skapar dom flesta oljuden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeones:

En 120-millimetersfläkt har inte automatiskt ett bättre luftflöde och lägre ljudnivå än en 92-millimeters.

Teoretiskt sätt, jo. Däremot gör tex Noctua väldigt bra små fläktar, å andra sidan så har deras större fläktar en lägre ljudnivå än deras mindre fläktar.

Permalänk
Medlem

Det där 500W SFX-L agget... får man plats med det i ett NCASE M1 med fullängds grafikkort monterat tro?

Permalänk
Discokungen
Skrivet av d_m_r:

Det där 500W SFX-L agget... får man plats med det i ett NCASE M1 med fullängds grafikkort monterat tro?

Det var det första jag tänkte på! Tar lätt ett sånt om man får en 120mm-fläkt istället för de där små monstren som sitter på dagens SFX, utöver det hemska fläktgallret...

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk

Blir ett köp direkt till mitt sugo 05. Våntat ett bra tag på ha tillräckligt med kraft för att överklocka samtliga komponenter.

Permalänk
Inaktiv

Snyggt, SFX-L verkar vara en bra idé!

Permalänk
Medlem

Intressant och något egendomligt att det större agget med större fläkt, får lägre effekt? Varti ligger logiken för det...?

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk
Medlem

Äntligen börjar det hända något på den här marknaden.

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mimematis:

Men att en större fläkt kan flytta samma luft på saktare hastighet går egentligen hand i hand med luftmotstånd och något annat som jag nu inte kommer ihåg som skapar dom flesta oljuden.

Ja, de kan flytta lika stor mängd luft i en lägre hastighet, men det är inte alls en garanti.

10721a;14655355]Teoretiskt sätt, jo. Däremot gör tex Noctua väldigt bra små fläktar, å andra sidan så har deras större fläktar en lägre ljudnivå än deras mindre fläktar.[/QUOTE]
Jag håller inte alls med dig. I flera fall är Noctuas större fläktar mer högljudda än deras mindre.

Min poäng är att en mindre fläkt av hög kvalitet kan klara av att kyla ett nätagg alldeles utmärkt, utan att väsnas en massa.

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeones:

En 120-millimetersfläkt har inte automatiskt ett bättre luftflöde och lägre ljudnivå än en 92-millimeters.

Du kan inte jämföra stora äpplen med små päron. För korrekt jämförelse måste du jämföra stora äpplen med små äpplen.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av d_m_r:

Det där 500W SFX-L agget... får man plats med det i ett NCASE M1 med fullängds grafikkort monterat tro?

Skrivet av Flamso:

Det var det första jag tänkte på! Tar lätt ett sånt om man får en 120mm-fläkt istället för de där små monstren som sitter på dagens SFX, utöver det hemska fläktgallret...

Det borde rymmas! Ncase M1 rymmer ju ett vanligt ATX-agg om det är max 14 cm djupt och icke-modulärt, och det där SFX-L-agget ser ut att vara strax över 12 cm djupt, och då borde ju rimligen de två extra centimetrarna rymma modulärkontakterna! :happy:

Helt perfekt ifall det är så, för då kastar jag ut mitt nuvarande Silverstone 450W SFX och uppgraderar! Spelar ingen roll om den fina 500W SFX-L så skulle kosta 2.000:-, jag tar det ändå! Jag behöver en 12cm-fläkt mycket mer än jag behöver 600W, pga ljudnivån. Nuvarande 450W SFX lever om något fruktansvärt...

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Aaaw, vilket pluttigullit ett :')

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Discokungen
Skrivet av backfeed:

Det borde rymmas! Ncase M1 rymmer ju ett vanligt ATX-agg om det är max 14 cm djupt och icke-modulärt, och det där SFX-L-agget ser ut att vara strax över 12 cm djupt, och då borde ju rimligen de två extra centimetrarna rymma modulärkontakterna! :happy:

Helt perfekt ifall det är så, för då kastar jag ut mitt nuvarande Silverstone 450W SFX och uppgraderar! Spelar ingen roll om den fina 500W SFX-L så skulle kosta 2.000:-, jag tar det ändå! Jag behöver en 12cm-fläkt mycket mer än jag behöver 600W, pga ljudnivån. Nuvarande 450W SFX lever om något fruktansvärt...

Du missat ju dock att man inte får plats med ett långt grafikkort om man har modulärt ATX-nätagg. Heh.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Du kan inte jämföra stora äpplen med små päron. För korrekt jämförelse måste du jämföra stora äpplen med små äpplen.

Det står i nyheten att de har valt en större fläkt därför att många tycker att en liten fläkt brukar väsnas. Jag vet att en liten fläkt kan vara både effektiv och tyst. På vilket sätt är jämförelsen inte korrekt enligt dig då? Fläktar är fläktar. Jag förstår inte varför vissa här har så svårt att se poängen. Utveckla gärna.

