Permalänk

Sälja dator till england?

Har en gammal sliten laptop ute på blocket som jag försöker få såld. Det är i princip inget fel på datorn men den är väl i ärlighetens namn inte värd så mycket pengar. Har fått mail från en "Sandra" som vill att jag ska skicka datorn till england. Rättare sagt till London. Jag blir väldigt osäker på om detta är på riktigt eller om det är scam. Har lite svårt att se varför man skulle göra sig besväret att köpa en sliten gammal laptop och frakta hela vägen dit bort.

Bifogar vår konversation i bilder nedan:

1.

2.

3.

(Jag är alltså "Sara" och jag har censurerat mitt efternamn då jag är hyfsat ensam om det och mitt telefonnummer)
Det sista har jag inte svarat på.
Som ni ser använder hon ett märkligt språk och jag känner mig lite ung och dum i sammanhanget.

emailadressen är en "vanlig" gmailadress.

Vad tycker ni att jag ska göra? Är väl inte direkt sugen på att skicka datorn till england egentligen..

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av paraplyflygare:

Har en gammal sliten laptop ute på blocket som jag försöker få såld. Det är i princip inget fel på datorn men den är väl i ärlighetens namn inte värd så mycket pengar. Har fått mail från en "Sandra" som vill att jag ska skicka datorn till england. Rättare sagt till London. Jag blir väldigt osäker på om detta är på riktigt eller om det är scam. Har lite svårt att se varför man skulle göra sig besväret att köpa en sliten gammal laptop och frakta hela vägen dit bort.

Bifogar vår konversation i bilder nedan:

1. http://i57.tinypic.com/2nlw8is.jpg

2. http://i59.tinypic.com/2u8xafs.jpg

3. http://i60.tinypic.com/25jz4m8.png

(Jag är alltså "Sara" och jag har censurerat mitt efternamn då jag är hyfsat ensam om det och mitt telefonnummer)
Det sista har jag inte svarat på.
Som ni ser använder hon ett märkligt språk och jag känner mig lite ung och dum i sammanhanget.

emailadressen är en "vanlig" gmailadress.

Vad tycker ni att jag ska göra? Är väl inte direkt sugen på att skicka datorn till england egentligen..

Tack på förhand!

Det här är en klassisk scam, sälj den inte dit
Sen, varför skulle en köpare i UK köpa en gammal laptop och frakta den ända dit, tro mig, de har egna datorer där borta^^

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

En snabb google sökning på "sandra jensen london" ledde mig till http://www.gelki.com/Blocket-bedragare/

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Lite ytterligare...

Enligt PTS finns inte mobilnumret i första mailet hos någon operatör och IP-adressen går till ett företag som åtminstone tidigare gjort sig känt för att sälja access till proxy-servrar för folk som vill dölja sitt egentliga IP.

Skulle nog avstå.

Permalänk
Medlem

Säger som de andra; scam! Ge inte "Sandra" några bankuppgifter

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Om du ser pengarna insatta på ditt konto så är det ju inga problem, då kan hon inte få tillbaka dem. Jävligt schysst att lägga ut hennes adress och namn också...

Permalänk

Tack så hemskt mycket! Att jag inte tänkte på att googla namnet och ip-adressen. Måste vara värmen som fått mig ur balans. Får tacka magkänslan för att jag tyckte det var något skumt med det här. Tusen tack. Blir inget sålt till "Sandra" här inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av friskybob:

Om du ser pengarna insatta på ditt konto så är det ju inga problem, då kan hon inte få tillbaka dem. Jävligt schysst att lägga ut hennes adress och namn också...

Är du seriös med det svaret? Det är väl ganska tydligt samt som du ser i början av tråden där folk länkar till blocket scam när man googlar namnet gör det väl ännu mer obvious? Så ser inget fel med att hon lägger ut namnet då heller bara bra så att folk kan se vad för namn scammaren går under.

Permalänk
Medlem
Skrivet av friskybob:

Om du ser pengarna insatta på ditt konto så är det ju inga problem, då kan hon inte få tillbaka dem. Jävligt schysst att lägga ut hennes adress och namn också...

Dock finns ju risken att pengarna kommer från något annat offer som hon lurat att sätta in på Sara's konto. Så när det offret förstår att de blivit lurade så kräver de pengar från Sara och anmäler henne som bedragare...

Hittade för övrigt:

http://www.bukefalos.com/threads/nagon-som-har-erfarenhet-att...

när jag sökte på adressen. Måste vara seriöst om hon använder "Bank of England" och dessutom får dem att maila att allt är OK.

Permalänk
Avstängd

Öppna ett nytt sparkonto på din bank som du ger till henne, får du in pengarna så är det lugnt, men förmodligen vill dom att du skickar med UPS för då kan dom ändra adressen det ska till innan det når fram. Så adressen du har nu har dom tagit ur luften.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av friskybob:

Om du ser pengarna insatta på ditt konto så är det ju inga problem, då kan hon inte få tillbaka dem. Jävligt schysst att lägga ut hennes adress och namn också...

Men pengarna är för det mesta stulna, den här typen av bedrägerier går till stor del ut på att man låter en 3de person betala för varan och bedragaren som får varan levererad till sig säljer den sen till en 4de person för att på så sätt få in pengar som är "rena"

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skuggan74:

Öppna ett nytt sparkonto på din bank som du ger till henne, får du in pengarna så är det lugnt, men förmodligen vill dom att du skickar med UPS för då kan dom ändra adressen det ska till innan det når fram. Så adressen du har nu har dom tagit ur luften.

Skickades från m.sweclockers.com

Oack! Det är till stor del på grund av sådana typer som Skuggan74 som scammare kan fortsätta hålla på. Det är INTE lugnt bara för att man får in pengar på ett konto, vare sig kontot som används är nytt eller ej. Dåliga råd är bra mycket sämre än inga råd...

Om det skulle varit så att det är lugnt med betalningen när den kommit in, varför skulle någon ha behov av att ändra leveransadressen i efterhand?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fourbyfour:

Oack! Det är till stor del på grund av sådana typer som Skuggan74 som scammare kan fortsätta hålla på. Det är INTE lugnt bara för att man får in pengar på ett konto, vare sig kontot som används är nytt eller ej. Dåliga råd är bra mycket sämre än inga råd...

Om det skulle varit så att det är lugnt med betalningen när den kommit in, varför skulle någon ha behov av att ändra leveransadressen i efterhand?

Därför att deras intention INTE är att betala utan dom vill skicka det gratis såklart. Att dom får hålla tack vare mig är skrattretande, drog du fram det ur röven eller?

Genom att öppna ett nytt konto så kommer inte scammaren ha i detta fall Saras kontonummer, hon kan avsluta nya kontot direkt efter så kan inte heller scammaren få andra att sätta in pengar på hennes konto som sedan scammaren kräver tillbaks av Sara. Det borde ju till och med du förstå, eller hur?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Schysst av dig att svara på sådana mejl ändå. Kan inte beskriva hur mycket jag ogillar "ge mig sista pris.........................." meddelanden (det gäller för övrigt allt som innehåller orden "sista pris"). Kalla mig old fashioned men nån jävla ordning får det allt vara

Permalänk
Medlem

Jag skulle aldrig sälja utomlands, stor risk att bli blåst, och onödigt dyr frakt!

Permalänk
Avstängd

Klassiskt blocket scammer, IGNORERA.

Permalänk

Jag har fått svar på min fråga och tackar så mycket för det. Om admin vill så kan denne låsa denna tråd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lindell90:

Jag skulle aldrig sälja utomlands, stor risk att bli blåst, och onödigt dyr frakt!

Absolut inget fel på att sälja utomlands, dock skulle jag aldrig sälja utomlands (speciellt utanför Norden) då någon svarar på blocket annons.

Jag säljer en hel del designmöbler och konst, då finns de många utomlands som är intresserade. Är en helt annan grej med teknik som ändå är billigare i UK.

Permalänk
Medlem

Eftersom det nu är en scam så spelar detta kanske inte mycket roll, men det är ju bara att använda Paypal i framtiden så minskar du chansen att bli scammad, Och att du kan överklaga betalningen och få tillbaka pengarna om det nu skulle hända.

Visa signatur

MB/Case: ASUS ROG Strix B350-F || FD R6
PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Platinum
CPU/Cooler: Ryzen 5600 || Noctua NH-U12S
RAM: G.Skill FlareX 16GB 3200 CL14
GPU: ASUS RX7800XT TUF OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av fourbyfour:

Oack! Det är till stor del på grund av sådana typer som Skuggan74 som scammare kan fortsätta hålla på. Det är INTE lugnt bara för att man får in pengar på ett konto, vare sig kontot som används är nytt eller ej. Dåliga råd är bra mycket sämre än inga råd...

Om det skulle varit så att det är lugnt med betalningen när den kommit in, varför skulle någon ha behov av att ändra leveransadressen i efterhand?

Skrivet av Skuggan74:

Därför att deras intention INTE är att betala utan dom vill skicka det gratis såklart. Att dom får hålla tack vare mig är skrattretande, drog du fram det ur röven eller?

Genom att öppna ett nytt konto så kommer inte scammaren ha i detta fall Saras kontonummer, hon kan avsluta nya kontot direkt efter så kan inte heller scammaren få andra att sätta in pengar på hennes konto som sedan scammaren kräver tillbaks av Sara. Det borde ju till och med du förstå, eller hur?

Skickades från m.sweclockers.com

När man pratar om röven...

De professionella scammarna kan alla tricks i boken,
och kommer därför aldrig att riskera några egna pengar.

Alla försök att "outsmarta" dem kommer sannolikt att slå tillbaka.

#13696254

Ett citat ur tråden av screamin-daemon:

"Det är inte säkert med banköverföring heller. Exemplet som Tanis skrev fungerar tyvärr även mellan bankar.

TS
Den kriminella köparen = Jane Doe
Den oskyldiga köparen = John Doe
Jane Doe vill köpa TSs dator som kostar 5000:- Pengarna ska in på TSs konto så Jane Doe lägger upp en annons med en väldigt lättsåld vara för samma pris. John Doe är mycket intresserad och vill gärna köpa Jane Does vara. Jane Doe uppger TSs kontonr och avvaktar. Efter ett tag ser TS att pengarna har kommit in och han skickar iväg datorn.
Efter ett tag upptäcker John Doe att han inte kommer få någonting, han har blivit blåst. Han polisanmäler och TS kommer givetvis bli polisanmäld och pengarna går, efter lång tid, retur till John Doe. Nu står TS utan dator och pengar. På köpet har han fått en massa besvär, blivit polisanmäld och kanske en lärdom rikare.

Tyvärr fungerar dessa blåsningar väldigt ofta, mest pga. helt idiotiska säljare. Om TS, trots alla dessa varningar, ändå vill skicka datorn till England är det bara att gratulera Jane Doe. "

Fo3

Edit:
Bifogar en tragikomisk tråd som dessert.
http://www.sweclockers.com/forum/93-hobby-fritid-och-livsstil...

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

Det håller fortfarande på, bara så ni vet.

Sade till "Susan" att vi kör med Blockets säkra betalning... och vips, så hörde jag inget mer.

§9
Permalänk
Medlem
Skrivet av MrB:

Det håller fortfarande på, bara så ni vet.
http://i59.tinypic.com/mazddh.jpg

Sade till "Susan" att vi kör med Blockets säkra betalning... och vips, så hörde jag inget mer.

Tja inget ovanligt.

Många som går på niten.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar