Hjälp med Zenbook! Big fuck up.

Permalänk

Hjälp med Zenbook! Big fuck up.

Hej, skall fatta mig kort!

En polare till mig installerade Ubuntu på min Zenbook UX32LN. När han gjorde detta tag h*n bort ALLT annat på SSDn. Inkl W8 samt alla "hemliga partioner". Detta gör att jag inte kan köra System Recovery. Testat Linux ett tag nu och tyckte inte det var lika gött som Windows. Kalla mig noob. Försökte installera W7 via USB, men det fungerar ju inte eftersom W7 inte är kompatibelt med USB 2.0 under installation.

Dessutom är det många funktioner som inte funkar med Linux. Alla F1-F12 knappar funkar inte. Samt bakgrundsbelysningen tillsammans med grafikkortet! Jag orkar inte sitta och pilla i flera timmar för att allt ska fungera.

Det ända jag vill nu är att gå tillbaka till W8 eftersom jag nu insett att köra W7 är en omöjlighet. Samtidigt vill jag inte göra något olagligt eftersom jag har en äkta kopia som jag fick med när jag köpte datorn. Men i och med att den är raderad kan jag få tillbaka den på något sätt?

Hälsningar

Permalänk
Medlem

***bort/moderator*** windows egna hemsida och få tag i en LAGLIG kopia av windows ISO, installera och sedan ange din nyckel då den frågas efter.

Uppmaning till olaglig nedladdning
Permalänk

Går de inte att ladda ner iso fil från microsoft store om redan har en nyckel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stagfeldt:

Hör med Asus support om är möjligt för dem att skicka en USBsticka med installationsfilerna till Windows 8 om du inte har nyckeln tillgänglig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stagfeldt:

En polare till mig installerade Ubuntu på min Zenbook UX32LN. När han gjorde detta tag h*n bort ALLT annat på SSDn. Inkl W8 samt alla "hemliga partioner". Detta gör att jag inte kan köra System Recovery. Testat Linux ett tag nu och tyckte inte det var lika gött som Windows. Kalla mig noob. Försökte installera W7 via USB, men det fungerar ju inte eftersom W7 inte är kompatibelt med USB 2.0 under installation.

Dessutom är det många funktioner som inte funkar med Linux. Alla F1-F12 knappar funkar inte. Samt bakgrundsbelysningen tillsammans med grafikkortet! Jag orkar inte sitta och pilla i flera timmar för att allt ska fungera.

Det ända jag vill nu är att gå tillbaka till W8 eftersom jag nu insett att köra W7 är en omöjlighet. Samtidigt vill jag inte göra något olagligt eftersom jag har en äkta kopia som jag fick med när jag köpte datorn. Men i och med att den är raderad kan jag få tillbaka den på något sätt?

Hälsningar

Testa och ladda ner en installation på W8 och köra den. Om din dator kom med W8 installerat så sitter förmodligen nyckeln "brandat" på moderkortet så du kan bara köra installationen utan att skriva in någon nyckel.

Permalänk
Medlem

Ja, ladda hem på microsofts sida och använd din OEM-nyckel. Det ordnar sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stagfeldt:

Hälsningar

Har du snackat med ASUS om en återställningsskiva/usb?? varför det inte funkar med w7 installationen är ju ett mysterium. annars kan du hämta w8 iso fil från microsoft men det kräver att du har serienyckel för installation.

Kontakta ASUS sverige först tycker jag..

Visa signatur

Asus Z370 prime, Intel i5 9400F kyld med Arctic cooler, 16 Gb HyperX DDR4, 240Gb HyperX, 1TB corsair, Asus GTX1650 Super. Win 10 pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jerqer:

Har du snackat med ASUS om en återställningsskiva/usb?? varför det inte funkar med w7 installationen är ju ett mysterium. annars kan du hämta w8 iso fil från microsoft men det kräver att du har serienyckel för installation.

Kontakta ASUS sverige först tycker jag..

Skulle gissa på GPT / MBR med Windows 7.