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Du missat ju dock att man inte får plats med ett långt grafikkort om man har modulärt ATX-nätagg. Heh.

Fast det var ju det jag sade: 14 cm icke-modulärt är max för ett ATX-nätagg.

Det verkar som om SFX-L är aningen fetare än 12 cm dock, kanske så mycket som 13 cm. Så då återstår frågan om 13cm + modulära kontakter är tillräckligt kort för att rymma långt grafikkort...

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Discokungen
Skrivet av backfeed:

Fast det var ju det jag sade: 14 cm icke-modulärt är max för ett ATX-nätagg.

Det verkar som om SFX-L är aningen fetare än 12 cm dock, kanske så mycket som 13 cm. Så då återstår frågan om 13cm + modulära kontakter är tillräckligt kort för att rymma långt grafikkort...

Ah. Ledsen! Läste inte ordentligt!

Indeed! Hade inte bangat för HTPC faktiskt...

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeones:

Det står i nyheten att de har valt en större fläkt därför att många tycker att en liten fläkt brukar väsnas. Jag vet att en liten fläkt kan vara både effektiv och tyst. På vilket sätt är jämförelsen inte korrekt enligt dig då? Fläktar är fläktar. Jag förstår inte varför vissa här har så svårt att se poängen. Utveckla gärna.

En liten fläkt kan vara effektiv och tyst. En stor fläkt kan vara effektiv och tyst. Den stora fläkten låter mindre för samma luftflöde, när du jämför äpplen och äpplen (samma tillverkare, samma modellserie). Det gäller även Noctuas 80, 92, 120 (och 140mm, även om den kanske inte riktigt kan räknas som samma modell, jag tänker alltså på specialaren med 120mm monteringshål).

80mm-fläkten i Silverstones 450W SFX låter som själva fäen. 120mm-fläkten är förhoppningsvis betydligt tystare, med bibehållet luftflöde. Båda lider dock av djupbegränsning, 80mm-fläkten är på 15mm och det ser ut som om 120mm-fläkten är lika tunn tyvärr.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk

"Silverstone SX500-LG är dessutom världens första nätaggregat i SFX-format med 120 mm-fläkt, vilket troligtvis förklarar storleksskillnaden gentemot den mindre men kraftfullare SX600-G. "
Äntligen!
Shit va ja har längtat efter ett sfx agg med 120 mm fläkt!
Skrev faktiskt ett önskemail till silverstone om detta. När jag köpte mitt fortress mini

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

---CPU---Intel Core 2 QUAD Q9550 2.83GHz 12MB FSB1333
---RAM---DDR2 PC2-8500 1066MHz CL5-5-5-15
---MOBO---Maximus II GENE ( P45/ICH10R , Dual-channel, DDR2 1300)
---PSU----Corsair HX520W ---GPU--- Radeon HD6850

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

En liten fläkt kan vara effektiv och tyst. En stor fläkt kan vara effektiv och tyst. Den stora fläkten låter mindre för samma luftflöde, när du jämför äpplen och äpplen (samma tillverkare, samma modellserie). Det gäller även Noctuas 80, 92, 120 (och 140mm, även om den kanske inte riktigt kan räknas som samma modell, jag tänker alltså på specialaren med 120mm monteringshål).

80mm-fläkten i Silverstones 450W SFX låter som själva fäen. 120mm-fläkten är förhoppningsvis betydligt tystare, med bibehållet luftflöde. Båda lider dock av djupbegränsning, 80mm-fläkten är på 15mm och det ser ut som om 120mm-fläkten är lika tunn tyvärr.

Du vet väl att ljud har olika karaktär och att en viss karaktär kan upplevas som mer störande, även om ljudnivån är lägre? Om dessutom fläktbladen är dåligt konstruerade så kan det väsnas ganska mycket även vid låga varvtal. En 120mm-fläkt med dålig konstruktion kan därför upplevas som mer störande än en 92mm-fläkt med bra konstruktion. Även om 92mm-fläkten måste snurra snabbare för att kunna få samma flöde som 120mm-fläkten, så kan den ändå vara tystare (eller upplevas som mindre störande). Det är just den detaljen jag pratar om. Jag har nämligen en CPU-kylare från Noctua med 92mm och den upplevs som tystare än den förra kylaren jag hade (också från Noctua) med 120mm. Temperaturskillnaden på CPU:n mellan dem är försumbar. Om Noctua kan, så kan även Silverstone.

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeones:

En 120mm-fläkt med dålig konstruktion kan därför upplevas som mer störande än en 92mm-fläkt med bra konstruktion.

