Permalänk

Datorn startar om efter bara minuter

Hej!

För 4 dagar sedan så köpte jag ett nytt nätagg (EVGA Supernova G2 850w) och ett nytt moderkort (MSI Z97 Gaming 5) på Inet. Till en början så funkade allt bra, men efter 2 dagar så började det krångla. Jag startade GTA IV som jag inte hade kört på länge och när jag hade kört ett par min så stod det på skärmen HDMI 2 - No Signal eller något liknande och datorn startade om sig. Till en början så var det så att precis efter windows loggan hade visat sig och när välkomstskärmen skulle komma så blev skärmen svart och det stod No Signal, men jag hörde dock windows ljudet i högtalarna. Efter jag kollade på en del lösningar på internet och gick in i Felsäkert läge och avinstallerade drivrutiner för grafikkortet, efter det kom jag iaf in i normalt läge i ett par minuter, men sen startade datorn om sig igen när jag var på internet.

Idag så har det funkat att vara inne på datorn iaf, men när jag sätter igång ett spel så startar den om sig.

Vad kan det här bero på, jag har ominstallerat windows, dock så gjorde jag inte det på en gång när jag hade installerat moderkortet då jag inte visste att man behövde göra det, kan det vara problemet?

Mina specs:
EVGA 850W G2
MSI Z97 Gaming 5
GTX 770 (28-30 grader idle)
i7 4770k (25-40 grader normalt, högst 50-55 under spel.
8gb 1600mhz RAM
250gb samsung SSD
1TB HDD
Fractal R4

Svar uppskattas väldigt mycket

Uppdatering:
Nu har allting funkat i cirka en halv vecka sen jag testade vad era909 sa och körde utan adapter till grafikkortet och med 2 individuella 6+2 kablar istället för en 6+2 + 6 pin kabel med adapter. Jag vill tacka alla jättemycket för eran hjälp.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 Titanium Grey | MSI GTX 770 | MSI Z97 Gaming 5 | i7-4770K med Noctua NH-D15 luftkylare | EVGA Supernova G2 850W | Samsung SSD 250 GB | 1 TB HDD | 8GB RAM 1600Mhz |

Permalänk

Edit: Nu startar datorn om sig när man bara varit inne på den i mimuter.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 Titanium Grey | MSI GTX 770 | MSI Z97 Gaming 5 | i7-4770K med Noctua NH-D15 luftkylare | EVGA Supernova G2 850W | Samsung SSD 250 GB | 1 TB HDD | 8GB RAM 1600Mhz |

Permalänk
Medlem

Såna fel är svåra, men börja med att flytta grafikkortet till en annan plats, det verkar vara grafikkortsrelaterat.
Kolla också så att alla strömkablarna till grafikkortet sitter som på, i annat fall får kortet för lite ström så fort du startar ett spel.

Jag har haft ett mycket snarlikt fel som dig en gång, då var det nätagget som var kasst.

Permalänk

Skulle kunna vara trasiga minnen alternativt att de inte sitter i ordentligt.
Nätagg är en annan del som skulle kunna vara boven. Har grafikkortet den ström den behöver? Sitter sladdarna ok?
Defekt grafikkort eller defekt moderkort skulle också kunna vara fallet.
Testa ta ut grafikkortet och kör på processorns grafikdel.

Visa signatur

Asus Sabretooth P67 | i7 2600k | Noctua NH - C14 | 16 GB Vengeance LP 1600 MHz |
Gigabyte GTX 670 OC WF @ 1.13 GHz boost clock | Define R4 | Corsair HX750W 80+ Gold |
Systemdisk Samsung 840 | Speldisk Samsung 840 Pro | Intel 520 |

Permalänk
Skrivet av EmilH:

Såna fel är svåra, men börja med att flytta grafikkortet till en annan plats, det verkar vara grafikkortsrelaterat.
Kolla också så att alla strömkablarna till grafikkortet sitter som på, i annat fall får kortet för lite ström så fort du startar ett spel.

Jag har haft ett mycket snarlikt fel som dig en gång, då var det nätagget som var kasst.

Jag testade att byta plats men det funkade inte, men jag tror också att det är relaterat till grafikkortet. Jag kom på att mitt grafikkort har 2st 8pin uttag och mitt nya PSU har bara sladdar med 6+2/6 sladdar till grafikkort, jag använde dock en 6>8 pin adapter på en. Det stod dock på komplett att grafikkortet bara behövde en 8/6 pin sladd, så jag är inte helt säker ifall det är problemet.

Det kan vara så att det nya nätagget är ett måndagsex.

Skrivet av ElevatorSteve:

Skulle kunna vara trasiga minnen alternativt att de inte sitter i ordentligt.
Nätagg är en annan del som skulle kunna vara boven. Har grafikkortet den ström den behöver? Sitter sladdarna ok?
Defekt grafikkort eller defekt moderkort skulle också kunna vara fallet.
Testa ta ut grafikkortet och kör på processorns grafikdel.

Jag tog kontakt med komplett tidigare idag och de sa att jag kunde returnera en vara (grafikkortet). Jag har tänkt på att satsa på GTX 880 när den kommer ut men jag väntar helst inte 1-2 månader på att det ska komma ut för att det ska funka

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christian9812:

Jag testade att byta plats men det funkade inte, men jag tror också att det är relaterat till grafikkortet. Jag kom på att mitt grafikkort har 2st 8pin uttag och mitt nya PSU har bara sladdar med 6+2/6 sladdar till grafikkort, jag använde dock en 6>8 pin adapter på en. Det stod dock på komplett att grafikkortet bara behövde en 8/6 pin sladd, så jag är inte helt säker ifall det är problemet.

Varför använder du en adapter när du har flera stycken 6+2-pins från nätagget?

Permalänk
Medlem

Testa utan grafikkort så man kan utesluta det andra.

Visa signatur

3570k 4.7 ghz - ASUS 660ti - 4*4gb - 840 250gb
Citera för svar
/Jacob

Permalänk
Skrivet av era909:

Jag läste någonstans att om man gör så, så kan grafikkortet "friteras" som den personen skrev, men jag ska testa det.

Skrivet av jacobtr:

Testa utan grafikkort så man kan utesluta det andra.

Jag testar det imorgon, tack.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christian9812:

Jag läste någonstans att om man gör så, så kan grafikkortet "friteras" som den personen skrev, men jag ska testa det.

Jag testar det imorgon, tack.

Ehm, 6+2 är skapat för att göra det enklare att sätta in kablarna då en del tillverkare kör tillexempel 6 och en 8 pin eller två 8 pin etc, därför har man 6+2 lösningen för att det ska passa alla olika kort där ute, så bort med adaptern och sätt in hela kontakten alltså 6+2 så det blir en 8 pin!

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Skrivet av NatureBoyyy:

Ehm, 6+2 är skapat för att göra det enklare att sätta in kablarna då en del tillverkare kör tillexempel 6 och en 8 pin eller två 8 pin etc, därför har man 6+2 lösningen för att det ska passa alla olika kort där ute, så bort med adaptern och sätt in hela kontakten alltså 6+2 så det blir en 8 pin!

Skrivet av era909:

Har nu testat med två separata kablar sen 13 idag och det FUNKAR! Ska nu ha på datorn till ikväll sen återkommer jag runt 21-22. Nu när jag söker angående att ha 2 individuella sladdar till grafikkortet så ser jag bara personer som säger positiva saker om det.

Visa signatur

Permalänk

Jag tyckte att 1 halv dag var lite kort tid att testa på, men nu vill jag bara säga att sen jag skrev sist så har allting funkat jättebra. Tack så jättemycket allihopa för era tips

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Gött att det verkar lösa sig