LN varianten är lite för ny för att ha stöd direkt för FN knapparna, koden finns där redan men används inte då den inte är testad för LN datorn. Skulle gissa att den kommer funka i nästa version av Ubuntu som kommer snart alternativt en annan dist som har lite nyare paket.

För att få nVidia grafikkortet att fungera skall du installera Bumblebee, då nVidia's support för Optimus är lite meh fortfarande.

För att installera Win 7 så gissar jag att du får fel då den är formaterad som GPT vilket Windows 7 Installationsprogrammet flippar ur och hanterar det tragiskt om den inte bootar upp i UEFI läge. Det du kan testa är att med Win7 installationen i USB, gå in i UEFI och välja sedan där bootalternativ alternativt få fram bootoptions och då välja UEFI boot.

Alternativt boota i compability mode och formatera om disken som MBR men då förlorar man UEFI goodies.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk

Hej.

Det gick inte att använda UEFI. Testade men "fanns inte". Kunde heller inte välja IDE eller något utan bara ACHI som man kunde välja. Kom ihåg att jag inte är något dataproffs heller. Windows 7 funkar inte för att usb 3.0 inte stöds vid installation. Serienyckeln står inte på datorn eller på förpackningen man fick den i?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NiftyNips:

Hör med Asus support om är möjligt för dem att skicka en USBsticka med installationsfilerna till Windows 8 om du inte har nyckeln tillgänglig!

Gör detta då! Det kommer, som sagt, att ordna sig.

Permalänk

Jag har gjort detta, inväntar svar. Hoppas jag får svar senast imorgon iallafall! ASUS brukar ju vara väldigt shyssta har man hört!

Permalänk

Fick svar från Asus nu. Tydligen så måste jag skicka in den först vilket gör det riktigt jobbigt. Hade inte tagit någon USB recovery i början. Får skylla mig själv. Blir ju att ladda ner och köpa en w8 nyckel eller sälja datorn till någon som vill ha den installerad med Ubuntu.

Haha, riktigt sugigt.

Permalänk
Medlem

Provat https://serviceshop.asus.com/SE/SV/recovery.aspx och se om det är billigare än att köpa ny skiva?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

9800x3d | Noctua NH-D15S Chromax Black | Gigabyte B650 | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN850 | Asus Prime 9070 XT | Fractal Design Torrent | Seasonic 850W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk

Testade nyss och tyvärr var inte min dator supportad. Blir galen på min kompis som övertala mig. Aja, sånt är livet. 8k åt helvete, händer den bästa

Permalänk
Medlem

Du känner ingen med en Extern DVD-läsare?
Och att installera med USB inte funkar i 2.0 har jag aldrig varit med om. O.o

Btw: Kan du inte partitionera via ubuntu och installera genom ubuntu? Borde gå.

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk

Testade med extern cd/dvd läsare men fungerade inte. Det var W7 som jag försökte installera med usb 3.0 som inte fungerar. Kan säkert portioner via Ubuntu. Blir bara less på allt! Skulle bara haft w8 som var installerat från början. Bytte även hårddisk mot en större förut. Saken är att Ubuntu är för krångligt och jag har inte tid att lära mig tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stagfeldt:

Testade med extern cd/dvd läsare men fungerade inte. Det var W7 som jag försökte installera med usb 3.0 som inte fungerar. Kan säkert portioner via Ubuntu. Blir bara less på allt! Skulle bara haft w8 som var installerat från början. Bytte även hårddisk mot en större förut. Saken är att Ubuntu är för krångligt och jag har inte tid att lära mig tyvärr.

Bara så att du vet kan man bara installera Windows 7 via legacy boot på en dator som är gjord för win 8

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk

Testat detta men det fungerade inte. Legacy är akticerat men verkar inte fungera ändå. Kommer upp något med cd/dvd blabla att jag måste stoppa in skiva eller usb minne. Den bootar från usb minne men sen hittar den inte ngn källa att installera från

Permalänk
Medlem

Går ju dock att fixa så att W7 går att installera på en usb 3.0-port

http://www.resolvesolutions.co.uk/article/win7usb3install