Absolut, men backfeeds poäng är att om man nu kostar på den större fläkten samma konstruktion som den mindre, så får man generellt bättre ljudnivå till samma luftflöde. (eller bättre luftflöde till samma ljudnivå)
Dessutom: det finns alltid undantag, men generellt brukar större fläktar ge ifrån sig lägre frekvenser som stör mindre.

Men visst, vem vet.. Det här nya 120mm försedda SFX-agget kan fortfarande låta sämre än de med 80mm fläkt om de valt tex en dålig fläkt, dålig fläktkurva, eller dålig intern layout av nätagget... Men jag tvivlar på det

...

Jo, längden på agget är 13 cm förresten enligt Silverstones representant:
http://hardforum.com/showpost.php?p=1040795125&postcount=87
(30mm längre än ett standard SFX agg, som är 10cm)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Aeones:

Du vet väl att ljud har olika karaktär och att en viss karaktär kan upplevas som mer störande, även om ljudnivån är lägre? Om dessutom fläktbladen är dåligt konstruerade så kan det väsnas ganska mycket även vid låga varvtal. En 120mm-fläkt med dålig konstruktion kan därför upplevas som mer störande än en 92mm-fläkt med bra konstruktion. Även om 92mm-fläkten måste snurra snabbare för att kunna få samma flöde som 120mm-fläkten, så kan den ändå vara tystare (eller upplevas som mindre störande). Det är just den detaljen jag pratar om. Jag har nämligen en CPU-kylare från Noctua med 92mm och den upplevs som tystare än den förra kylaren jag hade (också från Noctua) med 120mm. Temperaturskillnaden på CPU:n mellan dem är försumbar. Om Noctua kan, så kan även Silverstone.

Fast vi uppfattar ljud bäst runt 3000 Hz ungefär. Går du ner till 100 Hz så behöver du i runda slängar 30 dB högre ljudtryck för att det ska upplevas som lika högt. Ju mindre fläkt, desto högre frekvens får du generellt på ljudet. Det är i alla lägen lättare att få en stor fläkt tystare än en mindre. Sen kan en dålig stor fläkt låta mer än en bra liten fläkt men det är ju knappast en ärlig jämförelse. Din anekdotiska bevisföring är inte värd mycket då den bygger på en helt subjektiv upplevelse utan några som helst objektiva mätdata.

Vi kan titta lite på Noctuas hemsida.

NF-B9 PWM
Airflow 64,3 m³/h
Airflow with L.N.A. 52,6 m³/h
Acoustical Noise 17,6 dB(A)
Acoustical Noise with L.N.A. 13,1 dB(A)

NF-P12
Airflow 92,3 m³/h
Airflow with L.N.A. 78,5 m³/h
Airflow with U.L.N.A. 63,4 m³/h
Acoustical Noise 19,8 dB(A)
Acoustical Noise with L.N.A. 16,9 dB(A)
Acoustical Noise with U.L.N.A. 12,6 dB(A)

Den lägsta driftspunkten för den större fläkten ger något högre flöde och något mindre ljud än den högsta driftpunkten för den lilla fläkten. Faktum är att den stora fläkten är tystare vid sin lägsta driftspunkt än den lilla är. Noctuas egna siffror stämmer inte riktigt överens med vad du säger. dB(A) är för övrigt en viktad mätning för att korrigera för örats känslighet för olika frekvenser. Man brukar ju säga att man inte ska lita på tillverkarnas egna siffror när man jämför olika fläktar vilket nog kan stämma men vi kan nog anta att Noctua använder samma mätutrustning för alla sina i alla fall.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Det borde rymmas! Ncase M1 rymmer ju ett vanligt ATX-agg om det är max 14 cm djupt och icke-modulärt, och det där SFX-L-agget ser ut att vara strax över 12 cm djupt, och då borde ju rimligen de två extra centimetrarna rymma modulärkontakterna! :happy:

Helt perfekt ifall det är så, för då kastar jag ut mitt nuvarande Silverstone 450W SFX och uppgraderar! Spelar ingen roll om den fina 500W SFX-L så skulle kosta 2.000:-, jag tar det ändå! Jag behöver en 12cm-fläkt mycket mer än jag behöver 600W, pga ljudnivån. Nuvarande 450W SFX lever om något fruktansvärt...

Mycket diskussion om just det på HardForum, Necere som är en av skaparna har kollat lite på det men är inte säker om det går så kommer det bli tight i alla fall.

Själv hoppas jag på att 600w inte ska vara för högljudd sålänge man inte belastar systemet särskilt mycket. Är det V1 eller V2 du har av 450w agget? Har hört att V2 ska vara ganska okej då den har lite bättre fläktkurva än V1.