Wow 12 åring betalning

Permalänk
Avstängd

Wow 12 åring betalning

Min son 12år vill ha "wow"det är acceptabelt men ska jag eller min son betala det?

Permalänk

Tjänar din son några cash? Om inte så är det troligen du som får pröjsa det.

Permalänk
Medlem

tycker att sonen ska betala det.

Visa signatur

Dator 1: i7 5960X | ASUS X99-E WS | EVGA Titan X + MSI Titan X SLI | 3x Qnix 2710| 1.2TB PCI-E SSD+120gb SSD | 64gb RAM | Seasonic X-1250
Dator 2: i5 4670k | 1x 780 | 256gb SSD | 16gb RAM | BeQuiet L8 650w
Laptop: Asus G551jm | GTX 860m | i7 4710HQ | 8gb RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommty:

tycker att sonen ska betala det.

Hur ska en kille på 12år betala?
Jag tycker att du som är hans far kan ta o betala de, någon hundring i månaden för att få din son o bli glad är väl inte mycket?

Jag tycker också du ska lägga en begränsning i datorn han spelar på. Någon timma eller 2 om dagen. För mycket wow kan förstöra för han när de kommer till skolan. 12år kanske inte är så alvarligt än.. men de börjar tidigt, ha begränsningar från en tidig ålder. Så han håller sig till plugget när de väl börjar på alvar.

Permalänk
Medlem

Tycker du betalar och så bestämmer du hur länge han får spela. Du kan ju också sätta dig inn i spelet lite så du inte rycker nätkabeln mitt i en raid ... Lycka til. Min son är som "tur" bara 7 än...

Visa signatur

Søk på "BjoKib" på Spotify om du gillar Progressive House / Deep / Trance.

Permalänk
Medlem

Har grabben veckopeng? I så fall kanske halvera den för att peka på att det inte är gratis att spela, lite konsekvenser. Sen finns det bra verktyg för "parental control" inbyggt i wow, så du har ett lösenord för att begränsa vilka tider det går att spela osv..

Kan vara bra och bestämma 1-2-3 timmar beroende på veckodag och läxor osv..

Började själv spela wow 2005 och har spelat till och från det, kan ju villigt erkänna att det hade varit bra om morsan/farsan varit insatta på det jag spelade och begränsat lite, men nu var de inte det och det gick ut över läxor på gymnasiet sen, inte alls så kul att plugga som att raida med polarna

bara lite tankar,
lycka till!

Permalänk
Medlem

Har spelat wow i 5 år nu och ville bara ge lite pointers. Folk i detta spel kan vara otroligt fientliga och otrevliga, framför allt mot nya spelare. Den generella uppfattningen spelare ofta har är att alla i omgivningen har spelat länge och förväntar sig att andra också har det, så första reaktionen folk får över spelare som är dåliga/nya är tyvärr ofta fientlig.

Mitt tips är att spela på en rp eller normal server med låg population, där brukar folk vara vänligare. Självklart varnar jag för värsta scenariot nu, det finns såklart otroligt många vänliga spelare med

Annars så är spelet väldigt roligt, om inte lite komplicerat att komma in i men tiden ger sig. och tjänar inte grabben egna pengar så får ju du betala, eller så dealar ni och du betalar i utbyte mot att rummet är städat eller nått

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

Tycker överhuvudtaget inte att man ska släppa in en 12åring i den onlinekultur som finns i MMOs. Finns inget bra som kommer utav de. Jag skulle nog lägga pengar på en konsol istället där man lätt kan ha mer uppsikt i vardagsrummet över vad han gör. Interaktionen i konsolspel är också mer limiterad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hagge:

Hur ska en kille på 12år betala?
Jag tycker att du som är hans far kan ta o betala de, någon hundring i månaden för att få din son o bli glad är väl inte mycket?

Jag tycker också du ska lägga en begränsning i datorn han spelar på. Någon timma eller 2 om dagen. För mycket wow kan förstöra för han när de kommer till skolan. 12år kanske inte är så alvarligt än.. men de börjar tidigt, ha begränsningar från en tidig ålder. Så han håller sig till plugget när de väl börjar på alvar.

Blizzard har även parental control tillgängligt på deras hemsida så man kan ställa in sånt här, inte använt det men jag tror systemet sparkar av honom när tidsgränsen nås och han kan även inte logga in utanför den satta tiden.

Folk kan dock som sagt vara hyfsat otrevliga i detta spel om man är en mindre bra spelare, har själv kört sen 2009 och fått en del otrevliga kommentarer och förolämpningar som berör områden som sexuellt våld bland annat på engelska i chatten men om din son förstår att han inte ska ta dessa människor på allvar så går det nog bra.

