Alla Sweclockers experter, vilket grafikkort ska jag välja?!?

Permalänk
Medlem

Alla Sweclockers experter, vilket grafikkort ska jag välja?!?

Tjena!

Sitter och hoppar mellan lite olika grafikkort och kan inte riktigt bestämma mig för vilket som är mest prisvärt.
Min budget är ca 2400-2600 med kan sträcka mig någon extra hundring. Har sett man kan få ett GTX 770 eller
ett R9 280X för detta.

Följande kriterier har jag:

- Ska klara BF4, Far Cry, GTA 5, Assassins creed på High/ULTRA utan problem.
- Har ett Corsair VX 550W, vilket grafikkortet ska klara sig på.
- Ska vara "tyst".

Vilket skulle du rekommendera? Och vilket märke?

Datorn just nu:

P6T Deluxe Moderkort
Intel i7 920
SSD disk + 2 st hårddiskar
Lite fläktar

Ytterligare en fråga är om det är värt att pröjsa en extra tusenlapp för ett R9 290 grafikkort?
Vill gärna köpa en kort som klarar framtida spel.

Mvh,
Agge

Permalänk
Medlem

Gissar att det är high/ultra i 1080p du menar.

280x är att rekommendera. ASUS, MSI eller Sapphire är alla bra kort.

För 290 så rekommenderar jag starkt ett Sapphire TRI-X. Lätt bästa 290 du kan hitta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonasies:

Gissar att det är high/ultra i 1080p du menar.

280x är att rekommendera. ASUS, MSI eller Sapphire är alla bra kort.

För 290 så rekommenderar jag starkt ett Sapphire TRI-X. Lätt bästa 290 du kan hitta.

Tack för svaret!

Har tittat lite på sweclockers tester mm och ser att GTX 770 alltid ligger lite högre upp prestanda mässigt.
Varför rekommenderar du 280x över 770?

Permalänk
Medlem
Skrivet av agge65:

Tack för svaret!

Har tittat lite på sweclockers tester mm och ser att GTX 770 alltid ligger lite högre upp prestanda mässigt.
Varför rekommenderar du 280x över 770?

Bättre pris framför allt. Sen är skillnaden inte alls direkt stor. 280x är bättre i vissa spel och 770 är bättre i andra.

280x har även 3 GB vram (mot 770s 2 gb) vilket kan behövas i vissa speltitlar som även i 1080p kan gå över 2 GB vram.

Permalänk

GTX 770 eller 280X, kan rekommendera Asus och Gigabyte, kan rekommendera att avstå från AMD/nVidia stock-kylare. Kan också tipsa om Swec marknad, finns nog 780 och 290X att hitta för din budget där.

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonasies:

Bättre pris framför allt. Sen är skillnaden inte alls direkt stor. 280x är bättre i vissa spel och 770 är bättre i andra.

280x har även 3 GB vram (mot 770s 2 gb) vilket kan behövas i vissa speltitlar som även i 1080p kan gå över 2 GB vram.

Hittade ett Asus GTX 770 för exakt samma pris som Asus 280X, så bort se från priset.
Ok, låter logiskt.

Skrivet av Itchy Trojan:

GTX 770 eller 280X, kan rekommendera Asus och Gigabyte, kan rekommendera att avstå från AMD/nVidia stock-kylare. Kan också tipsa om Swec marknad, finns nog 780 och 290X att hitta för din budget där.

Osäker på att köpa begagnade kort. + Att jag måste köpa ett nytt nätaggregat, vilket inte är så frestande.

Det är alltså dessa två kort det står mellan:

- MSI GTX 770 OC Twin Frozr Gaming
- Asus Radeon R9 280X DirectCU II Top