Noctuas brusreducerade fläktar på ingång

Permalänk
Melding Plague

Noctuas brusreducerade fläktar på ingång

Lägre ljudnivå tack vare aktiv brusreducering är paradnumret för nästa generations fläktar från Noctua. Går allt enligt plan är de första modellerna redo runt årsskiftet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Inga fulbruna fläktar!

Edit: Såg den bruna versionen i bakgrunden. :(:(

Permalänk
Medlem

intressant

Permalänk
Medlem

Hoppas att de verkligen lever upp till sin tysthet. Annars finner jag själv att prispåslaget inte motiverar till ett köp.

Visa signatur

FD Arc | ASRock Z68 Extreme3 Gen3 | I5 2500k | EVGA GTX 780Ti SC | Corsair TX 650W V2 80+ Bronze | Corsair 8GB CL9 1600Mhz | Samsung 830 | QNIX QX2710LED Matte 2560x1440 | Beyer DT770 Pro 80 Ohm + Fiio E10 | Vortex KBC Poker II | Logitech G400 |

Permalänk

Får de verkligen ordning på tekniken kanske man kan köra dom i fullvarv utan överdrivet oväsen. Peppar peppar.

Permalänk
Medlem

Jag lämnar nog noctua, jag ser inte det rimligt att de för första gången lyssnar på kunderna men gör en löjlig prisökning på sina produkter, nej tack.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av kozmos:

Jag lämnar nog noctua, jag ser inte det rimligt att de för första gången lyssnar på kunderna men gör en löjlig prisökning på sina produkter, nej tack.

Du tror inte att aktiv ljuddämpning medför någon ökad tillverkningskostnad då eller?

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

kan dom inte sätta dit magneterna efter att dom gjutit fläktarna?

Permalänk
Medlem

Så länge man faktiskt får en riktigt tyst upplevelse på några högpresterande fläktar så skulle åtminstone jag vara sugen på en av dessa fläktar trotts det dubbla priset.

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk

Jag tycker det är läckert. För oss som köper en dyr kylare för att kunna sänka fläkthastigheten och inte för att nå 5ghz är ju det höjda priset kanske inte ens ett problem ifall man kommer undan med en billigare kylare.

Mest oroad över driftsäkerheten.

Permalänk
Medlem

Nice, är allergisk mot fläkt ljud. Så detta är mer än välkommet, hoppas att det blir stor skillnad och att tekniken funkar lika bra i normal användning som de tror.

Visa signatur

Stuff: Asus P9X79 Deluxe | 3930K @ 4375 Mhz | 16 GB DDR3 @ 2000 Mhz | 2x R9 290X CrossFireX | SSD |
Windows 10
-=Water-cooled with custom loop=-
MG279Q triple screen
6700K, 32 GB DDR4, Fury X, Samsung PRO M.2 SSD 256 GB, Samsung SSD 1 TB, Windows 10 pro

Permalänk

Verkar vara en gammal teknik, filmen är inspelad 2011. Det känns som att det är något tekniskt hinder som måste stå i vägen för utvecklingen.

http://www.rotosub.com/s_technology_r_anc.php

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyzed:

Nice, är allergisk mot fläkt ljud. Så detta är mer än välkommet, hoppas att det blir stor skillnad och att tekniken funkar lika bra i normal användning som de tror.

Vilket är i stort sett allt ljud som kommer från en dator...

Visa signatur

MOBO: MSI Z97I-AC, CPU: Intel i7 4770k, RAM: Crucial BallistiX 2X8GB, GPU: Gigabyte R9 390 G1, PSU: EVGA supernova GS 650W, Chassi: Fractal Node 304, OS: Windows 10

Permalänk
Medlem

Skulle vara riktigt nice att ha sådana fläktar. Undrar dock hur länge tekniken i dem fungerar i genomsnitt utan att man behöver byta dem. En fläkt till det priset vill man ju ha ett tag.

Visa signatur

When the last tree is cut down, the last fish eaten, and the last stream poisoned, you will realize that you can not eat money

Permalänk
Medlem
Skrivet av The_beast*:

Verkar vara en gammal teknik, filmen är inspelad 2011. Det känns som att det är något tekniskt hinder som måste stå i vägen för utvecklingen.

Att släcka ut ljud genom att skicka ut samma ljud i motfas har funnits länge.

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Entusiast

Hade de ingen prototyp på plats så ni kunde provlyssna? Vore ju intressant att se någon sorts demonstration av tekniken.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Shockwave:

Skulle vara riktigt nice att ha sådana fläktar. Undrar dock hur länge tekniken i dem fungerar i genomsnitt utan att man behöver byta dem. En fläkt till det priset vill man ju ha ett tag.

Tja magneter och mikrofoner brukar ju hålla ens livstid om man inte slår sönder dem Plasten kan ju däremot ta skada av flexandet?

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Hade de ingen prototyp på plats så ni kunde provlyssna? Vore ju intressant att se någon sorts demonstration av tekniken.

Är ju tyvärr rätt svårt i en mässa-hall där ljudnivån är bra mycket högre en vad en lite fläkt uppnår.

Men visst tanken är god, vi lär säkerligen få fler tester och recensioner innan det blir dags för oss dödliga att köpa den.

Permalänk
Medlem

Lär kosta skjortan.

Visa signatur

[i5 4690K] [R9 270x 2GB] [8GB DDR3]

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Zotamedu:

Skrivet av Nex3r:

Är ju tyvärr rätt svårt i en mässa-hall där ljudnivån är bra mycket högre en vad en lite fläkt uppnår.

Men visst tanken är god, vi lär säkerligen få fler tester och recensioner innan det blir dags för oss dödliga att köpa den.

Det stämmer ganska bra. Noctua hade en prototyp på plats, komplett med hörlurar och massa fin grafik över aktuell ljudnivå. Med omgivande oljudet och utan referenser ger det dock inte mycket, nästan omöjligt att bedöma hur bra eller dåligt tekniken fungerar.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje -> R7 5700X3D - Prime B450-Plus - RX 7900 XTX - 32 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Xbox Series S

Permalänk

Själv så tycker jag att det är en helt rätt prislapp, med tanke på att man får en bra fläkt med en "ny" teknik. Är man den ende tillverkaren tycker jag att det är helt rätt.

Permalänk
Medlem

Det blir inte tyst, men ljudet förändras så att det blir mindre vinande. Det finns demos utlagda från förra årets Computex. Tror inte de lanserar det om det är dåligt. Skadar varumärket.

F.ö. hade jag hoppats på deras 200mm A-serie som i prototypversion visades upp förra året. Nu syns, eller nämns den inte alls.

Permalänk
Medlem

Hållbarhet samt hur snabbt man kan ha fläkten gående är A och O.
100% prispremium är inte alls farligt, var rädd för att det skulle vara 3 eller 4ggr.
Ska också bli intressant när det lanseras hur mycket skillnad det gör uppe på ca 2500rpm och när luftflödet INTE är begränsat.
Finns ju fläktar idag som presterar bra utan tjut-ljud på 1400rpm, Noctua en utav dom.

För om jag förstått allt rätt så är det egentligen bara när luftflödet är begränsat som det ska göra skillnad.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av The_beast*:

Vet inte ifall jag tycker 3 år är så gammalt för något som då inte var färdigt, Noctua och RotoSub har hållit på och utvecklat detta sedan 2012

RotoSub and Noctua announce partnership for PC fans with integrated Active Noise Cancellation

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem

Jag tror stenhårt på det här och för sånna som jag som har 1-3 chassi fläktar känns det ändå helt ok om det kostar runt 300kr per fläkt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av emilakered:

Det stämmer ganska bra. Noctua hade en prototyp på plats, komplett med hörlurar och massa fin grafik över aktuell ljudnivå. Med omgivande oljudet och utan referenser ger det dock inte mycket, nästan omöjligt att bedöma hur bra eller dåligt tekniken fungerar.

En enkel ljudisolerad bur hade räckt, istället visar man upp något man inte kan bevisa existerar, därflr tror jag inte att det är så bra som man påstår. När det samlats lite damm på fläkten ändras kanske ljudet oxå.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kul som fan! Way to go! Har väntat på detta enda sen det var tal om det från början. Var osäker på om det någonsin skulle dyka upp. Att det ska vara till någon nytta dock, kräver ju modeller avsedda för både cpu och grafikkortskylning. Förvisso skulle ju cpu-kylningen lösas med sluten vattenkylare för cpun just och sätta fläksten på radiatorn.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kozmos:

Så du tror att den nya tekniken är helt gratis alltså?

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skuggan74:

En enkel ljudisolerad bur hade räckt, istället visar man upp något man inte kan bevisa existerar, därflr tror jag inte att det är så bra som man påstår. När det samlats lite damm på fläkten ändras kanske ljudet oxå.

Skickades från m.sweclockers.com

Enkel ljudisolerad bur? Vad är det för någonting? Behövs rättså rejäl isolering för att isolera bort en mässhall.. Speciellt om man ska isolera bort så pass mycket så att man hör om en redan tyst fläkt har blivit tystare med ny teknik eller inte.