Intel NUC som HTPC och mediadator

Permalänk
Medlem
Skrivet av frankz55:

Näh är en 530. OK. Den har legat på 70 någon gång. Samtidigt känns det ju dumt att likka på gränsen. Hur blir SSDn så varm? Min vanliga mekaniska 2.5 tums i NUC:en ligger på 30 typ hela tiden.

Det är väl för att den är så liten, dock verkar ju andra tillverkare ha löst det bättre. Men problemet är att de flesta som kör NUC har noll koll på temperaturen och tycker det "verkar funka", så svårt att veta om någon disk är mycket bättre egentligen.

Dock är det lustigt att Slient PC Review har recenserat både Ivy Bridge och Haswell NUC och då var fläktinställningarna 20% respektive 18%. Fast nu säger Intel att man inte ska köra under 40% och då låter det en del.

Jag har samma problem med Ivy Bridge i3 och Intel 525. Intressant att varken Haswell i3 eller Intel 530 löser problemet...

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mfm:

Det är väl för att den är så liten, dock verkar ju andra tillverkare ha löst det bättre. Men problemet är att de flesta som kör NUC har noll koll på temperaturen och tycker det "verkar funka", så svårt att veta om någon disk är mycket bättre egentligen.

Ok du påstår att andra NUC ägare än du själv inte har koll. Har du någon källa som styrker detta helt horribla påstående?
Jag kör en Haswell NUC i5 med en Cruical M500 250G och har inte några problem med värme även om jag stressar maskinen.
Om det fungerar för mig är det förmodligen du som gör fel. Om det skulle vara jag som gör fel och det blir rätt så blir mitt sätt bättre än ditt och ditt blir fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon76929:

Ok du påstår att andra NUC ägare än du själv inte har koll. Har du någon källa som styrker detta helt horribla påstående?
Jag kör en Haswell NUC i5 med en Cruical M500 250G och har inte några problem med värme även om jag stressar maskinen.
Om det fungerar för mig är det förmodligen du som gör fel. Om det skulle vara jag som gör fel och det blir rätt så blir mitt sätt bättre än ditt och ditt blir fel.

Det är Intel som gjort fel, inte jag. Det är bara att läsa hela tråden så ser man att nästan ingen vet vilken temperatur deras mSATA-disk har. Sen är det disken du ska stressa.

Sen måste du inte ta det som ett personligt påhopp, bara att de flesta inte vet vilken temperatur disken har. Utan hårda fakta som visar att det inte är några temperaturproblem måste jag betrakta alla NUC med mSATA som misslyckade produkter tills vidare... Men att 40% är minsta duty cycle även på Haswell NUC grusade alla förhoppningar om att den skulle vara svalare och tystare.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Det är Intel som gjort fel, inte jag. Det är bara att läsa hela tråden så ser man att nästan ingen vet vilken temperatur deras mSATA-disk har. Sen är det disken du ska stressa.

Sen måste du inte ta det som ett personligt påhopp, bara att de flesta inte vet vilken temperatur disken har. Utan hårda fakta som visar att det inte är några temperaturproblem måste jag betrakta alla NUC med mSATA som misslyckade produkter tills vidare... Men att 40% är minsta duty cycle även på Haswell NUC grusade alla förhoppningar om att den skulle vara svalare och tystare.

Wow, helt klart så vet du en hel massa saker som Intel inte har en aning om.

Själv skulle jag säga att krashar det inte så är det inte ett problem.
En temperatur är ju bara en siffra tills den skapar reella problem.
Det var ett problem med ur-NUC'en, som via en massa fixar löstes med tiden (thermal pad, BIOS, fläktprofiler).
Däremot har jag inte hört om några som hellst problem med dom nyare modellerna.

I många fall här på forat så är det enbart det faktum att man kan avläsa en tempsensor som skapar problem.
Att anta ett problem bara för att motsatsen inte bevisats är ju ett konstigt sätt att argumentera.

Det är möjligt att vissa tidiga Intel mSATA modeller har temperaturproblem sombl.a visar sig i NUC'en.
Med det faktum att så oerhört många kör NUC'en med massor av olika mSATA diskar helt utan problem visar ju att problemet inte ligger hos NUC'en.

Anledningen till att de flesta inte kollar sin mSATA disk's temperatur är att det är helt ointressant.
Lika ointressant som minnestempen och CPU temperaturen är.
Eller för den delen tempen på nätverkskortet.
Fungerar det så är det OK !

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Wow, helt klart så vet du en hel massa saker som Intel inte har en aning om.

Själv skulle jag säga att krashar det inte så är det inte ett problem.
En temperatur är ju bara en siffra tills den skapar reella problem.
Det var ett problem med ur-NUC'en, som via en massa fixar löstes med tiden (thermal pad, BIOS, fläktprofiler).
Däremot har jag inte hört om några som hellst problem med dom nyare modellerna.

I många fall här på forat så är det enbart det faktum att man kan avläsa en tempsensor som skapar problem.
Att anta ett problem bara för att motsatsen inte bevisats är ju ett konstigt sätt att argumentera.

Det är möjligt att vissa tidiga Intel mSATA modeller har temperaturproblem sombl.a visar sig i NUC'en.
Med det faktum att så oerhört många kör NUC'en med massor av olika mSATA diskar helt utan problem visar ju att problemet inte ligger hos NUC'en.

Anledningen till att de flesta inte kollar sin mSATA disk's temperatur är att det är helt ointressant.

Det är du som pratar i nattmössan.

Det borde vara ointressant vilken temperatur msATA-disken har, men det är det inte eftersom det inte fungerar särskilt bra. Om NUC och Intel 525/530 hade varit bättre produkter hade temperaturen varit ointressant. Tempen på CPUn eller nätverkskortet är ointressant bara eftersom den inte balanserar på gränsen till vad kretsarna kan köras på.

CPU-termperaturen är inte ointressant om den ligger på 100 eller 110 grader. Säger du till någon med nyköpt dator som har en CPU-temp på 100 grader att "Fungerar det så är det OK"?

Det är ju INTEL själva som säger att disken bara ska köras mellan 0-70 grader. Sen är det intressant av en annan anledning, för pga den usla kylningen har man dragit upp fläkten så att det är en irriterande surrande vid 40%. Hade mSATA-disken varit sval och fin hade man kunnat köra med 20% som Intel körde från början.

Antar att du försvarar skräpet med näbbar och klor bara för att du har köpt en...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om man skaffar en fjärrkontroll till NUC:en hur använder man den då? Är det nån programvara man använder för att programmera den mot NUC:en?

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / ASRock B650M PG Riptide / ASRock AMD Radeon RX 7900 XT Phantom Gaming 20GB OC / 32GB DDR5-6000Mhz Corsair Vengeance RGB EXPO / 2TB WD Black WDS200T3X0E / Corsair iCUE H150i Elite LCD XT / Corsair RM850x / Corsair 3000D RGB Airflow

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Tomma tunnor skramlar mest, eller vad brukar de säga..

Att köra komponenter på konstant hög temperatur är knappast särskilt bra om du vill att de ska hålla länge. Men "fungerar" gör det ändå, förstår du.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Tomma tunnor skramlar mest, eller vad brukar de säga..

Att köra komponenter på konstant hög temperatur är knappast särskilt bra om du vill att de ska hålla länge. Men "fungerar" gör det ändå, förstår du.

Det är en stor skillnad på "knappast särskilt bra" och bevisat inte bra.
Jag ser inga som hellst problem att köra t.ex en CPU i 100 grader om det ligger inom temperaturområdet den klarar.
Elektronik är helt enkelt inte så otroligt känsligt som många här tror.

Det är ju känt att elektromigrationen ökar med temperaturen, man kan t.om räkna på hur mycket extra livslängd man får på t.ex elektrolytkondensatorer om man sänker arbetstemperaturen en viss mängd.
Men när man kommer till datorkomponenter så är ju den elektriska livslängden i princip alltid oerhört mycket längre än den praktiska användbarheten.
Det finns säkert miljontals 486'or och Pentiums som fortfarande fungerar, men vem bryr sig egentligen ?

Parallellen till användandet av SSD diskar är tydlig.
Det finns en viss sorts människor som inte använder sina snabba SSD diskar av rädsla att slita ut dom i "förtid".
Trots att det gång på gång bevisas att dom klarar otroliga mängder skrivningar utan att dö.
Allt p.g.a SSD'er har en slitagemätare som visar en siffra, något vanliga mekaniska diskar inte har.
Fanns inte slitagemätare så skulle inte heller ångesten för att använda diskarna finnas hos dessa människor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nevada:

Om man skaffar en fjärrkontroll till NUC:en hur använder man den då? Är det nån programvara man använder för att programmera den mot NUC:en?

Skaffar du en MCE (aka windows fjärr) så fungerar det "out of the box".
D.v.s allt är fixat redan, och även t.ex XBMC fungerar direkt.

Kul med en riktig fråga för en gångs skull !

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Skaffar du en MCE (aka windows fjärr) så fungerar det "out of the box".
D.v.s allt är fixat redan, och även t.ex XBMC fungerar direkt.

Kul med en riktig fråga för en gångs skull !

Ok tack. Beställde denna från ebay: http://www.ebay.com/itm/NEW-FOR-HP-USB-Microsoft-MCE-Media-ce...

Bör den funka bra?

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / ASRock B650M PG Riptide / ASRock AMD Radeon RX 7900 XT Phantom Gaming 20GB OC / 32GB DDR5-6000Mhz Corsair Vengeance RGB EXPO / 2TB WD Black WDS200T3X0E / Corsair iCUE H150i Elite LCD XT / Corsair RM850x / Corsair 3000D RGB Airflow

Permalänk
Medlem

Det börjar dra ihop sig för ett köp, det enda jag inte bestämt mig för är ram-minnen. Tänkt köra med 8gb & jag har inga planer att uppgradera till mer än så. Ska man köra på 2x4 eller 1x8? Jag har för mig att det är mer effektivt & bättre att köra med två ram-minnen?

& hur är det med trådlöst nätverkskort med BT? Jag har kollat på AC 7260, är det den bästa för NUC:n?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slapinator:

Det börjar dra ihop sig för ett köp, det enda jag inte bestämt mig för är ram-minnen. Tänkt köra med 8gb & jag har inga planer att uppgradera till mer än så. Ska man köra på 2x4 eller 1x8? Jag har för mig att det är mer effektivt & bättre att köra med två ram-minnen?

& hur är det med trådlöst nätverkskort med BT? Jag har kollat på AC 7260, är det den bästa för NUC:n?

Parvis minne ger ju en betydande prestandavinst för grafiken.
Å ena sidan så behöver man egentligen inte den extra grafikprstandan för HTPC bruk.
Å andra sidan så är det ju ändå extra prestanda =).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Parvis minne ger ju en betydande prestandavinst för grafiken.
Å ena sidan så behöver man egentligen inte den extra grafikprstandan för HTPC bruk.
Å andra sidan så är det ju ändå extra prestanda =).

Vad är det för skillnad på CL9 & CL10? Kan jag använda ram-minne som är CL10? Det är antigen ett 2x4 CL10 ram-minne eller ett 1x8 CL9 ram-minne. Det är CL9 modellerna som är med i olika "paketen" som de olika butikerna säljer, därför gör jag ett antagande att det bara är dem som funkar?

Permalänk
Medlem

Oh.. Tappat bort mig helt & hållet nu. Jag tänkte köra på NUC:n med två hårddisk-platser, den som har mSata & 2.5". Men jag kan inte komma ihåg vilket av dem det är!

Det finns två varianter av i5an, WKYH2 och WKY eller sånt skit. Vilken är den med 2 hdd-platser?

Är det denna? http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/182579-i...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slapinator:

Oh.. Tappat bort mig helt & hållet nu. Jag tänkte köra på NUC:n med två hårddisk-platser, den som har mSata & 2.5". Men jag kan inte komma ihåg vilket av dem det är!

Det finns två varianter av i5an, WKYH2 och WKY eller sånt skit. Vilken är den med 2 hdd-platser?

Är det denna? http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/182579-i...

Den som kan ha vanlig SATA-disk är större och inte den du länkade till.

Denna vill du ha:
http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/189864-i...

Permalänk
Medlem
Skrivet av niclasc:

Den som kan ha vanlig SATA-disk är större och inte den du länkade till.

Denna vill du ha:
http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/189864-i...

Är detta endast med 2.5" eller med både mSata & 2.5"? Kan inte för mitt liv hitta information om mSata på webhallens länk.

Allt är så jäkla förvirrande nu. Finns en som är endast mSata, en som är endast 2.5" och en som är mSata & 2.5"? Jag skyller på utmattning, men de ska fan inte va så svårt att hitta information om detta >_<

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Det är en stor skillnad på "knappast särskilt bra" och bevisat inte bra.
Jag ser inga som hellst problem att köra t.ex en CPU i 100 grader om det ligger inom temperaturområdet den klarar.
Elektronik är helt enkelt inte så otroligt känsligt som många här tror.

Har du ens läst i tråden? Problemet med NUC och 525/530 är att SSDn går utanför temperaturområdet som är specificerat för disken! Försök inte göra halmgubbar med andra som tror de sliter ut cellerna på SSDer eller tror på tomtar och troll.

Enda skillnaden nu och för 14 månader sedan när jag klagade på exakt samma sak är att NUCen inte kraschar men den överhettar lika mycket (om man inte blåser på mycket med fläkten).

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mfm:

Har du ens läst i tråden? Problemet med NUC och 525/530 är att SSDn går utanför temperaturområdet som är specificerat för disken! Försök inte göra halmgubbar med andra som tror de sliter ut cellerna på SSDer eller tror på tomtar och troll.

Enda skillnaden nu och för 14 månader sedan när jag klagade på exakt samma sak är att NUCen inte kraschar men den överhettar lika mycket (om man inte blåser på mycket med fläkten).

Varför byter du inte till en bättre ssd? Crucial är bra och har ett bra pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon76929:

Varför byter du inte till en bättre ssd? Crucial är bra och har ett bra pris.

För att jag vill ha hårda fakta innan jag spenderar ett öre till på NUC. Jag hade kunnat köpa en Haswell NUC, nytt DDR3L-minne och en 530, för tidigare i tråden har folk sagt att det funkar jättebra nu, och ändå suttit med samma problem (disken överhettar och NUC låter för mycket på minsta fläktinställningen) 5000 kr senare.

Har Crucial (M500 eller M550?) ens temperatursensor då? M4 hade väl inte det (och det fanns folk som hade problem med den).

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Beställt prylarna nedan, plus lite annat. Ska bli spännande att se hur det funkar som htpc/indiespelgaming på tvn.

SAMSUNG 840 EVO 120GB MSATA SSD
KINGSTON 8GB SO-DIMM 1600MHZ DDR3L CL11 1.35V
INTEL NUC I3 4010U HASWELL 2.5" MINI- HDMI/DP LAN BAREBONE

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mfm:

För att jag vill ha hårda fakta innan jag spenderar ett öre till på NUC. Jag hade kunnat köpa en Haswell NUC, nytt DDR3L-minne och en 530, för tidigare i tråden har folk sagt att det funkar jättebra nu, och ändå suttit med samma problem (disken överhettar och NUC låter för mycket på minsta fläktinställningen) 5000 kr senare.

Har Crucial (M500 eller M550?) ens temperatursensor då? M4 hade väl inte det (och det fanns folk som hade problem med den).

Jag tror att det är bättre om du avstår från en framtid med NUC.

bara som en test för mig själv så la jag första säsongen av prison break på min ssd och zippade den till en annan mapp raderade sedan originalmappen och zippade upp filerna igen dvs runt 44gig. När detta var nästan klart låg processortemp på 52C och disktemp på 56C. Jag hör fortfarande inte fläkten på 50cm avstånd i ett tyst rum. Det resultatet är jag nöjd med.
Jag tycker personligen att livet känns mycket bättre om man letar rätt istället för att leta fel. Min Haswell NUC i5 med 16G och Crucial m500 SSD är rätt för mig.
Jag har inget trådlöst kort i eftersom avståndet till router är ca 80cm...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon76929:

Jag tror att det är bättre om du avstår från en framtid med NUC.

bara som en test för mig själv så la jag första säsongen av prison break på min ssd och zippade den till en annan mapp raderade sedan originalmappen och zippade upp filerna igen dvs runt 44gig. När detta var nästan klart låg processortemp på 52C och disktemp på 56C. Jag hör fortfarande inte fläkten på 50cm avstånd i ett tyst rum. Det resultatet är jag nöjd med.
Jag tycker personligen att livet känns mycket bättre om man letar rätt istället för att leta fel. Min Haswell NUC i5 med 16G och Crucial m500 SSD är rätt för mig.
Jag har inget trådlöst kort i eftersom avståndet till router är ca 80cm...

Vad kör du för duty cycle på fläkten? Enligt Intel ska den vara minst 40% och på 40% hör jag den tydligt 2-3 meter bort. Och jag är väldigt säker på att det är samma fläkt i Haswell NUC.

Sen är det inte ljudnivån så mycket som att själva ljudet från en liten fläkt är mer störande än ljudet från en större fläkt.

Du behöver inte raljera om att leta fel, NUC + 525 var en trasig skitlösning när den lanserades. Om det ska köpas nya saker är jag inte dummare än att inte köpa skräp igen.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Slapinator:

Är detta endast med 2.5" eller med både mSata & 2.5"? Kan inte för mitt liv hitta information om mSata på webhallens länk.

Allt är så jäkla förvirrande nu. Finns en som är endast mSata, en som är endast 2.5" och en som är mSata & 2.5"? Jag skyller på utmattning, men de ska fan inte va så svårt att hitta information om detta >_<

Det finns en som har plats för mSata och en som har plats för mSata OCH 2.5". Den du ser i länken har plats för både mSata och 2.5" disk. Den är lite högre än den som bara har plats för mSata.

Denna vill du ha: http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/189864-intel_nuc_d54250wykh-i5-4250u-0gb-0gb-intel_hd5000-os_ingar_ej&atcl=external:ref

Jag ser att det är lite otydligt men den har både plats för mSata och 2.5". Någon annan får gärna rätta mig om jag har fel.

Permalänk
Medlem

Såg att ni diskuterar ssds som överhettar, min modell hade en sådan thermalpad monterad under 2.5"-platsen för mSATA-diskar för att hjälpa till med värmeavledning.

Dock blåskärmade det under installationen, han bara se något hastigt om HID-något.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ficklampa:

Såg att ni diskuterar ssds som överhettar, min modell hade en sådan thermalpad monterad under 2.5"-platsen för mSATA-diskar för att hjälpa till med värmeavledning.

Dock blåskärmade det under installationen, han bara se något hastigt om HID-något.

Har du provat att slå på Legacy Boot? Om du ändå är inne i BIOS/UEFI, kan du kolla vad "minimum duty cycle" under fläktinställningarna står på?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Är rikting nöjd med min NUC D54250WYKH nu, dock efter lite krångel med saker som strulade. För det första så fick jag inte ut full RGB ur den och det tog ett tag att hittade hur man lyckades med det, registerhack krävdes. Sen så strulade den att få ner i viloläge alla gånger och det lyckade jag lista ut efter ett tag att det berodde på ipv6. Bara att fråga om nån vill ha reda på hur man löser dom bitarna.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Har du provat att slå på Legacy Boot? Om du ändå är inne i BIOS/UEFI, kan du kolla vad "minimum duty cycle" under fläktinställningarna står på?

Jag drog ur tangentbordet under installationen, det gick bra. Verkar som mitt trådlösa från Microsoft inte tycktes om. Fortsatte installationen med ett med kabel istället.

Kan slänga ett öga där om en stund, sitter och drar in updates just nu

Edit: Kikat i UEFI nu

http://imgur.com/SBQpdpw

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Saknar digital ljudutgång som attan på min NUC!

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av stormense:

Saknar digital ljudutgång som attan på min NUC!

Duger inte HDMI:n? ;D

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ficklampa:

Jag drog ur tangentbordet under installationen, det gick bra. Verkar som mitt trådlösa från Microsoft inte tycktes om. Fortsatte installationen med ett med kabel istället.

Kan slänga ett öga där om en stund, sitter och drar in updates just nu

Edit: Kikat i UEFI nu

Tack! Tycker du den låter något i idle?

Visa signatur