Permalänk
Avstängd
Skrivet av PowerNet:

Inte det minsta offtopic detta.
Så länge du har flera routrar osv, så kommer problemet kvarstå. Som vi redan sagt flera gånger så riv ner allt och kör med endast 1 router, och sedan switchar om du behöver fler uttag i ett rum.

Det ska rivas ner ja för vi har köpt fiber för 20 lakan och tills dess kan vi putsa på ADSL, jag har just tagit bort statisk på min och ska fortsätta, men det finns annat att göra. Plockar ner Netgear imorgon när bara jag och svärmor är hemma.

Visa signatur

Spotniks var ett häftigt band förr. Avataren visar min egen lilla hackare :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spotnick:

Använder bara 2 nu, framtida fiber ligger på samma bild.
Jag använder 2 urtag själv på modemet, ett går ner till gästrummet och sista går till router med wifi 2 rum bort.

Med fiber blir det en wifi router i rummet intill och sedan switchar eller vad vi har som är en switch och 3 till routrar om det fungerar. Man tager vad man haver eller tar ut nytt.

2 Router för ADSL, varför?
4 för framtida FIBER uh?

Förslag...
Varför posta om "framtida lösningar" på ditt nuvarande strulande problem?
PERMBANNA ADSL när ni har FIBER, dra ner hela systemet å confa upp med 1 (EN) router

Men jag förstår fortfarande inte vad som är ditt nuvarande fel, lär nog aldrig göra det :?

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PowerNet:

Inte det minsta offtopic detta.
Så länge du har flera routrar osv, så kommer problemet kvarstå. Som vi redan sagt flera gånger så riv ner allt och kör med endast 1 router, och sedan switchar om du behöver fler uttag i ett rum.

Har kört 3 routrar i ett år och nu fungerar det med 2, utan felanmälan annat än från TVsoffan man kan leva med. Tyvärr kan jag inte fixa på nätterna då det stör men ska fortsätta att testa DHCP för att göra det enklare, så får vi se om det blir som förr och återgå.

Visa signatur

Spotniks var ett häftigt band förr. Avataren visar min egen lilla hackare :)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bloopy:

Där är problemet! Han vill ha tillgång till fiber, men vill inte släppa taget om det gudomliga ADSL

Då har du missat att vi måste ha ADSL som reserv tillsvidare då vi har företag och inte tid att leka.

Visa signatur

Spotniks var ett häftigt band förr. Avataren visar min egen lilla hackare :)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bloopy:

2 Router för ADSL, varför?
4 för framtida FIBER uh?

Förslag...
Varför posta om "framtida lösningar" på ditt nuvarande strulande problem?
PERMBANNA ADSL när ni har FIBER, dra ner hela systemet å confa upp med 1 (EN) router

Men jag förstår fortfarande inte vad som är ditt nuvarande fel, lär nog aldrig göra det :?

I mitt ADSLmodem är det en router varifrån det går en kabel till en annan med wifi.

Vi råkar ha 4 routrar, en hub och en switch men bara 2 routrar används nu.

Trådens ämne är DNS och löst redan. Allt annat ligger i en annan tråd jag gjort paus i.

Visa signatur

Spotniks var ett häftigt band förr. Avataren visar min egen lilla hackare :)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Spotnick:

Då har du missat att vi måste ha ADSL som reserv tillsvidare då vi har företag och inte tid att leka.

Nej. Ni "måste" inte ha ADSL i reserv för att ni har företag. Och ingen har sakt något om att "leka".

Här är en väldigt tydlig förklaring på vad du ska göra för att få det att funka, följ dessa steg så får du allt att funka utan någon större nedtid för internetet (nedtiden för anslutna enheter blir bara så lång som det tar för dig att sätta på att använda DHCP på enheten, och koppla om dessa från en kabel till en annan eller söka upp nytt trådlöst nät.)

1. Aktivera en operatör på fibern.
2. Koppla in 1 (en) router på fibern, konfigurera upp denna.
3. Dra kablar från denna ut till rum som det behövs trådbundet nätverk till, sätt en switch i rummet om det finns behov av fler än 1 trådansluten dator.
4. Kolla med en laptop att allt funkar i alla rum, på alla nya kablar (o switchar) så du får en IP adress tilldelad och stt det funkar att surfa. Funkar allt, gå till steg 5, annars börja och se vad du kopplat fel.
5. Ställ in ALLA dina datorer, telefoner, osv på stt använda DHCP när det är klart gå vidare till steg 6.
6. Koppla in trådbundna saker på kabel som dragits (alternativt till switchen i rummet om du placerat en där det är behov sv fler uttag). Kolla så att allt funkar, gå sedan vidare till steg 7.
7. Koppla upp alla trådlösa enheter (telefon, laptops, surfplattor osv). Kolla att allt funkar, sedan gå till steg 8.
8. När allt funkar, stäng av ADSL modem och riv bort gammalt kablage, de gamla routrarna och märk hur skönt det är när allt funkar.

Är stegen tydliga nog eller behöver jag förklara ännu tydligare vad du ska göra för att allt ska funka?

Slutresultatet: du får ett fungerande nätverk, du blir av med gammalt ADSL skrot och sänker utgifterna!

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PowerNet:

Nej. Ni "måste" inte ha ADSL i reserv för att ni har företag. Och ingen har sakt något om att "leka".

Här är en väldigt tydlig förklaring på vad du ska göra för att få det att funka, följ dessa steg så får du allt att funka utan någon större nedtid för internetet (nedtiden för anslutna enheter blir bara så lång som det tar för dig att sätta på att använda DHCP på enheten, och koppla om dessa från en kabel till en annan eller söka upp nytt trådlöst nät.)

1. Aktivera en operatör på fibern.
2. Koppla in 1 (en) router på fibern, konfigurera upp denna.
3. Dra kablar från denna ut till rum som det behövs trådbundet nätverk till, sätt en switch i rummet om det finns behov av fler än 1 trådansluten dator.
4. Kolla med en laptop att allt funkar i alla rum, på alla nya kablar (o switchar) så du får en IP adress tilldelad och stt det funkar att surfa. Funkar allt, gå till steg 5, annars börja och se vad du kopplat fel.
5. Ställ in ALLA dina datorer, telefoner, osv på stt använda DHCP när det är klart gå vidare till steg 6.
6. Koppla in trådbundna saker på kabel som dragits (alternativt till switchen i rummet om du placerat en där det är behov sv fler uttag). Kolla så att allt funkar, gå sedan vidare till steg 7.
7. Koppla upp alla trådlösa enheter (telefon, laptops, surfplattor osv). Kolla att allt funkar, sedan gå till steg 8.
8. När allt funkar, stäng av ADSL modem och riv bort gammalt kablage, de gamla routrarna och märk hur skönt det är när allt funkar.

Är stegen tydliga nog eller behöver jag förklara ännu tydligare vad du ska göra för att allt ska funka?

Slutresultatet: du får ett fungerande nätverk, du blir av med gammalt ADSL skrot och sänker utgifterna!

Man måste ingenting, skriva här på nätterna eller leva, men vi tjänar pengar på nätet och har 3-4G nu som reserv och i värsta fall finns uppringt internet. Pengar är det minsta problemet just nu så tills vi ser att fibern är stabil ligger ADSL kvar, som jag redan skrivit några ggr då man bör läsa trådar man svarar i.

Visa signatur

Spotniks var ett häftigt band förr. Avataren visar min egen lilla hackare :)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Spotnick:

Man måste ingenting, skriva här på nätterna eller leva, men vi tjänar pengar på nätet och har 3-4G nu som reserv och i värsta fall finns uppringt internet. Pengar är det minst problemet just nu så tills vi ser att fibern är stabil ligger ADSL kvar, som jag redan skrivit några ggr då man bör läsa trådar man svarar i.

Vilket ingår i steg, 4, 7, 8 att kolla att allt funkar.
Och fiber är många gånger mer stabilare än ADSL.
Sen att din kunskap inte räcker till för att koppla allt korrekt, och konfigurera allt är en annan sak. Men det är varken ADSL eller fiberns fel.
Om ni nu är så beroende av fungerande internet, så låt ett företag komma och installera det, och bygga ert lokala nätverk så det blir som det är tänkt, och ser till att det funkar. Och när de gjort det hela klart så ger både du, och din tjej/fru rent av blanka f*n i att pilla på det nätverket (i inställningar, koppla om kablar eller liknande) utan att be företaget som installerat det sköta det hela så det blir korrekt.
Ett nätverksföretag kan även installera en redundant lösning, så att en router kan använda fibern som primär uppkoppling, och ADSL linan (eller 3G/4G) som sekundär uppkoppling om den primära går ned.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spotnick:

3-4G som reserv och i värsta fall finns uppringt internet.

Devoted to 24/7 <3, that i like, but i dont like that you dont know a shit about how to maintain a simple solution.

1. Uppringt internet, är så slött att en sketen telefon knappt kan göra bankärenden.
2. 3G... låt mig fråga varför detta alternativ finns då ni satsar på fiber?
3. ADSL, ni väljer även denna som backup, för?

Ps lite info... FIBER har samma krav på uptime som elnät.
Dvs den fjuttiga kvarten det är nere 1 gång per år, så är det mer tid att verifiera att ditt ADSL/3G är uppe än att fiber kommer igång igen.
Är fiber via företag så har ni också "förtur" vid ev driftstörningar.
Som privat kostar 100/100 3-400:- För företag kostar det uppemot 10ggr mer

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem

Blev nyfiken å kollad in några av dina gamla trådar.

VARFÖR I GLÖDASTE H@!#$TE KÖPER NI INTE SUPPORT?!?!
Du har alla möjliga problem 24/7 å har noll koll.
Ni måste ha tillgång till företaget privat å därför ser ni bara en vägg.

KÖP SUPPORT!
Skapa en annons här å be nån sälja timmar för att komma hem till er och fixa allt (givetvis med garanti).

edit: typo

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spotnick:

Då har du missat att vi måste ha ADSL som reserv tillsvidare då vi har företag och inte tid att leka.

Lite nyfiken bara, vad är det för typ av företag ni har?

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloopy:

Blev nyfiken å kollad in några av dina gamla trådar.

VARFÖR I GLÖDASTE H@!#$TE KÖPER NI INTE SUPPORT?!?!
Du har alla möjliga problem 24/7 å har noll koll.
Ni måste ha tillgång till företaget privat å därför ser ni bara en vägg.

KÖP SUPPORT!
Skapa en annons här å be nån sälja timmar för att komma hem till er och fixa allt (givetvis med garanti).

edit: typo

Bästa rådet hittentills!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bloopy:

Blev nyfiken å kollad in några av dina gamla trådar.
VARFÖR I GLÖDASTE H@!#$TE KÖPER NI INTE SUPPORT?!?!
Du har alla möjliga problem 24/7 å har noll koll.
Ni måste ha tillgång till företaget privat å därför ser ni bara en vägg.
KÖP SUPPORT!
Skapa en annons här å be nån sälja timmar för att komma hem till er och fixa allt (givetvis med garanti).
edit: typo

Skrivet av dabman:

Bästa rådet hittentills!

Inte lätt att göra då snålheten bedrar visheten.
Man kan inte äta kakan (ha fungerande lösning) och ha den kvar (ha pengarna kvar) samtidigt.

Om man är så beroende av fungerande internet i företaget, och "pengar är inget problem" (som TS tidigare sagt) så borde det ju inte vara problem att som jag redan sagt låta ett företag komma och installera en helt fungerande lösning, och sen ge support på denna. Och sen så ska TS och hans tjej(fru ge blanka f*n i att röra denna lösning, och om de gör detta så får de skylla sig själva om det slutar att fungera, och då betala för att företaget ska göra i ordning det (igen).

Lixom, för ett bra företag inom nätverk så tar en sådan här lösning ingen tid att installera, det är i grunden bara ha en router med möjlighet till dubbla WAN uttag (om man vill ha redundant internet), pack upp denna, starta och konfigurera denna. Och se till att enheterna funkar. Det tar som sagt inga direkta tider för ett bra och kunnigt företag att lösa detta, och få en bra och stabil lösning.

Men som sagt, när snålheten bedrar visheten så är det inte lätt.......

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spotnick:

Man måste ingenting, skriva här på nätterna eller leva, men vi tjänar pengar på nätet och har 3-4G nu som reserv och i värsta fall finns uppringt internet. Pengar är det minsta problemet just nu så tills vi ser att fibern är stabil ligger ADSL kvar, som jag redan skrivit några ggr då man bör läsa trådar man svarar i.

Kanske dags att du läser din(a) egen då?

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Den här tråden gav mig många skratt under genomläsandet! Maken till oförmåga att lyssna till dem som faktiskt kan detta. Samma sak med tråden 10/100 fiber. Antingen är det grav förvirring från TS sida eller grav okunskap.

Personligen sitter jag på 2 stationära, 2 bärbara, 2 mobiler, en receiver och en TV som alla får kräm från samma router. En stationär och receivern kör trådat, allt annat via wifi. Aldrig haft några problem. Förstår inte ens varför man är inne och pillar på DNS-inställningar etc när det verkligen inte behövs. Har man det rätt från början så är det inga problem. Och har man inte det, gör om gör rätt.

Visa signatur

Burk: Corsair 4000d Airflow | AMD 5600x | ASUS 3080 TUF OC | Samsung 840 EVO x2, Samsung NVMe 970 | Citera för svar.

Permalänk
Skrivet av Spotnick:

Nej fibern fungerar inte än, en sak i taget. Väntar på svar från T3.

Listan är lika aktuell ändå Om man vill att saker ska fungera dvs.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spotnick:

Då har du missat att vi måste ha ADSL som reserv tillsvidare då vi har företag och inte tid att leka.

Vad kallar du det här då?
Du har inte tid att lösa problemet, men du har tid att skapa 12 trådar och svamla i all oändlighet utan att ta till dig tipsen du får? Makalöst...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lasergurka:

Listan är lika aktuell ändå Om man vill att saker ska fungera dvs.

Skrivet av Hucke:

Vad kallar du det här då?
Du har inte tid att lösa problemet, men du har tid att skapa 12 trådar och svamla i all oändlighet utan att ta till dig tipsen du får? Makalöst...

Denna videon säger allt.....
https://www.youtube.com/watch?v=ScIU6tj-OJA&feature=player_de...
De första 10-12 sekunderna efter att klippet startat är det relevanta ur detta klipp.
Hjälper inte att förklara om och om igen då budskapet inte tas emot, utan bara kastas bort....

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd låst*

Låser den här tråden eftersom den har spårat ur och är bortom all räddning, dessutom verkar problemet vara löst. Ta gärna en titt på §3.3, denna frågan hade lätt platsat i en befintlig tråd.

Citat:

§ 3.3 Det är inte tillåtet att skapa flera trådar om samma ämne (så kallad korspostning). Detta gäller oavsett om trådarna placeras i samma forumdel eller i olika forumdelar. Om en moderator har låst en tråd är det inte tillåtet att skapa en ny tråd om samma ämne. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...