Högsta förvaltningsdomstolen stoppar tv-licens för datorinnehav

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoAim:

Utan att ens ha kvar jobbet dessutom...

Hon har faktiskt uttalat sig om dagens resultat... så hon jobbar faktiskt gaaaanska så hårt skaru se.

BAM 200 000kr!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sundbe:

Copyswede tar inte ut avgiften pga piratkopiering. Det är privatkopiering....

Skrivet av 2infinity:

Copyswede's avgift har INGENTING med illegal fildelning att göra utan ENDAST om PRIVATKOPIERING. Det är otroligt hur svårt folk ska ha att skilja dessa ämnen åt.
Läs mer på: http://www.copyswede.se/privatkopieringsersattning/detta-ar-p...

Off topic:
Jag känner till att det är en ersättning för privatkopiering, att det är tänkt som ett slags kompensation, för ett slags inkomstbortfall, men har inte fördjupat mig i det närmare, men är bekant med begreppet kassettersättning sedan länge. (Vi har även länge haft s.k. biblioteksersättning, men det är väl få som ägnar sådant en tanke.)
Klart att det inte kan röra sig om ersättning för piratkopiering per se, då det är olagligt. Icke desto mindre är det sistnämnda tillräckligt irriterande att det förtjänar en kommentar i en tråd, då vi dagligen kan läsa, ibland enbart, mellan raderna om hur folk ägnar sig åt detta, och det sistnämnda är med säkerhet en större källa till inkomstbortfall.

Vad jag egentligen menade är, att eftersom det verkar vara så enastående vanligt att folk laddar ned och upp både det och det andra, som faktiskt är skyddat av upphovsrätt, kan man tycka att fräckheten ändå borde ha vissa gränser; de som ägnar sig åt detta har då inget att säga om en mindre avgift, om än med annat syfte. Och som jag sade, vi som absolut inte fildelar ilegalt kan däremot ha invändningar. Eftersom man får anta att de agerar utifrån de organisationer som de samarbetar med får väl de som har svårt för avgiften argumentera med fotograferna, musikerna, författarna etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Eftersom det är en tv så är den ju avgiftspliktig oavsett om den har internetåtkomst eller inte, huruvida den räknas som dator eller inte blir rätt ointressant för avgift eller inte

Tackar för snabbt svar ~*TV´n är avgiftsbelagd. En stor datorskärm är inte det*. Samt så får man SVTPLAY på köpet

Permalänk
Medlem

oh jisses dra på trissor, jag som trodde radiotjänst (likt copyswede) var omöjliga att "besegra" men se, även rättvisan kan segra.

Denna dag borde bli röd helgdag

Visa signatur

Moderkort: Asus H87M-PRO Cpu: i5 4670 @ 3,4 Ghz (3,8 Ghz) Ram: Corsiar Vengeance Pro 8GB 1600Mhz Kylare: C/M Hyper 212 Evo Gpu: Nvidia Geforce 750Ti Chassi: Silverstone SG10B SSD: Samsung 840 250gb PSU: Be-Quiet Straight Power E9 400W Flås: 3x Be-Quiet Silent Wings 2 (120mm)

Permalänk
Medlem
Skrivet av http://www.svd.se/naringsliv/tv-licensen_3655238.svd?sidan=8:

Under fjolåret fick Radiotjänst 100 000 nya tv-licensbetalare förra året, vilket är det högsta antalet någonsin för ett år. Under de senaste 15 åren har genomsnittet annars legat på cirka 10 000 nya avgiftsbetalare, enligt Radiotjänsts årsredovisning.

Man kan alltså anta att 90 000 personer skulle kunna ha rätt att få tillbaka sina pengar. Om man räknar med en månadsavgift på 173 kr från feb-2013 så skulle Radiotjänst kunna bli skyldiga 264 690 000 kr. Har Radiotjänst de pengarna?

Visa signatur

I am Thon, eat my spread!

Permalänk
Medlem
Skrivet av PerZerk:

Fattas väl bara att RIKAB börjar ta ut avgift för radioapparater vilket sker i bla Tyskland, dock till en lägre kostnad än om man betalar tv-avgift. En radio är en mottagare som är särskilt ämnad för mottagning av radioutsändning och är därmed licenspliktig på samma sätt som en digital-tv box. http://sv.wikipedia.org/wiki/TV-avgift#Europa

Nej, radiomottagare är inte licenspliktiga i Sverige. Radio- och TV-avgiften finansierar såväl radio som TV i public services regi, men enbart innehavare av TV-mottagare är skyldiga att erlägga ersättning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeriks54:

Ni som tänkte kräva era pengar tillbaka, tittar ni på allvar aldrig på SVT? Jag tycker att domen är helt riktig för en dator kommer aldrig att vara avsedd för att titta på TV, men jag har samtidigt svårt att tro att det finns många svenskar som aldrig tittar på TV och som har medgett för radiotjänst att de har en dator och därmed betalat TV-licens.

Jag har iaf både TV och dator och kommer glatt att fortsätta betala min TV-licens

Jag är arbetslös föredetta student som bara äger en dator, jag äger inte ens internetet. Dessa pengar som jag betalat sedan februari 2013 gärna gjort roligare saker för.

Visa signatur

Citera för svar!
Stationär: AMD Ryzen 5600x | 32GB G.Skill 3600Mhz | AMD Radeon 5700xt
Laptop:MacBook Pro 13" 2016 TB 16gb 512gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av d0b:

Fantastiskt! Känns bra att rättsväsendet iallafall ibland tar vettiga beslut

Lite fult av Eva Hamilton dock när hon gick ut med: "Högsta förvaltningsdomstolens dom i dag innebär att endast den del av befolkningen som har traditionella tv-apparater ska betala för hela svenska folkets användning av SVT:s, Sveriges Radios och UR:s utbud och tjänster. Det är varken rättvist eller en hållbar lösning för framtiden."

Vill hon ha en rättvis och hållbar lösning så får hon väl göra precis som alla andra som har liknande tjänster gör... d.v.s. ta betaalt av de som utnyttjar SVT Play genom att kräva att man registrerar sig på deras sida. Och mig veterligen har "SVT:s, Sveriges Radios och UR:s utbud" ALLTID finansierats av endast tv-licensen, har aldrig behövts ta ut några extra avgifter för att dom ska kunna sända innan. Om de nu har växt sig för stora och kostar mer att driva än vad Radiotjänst vill lägga på dom så får de väl rätt mun efter magsäck och dra ner på kostnaderna, alternativt höja avgiften för TV-licensen. Men att försöka ta ut avgifter för apparater som inte är avsedda för att ta del av de tjänsterna var ju iaf fel väg att gå, det tyckte nog 99% av folket, även om många nog misströstade och aldrig trodde att sunt förnuft skulle segra i slutänden.

I princip borde ju hon få sparken nu, om det var hon som kom med det briljanta förslaget till styrelsen att man skulle börja ta betalt för telefoninnehav och för datorinnehav. Hade någon i ett riktigt företag tagit ett beslut som sedan "backfired" i sådan hög grad så hade ju det setts som ett enormt korkat beslut och perrsonen hade säkerligen fått betala dyrt för det i form av att få sparken från jobbet?

Permalänk
Medlem

Använder knappt TVn, men måste säga att alla reportage och dokumentärer på SR/SVT som ligger och väntar online för trista kvällar känns värt 80kr månaden (delat hushåll). Samhällsnyttan är ju över 9000! Dock när man bodde själv som student och har det jävligt skralt så känns det inte så roligt

Visa signatur

Topkek

Permalänk
Medlem
Skrivet av Majora:

Det finns en Gud!

Nej det finns en vettig domare.

Permalänk
Medlem

Jag tackar högre makter att den lagen stoppas.

Edit:
Jag var i alla fall lyckligt lottad att det inte dök upp nån pejlare i det orådet jag bor i.

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Jag tackar högre makter att den lagen stoppas. https://s.yimg.com/lq/i/mesg/emoticons7/63.gif

Högsta Domstolen, antar jag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thorulk:

...
Tycker liknelsen med att jag tar bort mitt wifi-lösenord och sen fakturerar hela Sverige för gratis internet fortfarande duger. Någon som är sugen på att betala mig eller?
Jag skickar inga fakturor men ni måste ju anmäla er för fan... Förstår ni inte hur mycket ni är skyldiga mig nu?

Wow din router måste ha en sjuhelvetes stark signal! XD

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Åsa-Nisse:

I princip borde ju hon få sparken nu, om det var hon som kom med det briljanta förslaget till styrelsen att man skulle börja ta betalt för telefoninnehav och för datorinnehav. Hade någon i ett riktigt företag tagit ett beslut som sedan "backfired" i sådan hög grad så hade ju det setts som ett enormt korkat beslut och perrsonen hade säkerligen fått betala dyrt för det i form av att få sparken från jobbet?

Hon är redan på väg bort, slutar som VD i november och är formellt kvar tills i februari. Hon behåller dock sin groteskt höga lön i ytterligare ett år. Att hon sedan uttalar sig om vad som är rättvist och hållbart för framtiden är ju inget annat än ett skämt, men det är hon nog för dum för att förstå.

Visa signatur

E det så?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av d0b:

Fantastiskt! Känns bra att rättsväsendet iallafall ibland tar vettiga beslut

Lite fult av Eva Hamilton dock när hon gick ut med: "Högsta förvaltningsdomstolens dom i dag innebär att endast den del av befolkningen som har traditionella tv-apparater ska betala för hela svenska folkets användning av SVT:s, Sveriges Radios och UR:s utbud och tjänster. Det är varken rättvist eller en hållbar lösning för framtiden."

Struntsnack av Hamilton. Sätt upp en betalvägg så får de datorägare betala som verkligen använder SVT. Som vilken betalkanal som helst. Hur hållbart som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Naj!!!
Varken du eller personen du citerat förstår innebörden här.
Copyswede tar betalt för p r i v a tkopiering.
Illegal nedladdning är inte samma sak utan det är p i r a tkopiering.

Ja, precis, och irakkriget handlade om k ä r n v a p e n, inte o l j a, så varför missuppfattar folk det?

Det finns ju uppenbarligen en underliggande agenda att ta igen intäkter som de tycker sig förlora på piratkopiering, tycker jag i alla fall. Det handlar inte (främst) om att folk inte kan skilja på pirat och privat.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jockebq:

Tänkte säga upp min TV-licens idag. Har fått en faktura som löper ut den 4 juli. Kan jag strunta i denna om jag säger upp det? Vill inte få någon påminnelse eller krav. Betalar man i förskott för framtida månader eller hur fungerar det?

Tack!

Du måste betala en faktura. Du bestrider inte fakturan, du bestrider det beslut som låg till grund för fakturan, dvs innehav av TV. Du avanmäler snarast innehav av TV och får sedan tillbaka pengarna.

Permalänk
Rekordmedlem

Domen tyder väl också på att man bör ändra lagen och införa en allmän avgift i stället, det blir ju ännu konstigare när man tänker på att det blir lagtvång på att förse mobiltelefoner med rundradiomottagare, lagarna är inte i takt med tekniken.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Xellofan:

En intressant fråga är ju om Radiotjänst har råd att betala tillbaka alla felaktigt inkrävda avgifter. Om deras tolkning visar sig felaktig blir det många miljoner de måste betala tillbaka, finns de miljonerna i företagets kassa? Radiotjänst är ju ett aktiebolag och har inte tillgång till statskassan så de måste ju bära kostnaden själva.
De avgiftspengar de fått in har ju gått till SVT+SR+UR, de kan väl inte gärna kräva tillbaka pengarna från dessa.
Slutsats?
Radiotjänst riskerar konkurs (kanske).

Det är bara de som bråkat som får tillbaka pengarna. De som betalade snällt får stå där. Ingen större utgift att återbetala till de få som har överklagat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perrablerra:

Då återstår frågan om man ska gå ur. Hade tv när jag började betala men har sedan flera år tillbaka enbart en projektor vilket knappast kan klassas som tv. Kör den via datorn så...

En fördel med denna avgift är att man slipper all jävla reklam och ändå kan få underhållning av god kvalitet. Nja jag tror jag kommer fortsätta betala.

What, gives no sense... Du har ingen TV men tänker ändå fortsätta betala 2000kr/året. Tycker du ska avanmäla och skänka dom pengarna till typ, cancerfonden istället.

Jaja ditt val

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Naj!!!
Varken du eller personen du citerat förstår innebörden här.
Copyswede tar betalt för p r i v a tkopiering.
Illegal nedladdning är inte samma sak utan det är p i r a tkopiering.

Kopiering för privat bruk är inte privatkopiering? Sedan kallar det hela för en avgift när det är en skatt (se fastighetavgiften som utredning fastslog är en skatt som heter avgift). Så man kan förstå förvirringen när de sätter samman två ord och det inte handlar om privat bruk eller är en avgift. Men det är nog det som copyswede sysslar med: money by confusion, a heist on information.

Visa signatur

Plan9 fan. In glenda we trust.

Permalänk
Medlem

Mycket bra beslut. Att införa licensplikt på enheter som inte är huvudsakligen avsedda för tv-mottagning var ett lika stort bottennapp som Copyswedes framfart.

Är riktigt arg över att jag behövt betala då jag inte haft tvn till annat än spel sedan flera år tillbaka.

Det ska dock tilläggas att efter jag började betala (högst ofrivilligt) tv-licensen så tänkte jag att jag lika gärna kan använda tvn samt SVT-play. Till min förvåning upptäckte jag att det finns extremt många kvalitetsprogram och dokumentärer av intresse.

Av ovanstående anledning väljer jag att fortsätta betala tv-licens, men jag förstår alla som är upprörda och tycker att ni gör helt rätt i att dra tillbaka er anmälan om ni aldrig nyttjar produkten.

Bra beslut förvaltningsdomstolen!

Visa signatur

ASUS ROG Strix G15 G513QM | Pixel 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av OlleTheGreat:

Ja, precis, och irakkriget handlade om k ä r n v a p e n, inte o l j a, så varför missuppfattar folk det?

Det finns ju uppenbarligen en underliggande agenda att ta igen intäkter som de tycker sig förlora på piratkopiering, tycker jag i alla fall. Det handlar inte (främst) om att folk inte kan skilja på pirat och privat.

Borde inte jänkarna tagit flottan till nordkorea isåfall?

Permalänk
Medlem

Rättvisa har skipats!

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Permalänk
Medlem

JJJAAAAA!!!! :D:D

Fy fan va härligt! Äntligen lite glada nyheter!

Visa signatur

CPU: Core i7 4770K @ 3.5 Ghz GPU: MSI GeForce GTX 680 Sli
RAM: Corsair Vengeance 16GB 1600Mhz Moderkort: Asus Z-87 Pro
Systemdisk: Samsung SSD 840 basic
Burk: Fractal Design Define XL PSU: Cooler master Vanguard 1000w
Mus: Cyborg Madcatz M.M.O. 7 Tangentbord: Q-pad MK-85

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av candyraver:

What, gives no sense... Du har ingen TV men tänker ändå fortsätta betala 2000kr/året. Tycker du ska avanmäla och skänka dom pengarna till typ, cancerfonden istället.

Jaja ditt val

Ja, vill du ha public service så måste det bekostas på något sätt. SVT är de enda TV-kanalerna värda att ha.

Jag tänker ringa Radiotjänst då de tvingar mig att betala fast TV:n är kopplad till en dator när den används.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av OlleTheGreat:

Ja, precis, och irakkriget handlade om k ä r n v a p e n, inte o l j a, så varför missuppfattar folk det?

Det finns ju uppenbarligen en underliggande agenda att ta igen intäkter som de tycker sig förlora på piratkopiering, tycker jag i alla fall. Det handlar inte (främst) om att folk inte kan skilja på pirat och privat.

Hade privatkopieringsersättningen uppkommit nyligen så hade man väl kunnat misstänka detta, men uppbyggandet av denna avgift har sin grund i 60talet när kasetterna/kasettspelarna kom långt innan folk satt och piratade material över nätet. Vi hade alltså garanterat haft en privatkopieringsavgift på media även om internet vara hade blivit en "fluga" ;).
Bortser man från att titta på historiken så framstår det givetvis som en underliggande agenda rakt av och det är väl inte omöjligt, men mindre troligt.

Men det spelar mindre roll. Det jag vänder mig emot är uttalandet att om man betalar copyswede så borde man få pirata fritt. Det fungerar inte alls. Dels för att det är juridiskt omöjligt (såklart) med rådande lagstiftning och dels för att copyswedeavgiften inte är avsett ersättningstroleksmässigt för ett sådant upplägg. Dessutom ingår ingen mjukvara i copyswedeupplägget.
Skulle det vara fritt fram att pirata allt så räcker såklart inte de få kronorna man lägger per år på lagringsmedia för att täcka in all typ av piratverksamhet.

Sedan kan man väl vara irriterad på copyswede ändå. Det är jag också. Deras avgift är ur synk med hur samhället fungerar idag. Men jag kan inte påstå att deras avgift rättfärdigar all typ a piratande. Avgiften är inte i närheten av tillräckligt stor för att täcka in något så brett.

But enough with this now. Fel tråd för ämnet ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Hedersmedlem

Källa?

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av dagle:

Kopiering för privat bruk är inte privatkopiering? Sedan kallar det hela för en avgift när det är en skatt (se fastighetavgiften som utredning fastslog är en skatt som heter avgift). Så man kan förstå förvirringen när de sätter samman två ord och det inte handlar om privat bruk eller är en avgift. Men det är nog det som copyswede sysslar med: money by confusion, a heist on information.

Håller med om allt!

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled