Sätta i "internet kabeln" när datorn är på, farligt?

Permalänk
Medlem

Sätta i "internet kabeln" när datorn är på, farligt?

Startade upp min dator och upptäckte att jag glömt sätta i internet kabeln, så försökte sätta i den efteråt. Dock kände jag en brännande och stickande känsla i mitt finger så jag släppte genast. Tänkte att det var att fingret somnade eller nåt men när jag förde kontakten mot öppningen igen såg jag typ en liten gnista i kontakten. Skit läskigt... det jag undrar nu är om detta kan ha skadat datorn på nåt sätt?? Typ ESD? Mitt finger känns fortfarande jätte skumt.... Blir lite orolig för om nåt kan ha hänt komponenterna?

Visa signatur

Moderkort: MSI FM2-A55M-E33 mATX Processor: AMD Athlon II X4 750K 3,4 Ghz FM2 Grafikkort: MSI GeForce GT440 1024MB Internminne: ADATA 4GB (1x4GB) CL9 1333Mhz Premier SSD: Samsung SSD EVO Basic 840-Series 120GB HDD: 1TB Seagate/Samsung Barracuda 7200rpm

Permalänk
Medlem

Det ska inte vara några som helst problem att stoppa i internetkabeln när datorn är på under normala förhållanden. Har du precis byggt ihop datorn? Flyttat den? Jordat ordentligt? Startar den efter vad som hände?

Det verkar lite skumt som sagt, du kan ju ha bränt porten men det borde inte ha något annat med dina komponenter.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk

Har du jordade eller ojordade el utag hemma?

Visa signatur

GPU: -MSI GeForce GTX 770 CPU: -Intel i5 4670K RAM:-Kingston HyperX Fury 8gb
Mobo: -Gigabyte GA z97x SLI PSU: -Corsair CS750M HDD:-Samsung SSD Evo 840 Series 120gb, Seagate desktop HDD 1tb
Case: -Fractal Design R4 OS: -Windows 7 Ultimate 64bit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Afsky:

Startade upp min dator och upptäckte att jag glömt sätta i internet kabeln, så försökte sätta i den efteråt. Dock kände jag en brännande och stickande känsla i mitt finger så jag släppte genast. Tänkte att det var att fingret somnade eller nåt men när jag förde kontakten mot öppningen igen såg jag typ en liten gnista i kontakten. Skit läskigt... det jag undrar nu är om detta kan ha skadat datorn på nåt sätt?? Typ ESD? Mitt finger känns fortfarande jätte skumt.... Blir lite orolig för om nåt kan ha hänt komponenterna?

Måste vara jordfel någonstans. Är det bara nätverkskortet lr får du stötar av chassit/io-panelen?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

”Wherever God erects a house of prayer, The Devil always builds a chapel there; And ’twill be found, upon examination, The later has the largest congregation.”

Permalänk
Medlem

Precis som tidigare talare så är det inga problem att stoppa in kablen efter att datorn startat upp, och jag kan inte komma på någon annan kabel som kan förstöra något heller för den delen.

Jordfel låter möjligt, har också fått stötar av chassin, dock aldrig med några visuella effekter så som gnistor :/

Permalänk
Medlem

Har du skärmad nätverkskabel ? ( STP eller FTP ) så byt till oskärmad, UTP.

Det du kände var jordström mellan apparater med olika potential.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

En av flera anledningar varför man inte ska använda skärmade nätverkskablar.
Klipp den i småbitar och kasta bort den.

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Medlem

Mina vägguttag hemma är ojordade. Datorn verkar fungera normalt i alla fall och internet funkar på den nu. Tog på chassit sen och fick inga stötar så..
Men vad är skärmad och oskärmad nätverkskabel? Aldrig hört om nåt sånt, trodde det bara fanns en slags nätverkskabel haha någon som kan förklara lite mer?

Skönt att höra i alla fall att det inte bör ha skadat komponenterna i datorn

Visa signatur

Moderkort: MSI FM2-A55M-E33 mATX Processor: AMD Athlon II X4 750K 3,4 Ghz FM2 Grafikkort: MSI GeForce GT440 1024MB Internminne: ADATA 4GB (1x4GB) CL9 1333Mhz Premier SSD: Samsung SSD EVO Basic 840-Series 120GB HDD: 1TB Seagate/Samsung Barracuda 7200rpm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Afsky:

Men vad är skärmad och oskärmad nätverkskabel? Aldrig hört om nåt sånt, trodde det bara fanns en slags nätverkskabel haha någon som kan förklara lite mer?

Saxat från kjell.com då jag inte orkar skriva egen förklaring

UTP och FTP är två förkortningar som anger huruvida nätverkskabeln är skärmad eller ej. FTP (Foiled Twisted Pair) har ett lager av folie runt de samlade ledarna för att undvika störningar utifrån. Upplevs problem med elektromagnetiska störningar eller om kabeln ska dras tillsammans med starkströmsledningar är detta ett bra val. För de allra flesta installationer räcker dock UTP (Unshielded Twisted Pair). UTP-kabeln saknar den extra skärmen, vilket gör den enklare att jobba med.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Saxat från kjell.com då jag inte orkar skriva egen förklaring

UTP och FTP är två förkortningar som anger huruvida nätverkskabeln är skärmad eller ej. FTP (Foiled Twisted Pair) har ett lager av folie runt de samlade ledarna för att undvika störningar utifrån. Upplevs problem med elektromagnetiska störningar eller om kabeln ska dras tillsammans med starkströmsledningar är detta ett bra val. För de allra flesta installationer räcker dock UTP (Unshielded Twisted Pair). UTP-kabeln saknar den extra skärmen, vilket gör den enklare att jobba med.

Så bör jag ha skärmad eller oskärmad dådå?

Visa signatur

Moderkort: MSI FM2-A55M-E33 mATX Processor: AMD Athlon II X4 750K 3,4 Ghz FM2 Grafikkort: MSI GeForce GT440 1024MB Internminne: ADATA 4GB (1x4GB) CL9 1333Mhz Premier SSD: Samsung SSD EVO Basic 840-Series 120GB HDD: 1TB Seagate/Samsung Barracuda 7200rpm

Permalänk
Medlem

Om du har skärmade nätverksuttag i väggen/datorn/router... så ska du använda skärmade kablar, men om du inte har det så ska du använda oskärmade kablar.

Visa signatur

...

var fri

...

Permalänk
Medlem
Skrivet av d0b:

Om du har skärmade nätverksuttag i väggen/datorn/router... så ska du använda skärmade kablar, men om du inte har det så ska du använda oskärmade kablar.

Om man har jordade uttag till datorn, annars blir det inget bra. Då är det faktiskt en direkt dum och farlig sak då det kan skapas farliga jordströmmar.

Men har svårt o tro att man sätter skärmade uttag i ett rum med ojordad el.

Det allmänna rådet är att undvika skärmade kablar så långt det bara går, de är inte till nytta utan mest besvär i ett hemmanät.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Om man har jordade uttag till datorn, annars blir det inget bra. Då är det faktiskt en direkt dum och farlig sak då det kan skapas farliga jordströmmar.

Men har svårt o tro att man sätter skärmade uttag i ett rum med ojordad el.

Det allmänna rådet är att undvika skärmade kablar så långt det bara går, de är inte till nytta utan mest besvär i ett hemmanät.

Okay, kan jag se på min sladd om den är skärmad eller inte? Med jordade uttag till datorn menas då alltså att själva "hålet" jag sätter kabeln i är jordat eller själva elkabeln? Spelar det någon roll om man har den i en jordad tjuvkontakt eller är det bara själva kontakten i väggen som spelar roll?
Nu blev det el-lära

Visa signatur

Moderkort: MSI FM2-A55M-E33 mATX Processor: AMD Athlon II X4 750K 3,4 Ghz FM2 Grafikkort: MSI GeForce GT440 1024MB Internminne: ADATA 4GB (1x4GB) CL9 1333Mhz Premier SSD: Samsung SSD EVO Basic 840-Series 120GB HDD: 1TB Seagate/Samsung Barracuda 7200rpm

Permalänk
Medlem

Jordat uttag = jordat i väggen, jordat i eventuell grenkontakt, jordat fram till datorn.

Att ha en jordad grenkontakt spelar ingen roll, jord måste finnas i väggen.

Skärmade kablar är märkta t ex FTP eller STP och har normalt sett plåt på kontaktstycket i ändarna, är kabelns kontakter helt i plast så är de inte skärmade.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Jordat uttag = jordat i väggen, jordat i eventuell grenkontakt, jordat fram till datorn.

Att ha en jordad grenkontakt spelar ingen roll, jord måste finnas i väggen.

Skärmade kablar är märkta t ex FTP eller STP och har normalt sett plåt på kontaktstycket i ändarna, är kabelns kontakter helt i plast så är de inte skärmade.

Okej tack!

Visa signatur

Moderkort: MSI FM2-A55M-E33 mATX Processor: AMD Athlon II X4 750K 3,4 Ghz FM2 Grafikkort: MSI GeForce GT440 1024MB Internminne: ADATA 4GB (1x4GB) CL9 1333Mhz Premier SSD: Samsung SSD EVO Basic 840-Series 120GB HDD: 1TB Seagate/Samsung Barracuda 7200rpm