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av TheOhYeah:

Min son 12år vill ha "wow"det är acceptabelt men ska jag eller min son betala det?

Spelar han med polare? Är det några han känner sen innan? Ska han raida? PvP? Hur har han tänkt? För känner han ingen o inte kan uttrycka sig rätt på engelska så finns det många p12 haters.

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 OLED | Quest Pro | Noctua fans | Custom loop

Permalänk
Medlem

Betala åt honom.

Visa signatur

[Låda: NZXT H630 Ultra Tower Silent] [MB: ASRock Z590 Velocita] [CPU: Intel 10900K] [CPU-kylning: Arctic Cooling Liquid Freezer II 360] [Mem: 32 GB 34666 MHz CL15] [GPU: XFX Speedster Merc 319 6950 XT] [Lagring: 180 GB Intel+128 GB Corsair SSD, 525 GB Crucial M.2] [Bildskärm: LG 4k 43" bildskärm] [Ljudkort: inbyggt, med extern hörlursförstärkare/DAC] [Högtalare: Edifier S530D] [Lurar: Beyerdynamic Amiron Home]

Permalänk
Avstängd

Han tjänar 150 spänn i månaden han tänkte spela med 3 kompisar och köra "instanser" om jag hörde rätt. Han fick precis en taurus experienced den för 7,9 så CAD anser ni

Permalänk
Medlem

Oj, äntligen en ovanlig fråga såhär på kvällstvisten

Jag ska väl börja med att jag själv inte spelar Wow, just för att jag tycker det är alldeles för dyrt, men jag förstår såklart folk som ser detta som tidsfördriv

Jag tycker absolut att du ska betala Wow till din son. Men jag tycker verkligen att du ska göra rätt för både dig och honom. Prata med grabben om att man inte alltid kan få det man vill ha gratis, vissa saker måste man jobba för. Som vuxen måste man alltid jobba för att få råd med det man vill unna sig. Du betalar din grabb för att vara snäll, ni kanske kan dela på kostnaden genom att han hjälper till lite extra hemma för att försörja sin fars betalning? Dammsuga eller kanske ta disken vid behov Även antalet timmar vid Wow skadar väl inte? Jag kan vara lite trött på gamla trender som "nu har du suttit för mycket vid datorn" eller "max 2 timmar vid datorn per dag!" Jag själv skulle tagit det till en mer uppfostrande nivå och sagt att ju mer du hjälper till hemma och sköter läxorna, desto mer kan du få sitta vid datorn

"Tjänst... och gentjänst" Dessa ord är jag uppvuxen med av min far

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: LG UltraGear 45GR95QE | Mus: Razer DeathAdder V3 Pro | Tangentbord: Logitech MX Mechanical

Permalänk
Medlem

Min personliga uppfattning är att det är bra att han själv får betala och lära sig värdet av pengar i tidig ålder. Är det så att du betalar så finns risken att han kommer förvänta sig att du ska betala massor av annat också.
Med andra ord. Pojken får se det som en bra läxa. Vill han verkligen spela så får han betala för det.

Permalänk
Medlem

Jag betalade mitt egna WoW när jag var 12 så jag tycker ju att om han har månadspeng ta bort från det. Om han inte får så mycket ta kanske 50% eller något (principsak, tänker inte säga åt dig hur du ska göra).

Edit: såg att han får 150kr månaden, jag fick i detta skede ca 400 vilket gör skillnad.
Jag tycker fortfarande han ska betala för sig, antingen genom jobb(städa och kanske diska eller något) eller ta bort 50kr av månadspengen. Som sagt upp till dig.

Men sätt en begränsning på hur sent han får spela eller dylikt då jag hade problem med just wow när jag var 12 efterssom jag spelade från jag kom hem till sena kvällar och ibland missade skolan etc.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Det är dock gratis i ett antal dagar och han bör väl hinna tröttna på skitspelet innan den perioden löpt ut.

Visa signatur

Gentoo Desktop: Ryzen 3600X | 32 GB
Server: Intel G7400T
Commodore 64C + 1541u2

Permalänk
Medlem

Som spel tycker jag som wow-veteran absolut att det funkar även för unga.
Tonen i spelet kan vara ganska så tuff mot nybörjare, men en 12 åring borde redan ha lite skinn på näsan

Och för en 12 åring så rekar jag varmt att -du- skapar kontot och slår på "parental control".
På så vis kan du kontrollera att speltider hålls, och att det inte spenderas riktiga pengar utan att du måste godkänna.
Sedan sätter du ett komplicerat lösenord, 12 åringar kan vara jäkligt kluriga med rätt motivation
Och jag tycker jag inte heller att du skall koppla ett kreditkort till spelet, köp gamecards till en början.
Då får du 100% kontroll och har dessutom en trevlig present att handla om han nu skulle fastna för spelet.

Permalänk

Tycker absolut du skall betala, gör det själv till min 12 åring men man måste sätta gränser. Annars sitter dom bara framför datorn och det är inge vidare.

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro, Ryzen 5700X, G.skill Trident 3600, AMD 6600XT]

Permalänk
Avstängd

Förut sa jag att jag köpt dator för 7,9 skojade bara vi SKA köpa dator. Frågan är bara han betalar hälften och vill ju såklart spela något , det är wow som gäller för honom då ska jag eller han betala det?

Permalänk
Avstängd

Jag köper ju datorn till honom ska jag så betala wow.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheOhYeah:

Förut sa jag att jag köpt dator för 7,9 skojade bara vi SKA köpa dator. Frågan är bara han betalar hälften och vill ju såklart spela något , det är wow som gäller för honom då ska jag eller han betala det?

Ah, men gör så att du betalar ett gamecard (2 månader speltid) +basspelet (battlechest) som ger upp till level 80 (max är 90 atm, snart 100) och om han gillar spelet efter 3 månader (får en gratis i battlechest) eller när han nått maxlevel så kan du ju ta upp det med honom då hur vidare betalning ska ske.

Detta är vad jag hade gjort men alla är ju olika.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheOhYeah:

Tycker det är helt OK att betala åt honom.
Av alla "gratis" spel som existerar så brukar WoW ändå sluta som ett billigare alternativ
Och det är helt klart betydligt rumsrenare än många andra spel....

Permalänk
Medlem

Sättet du skriver på får mig att undra om det är inte är du som är tolvåringen, eller en fjortonåring med för mycket fritid.

Men om frågan är seriös så är det något ni bör diskutera/göra upp om. Tycker du att Wow är något du vill att han ska lägga ned sin tid och ork på så visst, gör det för all del. Om du däremot inte tycker det är lämpligt, och att du hellre ser att han lägger sin tid på viktigare saker så får han köpa det, och isåfall betala för Wow med sina egna pengar som de förmodligen inte kommer att räcka till.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Skum tråd. Hur gammal är TS? Vilken förälder kan inte fatta ett sådant beslut själv? TS tidigare trådar är ungefär lika givande som denna, jag undrar egentligen hur diskussionerna ser ut där hemma...

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Entusiast

När jag var i den åldern så betalade jag med min månadspeng, oavsett om det var speltid till något MMO, eller Pokémon. Ett bra sätt att börja lära sig hantera pengar i min mening.

Det kan dock diskuteras, 120kr /mån för en person med OK inkomst är godispengar, fixar du betalningen och drar på Parental control så kanske det går att ta igen med hjälp hemma med sysslor och dylikt?
Tips:
Försök att ha lite överseende i vad din son skriver och hur han beter sig mot andra i online spelen, min personliga erfarenheter av en hel del folk under 18 i spel ofta är väldigt otrevliga och slänger ur sig spydiga kommentarer och påhopp konstant.

Mvh

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheOhYeah:

Jag köper ju datorn till honom ska jag så betala wow.

Med tanke på att du är hans förälder och att han inte är myndig eller tjänst egna pengar så... Ja?

Visa signatur

Born too late to explore the earth, born too early to explore the stars, born just in time to see AMD rise back to rule the world.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheOhYeah:

Tycker absolut att du ska betala, tjänar han 150kr i månaden och månadskostnaden är ca 120kr så blir det inte mycket kvar för honom
Så betala och sätt gränser!

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem
Skrivet av rickie:

Med tanke på att du är hans förälder och att han inte är myndig eller tjänst egna pengar så... Ja?

Kan föreställa mig att grabben får veckopeng/månadspeng som TS refererar till och har sparat, dvs om inte TS är tolvåringen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av superapan:

Skum tråd. Hur gammal är TS? Vilken förälder kan inte fatta ett sådant beslut själv? TS tidigare trådar är ungefär lika givande som denna, jag undrar egentligen hur diskussionerna ser ut där hemma...

Jag har ett måtto. "Yippi Kaj Jay MothaFucka".

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheOhYeah:

Jag har ett måtto. "Yippi Kaj Jay MothaFucka".

Kan du göra det lite mer uppenbart att du är ett troll tack?

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator