Tystaste möjliga kort, tips mottages tacksamt!

Permalänk
Avstängd

Tystaste möjliga kort, tips mottages tacksamt!

För tillfället använder jag ett Geforce GTX 770 från Gigabyte med deras Windforce, fungerar utmärkt men är för högljutt.

Hade tidigare ett R9 290 även det från Gigabyte, det var avsevärt tystare och svalare än detta kort, jag blev ganska besviken när jag upptäckte detta då jag i min enfald trodde att eftersom det vara samma kylare så skulle det hålla likvärdig ljudnivå.

Nu behöver jag era tips, vad skall jag köpa istället, vill helst ha Shadowplay och prestandamässigt bör kortet ligga runt 770/780/290, vilken kylare har ni upplevt är överlägset tystast? Helst skall det inte överrösta mina Noctuafläktar, det stör verkligen.

Jag har redan gjort en egen fläktkurva, det som återstår är att,
Klocka ner kortet.
Acceptera högre temps.

Jag anser inte att något av ovanstående är önskvärt, kortet når just nu 80c vid full belastning för normalt spelande.

Tack på förhand!

MVH

Permalänk
Skrivet av m86s:

För tillfället använder jag ett Geforce GTX 770 från Gigabyte med deras Windforce, fungerar utmärkt men är för högljutt.

Hade tidigare ett R9 290 även det från Gigabyte, det var avsevärt tystare och svalare än detta kort, jag blev ganska besviken när jag upptäckte detta då jag i min enfald trodde att eftersom det vara samma kylare så skulle det hålla likvärdig ljudnivå.

Nu behöver jag era tips, vad skall jag köpa istället, vill helst ha Shadowplay och prestandamässigt bör kortet ligga runt 770/780/290, vilken kylare har ni upplevt är överlägset tystast? Helst skall det inte överrösta mina Noctuafläktar, det stör verkligen.

Klocka ner kortet.
Acceptera högre temps.

Jag anser inte att något av ovanstående är önskvärt, kortet når just nu 80c vid full belastning för normalt spelande.

Tack på förhand!

MVH

Kanske kan "ful-modda" och montera dit andra fläktar på kylaren?

Visa signatur

|CPU| AMD Ryzen 7 5800X3D|GPU| PowerColor Radeon RX 7800 XT Hellhound| MoBo| MSI X370 XPOWER GAMING TITANIUM |RAM| - G.SKILL Trident Z 3600Mhz 32GB|CPU kylare| Noctua NH-U12A|PSU | EVGA Supernova 1300W G2 |Chassi| Fractal Design Define R4 | Airsoftare norr om Västerås! :D

Permalänk
Medlem

Jag har ett MSI GTX 780 Twin Frozr och den håller grafikkortet nedkylt samt låter inte alls även med egen kurva.

Permalänk
Medlem

MSIs Twin Frozr är verkligen enastående när det kommer till Temperatur/Ljudvolym. Byggde en dator åt en vän med ett MSI GTX760 bl a. Blev rätt paff hur lite kortet lät även i pressade situationer.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R3 | Moderkort: MSI Z170A GAMING M7 | CPU: Intel Core i7 6700k | RAM: Corsair 8GB DDR4 VENGEANCE LP Grafikkort: MSI GTX 1080 GAMING X |PSU: Be Quiet: KRAFT 600W | SSD: Kingston 60GB | HDD WD 500GB
Kylning: CPU: Corsair H75 | Chassi: 3x 140MM Noctua, 2x 120mm Noctua |

Permalänk
Medlem
Skrivet av zinne:

Jag har ett MSI GTX 780 Twin Frozr och den håller grafikkortet nedkylt samt låter inte alls även med egen kurva.

Skrivet av Hövding:

MSIs Twin Frozr är verkligen enastående när det kommer till Temperatur/Ljudvolym. Byggde en dator åt en vän med ett MSI GTX760 bl a. Blev rätt paff hur lite kortet lät även i pressade situationer.

third that!

MSI 780 med Twin Frozr, inte ens när det stresstestas ordentligt så hörs det speciellt nämnvärt eller några högre temperaturer att prata om(ca 70-75C).

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av m86s:

Klocka ner kortet.
Acceptera högre temps.

Tack på förhand!

MVH

MSI's Twin Frozr kylare är tystast av high-end korten.

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Har inget själv, men av en enorm mängd recensioner jag läst är det MSIs Twin Frozr IV som gäller om man ska ha låg ljudnivå. Kommer köpa ett MSI 780 Ti när Devil's Canyon släppts.

Visa signatur

🖥: CPU: Intel Core i7-4790K Mobo: Asus Maximus VII Gene GPU: ASUS GTX 1070 ROG Strix OC RAM: Corsair Vengeance Pro 16GB 2133Mhz SSD: Samsung 840 EVO 250GB PSU: EVGA SuperNOVA G2 750W CPU-kylare: Noctua NH-D15S Chassi: Fractal Design Arc Mini
🎧: Sennheiser PC 363D
📱: LG G6
🎧: Sony WH-1000XM2

Permalänk
Medlem

Hur står sig Asus kylare gentemot msi? är ute efter ett nytt grafikkort snart och sitter just nu med ett 560 DCII kylare som snurrar i 25-30% fläktkurva konstant och det tror jag är tyst, svårt att säga om det är grafikkort eller H80 pumpen/psu.

Hade tänkt bygga mig ett m-itx i ett Corsair 250D chassi så låg ljudnivå är något att önska

Permalänk

Så är det skulle du frågat samma fråga förra generationens kort hade ja svarat dcII. Nu är det utan minsta tvekan twinfrozer !

Visa signatur

AMD och vänsterpolitik är för fattilappar

13700k@stock msi z690 pro 32gb dominator platinum rtx2080

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Exeo:

Hur står sig Asus kylare gentemot msi? är ute efter ett nytt grafikkort snart och sitter just nu med ett 560 DCII kylare som snurrar i 25-30% fläktkurva konstant och det tror jag är tyst, svårt att säga om det är grafikkort eller H80 pumpen/psu.

Hade tänkt bygga mig ett m-itx i ett Corsair 250D chassi så låg ljudnivå är något att önska

Asuskorten låter lite mer, egentligen ungefär samma dB men ett mer lågfrekvent ljud som slår igenom bättre.
Subjektivt vill jag klassa Twin Frozr som ljudlöst i idle och tystast i ligan i load (och jag har två).

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Asuskorten låter lite mer, egentligen ungefär samma dB men ett mer lågfrekvent ljud som slår igenom bättre.
Subjektivt vill jag klassa Twin Frozr som ljudlöst i idle och tystast i ligan i load (och jag har två).

Ah ok, då förstår jag. Blir kanske att man testar ett MSI kort då ett 770 är ca 300-400 kr billigare än ett asus kort och att det är 3 slots vilket inte passar i ett Corsair 250D