Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk

Köra FTP genom SSH

Hej SweClockers!

Jag vill kunna FTP:a till min webbserver som ligger bakom ett annat nätverk genom någon sorts SSH-tunnel. Jag har lyckats göra detta i Windows med hjälp av FileZilla och PuTTY, men vet inte hur jag ska göra det i Linux eller OS X. Jag vill inte vidarebefodra några mer portar.

Bild över mitt nätverk

Då jag SSH:ar till webbservern (10.0.0.11) så måste jag först gå genom 10.0.0.10

Tack på förhand!

HElephant

Visa signatur

« CITERA FÖR SVAR »

CPU: AMD Ryzen 7 3700X ║ MB: ASUS X570-PLUS ║ RAM: 32GB ║ GPU: GeForce GTX 1080 ║ PSU: EVGA SuperNOVA 750 G2 ║ SSD: Samsung 970 EVO+ 500GB ║

Permalänk
Medlem

Hej,

Kan vara jag som är trött, men begriper inte riktigt hur din topologi ser ut.
Har du två olika subnät hemma (192.160.1.0/24 och 10.0.0.0/24?)? Eftersom det är två olika subnät så måste trafiken routas någonstans. Görs det i routern just nu? Vartifrån är det du vill SSH/FTP:a ifrån, är det utifrån eller ifrån 192.168.1.0-nätet till 10.0.0.0-nätet?

Permalänk
Skrivet av jagardaniel:

Hej,

Kan vara jag som är trött, men begriper inte riktigt hur din topologi ser ut.
Har du två olika subnät hemma (192.160.1.0/24 och 10.0.0.0/24?)? Eftersom det är två olika subnät så måste trafiken routas någonstans. Görs det i routern just nu? Vartifrån är det du vill SSH/FTP:a ifrån, är det utifrån eller ifrån 192.168.1.0-nätet till 10.0.0.0-nätet?

Hej!

Jag har två olika subnät hemma. Bakom 10.0.0.0/24 ligger server-VM:s. Trafiken routas först genom 192.168.1.0/24 och sedan genom 10.0.0.0/24 för att nå servrarna.

Jag vill FTP:a utifrån. Jag har inga problem att SSH:a in till maskinerna.

Visa signatur

« CITERA FÖR SVAR »

CPU: AMD Ryzen 7 3700X ║ MB: ASUS X570-PLUS ║ RAM: 32GB ║ GPU: GeForce GTX 1080 ║ PSU: EVGA SuperNOVA 750 G2 ║ SSD: Samsung 970 EVO+ 500GB ║

Permalänk
Medlem

Kanske kan SCP vara något för dig?
Det är en del av en normal ssh installation och det finns även till windows (t.ex en del av putty).

http://en.wikipedia.org/wiki/Secure_copy
http://linux.die.net/man/1/scp

Permalänk
Skrivet av madtop:

Kanske kan SCP vara något för dig?
Det är en del av en normal ssh installation och det finns även till windows (t.ex en del av putty).

http://en.wikipedia.org/wiki/Secure_copy
http://linux.die.net/man/1/scp

Hej!

SCP har jag hört någonting om. Får kika närmare på det. Sålänge jag inte vet hur jag ska göra med SCP så är FTP aktuellt.

Visa signatur

« CITERA FÖR SVAR »

CPU: AMD Ryzen 7 3700X ║ MB: ASUS X570-PLUS ║ RAM: 32GB ║ GPU: GeForce GTX 1080 ║ PSU: EVGA SuperNOVA 750 G2 ║ SSD: Samsung 970 EVO+ 500GB ║

Permalänk
Skrivet av madtop:

Kanske kan SCP vara något för dig?
Det är en del av en normal ssh installation och det finns även till windows (t.ex en del av putty).

http://en.wikipedia.org/wiki/Secure_copy
http://linux.die.net/man/1/scp

Tankade hem WinSCP eftersom jag kör Windows just nu. Fungerade galant. Gäller bara att hitta någon smidig klient för Linux och OS X då. Skulle väl kunna säga att problemet är löst. Tack för hjälpen!

Visa signatur

« CITERA FÖR SVAR »

CPU: AMD Ryzen 7 3700X ║ MB: ASUS X570-PLUS ║ RAM: 32GB ║ GPU: GeForce GTX 1080 ║ PSU: EVGA SuperNOVA 750 G2 ║ SSD: Samsung 970 EVO+ 500GB ║

Permalänk
Medlem

Jag stötte på denna länk, du kanske sneglat igenom den tidigare:
http://www.styryx.com/en/computers/software/networking/ssh/ft...

Det föreslås att man sätter upp en dynamisk SSH-tunnel. Sedan konfigurerar du en SOCKS proxy i din FTP-klient vilket gör att all FTP-trafik kommer gå via SSH-tunneln till din server, och sedan till den angivna target-adressen.

Så bör något i denna stil fungera mån tro?
ssh -D 9001 -N user@din-externa-adress -P 22222
--logga in och låt sessionen vara igång--

Sätt SOCKS proxy i FTP-klienten till localhost:9001
Och så ansluter du med den lokala adressen i FTP-klienten till servern. Detta förutsätter givetvis att servern du SSH:ar till kan nå FTP-servern i första taget.

EDIT;
Men som någon skrev; ska du flytta över filer lite smidigt till en burk som redan kör SSH så är SCP guld. FileZilla har väl stöd för SCP om jag inte minns helt galet?

Permalänk
Medlem

SCP och SFTP är smidiga eftersom de arbetar på samma port och med server som SSH. Dessutom kräver de bara denna ena porten för kommunikation, inte som FTP där man måste tänka på aktiv och passiv FTP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HElephant:

Tankade hem WinSCP eftersom jag kör Windows just nu. Fungerade galant. Gäller bara att hitta någon smidig klient för Linux och OS X då. Skulle väl kunna säga att problemet är löst. Tack för hjälpen!

Är du en fönstermänniska även under linux? Usch
Scp har du nog redan installerat, men då är det ju frågan om ett textbaserat program utan en massa fina klickrutor.

Öppna en xterm och skriv "scp -h".

Det finns en massa grafiska gränssnitt även till linux. Sök och testa.

Permalänk
Medlem

Filezilla-klienten kör ju de flesta protokoll (däribland sftp/scp, alltså filöverföring över ssh) galant och finns till de flesta plattformarna.

Permalänk
Skrivet av jagardaniel:

Jag stötte på denna länk, du kanske sneglat igenom den tidigare:
http://www.styryx.com/en/computers/software/networking/ssh/ft...

Det föreslås att man sätter upp en dynamisk SSH-tunnel. Sedan konfigurerar du en SOCKS proxy i din FTP-klient vilket gör att all FTP-trafik kommer gå via SSH-tunneln till din server, och sedan till den angivna target-adressen.

Så bör något i denna stil fungera mån tro?
ssh -D 9001 -N user@din-externa-adress -P 22222
--logga in och låt sessionen vara igång--

Sätt SOCKS proxy i FTP-klienten till localhost:9001
Och så ansluter du med den lokala adressen i FTP-klienten till servern. Detta förutsätter givetvis att servern du SSH:ar till kan nå FTP-servern i första taget.

EDIT;
Men som någon skrev; ska du flytta över filer lite smidigt till en burk som redan kör SSH så är SCP guld. FileZilla har väl stöd för SCP om jag inte minns helt galet?

Eftersom jag har haft svårt att hitta en gratis SCP-klient för Mac så låter detta som en vettig och universell lösning. Tack!

Skrivet av madtop:

Är du en fönstermänniska även under linux? Usch
Scp har du nog redan installerat, men då är det ju frågan om ett textbaserat program utan en massa fina klickrutor.

Öppna en xterm och skriv "scp -h".

Det finns en massa grafiska gränssnitt även till linux. Sök och testa.

Inget grafiskt i serverbruk, utan vid desktop. Lite svårt att dra upp SweClockers utan någon window manager. Jag vill ju ha ett grafiskt gränssnitt ifall jag ska föra över webbfiler och annat. Omständigt att köra en rad kommandon varje gång jag ska uppdatera en sida.

Skrivet av s0sdaf:

Filezilla-klienten kör ju de flesta protokoll (däribland sftp/scp, alltså filöverföring över ssh) galant och finns till de flesta plattformarna.

Kör vanligtvis FileZilla för FTP/SFTP men vad jag vet så har det inte stöd för SCP. Sökte på nätet lite snabbt och såg bara att folk bett utvecklarna lägga in stöd för det.

Visa signatur

« CITERA FÖR SVAR »

CPU: AMD Ryzen 7 3700X ║ MB: ASUS X570-PLUS ║ RAM: 32GB ║ GPU: GeForce GTX 1080 ║ PSU: EVGA SuperNOVA 750 G2 ║ SSD: Samsung 970 EVO+ 500GB ║

Permalänk
Medlem

har du testat Cyberduck ?? använde den förr... krävde Java iofs men den e gratis

Visa signatur

i9 13900KS, RTX 4090,64GB DDR5 7000MHz CL34, 2 + 2 TB NVMe Gen4 x4 - Win11 @ LG OLED42C3 💦 - kyld
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 32GB | RTX 3070 | 1 + 2 TB NVMe | 165Hz | QHD
Xbox Series X - 3 TB intern, Nintendo Switch <- dammsamlare
HTPC - Mac mini M1 | 16 GB | 2 TB SSD, sovrum: i7 2600K 1080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av HElephant:

Eftersom jag har haft svårt att hitta en gratis SCP-klient för Mac så låter detta som en vettig och universell lösning. Tack!

Inget grafiskt i serverbruk, utan vid desktop. Lite svårt att dra upp SweClockers utan någon window manager. Jag vill ju ha ett grafiskt gränssnitt ifall jag ska föra över webbfiler och annat. Omständigt att köra en rad kommandon varje gång jag ska uppdatera en sida.

Kör vanligtvis FileZilla för FTP/SFTP men vad jag vet så har det inte stöd för SCP. Sökte på nätet lite snabbt och såg bara att folk bett utvecklarna lägga in stöd för det.

SFTP med filezilla kräver inget mer än en öppen ssh port på sevrern, så det borde du kunna använda så länge du har SSH. Personligen använder jag bara SCP i terminalen och SFTP när jag ska flytta mycket filer via t.ex. filezilla.

Visa signatur

Arbets- / Spelstation: Arch Linux - Ryzen 5 3600 - RX 7900 XT - 32G DDR4
Server: Arch Linux - Core i5-10400F - 16G DDR4

Permalänk
Skrivet av Factorial112:

har du testat Cyberduck ?? använde den förr... krävde Java iofs men den e gratis

Tankade hem det men såg inget SCP-stöd. Ska jag köra SFTP så kan jag lika gärna använda FileZilla.

Visa signatur

« CITERA FÖR SVAR »

CPU: AMD Ryzen 7 3700X ║ MB: ASUS X570-PLUS ║ RAM: 32GB ║ GPU: GeForce GTX 1080 ║ PSU: EVGA SuperNOVA 750 G2 ║ SSD: Samsung 970 EVO+ 500GB ║

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av HElephant:

Kör vanligtvis FileZilla för FTP/SFTP men vad jag vet så har det inte stöd för SCP. Sökte på nätet lite snabbt och såg bara att folk bett utvecklarna lägga in stöd för det.

SFTP kommer säkerligen fungera lika bra att ansluta med. Faktum är att WinSCP använder just SFTP- och inte SCP-protokollet som standard (oavsett vad nu programmet heter), så kunde du ansluta med WinSCP så kan du ansluta med Filezilla. Skapa en "site", markera den som SFTP och anslut.

Kortfattat kan man säga att om du ser ett filträd så ansluter du högst troligen via SFTP, då den funktionen inte är implementerad direkt i SCP (det är visserligen inga bekymmer att använda SCP i samband med en SSH-anslutning som listar filer dynamiskt, men i praktiken är det ju just det som är poängen med SFTP).

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HElephant:

Tankade hem det men såg inget SCP-stöd. Ska jag köra SFTP så kan jag lika gärna använda FileZilla.

klart du ska köra SFTP.. vilken fördel ser du med SCP ??
trodde du hade nån gammal pryl eller nåt...

edit: sen kan det funka med att bara skriva scp:// blabla i Cyberduck/Filezilla.. men det tar bort lite av poängen givetvis

Visa signatur

i9 13900KS, RTX 4090,64GB DDR5 7000MHz CL34, 2 + 2 TB NVMe Gen4 x4 - Win11 @ LG OLED42C3 💦 - kyld
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 32GB | RTX 3070 | 1 + 2 TB NVMe | 165Hz | QHD
Xbox Series X - 3 TB intern, Nintendo Switch <- dammsamlare
HTPC - Mac mini M1 | 16 GB | 2 TB SSD, sovrum: i7 2600K 1080 Ti

Permalänk
Skrivet av phz:

SFTP kommer säkerligen fungera lika bra att ansluta med. Faktum är att WinSCP använder just SFTP och inte SCP som standard, så kunde du ansluta med det så kan du ansluta med Filezilla. Skapa en "site", markera den som SFTP och anslut. Kortfattat kan man säga att om du ser ett filträd så ansluter du högst troligen via SFTP, då den funktionen inte är implementerad direkt i SCP (det är visserligen inga bekymmer att använda SCP i samband med en SSH-anslutning som listar filer dynamiskt, men i praktiken är ju det just poängen med SFTP).

Får göra detta i morgon då jag är någon annan stans än hemma

Skrivet av Factorial112:

klart du ska köra SFTP.. vilken fördel ser du med SCP ??
trodde du hade nån gammal pryl eller nåt...

edit: sen kan det funka med att bara skriva scp:// blabla i Cyberduck/Filezilla.. men det tar bort lite av poängen givetvis

Jag ser ännu ingen fördel med varken SFTP eller SCP - just därför jag skapat en tråd, så jag kan få hjälp med just detta!

Gammal pryl? Som vadå? Alla OS och programvaror är up to date

Visa signatur

« CITERA FÖR SVAR »

CPU: AMD Ryzen 7 3700X ║ MB: ASUS X570-PLUS ║ RAM: 32GB ║ GPU: GeForce GTX 1080 ║ PSU: EVGA SuperNOVA 750 G2 ║ SSD: Samsung 970 EVO+ 500GB ║

Permalänk
Medlem

använder själv enbart SFTP, men känns som SCP är äldre (inte stenkoll men innan SSH2 kanske) & enbart filöverföring...
SFTP är ju mycket mer interaktivt, skapa mappar, flytta filer, ändra permissions osv..

Visa signatur

i9 13900KS, RTX 4090,64GB DDR5 7000MHz CL34, 2 + 2 TB NVMe Gen4 x4 - Win11 @ LG OLED42C3 💦 - kyld
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 32GB | RTX 3070 | 1 + 2 TB NVMe | 165Hz | QHD
Xbox Series X - 3 TB intern, Nintendo Switch <- dammsamlare
HTPC - Mac mini M1 | 16 GB | 2 TB SSD, sovrum: i7 2600K 1080 Ti

Permalänk
Medlem

kan även tipsa om du har en server igång med ssh mot internet så byt för fan port från 22...
har en server igång 24/7, blev paranoid när jag läste loggar... sitter folk & sveper nätet i jakt på port 22, kunde lätt ha 1000-tals loginförsök med root/user/admin etc
då har jag väldigt lite trafik... typ 10 användare
root-login bör vara avstängd som standard men kolla för säkerhets skull

Visa signatur

i9 13900KS, RTX 4090,64GB DDR5 7000MHz CL34, 2 + 2 TB NVMe Gen4 x4 - Win11 @ LG OLED42C3 💦 - kyld
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 32GB | RTX 3070 | 1 + 2 TB NVMe | 165Hz | QHD
Xbox Series X - 3 TB intern, Nintendo Switch <- dammsamlare
HTPC - Mac mini M1 | 16 GB | 2 TB SSD, sovrum: i7 2600K 1080 Ti

Permalänk
Medlem

Fördelen med SCP/SFTP över FTP är att det är säkrare. Kan man köra SSH mellan två platser så kan man ofta också köra SCP/SFTP, vilket jag tycker känns enklare än att först sätta upp en tunnel och sen köra FTP genom den.

För att så till syncning mot en webserver så kan du också kika på RSYNC som har möjlighet att endast överföra "förändringar".

Sen har jag en fråga på din topologi; du har inte funderat på att köra internet direkt in i pfsense och ha den som central router och sen skapa ett användarnät och en DMZ för servrarna?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

om jag förstår TS vill han FTP:a utifrån till sin server, det lättaste är ju då att använda SFTP som stöds fint av Filezilla samt du får en fin överblick... men man kan ju i terminalen flytta filer med scp om man vill det
bägge är ju ändå filöverföring inbyggt i SSH

Visa signatur

i9 13900KS, RTX 4090,64GB DDR5 7000MHz CL34, 2 + 2 TB NVMe Gen4 x4 - Win11 @ LG OLED42C3 💦 - kyld
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 32GB | RTX 3070 | 1 + 2 TB NVMe | 165Hz | QHD
Xbox Series X - 3 TB intern, Nintendo Switch <- dammsamlare
HTPC - Mac mini M1 | 16 GB | 2 TB SSD, sovrum: i7 2600K 1080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av HElephant:

Kör vanligtvis FileZilla för FTP/SFTP men vad jag vet så har det inte stöd för SCP. Sökte på nätet lite snabbt och såg bara att folk bett utvecklarna lägga in stöd för det.

Jag kanske har fel men är inte SFTP och SCP i stort sett samma sak? Fast SCP är enbart för command line... där du inte behåller en session öppen, utan får logga in manuellt varje gång du vill hämta filer. SFTP däremot beter sig som en vanlig FTP-session där den listar filer och du plockar det du vill ha flera gånger utan att behöva logga in igen.

Permalänk
Skrivet av Factorial112:

kan även tipsa om du har en server igång med ssh mot internet så byt för fan port från 22...
har en server igång 24/7, blev paranoid när jag läste loggar... sitter folk & sveper nätet i jakt på port 22, kunde lätt ha 1000-tals loginförsök med root/user/admin etc
då har jag väldigt lite trafik... typ 10 användare
root-login bör vara avstängd som standard men kolla för säkerhets skull

Jag kör inte med port 22 utåt.

Skrivet av crotale:

Fördelen med SCP/SFTP över FTP är att det är säkrare. Kan man köra SSH mellan två platser så kan man ofta också köra SCP/SFTP, vilket jag tycker känns enklare än att först sätta upp en tunnel och sen köra FTP genom den.

För att så till syncning mot en webserver så kan du också kika på RSYNC som har möjlighet att endast överföra "förändringar".

Sen har jag en fråga på din topologi; du har inte funderat på att köra internet direkt in i pfsense och ha den som central router och sen skapa ett användarnät och en DMZ för servrarna?

Jo, jag har redan tänkt på det men kom fram till att det kommer orsaka rätt så stora problem ifall min ESXi-server (där pfSense körs) kommer gå ner.

Visa signatur

« CITERA FÖR SVAR »

CPU: AMD Ryzen 7 3700X ║ MB: ASUS X570-PLUS ║ RAM: 32GB ║ GPU: GeForce GTX 1080 ║ PSU: EVGA SuperNOVA 750 G2 ║ SSD: Samsung 970 EVO+ 500GB ║